Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha.. jag som aldrig skulle köpa livdjur på hönsmarknad. Bland alla burar med div kycklingar läser jag Cream Legbar. Och såklart fanns där 2 hönkycklingar. Jag gick o velade tills vi skulle hem. Nu sitter dom o sover på köksbänken. Jag lovar att jag får betala med ILT eller nåt annat hemskt. Men men, nu är det gjort. Dom får bo inne ett tag så får vi se. Jag fick iaf se bild på avelsdjur och hon hade med ägg o färgen var bra. Hon hade köpt sina från sonnarp så allt är i sin ordning så sett. Vi får väl se hur de artar sig.

20140914_144733.jpg

Det blir fyra flyttkartonger och 11 fåglar! En ettårig tupp, en ungtupp och nio flickor. :love:
Kul!

Mina verkar trivas, hönan med aggressivitet är mycket lugnare nu när hon går ute hela dagarna, precis som jag trodde. Mask hittar de nog i överflöd för gräver jag upp lite och ger dem är det knappt de bryr sig om att titta på dem. Och kycklingarna växer snabbt, idag har jag utökat hönshuset med några kvadratmeter yta och några meter sittpinnar för att alla bättre skall få plats. Helt bekymmersfritt är det dock inte för tuppen har den dåliga vanan att redan kl. fem på morgonen väcka en genom att börja gala som en tok och det första han gör när de släpps ut är att gå runt hela sitt revir som han utökat betydligt och på morgonen är det störst risk för räv. Och sen misstänker jag att ena hönan lägger ägg någonstans ute, alla ägg jag får nu är jämnstora och det var de inte tidigare.

Puh, nu är de nyinflyttade. Ställt klockan tidigt i morgon så de ska få frukost på sängen och ett par äpplen att fira flytten med. :d
Blir nog lite bortskämda med gott käk nu i början tror jag. Ska komma ihåg att flytta upp sandbadet och snäckskalen med. :idea:

Haha. Jag hade ju tänkt det, men jag har en blandishöna som jag inte vill göra mig av med än så sålänge hon lever vet jag inte om det går. När jag såg dom här tänkte jag att det var en chans att prova rasen innan, när jag ännu har blandgrupp. Jag skulle ljuga om jag sa att det inte var en väldigt oväntad impuls från min sida. Men jag är ändå glad att jag får chansen att prova.

Jag har desdutom fortfarande inga intyg på mina g-hönor. Säljaren har dröjt med dem i ett år och jag börjar frukta att det inte kommer några. Det gör att jag tappar lite stinget. I vinter blir det iaf inte ngn genbank, eftersom att jag måste behålla årets kycklingar tills övriga börjar värpa igen. Så då gjorde dessa två ingen skillnad. I vår ska jag sälja alla dvärgar, så får vi se sen.

[member: 104050"]Hur gör du med foder till hönsen vintertid, för då räcker det väl inte med enbart spannmål?[/QUOTE]
Jo de får bara spannmål då med. De får såklart matrester också, men annars bara spannmål. :) Det är en förhållandevis kort period som vintern brgränsar dem från att hitta mat i naturen, och de har reserver att ta av då.

Tjo! Jag kastar mig handlöst in i tråden, för igår flyttade det hem tre damer till mig och i veckan ska jag (förhoppningsvis) hämta hem tuppen jag tingat! :love: Planen är att skaffa en eller ett par hönor till, men sedan får det räcka för nu. Kanske att det blir fler till våren eller så. :)
Jag är så galet exalterad, har väntat på det här i så många år nu. ^^ Spenderat senaste veckan med att bygga ett litet hönshus med hönsgård och nu är de alltså hemma. Och i morse kunde jag plocka in mina första ägg, helt otroligt! :D:love:

Tjo! Jag kastar mig handlöst in i tråden, för igår flyttade det hem tre damer till mig och i veckan ska jag (förhoppningsvis) hämta hem tuppen jag tingat! :love: Planen är att skaffa en eller ett par hönor till, men sedan får det räcka för nu. Kanske att det blir fler till våren eller så. :)
Jag är så galet exalterad, har väntat på det här i så många år nu. ^^ Spenderat senaste veckan med att bygga ett litet hönshus med hönsgård och nu är de alltså hemma. Och i morse kunde jag plocka in mina första ägg, helt otroligt! :D:love:
GRATTIS, du med! :)

Verkar som hönshållning börjar sprida sig överallt...:)

Verkar som hönshållning börjar sprida sig överallt...:)
Och hönsen har en tendens att bli fler på de platser de finner bo. Jag har nu tjugoåtta stycken, de flesta är dock tuppar som skall slaktas senare i höst eller i vinter. Maran, Isbar, Brahma, Blomme och Sussex, några renrasiga andra korsningar.

Och än så länge har ingen mera försvunnit. Jag har kommit på katten smygande efter dem ett par gånger och sett en stor örn(!) som flög över trädgården men de har klarat sig.

Senast ändrad:
Grattis! De tenderar att bli fler o fler. Jag skulle ha 4-5 st, fn är de 20 tror jag. :o

När jag köper mitt hus på landet skulle jag också vilja ha höns. Blir så inspirerad av era berättelser. Men oroas lite av att det skulle innebära en massa jobb. Är det så?

När jag köper mitt hus på landet skulle jag också vilja ha höns. Blir så inspirerad av era berättelser. Men oroas lite av att det skulle innebära en massa jobb. Är det så?

Nästan inget arbete alls är min erfarenhet, man släpper ut dem på morgonen och stänger till på kvällen mycket mer är det inte förutom att kolla redena efter ägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama