Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns så många raser att välja på så du får nog börja fundera på vad du vill ha.
Jag valde Gotlandshöns som första höns och älskar rasen. En jag känner (som också har höns) skulle inte vilja ha mina höns om hon så fick betalt för att ta dem. Det handlar helt om personlighet.
En idé är att börja spåna utifrån en lista tex
1. Lantras/Rashöna/Blandras
2. Dvärg/Normalstor/ Stor
3. Ruvvillig/Icke ruvvillig
4. Färg
5. Psyke (generellt är små höns "vaknare"/"flaxigare" än stora). Mina gotlänningar är tex betydligt starkare i psyket än de Orpington en jag känner har. Mina kan sitta fast i rävens käft komma loss och överleva mentalt medans hennes stryker med av skräck eller blir apatiska resten av livet. Mina är dock stundtals väldigt tuffa med varandra (nej de har inte ihjäl varandra men kan slåss så fjädrarna ryker) och kan vid tex ruvning vara tuffa mot mig också.
....
När du svarat på ett gäng av dessa frågor är det lättare att ge förslag. Som det är nu kommer alla/nästan alla förespråka just sin ras som de troligen är mycket förtjusta i men som kanske inte alls är det perfekta alternativet för dig.
Tack för svar! Det viktigaste är deras psyke, att de är snälla och fredliga. Jag vill gärna ha ägg för husbehov. Storleken spelar egentligen ingen roll, inte färgen eller rasen heller.

I det läget kan du nog välja nästan vad som helst. Jag har aldrig träffat några otrevliga höns fock ett antal raser jag inte skulle vilja ha eftersom de inte passar ihop med mig.

I det läget kan du nog välja nästan vad som helst. Jag har aldrig träffat några otrevliga höns fock ett antal raser jag inte skulle vilja ha eftersom de inte passar ihop med mig.
Det skulle dock vara trevligt att kunna göra en insats också, hjälpa till att bevara en hotad ras.

Hur vet du vilka raser som inte passar ihop med dig?

Jag började med att besluta mig för att jag ville ha en lantras. Nästa steg var att komma fram till storleken på hönan och sen läste jag helt enkelt på om de olika raserna som stod till buds. I den läsningen ingick även att titta på hur populationen såg ut för de olika intressanta raserna (mer hotad hamnade högre upp på listan). Jag hade ett par andra alternativ men valet föll till slut på Gotlandshönan eftersom jag drömt om den rasen redan som barn och att den finns i så många olika färgvarianter.
De raser jag inte passar med har jag träffat hos andra. Det finns garanterat massor av andra raser jag skulle trivas med.

Det är inte omöjligt att det blir Gotlandshöns för mig också någon gång i framtiden, kanske redan nästa år. Jag vill ha en medel till stor höna för såväl ägg som kött, ruvvillig och lite tuffare som försvarar kycklingarna mot katter och gärna med olika (vild)färger. Vad jag läst borde Gotlandshönan vara precis vad jag önskar, men sen är det ju mycket tillfälligheter som avgör så man aldrig vad det blir till slut och det finns så många trevliga hönsraser.

Det skulle dock vara trevligt att kunna göra en insats också, hjälpa till att bevara en hotad ras.

Hur vet du vilka raser som inte passar ihop med dig?
Genbanksarbete är jätteroligt, jag har genbank för kaniner. På kackel.se kan du se vilka raser som är i störst behov av nya genbanker. Gotlandshöns är en av dem. Svarthöns är charmiga också, och väldigt sunda och friska.

Nu får mina stackars fåglar stanna inne några dagar. Förra veckan blev stallägaren av med 2 djur till en rovfågel. Hennes är instängda sen dess men mina som går i hönsgård med nättak har varit ute. Tyvärr verkar inte rovfågeln ha fattat att det är nät över dem så den sitter på en av stolparna och försöker jaga dem genom nätet och stressar dem där med rätt rejält. Den har blivit bortchasad flera gånger idag sa hon men envisas med att komma tillbaka. Förhoppningsvis tröttnar den fort när det inte finns några höns alls ute. Tyvärr blir det i trängsta laget nu med alla ungdjur så de kommer inte ha alltför roligt. Ja trångt enligt mig men gott om plats enligt lagen :crazy:

Har ett gäng höns, issbar, brahma, plymouth rock och några lantblandisar. De går runt glatt och sprätter i rabatter och kommer springandes när jag kommer ut med matrester.
Lättskötta djur som dessutom har ett underbart syfte, de förser familjen med fina ägg!

Mat och vatten en gång om dagen och daglig tillsyn, inte alls tidskrävande :) just nu ruvar mina höns själva så minimalt arbete med att utöka flocken. Har en höna som bestämde sig för att lägga sig väldigt sent så har idag två kycklingar som är tre dagar gamla ;)

Som svar pråmen fråga, mina går inte ut frivilligt mitt i vintern. Har dörren öppen ibland på dagarna men de står bara och stirrar ut. Så fort det blir en grön fläck utanför så ska dock alla vara där ;)

Tror inte det blir någon tupp. Ägaren verkar ha väldigt fullt i sin kalender och ja ghar väldigt långt att åka. Tiderna jag får som förslag är inte kompatibla med det som är möjligt för mig (eller den vän som erbjöd hjälp) att genomföra :(

Appropå snälla höns, mina tuppar får nog anses ganska fredliga av sig men de kan picka rejält hårt på en har jag märkt, handskar är nog inte så dumt när man hanterar dem.

Det verkar ha löst sig. Min bror kommer troligen att hämta tuppen åt mig :)
Jag är barnsligt glad eftersom han verkar vara så bra :D ( ja både tupp och bror ;) )

Det verkar ha löst sig. Min bror kommer troligen att hämta tuppen åt mig :)
Jag är barnsligt glad eftersom han verkar vara så bra :D ( ja både tupp och bror ;) )
Kul! Lät ju nästan ett tag som ägaren ville behålla sin tupp...:/
Bra med syskon...!

Och här har jag blivit med... vaktlar! Sonens svärfar ville inte ha kvar dom, så dom hamnade här istället. Jättemysiga små fåglar som låter helt underbart och lägger de allra sötaste yttepyttesmå ägg!:love: (Varav ett par har hamnat i kläckaren, och när jag lyste häromdagen så rörde det sig för fullt däri!!!

Åh, det är så spännande!!!:bump:

I helgen har vi rivit ut allt i hönshuset o målat om. Satte in allt på ett nytt sätt för o se om det kanske blir mer hemtrevligt. Inte helt klart än o några lösningar är tillfälliga, men det känns bra att allt smuts är borta o alla glipor är tätade. :)

20141012_150919.jpg

Igår upptäckte jag att det säkraste hönkycklingen av de alla denna säsong - som vi beslutat att spara - blivit en tupp. Nu 16 veckor gammal har den på ett par dagar fått både kam, slör och sadelbehäng. Attans jäkla skit. Jag som var så nöjd med att fått alla sålda och inte behövt att nacka. Och mitt i allt elände ruggar mina andra hönor så jag får ett ägg om dagen på sex hönor... Och så äter de dubbelt så mycket som vanligt. Förväntar mig att de kommer igång igen innan de bommar igen äggproduktionen för vintern. Ska sätta upp belysningen i hönshuset redan nu med timer på 19:00. Tur att de trots sin för tillfället skabbiga "päls" är vackra att titta på, och jäkligt charmiga. Min favorittupp kommer fortfarande dagligen in i köket och påminner mig om dagens godis; lite bröd eller något annat smarrigt.

Jodå tuppen verkar mycket trevlig. Han är dock väldigt desorienterad än så han får bo i egen bur ett tag och vänja sig vid omgivningarna. Han har fått en ranglåg höna som fru (hon brukar rymma in i den buren självmant den knäppa damen) då jag hoppas det kan stärka hans självförtroende att ha en egen liten "flock". I eftermiddag ska jag köra ut allt av hankön (har drivor av ungtuppar som börjar mopsa upp sig) så får han spankulera runt någon timme innan läggdags.

Hur funkar det att ha många ungtuppar ihop med övriga flocken? Jag har ett helt gäng (11st) som jag egentligen velat behålla ungefär en månad till men de går precis som du skriver runt och mopsar sig, främst mot en grupp kycklingar som är lite mindre, och det börjar kännas lite osäkert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama