Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag köper mitt hus på landet skulle jag också vilja ha höns. Blir så inspirerad av era berättelser. Men oroas lite av att det skulle innebära en massa jobb. Är det så?
Höns är otroligt lättskötta faktiskt. Sålänge de låter bli att få ohyra är de lika lättskötta som katter. Jag silar golvströt några ggr i veckan med kattspade, de bajsar nästan inget på golvet. Tömmer bajslådan ca 4 ggr per år, fyller på mat o vatten vid behov o skurar hönshuset 2 ggr per år. I övrigt går de fritt och sköter sig själva. Mina går ut även vintertid, men första veckan med snö står de i luckan o tjurar.

De som låser en mest är att öppna o stänga luckan, men har man gård så kan man faktiskt låta den stå öppen dygnet runt.

När jag köper mitt hus på landet skulle jag också vilja ha höns. Blir så inspirerad av era berättelser. Men oroas lite av att det skulle innebära en massa jobb. Är det så?
Höns är otroligt lättskötta faktiskt. Sålänge de låter bli att få ohyra är de lika lättskötta som katter. Jag silar golvströt några ggr i veckan med kattspade, de bajsar nästan inget på golvet. Tömmer bajslådan ca 4 ggr per år, fyller på mat o vatten vid behov o skurar hönshuset 2 ggr per år. I övrigt går de fritt och sköter sig själva. Mina går ut även vintertid, men första veckan med snö står de i luckan o tjurar.

Det som låser en är att öppna o stänga luckan. Men har man hönsgård kan man faktiskt låta den stå öppen dygnet runt vid behov.

Här har det blivit kycklingar. Fem stycken! Tre öländska dvärg och två blandraser. Jag ska behålla den som jag hjälpte ur ägget, resten är sålda när de är redo att lämna mamman. De är sååå söta och verkligen små!

De som låser en mest är att öppna o stänga luckan, men har man gård så kan man faktiskt låta den stå öppen dygnet runt.
Tack för info! Det låter som att det skulle vara genomförbart för mig :)
Men--- bajslåda? Går de på låda???

Nej det gör de inte. Man har en låda/skiva under sittpinnarna. Det är där större delen av skiten hamnar om de går ute dagtid.

Tack för info! Det låter som att det skulle vara genomförbart för mig :)
Men--- bajslåda? Går de på låda???
Precis som Shaggy skriver. Höns bajsar mest på natten när de sitter på pinnarna så under dem har jag en låda med torv där bajset hamnar. Då slipper det hamna i golvströet och jag kan kompostera bajset direkt i hönshuset. En del ha en skiva istället som de skrapar/tömmer dagligen. Jag låter bajset ligga och lägger på ett lager torv nån gång i veckan bara. Sen är det bra att sätta ett kompostgaller eller nät över så att inte hönsen kan gå ner ocg sprätta i bajset, för annars har man det överallt ändå. :p

Jag har en plyfaskiva under pinnarna, med ett tjockt lager sågspån på. Bara att sila med kattspaden ett par ggr i veckan :) Tar lite på golvet då med men där hamnar inte mycket. Mina trampar mycket sällan på skivan trots att jag inte har något galler över.
Hönshuset håller sig mycket rent, luktar inte mycket.

Stänger när mina gått in vid 18:30 och öppnar när jag vaknar. De har så stort hus att de utan problem kan vara inne några timmar extra om jag sover längre. De har vatten och mat både ute och inne.

Jag har just nu 9 st, dvärg eller mindre raser.

Orkar jag ha höns, orkar alla, jag är en trött person ;)

@Shaggy, @tintilar och @Egonson_ Tack för era svar! Det blir nog höns för mig också så småningom - med eller utan bajslåda ;).

Kan ni rekommendera en bra sida angående skötsel, mat, minsta antal samt info om hönshus och -gård? Så slipper ni bli översköljda av alla mina frågor :).

@Egonson_ "Orkar jag ha höns, orkar alla, jag är en trött person ;)" -Låter bra!

Ja visst gör det ;) Höns och katter har jag här hemma, prima djur.

Givetvis ska de ha sitt men de är självgående där emellan :) Hästar också förvisso även om de är mycket mer tungjobbade.
Därför har jag ingen hund ;)

kl* hur lång tid tar det för en hönas fjädrar att växa ut på framsidan efter att en stor örn ryckt bort varenda fjäder?
hinner hon sätta nya till vintern eller måste hon hamna på spisen?

Jag har för mig det tar 6 veckor för en fjäder att växa ut helt men på ungefär 3 veckor så slutar de se ut som nåldynor. Har hon fjädrar på resten av kroppen tror jag inte du behöver oroa dig.

@Shaggy, @tintilar och @Egonson_ Tack för era svar! Det blir nog höns för mig också så småningom - med eller utan bajslåda ;).

Kan ni rekommendera en bra sida angående skötsel, mat, minsta antal samt info om hönshus och -gård? Så slipper ni bli översköljda av alla mina frågor :).

@Egonson_ "Orkar jag ha höns, orkar alla, jag är en trött person ;)" -Låter bra!
Jag vet ingen bra sida men kan rekommendera en bok som heter Höns i Trädgård. Den finns att låna på bibblan. Den är otroligt lättläst och enkel, man får mycket kött på benen utan att behöva fördjupa sig för mkt. Lite info om allt, väldigt bra.

På jordbruksverkets hemsida finns info om minimimått för höns - hönshusyta, sittpinnar, mattråg, reden.. Räkna ungefär 3-4 höns/kvm inomhus dockm, inte 9 per kvm som är max. :) I övrigt får du gärna fråga här ändå, det är roligt att stöta och blöta och alltid får man tips från nåt håll.

kl* hur lång tid tar det för en hönas fjädrar att växa ut på framsidan efter att en stor örn ryckt bort varenda fjäder?
hinner hon sätta nya till vintern eller måste hon hamna på spisen?
Höns ruggar på hösten så de klarar av att vara fjäderlösa den här årstiden. :) Oroa dig inte för det. Min Malva blev av med hela stjärten (eller ja, fjädrarna) åt en hök i höstas och den växte ut igen på ett par månader ungefär.

Jag vet ingen bra sida men kan rekommendera en bok som heter Höns i Trädgård. Den finns att låna på bibblan. Den är otroligt lättläst och enkel, man får mycket kött på benen utan att behöva fördjupa sig för mkt. Lite info om allt, väldigt bra.

På jordbruksverkets hemsida finns info om minimimått för höns - hönshusyta, sittpinnar, mattråg, reden.. Räkna ungefär 3-4 höns/kvm inomhus dockm, inte 9 per kvm som är max. :) I övrigt får du gärna fråga här ändå, det är roligt att stöta och blöta och alltid får man tips från nåt håll.
Tack både för lästipsen och att jag kan återkomma med frågor! :) Nu är det bara huset på landet som fattas... men jag budar för fullt, så förhoppningsvis blir det köp snart.

Så sorgligt. Har du någon misstanke om vad det kan bero på? Rovfågel?
Jag tror det är räven, kan vara min utekatt men det var ganska stora fåglar som försvann, inte någon av de mindre kycklingarna så det lutar åt räven. Ingen rovfågel har synts till och jag dessutom har svårt att tänka mig att en sådan skulle lyckas ta två i ett svep.

Fanken också, jag som har tyckt det varit så kul att se dem gå fria här i trädgården och nu vet jag inte hur jag skall göra.

Det funkar säkert. Har dock mina i gård hela tiden, har massvis med rovfåglar, räv etc här så skönt att slippa hålla koll på dem hela tiden. Bygger man en stor gård klarar de sig fint :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur