Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om man inte klarar av att nödslakta sjuka eller skadade djur måste man se till att ha en bra backup-plan och kolla om någon annan kan göra det åt en.
Jag kommer att ha nöt- och fårbönder som grannar, så jag får höra med dem angående akuta situationer. Vid icke brådskande tillfällen hade jag tänkt tillkalla veterinär.

Jag har å andra sidan inte ställts inför en sådan akut situation. Kanske att jag skulle klara det just för att kunna avsluta lidande. Hur vet man det i förväg? Hur visste du t ex?

@aprilmaj

Jag hade redan planerat lite för att vi framöver skulle ta kycklingar och slakta överskottet och redan då fanns planerna för att skaffa kaniner för husbehov så jag tanken på att slakta djur var inte främmande för mig. Sedan var det uppenbart att hönan med marek inte mådde bra, när det stod klart vad hon led av visste jag att hon inte skulle bli bättre utan till slut skulle plågas på allvar och dö. Det som var riktigt jobbigt var att det var min favorithöna men precis som vid tuppslakten så var det lättast att bara bestämma sig för att det måste göras och att det skulle ske nu. När man väl bestämt sig så går resten så fort och sedan fungerar jag så att när ett djur väl är dött så är det bara en kropp, individen är liksom borta.

Vad gäller hönan med punkterad lunga så var det jobbigaste nästan att hon led så, där var det nästan skönt att få hjälpa henne att slippa plågas mer.

Men jag tror inte att man kan veta säkert i förväg om man kan eller inte. Därför har jag sett till att få vara med på kaninslakt och prova att slakta kanin själv innan vi skaffar egna, troligtvis nästa år. Dels för att veta hur jag gör men nästan ännu mer för att se att jag faktiskt klarar av det mentalt.

@Dentaku, aprilmaj
Jag tror man vänjer sig ganska fort, det är inget roligt men det är en del av husdjurhållning. Viktigast är tycker jag att man gör det effektivt och snabbt utan lidande för djuret.

Skillnad är det förstås om det är ett speciellt djur som man skall slakta.

Vad gäller hönan med punkterad lunga så var det jobbigaste nästan att hon led så, där var det nästan skönt att få hjälpa henne att slippa plågas mer.
Det är nog det enda som jag åtminstone i förväg tror skulle kunna få mig att göra det.

Om jag jämför med hästar, så är det ingen som förväntar sig att man ska kunna nödslakta själv, även om hästen lider. Är det för att det är "lättare" att genomföra det på ett säkert sätt med höns?

Hoppar in i slakt/avlivningsdiskussionen....

Har just nu en liten yttepyttekyckling som kläcktes igår och som inte mår så bra idag... Igår var den pigg och pipig men hade trassel med fötterna. De har idag utvecklats till sk kroktår. Jag har tejpat dom, men kycklingen är trött och vill bara sova.
Skulle inte våndats så om det inte vore att det bara blev en till, inget lyckat för den att växa upp ensam...

Vill inte avliva för att den var frisk från början samt för att det är bättre med två än en kyckling - om den överlever vill säga. Den får i sig lite vatten och har ätit någon smula.
Vill avliva - för att jag tror att den dör ändå... men har inte gett upp hoppet helt...

Äsch, jag vet ju vad som är rätt ändå........:cry: Ska bara samla mod först.................:cry:

(Svårt svårt svårt, mina första vaktelbebisar, och dom är såååååååååååååååå små och fina..............:love::cry:)

@Dentaku, aprilmaj
Jag tror man vänjer sig ganska fort, det är inget roligt men det är en del av husdjurhållning. Viktigast är tycker jag att man gör det effektivt och snabbt utan lidande för djuret.

Skillnad är det förstås om det är ett speciellt djur som man skall slakta.
Jag tänker inte ha så många höns att jag hinner vänja mig. Det innebär vidare att jag säkerligen kommer att känna speciellt för varje djur.

Om man vill ha höns för ägg och inte minst trevnad måste man kunna slakta själv då? Jag tror inte att jag skulle klara det.
Som sagt, föder du inte upp kycklingar får du ju inga överskottstuppar, då blir det ingen höstslakt. :) Men det är bra att kunna, eller att ha nån i närheten som kan, så att man kan avliva sjuka eller skadade djur. Men du kan givetvis ringa ut vet för det.

Det är nog det enda som jag åtminstone i förväg tror skulle kunna få mig att göra det.

Om jag jämför med hästar, så är det ingen som förväntar sig att man ska kunna nödslakta själv, även om hästen lider. Är det för att det är "lättare" att genomföra det på ett säkert sätt med höns?
Jag har häst. Och hund och katt. Jag är uppfostrad med den inställningen att man inte kröker ens ett hår på en fluga om man inte måste. När folk har ihjäl insekter i onödan går det kalla kårar längs ryggraden på mig, det finns en inbyggd spärr. Min mamma tror att jag är knäpp som äter egna djur. Och det trodde jag inte från början själv att jag skulle. Men det handlar om inställning, hur man ser på det, och genom att prata och lyssna på folk som slaktar själv, där det är en del av livet, och se slaktfilmer, blir det plötsligt ngt annat, iaf för mig.

I våras fick jag ett gäng sjuka kycklingar som dog en efter en. Jag var inte mogen att ta livet av dem utan min man fick göra det - stackarn. I somras hände det igen och då var min man på jobbet. Jag visste hur snabbt de skulle bli dåliga, vilken hemsk död som väntade dom och bestämde mig för att skona dom det lidandet. Den första var nästan död redan, så sjuk var den. Men att ta steget över den tröskeln att faktiskt ta livet av någon med fysisk kraft, det var svårare än jag trodde. Jag visste att jag ville men kunde inte förmå mig, tills jag plötsligt gjorde det och det var hemskt. Den dog direkt, det gick precis som det skulle, helt odramatiskt, men det var en sån stor sak för mig att göra. En sån skändning av dess kropp. Jag gjorde om det på nästa och det gick lättare men jag kände samma sak. Senare på dan insjuknade två till och då gick det enkelt, jag kände mig lugn och höll dem i handen tills de slutade rycka och visste att jag gjort dem en tjänst. Men det är ett stort steg att ta, första gången man ska ta livet från någon.

@Milene Vad hemskt och svårt... Men det låter som att du vet vad som är bäst.
Och nu är det klart...........:cry:

En ensam liten liten liten går och piper i lådan bredvid mig......... och tror att min lurviga toffel är dess mamma..........:(

Om jag hade haft ruvvilliga hönor hade jag aldrig kläckt i kläckare......

Usch jag är bedrövligt blödig idag...................:(

Och nu är det klart...........:cry:

En ensam liten liten liten går och piper i lådan bredvid mig......... och tror att min lurviga toffel är dess mamma..........:(

Om jag hade haft ruvvilliga hönor hade jag aldrig kläckt i kläckare......

Usch jag är bedrövligt blödig idag...................:(

Jag tycker inte alls att du är blödig. Det är klart att det är svårt. Särskilt med tanke på omständigheterna med den lille som är kvar. Vad starkt att du gjorde det som behövdes.

Usch, jag lider med dig. :( Därför kläcker jag aldrig mer i maskin. Hua.. Men det lilla dunet du har kvar kommer att vara lycklig ändå och du gjorde det rätta. Det var riktigt bra gjort att kunna avliva den sjuka.

@tintilar Vad bra beskrivet. Det kanske blir så för mig också framöver, att det handlar om att vänja sig vid tanken och att få "erfarenhet" (i brist på bättre ord). Jag hoppas i alla fall att jag har mod och sinnesnärvaro nog att göra det som behövs när det är dags.

@tintilar Vad bra beskrivet. Det kanske blir så för mig också framöver, att det handlar om att vänja sig vid tanken och att få "erfarenhet" (i brist på bättre ord). Jag hoppas i alla fall att jag har mod och sinnesnärvaro nog att göra det som behövs när det är dags.
Man gör det man kan. Och kan man inte så är det inte ens ansvar tycker jag. Man måste inte kunna nödslakta ett djur. Du får säkert hjälp av ngn isf.

Usch, jag lider med dig. :( Därför kläcker jag aldrig mer i maskin. Hua.. Men det lilla dunet du har kvar kommer att vara lycklig ändå och du gjorde det rätta. Det var riktigt bra gjort att kunna avliva den sjuka.
Men dom BLIR inte lika lyckliga!:( Dom kommer aldrig in i flocken på samma sätt när dom är ensamma! Är dom två eller fler så har dom varandra som håller ungefär samma plats i rangskalan.....

10 gram litet gulbrunt dun....... men den växer väl till sig...

Jag har häst. Och hund och katt. Jag är uppfostrad med den inställningen att man inte kröker ens ett hår på en fluga om man inte måste. När folk har ihjäl insekter i onödan går det kalla kårar längs ryggraden på mig, det finns en inbyggd spärr. Min mamma tror att jag är knäpp som äter egna djur. Och det trodde jag inte från början själv att jag skulle. Men det handlar om inställning, hur man ser på det, och genom att prata och lyssna på folk som slaktar själv, där det är en del av livet, och se slaktfilmer, blir det plötsligt ngt annat, iaf för mig.

Jag ser också en jätteskillnad på att ta liv i onödan och när man dödar ett djur för att det faktiskt har ett syfte. Mygg kan jag döda, myror dödar jag inomhus och även flugor även om jag föredrar att försöka få ut dem. Detsamma gäller getingar. Men jag tycker det är sorgligt när folk dödar spindlar eftersom de inte gör någon skada, tvärtom.

Precis likadant tänker jag om större djur. Det är en sak att slakta för att ta tillvara på kött eller avliva djur som är svaga eller sjuka, en helt annan att ta bort friska djur bara för att man inte har plats eller för att de inte håller måttet för utställning t ex. Jag har dock viss förståelse för att man t ex tar bort de svagaste valparna i så stora valpkullar att tiken inte klarar av att ta hand om alla.

Jag tycker inte alls att du är blödig. Det är klart att det är svårt. Särskilt med tanke på omständigheterna med den lille som är kvar. Vad starkt att du gjorde det som behövdes.
Jo, blödigheten blir bara värre och värre.........
Vartenda litet liv jag kämpat med finns kvar i hjärtat......
JAG vänjer mig aldrig!!!!!!!!!!!!!!!

En dag som den här tänker jag att jag ska sluta med djur....:cry:

Jo, blödigheten blir bara värre och värre.........
Vartenda litet liv jag kämpat med finns kvar i hjärtat......
JAG vänjer mig aldrig!!!!!!!!!!!!!!!

En dag som den här tänker jag att jag ska sluta med djur....:cry:
Även om du inte vänjer dig, så klarar du att göra det som är nödvändigt. Det är starkt.

Dels det, men jag tror framför allt att det beror på vilket förhållande vi har till hästar respektive höns. Även om jag tycker oerhört mycket om vår lilla hönsflock och alla hönor har namn så lever de inte lika nära oss som våra hundar och vår katt(har ingen häst). Höns är det inte bara möjligt utan även fullt lagligt att avliva med bedövningsslag och dekapitering/avblodning. Till och med en katt tror jag skulle vara svår att avliva snabbt på ett humant sätt utan skjutvapen och det är det enda avlivningssätt jag skulle kunna tänka mig på "hemmaplan" för mina husdjur, även i ett akut läge. Jag vet inte om jag skulle klara det själv men jag har inte vapenlicens heller så det är en teoretisk fråga.

Sedan är jag inte av åsikten att man måste kunna nödslakta ens höns själv, bara att man har den delen löst om det skulle behövas så att inget djur behöver lida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama