höpåsar i transport?

Piek

Trådstartare
Om tråden ligger fel får moderatorn gärna flytta den :)

På lördag ska jag flytta min häst ganska långt. Jag skulle då behöva ta med mig endel hö.
Höt skulle packas i ikeapåsar, går det att på något SÄKERT sätt ha det inne i transporten? Tänker på andra sidan mellanväggen än där hästen står.

Hur kan man sätta fast dom så att dom står still och inte kan börja röra sig runt i transporten? Om det ens går? Hästens säkerhet går först går det inte så får jag fixa hö på plats på nått sätt när vi kommer fram på kvällen :)

Sv: höpåsar i transport?

Mina höpåsar har aldrig åkt runt på andra sidan mellanväggen när jag kört en häst. Värre när vi kört 2 :)

Går det att fästa en skiva mot bommen fram (och bak?) så du kan packa påsarna i utrymmet som blir?
Fast, det beror ju på hur många påsar du behöver? :)

Hur kan man sätta fast dom så att dom står still och inte kan börja röra sig runt i transporten?

Nu tror jag inte det är någon större fara ifall du inte kör fruktansvärt ryckigt. Men vill du vara säker på att påsarna inte flyttar på sig är det väl bara att binda fast dem. Balsnören går att använda till mycket.

Om höpåsar skulle få för sig att flytta sig runt då skulle nog hästen leva rövare där inne för i så fall måste du köra väldigt konstigt. Jag brukar bara ställa det på golvet, det står kvar när jag kommer fram.

Jag har kört med balar på andra sidan väggen, satte fast dem med ett spännband som jag fäste fram och bak på mellanväggen.

En kompis som körde två hästar lastade helt sonika höbalarna i utrymmet framför hästarna, det gick bra det med, men jag vet inte om hon säkrade dem på något vis vilket jag nog själv skulle gjort... När jag kört två hästar har jag haft höet bak på pick-upen :D

Har jag bara en häst med i transporten så brukar jag bara ställa höpåsarna på andra sidan mellanväggen. Om dom skulle fara runt så får jag nog tänka på min körning för då har det antagligen inte varit särskilt trevligt för hästen...:crazy:

Med en häst i transporten ser jag inga problem med att ha höpåsarna lösa på andra sidan om mellanväggen. När jag kör två hästar och tar med höpåsar fäster jag ett långt spännband genom varje påse. Påsarna staplas på varandra och ställs framför hästarna. Spännbandet fäster jag i en bindögla. Påsarna har aldrig rört sig det minsta.

Jag brukar också bara ställa dem löst på andra sidan, de har hittills aldrig flyttat på sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 694
Senast: tara
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 606
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar