Hoppande valp och oförstående sambo.

Skogstrollet

Trådstartare
Jag behöver lite råd. Vi (jag) har haft vår goldentik i ca en månad nu, hon är idag fem månader gammal. Hon var från början väldigt hoppig då uppfödaren gett upp om detta eftersom "det satt i generna på den här linjen att hoppa, inget att göra åt". Själv vägrade jag lyssna på det och vi bestämde oss innan vi hämtade hem henne hur vi skulle göra:

Aldrig uppmuntra hoppandet, peta ner henne och ignorerar om hon gör det, belöna och uppmärksamma när hon sitter fint och vill hälsa. Konsekvent!

Ok, vi var överens, hämtar hem valpen (som då var ca 4 månader) och började. Hon levde i princip på två ben i början... Men resultaten kom snabbt, för mig iaf.

Idag när jag kommer hem så kommer hon trippandes lite lojt med sänkt huvud och sätter sig framför mig, viftar på svansen och tittar på mig och väntar.
När sambon kommer hem exploderar hon! Hoppar, studsar, siktar på hans ansikte och skägg, håller på i evigheter, studsar efter honom på två ben när han försöker avbryta osv.

Ändå har jag försökt hjälpa honom (han har inte haft hund själv förut) men det tycks banne mig bara bli värre!!??

Vad gör vi nu??? :confused: Ska jag koppla henne när sambon kommer hem (lika med ge upp om att hon ska lyssna på honom) och ta kommandot själv?

Kurs inplanerad till våren, men hon hinner bli bra stor och tung tills dess...

Sv: Hoppande valp och oförstående sambo.

din sambo är väl en vuxen människa? tillåter han att hunden hoppar på honom så spelar det väl ingen större roll. hundar kan mycket väl skilja på vem de får hoppa på och vem de inte får hoppa på. sluta ge tips och råd och vänta tills han inser att det bara är på honom hunden hoppar och att det inte är lika roligt när man har finkläder och det är lerigt ute.

det där med att hoppandet satt i generna var förressten det märkligaste jag hört på länge. sa uppfödaren det på fullaste allvar?

cillamuffins skrev:
din sambo är väl en vuxen människa? tillåter han att hunden hoppar på honom så spelar det väl ingen större roll. hundar kan mycket väl skilja på vem de får hoppa på och vem de inte får hoppa på. sluta ge tips och råd och vänta tills han inser att det bara är på honom hunden hoppar och att det inte är lika roligt när man har finkläder och det är lerigt ute.

det där med att hoppandet satt i generna var förressten det märkligaste jag hört på länge. sa uppfödaren det på fullaste allvar?
Håller med, strunta i att "hjälpa" honom för det biter inte.Här har vart samma problem med alla hundarna ända tills den sista inskaffade hunden kom.Här fick han äntligen ge up sin nonchalans mot hundens oönskade beteende och verkligen jobba med oss istället för emot.

Hon var från början väldigt hoppig då uppfödaren gett upp om detta eftersom "det satt i generna på den här linjen att hoppa, inget att göra åt".

Ha ha ha ha...den bästa jag hört på länge! :rofl: :rofl: :rofl: :D

Hon skämtade väl!? :crazy:

Klart att det inte sitter i generna. Träning, träning. Låt sambon ta itu med det själv. Rätt som det är tröttnar han och oftast blir det en ganska bra reaktion så att hunden faktiskt lär sig.

Svarar alla:

Nä, det där med att hoppandet satt i generna var inte ett skämt... Vi kunde ju försöka träna bort det om vi ville, men det var i princip ingen idé. :smirk:

Jag tror ni missförstår, det är inte det att sambon inte försöker, för det gör han verkligen. Han låter henne aldrig hoppa, petar ner henne och säger nej, men hon bryr sig inte. Han är lite osäker och tycker inte om att ta i med "hårdhandskarna" och således märker hon direkt att husse kan man busa med, skitkul... :devil:

Nu har det gått över en månad och det blir inte bättre. Mig hoppar hon sällan på, men husse är en annan femma. Nu har jag börjat lägga mig i och tar ner henne och stillar henne när hon får "tokryck" och står och studsar på två ben och nafsar efter hans händer och ansikte och gud vet vad, just för att han inte kan få henne att sluta!??

Nej, de busar inte runt och brottas för att uppmuntra tokbeteende, tvärtom har jag visat honom vissa lämpliga kontaktövningar samt trevligare sätt att träna "nej-varsågod" osv. Vi försöker hålla oss till lugnare aktiviteter för att få henne att tagga ner, inget bolljagande osv. Hon är inte överaktiverad heller och har inga problem med att slappna av. Om hon är nyrastad eller ej spelar ingen roll, det finns alltid energi till "lite till".

Hon är väl kär i honom helt enkelt.... Men så länge det inte funkar hemma, så kommer det ju inte heller att funka med andra människor. Om inte jag har henne kopplad såklart. :crazy:

Det låter som om han verkligen måste ta i med hårdhanskarna med henne. Min valp, som numer är mer unghund :angel: (8 månader) hoppade en hel del tidgare och jag tillrättavisade, berömde när hon gjorde rätt och så vidare, men hon ville inte sluta hoppa riktigt. Till slut satte jag upp ett knä varje gång hon hoppade på mig och det behövdes bara två smällar i bröstet så slutade hon. De få gånger hon gör det nu så är det aldrig fullt hopp utan hon studsar bara till. Det är en dobermannvalp och hon kan bli ganska stor så jag vill inte ha henne på mig när hon är vuxen.

För några dagar sedan fick jag en överviktig labbe på mig och det var inte kul, jag tappade balansen och höll på att sätta mig på soffbordet i vardagsrummet, där det dessutom stod två stearinljus..... Dock hann jag precis få upp knät lite grann så hon kom inte med full kraft på mig. Avskyr när hundar hoppar.

Jo, har funderat på det, men tycker det är bra otäckt om man knuffar till henne så hon tappar balansen mitt i ett hopp. Dunsen när hon landar går genom ben och märg.... Har gjort den en gång och vill inte göra det igen. Är rädd för skador.
Får klura ut något annat. Men tack för tipset, det finns hopp med andra ord!! ;)

Be sambon att alltid vända ryggen åt henne När hon hoppar. Brukar funka ganska bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 005
Senast: Enya
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 228
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar