Hoppa med inspänningstyglar?

Sv: Hoppa med inspänningstyglar?

Minelli skrev:
Sånt händer om man inte sätter den innanför förbygel/martingal.

Nu stâr det still i skallen, hur? Bryts inte "linjen till munnen" dâ? Är jag ute o cyklar?

Fast martingal är ju tillåtet på tävlingsbanorna i Storbrittanien, Irland.... :confused:

Jag brukar hoppa med fast martingal i början av varje träningpass , framför allt för att slippa slita och dra i henne då små hinder är väldigt roliga att springa fort emot :angel:
Även under uppvärmningen är den bra eftersom jag hoppar på ett rakt bett som hon inte lyssnar speciellt bra på om det inte är rel. stora hinder och helst bana. Men jag vill ändå använda det bettet då det är bäst när det är normalstorlek på hinder och det känns viktigast.

Hon har fått mkt rundare språng även på små hinder nu efter jag började använda den och dessutom slipper jag som sagt dra i henne utan allt blir så mycket mjukare och trevligare.

Jag red min förra unghäst på fast martingall på träning ibland för att slippa att hon blev stark vilket ledde till kamp i handen, upp med huvudet och sänkt rygg. Fungerade jättebra!! Hon blev sansad, balanserad och hoppade med massor rygg! Visserligen hade hon mkt bra ryggteknik i grund och botten. '

Jag vet flera som hoppar på graman för att få upp ryggen på sina hästar, ska tydligen funka men har aldrig haft behov att pröva själv.

Jag vet även flera som löshoppar inspänt men jag skulle själv aldrig våga..

DÄremot kan jag tipsa om att sätta upp ett litet hinder på klossar och longera över inspänt. Blir mer kontrolerat då och du får upp ryggen!

Hade jag haft en häst som hoppade utan rygg hade jag först kollat orsak, om den var spänd eller något annat.
Om den är spänd jobbar man på avspändhet i hoppningen, behövs inga hjälptyglar.
Har den bara dålig ryggtecknik så kan man hjälpa den genom att hoppa "trångt". Dvs galoppbom framför ett hinder, korst avstånd mellan bommen och hindret. Studs och kombinationer med kort avstånd i emllan. Hästen blir då tvingad att hoppa upp och välva sig.

Vissa hästar hoppar alltid utan rygg och går inte att göra någåt åt, men de hindrar inte vissa av dem att gå de allra största tävlinarna.

Att löshoppa en häst med inspäning skule jag aldrig i mitt liv väga, där emot longera/tömköra med inspänning över små plutt hinder kan jag göra.
Att ha inspänning vid hoppning kan hjälpa men då haldnar det om fromen innan ett hinder och inte över hindret, över hindret måste häste arbeta själva med sin kropp och inte bli störd av ryttaren.

Haft lite problem med min hästs reaktionssnabbhet, och när han blir "lat" så tappar han även ryggen. Då funkar de övningar som du säger, med korta avstånd, studsar mm. MEN vi var tvugna att höja till typ 1,20 för att han skulle intressera sig och inte bara kliva över :smirk:

Sålänge hästen får den eftergift den behöver för hals så tror jag att hjälptyglar fungerar bra. Man måste tänka på att man lätt förstör hoppglädjen hos en häst om man använder hjälptyglar och inspänningar fel och det är det väl ingen som vill? :smirk:
Jag brukar däremot inte använda hjälptyglar.
Om jag vill få vår pålle att använda ryggen mer så göra jag ett annorlunda/läskigt hinder.

Om du lägger en bom Bakom hindert så hoppar hästen också bättre med ryggen. Dock Väldigt viktigt att bommen ligger på rätt avstånd, annars slutar det i några brutna ben istället.:crazy:

Varning, bommen bakom hindret fâr inte ligga direkt pâ marken....dâ kan ni bryta benen!!!

Det första jag tänker på när jag ser en häst som hoppar dålig utan rygg är hur den är i derssyren/markarbetet, hur arbetar hästen med ryggen vid dressyrträning t.ex. Jag ser det som att om inte hästen vid dressyrridning inte jobbar med ryggen så bör inte hjälptyglar användas vid hoppning för att få upp ryggen heller, för då är det ett grundproblem. Men om nu hästen vid dressyrridning har lätt att komma upp med ryggen och annars är eftergiven om genomarbetad men inte lyfter ryggen i sprången så är det ju frågan om...

fnorr skrev:
Varning, bommen bakom hindret fâr inte ligga direkt pâ marken....dâ kan ni bryta benen!!!

Vi har många gånger tränat med hinder - galoppbom - hinder.
Med galoppbommen på marken...
Är det farligt alltså? :eek:

Jag tycker det har fungerat bra för alla hästar som hoppat det...

Vita_N_6520 skrev:
Vi har många gånger tränat med hinder - galoppbom - hinder.
Med galoppbommen på marken...
Är det farligt alltså? :eek:

Jag tycker det har fungerat bra för alla hästar som hoppat det...
ja det kan fungera väldigt bra på många hästar.. men så sent som för nått år sedan var det ett jättenervigt sto som hopptränade, hoppade låååångt över och trampade på bommen, spräckte kotan och fick nödslaktas direkt.. samma incident hade hänt några år tidigare också..

hemskt.. man ska inte ha bom efter för att få sånna storhoppande hästar att lugna sig.. enbart som träning för redan bra hästar, och då bör det göras som en 3 studs, dvs egentligen en kombination med 1 språng emellen, men sätta en cavaletti i mitten och visa hästen det först..

Tigertofflan skrev:
Bara sitter och funderar lite. Detta är en rent hypotetisk fråga altså.

En häst har bra benteknik över hinder men hoppar ofta utan rygg. Skulle man kunna sätta på någon hjälptygel under till exempel löshoppning över låga studs för att kunna "nå ryggen"? Eller måste hästen få sträcka halsen helt och fullt över hinder, även om det handlar om 30-50 cm?

Jag menar... man kan ju rida markarbete över cavalettis, samla gångarterna osv med hjälp av det, då borde väl samma sak kunna ske under löshoppning?

Vad skulle det vara för hjälptygel i så fall? Gouge? Graman?
jag satte på gummisnodd på polarens ponny vis löshoppning för att få henne att titta ner mera och inte fladdra runt å titta på allt annat (vilket hon gjorde ändå)..

har man gummisnodd så fastnar inte hästen så illa som den gör i ex graman, eftersom att gummisnodden ger vika.. och det man vill att hästen ska göra är juh att sänka huvet och länga över hindret, och då hindrar inte gummisnodden,.. den hindrar bara när hästen dra upp huvet i upphoppet..

Jag vill inte ha en snodd på min häst. Han går bara emot den, stretar och spänner sig.

Funderar på o ha en gouge och sätta innanför en halsring, och sen longera över relativt låga cavalettis..

Det är en bra övning men bommen bör av säkerhetsskäl inte ligga direkt pâ marken, använd hinderstöd och ha bommen ca 20cm ovan marken. Om dom nuddar den blir det dâ inte värre än en rivning.....

Vita....bommar mellan hindrena kan du ha pâ marken, det jag menar är en övning dâ man har en bom bakom hindret för att fâ hästen "kvickare" i benen och "runda" ryggen. + bra för hästar som hoppar lângt och flackt

Jag tycker att det är helt okej att hoppa med gramantygel så länge man håller sig till lägre hinder och inte "drar" ner hästen på den. Jag rider ofta fram och hoppar fram på lägre hinder med graman eftersom min häst är minst sagt spänd på tävling, detta hjälper henne att slappna av i ryggen och gör att hon rundar den bättre och får därför ett bättre språng. Självklart ska man inte rida och absolut inte hoppa på gramantygel om man inte har nån hjälp eller helt enkelt inte vet hur den fungerar, då blir det lätt fel och hästen "knäcker" istället av i nacken. Vad man ska ha i färskt minne är att gramantygeln är den tygel som är lättast att rida fel på... Och var noga med eftergiften! Alla hästar fungerar dock inte detta på utan dom blir bara mer spända och då får man hitta en annan lösning! Hoppas jag har bidragit med nåt..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 111
Senast: Karoliten
·
Ridning när jag var liten så hoppade jag alltid hemma i hagen och jag ser flera hästgårdar varje dag som har bommar och hinder ute i hagar som...
Svar
6
· Visningar
1 254
Senast: Buck
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 480
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben