Hoppa med en bomlös sadel??

M

Mahogny

Alltså har nu sett flera stycken ryttare och häst som har bomlös sadel när dom hoppar:confused:alltså det kan ju iten vara bra på något sätt för hästens rygg?? eller har jag fel.. tycker att dem måste belasta nått extremt där stigläderna sitter fast (kommer inte på vad det heter:devil:) men iaf.. inte ska man väl hoppa i dem eller har jag fel?

Sv: Hoppa med en bomlös sadel??

Om du menar de här platta mocka-historierna så säger ju till och med tillverkarna själva att de inte rekommenderar att man hoppar i dem. En del säger att de inte rekommenderar att man hoppar högre hinder i dem (alltså verkar de tycka det är OK så länge hindrena är låga).

Jag har svårt att tro att någon bomlös (hur uppbyggd den än är) är bra att hoppa i och då tycker jag ändå bra om bomlösa sadlar och har själv precis köpt en bomlös dressyrsadel som verkar helt underbar :love: - men jag lägger till en följdfråga här i din tråd (hoppas det är OK :o):

Det kommer fler och fler bomlösa hoppsadlar - alltså de marknadsförs som rena hoppsadlar. Vad tror vi om det?

Tex denna TREKKER, som är godkänd även på FEI klasser! Är den så stabil, tack vare sin läderbom, att den verkligen går att hoppa så höga klasser i? :confused:

http://shop.strato.de/epages/61051491.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61051491/Products/SAD4

EDIT: lägger här in vad Stall Vrå säger om att hoppa i bomlöst:
"Det generella svaret är Nej, man bör inte träna hoppning i en bomfri sadel. Skulle du hoppa över en liten bäck eller ett nedfällt träd ibland är det inga problem. Men tränar du hoppning ska du ha en sadel med bom, som passar din häst, och som tryckavlastar ryttarens tyngd vid nedslaget vid landningen . En hoppsadel är dessutom uppbyggd för att ryttaren ska få plats och stöd för hoppning."

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade aldrig fått för mig att hoppa i en bomlös, oavsett vad tillverkaren säger.

H_o_G: En läderbom är ju mer tryckfördelande än en sadel helt utan bom, men jag hade inte vågat pga att man inte gjort studie om långtidseffekterna.

Jag hade aldrig fått för mig att hoppa i en bomlös, oavsett vad tillverkaren säger.

H_o_G: En läderbom är ju mer tryckfördelande än en sadel helt utan bom, men jag hade inte vågat pga att man inte gjort studie om långtidseffekterna.

Precis så tycker jag med! Jag tycker det är skrämmande att man får släppa vilken sadel som helst ut på marknaden (titta bara på Börjes Pinto osv. :crazy:) och att säljarna får säga i princip vad de vill om dem också (att tex luftstoppning utesluter tryckpunkter - vilket det ju INTE gör ;)).

Tyvärr är det ju så med försäljare... Allt som går att sälja, det SKA säljas. Och tyvärr kan man inte anmäla ÅF/tillverkarna för det dom säger om sina sadlar (att t.ex. deras "flexbom" passar alla hästar osv..." även om det egentligen är falsk marknadsföring.

*Delvis knapplån*

Jag funderade vidare på det där med den sadeln (TREKKER) som jag länkade till. Jag har ju nyligen köpt en sån till dressyren och där fungerar den ju bra (tack och lov) men jag är skeptisk till att den skulle gå hoppa i (som vi konstaterat).

Det jag som sagt började fundera på är ju att FEI godkänt den för ALL hopptävling (hoppsadeln alltså) - borde inte de kollat upp den då? Eller har de bara kikat på utseendet och inte funktion/verkan? :confused:

Någon som vet hur det är?

FEI har ju godkänt Ansur också. Nu har dom gjort om hoppmodellen, men förr hade den ju inte en kanal för ryggraden ens. Antar att den skulle användas med en pad?
Hur dom tänker vet jag faktiskt inte... Mendom kanske litar på tillverkarna? Det är ju iofs inte FEIs fel om folk är så dumma att dom hoppar med bomlösa sadlar...

Fast å andra sidan så tycker jag att det delvis ÄR FEIs "fel" då det ju ligger på deras ansvar när de godkänt en sadel för internationell svår hoppning och så är den inte ens bra att hoppa i (för hästen)? :confused:

Skulle vara kul om man kunde kontakta FEI och fråga dem :idea: Någon som vet om det går? De skulle väl iofs inte ens svara... ;)

Dom vill väl inte stå i vägen för "nytänkande" som det så fint kallas. ;) Hade dom inte godkänt den hade det väl blivit ramaskri då med...
Tycker faktiskt att ryttarna får ta ansvar i den här frågan. (men helst tillverkarna. Hade varit kul att se hur många sadlar som faktiskt stämmer in på tillverkarnas beskrivning när det kommer till flexibla bommar osv)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?