Ja eller Capitol I?
Ja, det finns ju två C-linjer, Cor de la Bryére och Cottage Son (som Capitol tillhör), men de hingstarna som räknades upp (Cantus mfl) tillhör alla den förstnämnda.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja eller Capitol I?
Det kan mcket väl vara så, men jag har aldrig hört något annat än att CdB med avkommor är det man kallar C-stammen och vad jag kan se av svaren innan i tråden så är jag inte ensam om den uppfattningen.
Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu när man pratar med avelsfolk runt om i landet och detta trots attd et finns en rad exempel på framgångsrika sporthästar med just sådana kombinationer bakom sig, dock kanske framförallt på dressyrsidan.
Mitt sto kan kanske inte betecknas som helt dressyrstammad; hennes pappa är bruksprovsvinnare i dressyr men mamman är ett rent fullblod. Hästen i fråga är inte så gammal än men tävlas i lätta klasser i både hoppning, dressyr och fälttävlan. Tanken är att hon ska bli fälttävlanshäst så småningom och hon har absolut förutsättningar för detta. Rör sig trevligt (9-7-9) och hoppar också ganska bra (7-8), fullblodet har slagit igenom i galoppkvalitet och uthållighet och hon gör sig alldeles ypperligt i terrängen. Är också trevligt byggd, givetvis med ett par skavanker som skulle kunna förbättras men absolut inget extremt.
När jag har kikat på hingstar till henne så har jag gått in med inställningen att jag vill hitta en dressyrstammad hingst som också hoppar trevligt, men det finns betydligt fler hopphingstar som också rör sig bra och det är svårt att hitta en dressyrhingst där det faktiskt finns filmer eller möjlighet att se dem hoppa. Har kikat på en rad dressyrhingstar som är hoppstammade, typ Come Back II och Briar, men egentligen känns det som att jag lika gärna kan lägga en ren hopphingst på henne då. På dressyrsidan har jag varit inne på Hampton, JJ RayBan, Shooting Star, Quaterback och en rad andra men kanske framförallt Herzensdieb då jag gillar vad jag sett av hans avkommor. Det spretar alltså en del, men jag vill i det här skedet främst försöka sätta mig in i förärvning och egenskaper etc, så jag tittar på allt som verkar det minsta intressant.
I mitt letande snubblar jag också ofta över hoppstammade hingstar som betecknas som dubbelbegåvade, exempelvis Canterbury, Common Sense, Stalypso och Hip Hop. Jag tror på något vis att Contender-blodet har en del att tillföra mitt sto, men vågar inte riktigt tänka i de banorna fullt ut.
Om jag får drömma så vill jag ha en avkomma som travar bättre än sin mamma men utan att skritt och galopp försämras. Mamman har en taktmässig och utvecklingsbar trav men det saknas lite uttryck i det hela. I hoppningen har hon trevlig benteknik och ryggen kommer med när hindren blir lite högre, men skulle önska lite mer tryck i sprången och kanske också en häst som var snäppet mer rädd som sina ben i vissa lägen. Hur skulle ni tänka? Dressyrstammat eller inte nödvändigtvis dressyrstammat?
@Pontevecchio@lille skutt vi pratade om honom i en annan tråd men där stod att han inte hade nån licens i år.
vet du vart han står? kommer han vara tillgänglig?
Kul!Crelido! Hur kan jag ha missat honom? Ska kika vidare i morgon, men det där kan nog vara det ledande tipset nu, även om jag nojar lite över dräktighetsprocent.
Skulle dock hemskt gärna se en film där han travar, det är ytterst få steg i den gångarten på de filmer som finns, vilket uteslutande verkar vara hoppfilmer. Nu har han ju relativt väldokumenterad förärvning så jag är egentligen inte så himla orolig över gångarterna, men det hade varit kul att se.
En annan delvis relaterad fråga: när jag googlade så visade det sig att samma hingst i vissa fall verkar förekomma hos flera hingstållare. Crelido t.ex. verkar ha vart tillgänglig både via Hästak och Flyinge, och på ena stället med 70-dagarsavgift och andra med 90-dagars, på ett ställe med pris ankivet i SEK och på andra i DKK. Spelar det någon roll vilken hingsthållare man vänder sig till i det fallet? Ser att båda finns listade på språngrulla också, hur fungerar det när det finns två olika och dessutom med olika villkor? I det här fallet ter sig den ena som klart mindre fördelaktig än den andra, gissar att det i vissa fall kan finnas villkor som passar någon bättre än någon annan sas (ex. billigare med dräktighetsavgift men någon kanske föredrar lite dyrare men levande föl) och då kanske det åtminstone kan finnas en vits, men när det ser ut som det gör med Crelido...?