Hoppa med inspänningstyglar?

Tigertofflan

Trådstartare
Bara sitter och funderar lite. Detta är en rent hypotetisk fråga altså.

En häst har bra benteknik över hinder men hoppar ofta utan rygg. Skulle man kunna sätta på någon hjälptygel under till exempel löshoppning över låga studs för att kunna "nå ryggen"? Eller måste hästen få sträcka halsen helt och fullt över hinder, även om det handlar om 30-50 cm?

Jag menar... man kan ju rida markarbete över cavalettis, samla gångarterna osv med hjälp av det, då borde väl samma sak kunna ske under löshoppning?

Vad skulle det vara för hjälptygel i så fall? Gouge? Graman?

Sv: Hoppa med inspänningstyglar?

Jag har sett en hel del människor som hoppar fram med graman på lägre hinder, antagligen för att få hästen rundare i språnget....men om det fungerar vet jag inte...

Vid löshoppning är nog ingen bra idé
Men när du rider kan du sätta på graman eller fast martingal och hoppa cavaletti/små hinder och på så sätt få hästen att ta ner nacken i språnget och runda ryggen.
Är också bra om hästen slänger upp huvudet och sticker iväg före eller efter.

Vissa är helt emot det och tycker fast martingal är djurplågeri, medans vissa använder det flitigt.
Jag har sett det fungera bra på en häst som slänger upp huvudet före hindret och tycker det kan vara ett bra hjälpmedel.

Samma här!
Vissa av mina "träningskamrater" rider hela träningar på graman, det brukar kunna bli hinderhöjder uppåt 1 meter innan gramanen åker av. Vet inte heller om det fungerar.
Hörde någon som sa chambon skulle vara ett bra hjälpmedel, just för att få hästen att använda ryggen i språnget, tex i studs. Har ingen aning om den funktionen heller faktiskt.

jag använder graman på små hinder... funkar superbra

Många elitryttare har ju graman vid framhoppningen...

Men om du ska ha graman så sätt den isåfall inte som vanligt mellan benen utan sätt den vid sidorna, i sadelgjorden under dina skänklar, annars finns risken att den fastnar och det kan sluta farligt... :crazy:

Skulle jag vara du så skulle jag ta hjälp av och rådfråga en tränare...

Vertigo skrev:
Skulle jag vara du så skulle jag ta hjälp av och rådfråga en tränare...
Som sagt, det är en rent hypotetisk fråga :)

Och jo, dedär med intrasslandet tänkte jag också på... Men säg att man hoppar med graman då, blir det verkligen tillräcklig eftergift över hindret då?

Jag brukar hoppa min kille med graman.. Främst för att han blir lite vinglig utan och för att han ska hålla skallen nere och vara lättare att få honom att arbeta mellan hindrena= rundare språng och ryggen kommer upp :)
Jag brukar ha den mellan frambenen, men har en förbygel som jag trär den igenom, så att den inte hänger löst.
Och ja, det blir eftergift i språnget, precis som med vanliga tyglar, bara du lägger fram handen :smirk:

Du får ju tänka på vart du har handen och se till att du ger efter tillräckligt.

Skulle inte sätta en graman i handen på en ryttare som inte har tillräcklig kroppskontroll för att veta vart den har händerna :crazy:

Graman eller fast martingl fungerar bra till hästar som inte riktigt vill ta med ryggen. Har du graman bör du hade den innanför martingal/förbygel men det går ändå.
När man hoppar gäller det att kunna ge eftergift framåt så att hästen får full frihet att sträcka halsen framåt neråt men inte uppåt.
Man kan hoppa relativt högt på gramanen, själv har jag den på upp till ca: 1.10 när jag använder den. Men har även hoppat 1.40 med graman men det är väl inget att rekommendera direkt.

popeye skrev:
Du får ju tänka på vart du har handen och se till att du ger efter tillräckligt.
Jo, men jag menar... eftersom gramanen bryts genom bettet, så blir ju eftergiften hälften så kort. Hänger du med? Altså måste man ta fram handen dubbelt så långt som om man hade ridit utan graman?

Jag vet inte, men det känns lite osäkert att ha hästen inspänd när den är lös, och dessutom hoppar.
Löshoppningen är ju till för att hästen själv ska "hitta" sin hoppning och bli säker utan något som stör.

Jag hara varit med om någon som har haft det heller.

Det är bara att tänka på att ge mer, det är inte speciellt svårt. Har själv hoppat på graman, och de foton jag har tittat på slackar den alltid över språnget. Den löper så lätt så den länger sig vid minsta eftergift.

Men vid större hinder där hästen behöver mer frihet bör man plocka av den. :)

Har hoppat på både fast martingal och graman. Med gramanen hoppade jag väl som högst ca 1 m-1.20 med min d-ponny. det funkade bra. VAd gäller eftergiften så var det heller inga problem, hon fick tillräckligt och verkade glad och nöjd.

Fast martingal hoppade jag inte så högt på, som högst kanske 90 cm. Men i USA är det tillåtet att tävla med fast martingal, så det är nog inte så farligt det heller.

Knappar in

Vill bara varna lite för att hoppa med graman dâ jag sett läskiga olyckor pga att hästens ben kommit i gramanen och hästen voltat....och det var inte spec högt men blev ett "toksprâng" dâ hästen reagerade starkt pâ ngt som skedde pâ framridningen

fnorr skrev:
Knappar in

Vill bara varna lite för att hoppa med graman dâ jag sett läskiga olyckor pga att hästens ben kommit i gramanen och hästen voltat....och det var inte spec högt men blev ett "toksprâng" dâ hästen reagerade starkt pâ ngt som skedde pâ framridningen
Sånt händer om man inte sätter den innanför förbygel/martingal.

Bellapops skrev:
Hörde någon som sa chambon skulle vara ett bra hjälpmedel, just för att få hästen att använda ryggen i språnget, tex i studs. Har ingen aning om den funktionen heller faktiskt.

Nu blir jag väl tjatig men chambon kan ocksâ vara farlig....en gâng fick en ponny (rätt hispig pâ den tiden) repen frân chambonen korsade i munnen!!! Läskigt. Du som är frân S-hamn kanske vet vem han är? Charlie, numera 30 âr men en gâng i tiden min tävlingsponny

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 111
Senast: Karoliten
·
Ridning när jag var liten så hoppade jag alltid hemma i hagen och jag ser flera hästgårdar varje dag som har bommar och hinder ute i hagar som...
Svar
6
· Visningar
1 254
Senast: Buck
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 480
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben