Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Barbacka är aldrig skadligt om man sitter rätt. Snarare bättre då ingen sadel hindrar hästens rörelser på något vis.Hoppa barbacka eller med sadel?
Finns det större risker att hästen skadas eller får slitningar på kroppen om man hoppar barbacka? Duktig ryttare med god balans, inget slit i tygeln eller liknande.
Tack Första bilden är hon 12, resten på väg att fylla 13. I sommar fyller hon 15.Vad snygg stil! Duktig tjej och fin ponny! Hur gammal är din dotter?
Sant ^_^ men det gäller ju att man inte sitter på hästens ryggrad eller skumpar för mycket.Barbacka är aldrig skadligt om man sitter rätt. Snarare bättre då ingen sadel hindrar hästens rörelser på något vis.
Det är inte bekvämt för hästen och kan göra att hästen spänner sig och blir sur. Blir ju skumpande för varje steg hästen tar och en ordentlig duns vid landning efter hopp om man inte är tillräckligt följsam och lämnar ryggen fri i landningen.@Buck
Vad kan hända om man "sitter på hästens ryggrad eller skumpar för mycket"?
Det blir ju ett skump för varje hopp i alla fall?
Det är inte min häst, men den har haft märkliga låsningar och varit halt då de inte riktigt vetat vad det varit för fel. Stel och halt i perioder. Mellan varven jättefin hopphäst, alltid cool och duktig. Men så blir han halt igen, får vila och blir bra osv. Vet. har tittat, men jag minns inte vad man sagt att felet varit och jag tror inte de vetat säkert alla gånger heller. Hade det varit min häst hade jag nog inte velat att man hoppar barbacka, just för att det kan dunsa till på ryggraden och nån nerv kan klämmas till eller liknande. Är jag orolig i onödan?
Hoppa barbacka eller med sadel?
Finns det större risker att hästen skadas eller får slitningar på kroppen om man hoppar barbacka? Duktig ryttare med god balans, inget slit i tygeln eller liknande.