Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, det var ju livsfarligt att titta in i denna tråden! :love:

Har länge velat ha höns -- men min sambo vägrar låta friggeboden bli ett hönshus.. Han tycker att den är i för fint skick! Hör ni vilket trams va?! :D

Oj, det var ju livsfarligt att titta in i denna tråden! :love:

Har länge velat ha höns -- men min sambo vägrar låta friggeboden bli ett hönshus.. Han tycker att den är i för fint skick! Hör ni vilket trams va?! :D
Haha, vad menar han med det? Men men, det är inte mycket du kan göra. Bara att börja leta efter en friggebod i dåligt skick på blocket och börja planera vart på tomten du ska ställa den. ;)

Haha, vad menar han med det? Men men, det är inte mycket du kan göra. Bara att börja leta efter en friggebod i dåligt skick på blocket och börja planera vart på tomten du ska ställa den. ;)

En liten fråga från en oinsatt och nybliven gårdsägare som drömmer om höns i en nära framtid. Hur är det att ha höns när man har katter? Ni har inte haft några problem med att katterna ger sig på/jagar hönsen? Nu är inte mina katter jägare ut i fingerspetsarna, de tar nån sork, småflågar och nån liten orm ibland. Men systern till min ena katt kom en gång släpandes på en fasan :p oklart om det var hon som fällt fasanen eller om hon bara hittat den.

Vi hade stallkatter där mina höns bor tidigare. De tittade på hönsen ett par gånger men när tuppen morskade upp sig och tog ett par steg mot katten så var de inte intressanta längre. Katterna såg ju dessutom att hönsen var något vi hanterade så jag tror de förstod att de hörde hemma på gården. Kycklingar tror jag ligger mer illa till än vuxna djur men eftersom mina alltid går i hönsgård under vår/sommar så har det aldrig varit några problem.
Katterna i fråga släpade glatt hem halvvuxna harungar så de var inte blyga för storlek på bytena.
Nu fins det bara en Jack Russel på gården och även den låter hönsen vara i fred.

En liten fråga från en oinsatt och nybliven gårdsägare som drömmer om höns i en nära framtid. Hur är det att ha höns när man har katter? Ni har inte haft några problem med att katterna ger sig på/jagar hönsen? Nu är inte mina katter jägare ut i fingerspetsarna, de tar nån sork, småflågar och nån liten orm ibland. Men systern till min ena katt kom en gång släpandes på en fasan :p oklart om det var hon som fällt fasanen eller om hon bara hittat den.
Min mammas sambo stänger in kattungarna/katterna i hönshuset och skrämmer upp alla hönsen så de flaxar omkring och är läskiga. Sen behövs det inte göras mer.

Jag har själv 4 utekatter som i princip bara äter sånt dom fångar själva. Min syster bor mittemot med 3 katter, en annan nära granne har 3. Och så går det en hel del andra katter, vildkatter och andra, här där jag bor. Men de rör aldrig nånsin hönsen. En katt KAN ta en höna, men det är väldigt ovanligt att de bemödar sig med en sån fight. Jag låter mina hönor gå ut med kycklingar som är 4-5 veckor och inte ens dom går åt sålänge dom går med flocken. Skulle en kyckling bli ensam dock, då går det nog illa. Kycklingar som piper reagerar katterna snabbt på och så sätter instinkterna in. Men så fort dom slutar pipa blir dom ointressanta.

Mina katter tyckte att hönsen var spännande när vi köpte dom. Dom smög på dom när dom gick fritt första gången, på den som var mest i jaktmode kastade jag en träbit så hon lärde sig då att inte göra om det. ;) Men jag tror inte att hon hade tagit nån ändå, men gjort utfall kanske, för att få dem på språng.

Mina höns stjäl till och med mat ut katternas mun. ;) Så fräcka. Och katterna gör inget motstånd. Tror att dom har lite respekt för hönsen. De kan lugnt strosa runt bland dem, men sätter sig inte emot dem.

Jag har själv 4 utekatter som i princip bara äter sånt dom fångar själva. Min syster bor mittemot med 3 katter, en annan nära granne har 3. Och så går det en hel del andra katter, vildkatter och andra, här där jag bor. Men de rör aldrig nånsin hönsen. En katt KAN ta en höna, men det är väldigt ovanligt att de bemödar sig med en sån fight. Jag låter mina hönor gå ut med kycklingar som är 4-5 veckor och inte ens dom går åt sålänge dom går med flocken. Skulle en kyckling bli ensam dock, då går det nog illa. Kycklingar som piper reagerar katterna snabbt på och så sätter instinkterna in. Men så fort dom slutar pipa blir dom ointressanta.

Mina katter tyckte att hönsen var spännande när vi köpte dom. Dom smög på dom när dom gick fritt första gången, på den som var mest i jaktmode kastade jag en träbit så hon lärde sig då att inte göra om det. ;) Men jag tror inte att hon hade tagit nån ändå, men gjort utfall kanske, för att få dem på språng.

Mina höns stjäl till och med mat ut katternas mun. ;) Så fräcka. Och katterna gör inget motstånd. Tror att dom har lite respekt för hönsen. De kan lugnt strosa runt bland dem, men sätter sig inte emot dem.

Skönt att höra! jag har ju inte så "tuffa" katter så en arg hönsmamma lär nog få dem att intressera sig mer för mössen :)

En liten uppdatering:
Idag har mina fått gå ute fritt för första gången. I förmiddags snickrade jag upp ett enkelt litet hus i trädgården och efter en del arbete (de visade sig inte vara riktigt lika tama som jag trott) lyckades jag fånga in och bära iväg dem till deras nya hus. Sen tog jag en chansning och släppte ut dem direkt utan att låta dem bo in sig och de har arbetat hela eftermiddagen med att: 1. rensa ut alla löv från rabatterna 2. räfsa gångarna i trädgården och 3. lufta gräsmattan. Och på slaget åtta så installerade de sig så snällt i sitt nya hus och jag kunde stänga till för natten.

14992043405_c075fc0c6a_b.jpg

Jag har två katter, ingen av dem bryr sig om hönsen. Den ena gillar dock att sitta på taket till hönsgården och fiska efter mitt hår när jag går där nere ;) Men det är MIG han är intresserad av inte hönsen :)

Fick mitt första ägg i dag, det är dvärgkochin tror jag, hon låg (snarare satt!) på det i alla fall :) Tror hon nyss lagt det när jag kom ut. Får se om det blir ett i morgon med :)
10580075_10152645130369648_4969909461677124788_n.jpg

Ägget heter Rune. Men Rune hamnade tyvärr i kylskåpet ;)

Det är kul med höns, de livar upp hela trädgården när de springer runt här och de är intressanta att studera som tex. idag när jag satte in ett riktigt rede i hönshuset. Tuppen var först med att se det och han blev helt till sig, gjorde allt för att visa hönorna vilket fint rede de fått, la sig i det och imiterade överdrivet hönsens kacklande och gjorde andra för mig nya ljud och hönsen förstod - två ägg lades i redet kort efter. Och det är skillnad på äggen mot de man köper.

Jag kommer också att göra en nätgård för kycklingarna att gå i tills de blir lite större. De ger sig ut på långa utfärder på egen hand och det känns lite väl riskabelt, särskilt eftersom jag har en ute-stallkatt som nog inte skulle missa att ta små kycklingar om tillfälle ges.

Senast ändrad:
Nu gjorde jag så att jag sålde Melker och Elsa i går, och köpte ett par små i färgen röd porslin :love: SÅÅ fina. Och så bytte jag till mig en gul columbia höna också :) Småttingar alla tre dvärgkochin.

10556233_10152651007479648_9203572248782014996_n.jpg

Ibland löser sig saker oväntat lätt. Skrev ju här i tråden för några dagar sen om att jag vill ha höns men att min sambo tycker att friggeboden är för fin för att bli hönshus. Var ute och red med en stallkompis dagen efter och den ridturen slutade med att jag fick en lekstuga. :D Så nu ska den "bara" hämtas och byggas om. Tjoohoo!!!

Tyvärr har en av mina hönor försvunnit, lite konstigt är det för alla kycklingarna är kvar och jag har inte hört något men jag gissar att räven varit framme.

Ibland löser sig saker oväntat lätt. Skrev ju här i tråden för några dagar sen om att jag vill ha höns men att min sambo tycker att friggeboden är för fin för att bli hönshus. Var ute och red med en stallkompis dagen efter och den ridturen slutade med att jag fick en lekstuga. :D Så nu ska den "bara" hämtas och byggas om. Tjoohoo!!!
Härligt! :D Grattis till lekstugan och ett snart livslångt beroende!

Jag fick avliva tre dun i början på veckan pga mareksymptom. Men de som är kvar mår bra och växer fint. :)

Tyvärr har en av mina hönor försvunnit, lite konstigt är det för alla kycklingarna är kvar och jag har inte hört något men jag gissar att räven varit framme.
Räven tar nog hellre en höna än kycklingar. Jag har blivit av med höns men haft alla kycklingar i behåll vid bägge de rävattacker min djur råkat ut för.

Min lilla höna som plockade sin kyckling helt har fått för sig att hon ska ruva igen. Förutom att det är helt fel höna så är det ju även mindre rolig tid på året. Varför blir just jag begåvad med Sveriges mest ruvningsglada flock?

Räven tar nog hellre en höna än kycklingar. Jag har blivit av med höns men haft alla kycklingar i behåll vid bägge de rävattacker min djur råkat ut för.
Du har säkert rätt. Det känns lite snopet faktiskt, att den försvann så fort men jag har fortfarande ett litet hopp om att den fått för sig att ruva fram en kull och här finns hundratals ställen den kan hålla sig dold på.

Jag vill inte gärna bli av med fler, samtidigt bär det emot att stänga in dem i en hönsgård men om en till försvinner har jag nog inget annat val.

Nej det är inte kul att stänga in dem men det är inte heller roligt att förlora djuren. Jag har en hönsgård på 170 m2. Den är inte världens roligaste men de har yta att röra sig på. Under delar av året kan de dessutom gå lösa när jag är närvarande, tyvärr itne så ofta som både de och jag skulle önska då det är svårt att fånga in en så stor flock som tycker masken på gödselstacken är mer intressant än allt godis matte kan tänkas komma på att lura in dem med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama