Tack för svar! Det viktigaste är deras psyke, att de är snälla och fredliga. Jag vill gärna ha ägg för husbehov. Storleken spelar egentligen ingen roll, inte färgen eller rasen heller.Det finns så många raser att välja på så du får nog börja fundera på vad du vill ha.
Jag valde Gotlandshöns som första höns och älskar rasen. En jag känner (som också har höns) skulle inte vilja ha mina höns om hon så fick betalt för att ta dem. Det handlar helt om personlighet.
En idé är att börja spåna utifrån en lista tex
1. Lantras/Rashöna/Blandras
2. Dvärg/Normalstor/ Stor
3. Ruvvillig/Icke ruvvillig
4. Färg
5. Psyke (generellt är små höns "vaknare"/"flaxigare" än stora). Mina gotlänningar är tex betydligt starkare i psyket än de Orpington en jag känner har. Mina kan sitta fast i rävens käft komma loss och överleva mentalt medans hennes stryker med av skräck eller blir apatiska resten av livet. Mina är dock stundtals väldigt tuffa med varandra (nej de har inte ihjäl varandra men kan slåss så fjädrarna ryker) och kan vid tex ruvning vara tuffa mot mig också.
....
När du svarat på ett gäng av dessa frågor är det lättare att ge förslag. Som det är nu kommer alla/nästan alla förespråka just sin ras som de troligen är mycket förtjusta i men som kanske inte alls är det perfekta alternativet för dig.