Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, vad menar han med det? Men men, det är inte mycket du kan göra. Bara att börja leta efter en friggebod i dåligt skick på blocket och börja planera vart på tomten du ska ställa den.Oj, det var ju livsfarligt att titta in i denna tråden!
Har länge velat ha höns -- men min sambo vägrar låta friggeboden bli ett hönshus.. Han tycker att den är i för fint skick! Hör ni vilket trams va?!
Haha, vad menar han med det? Men men, det är inte mycket du kan göra. Bara att börja leta efter en friggebod i dåligt skick på blocket och börja planera vart på tomten du ska ställa den.
Min mammas sambo stänger in kattungarna/katterna i hönshuset och skrämmer upp alla hönsen så de flaxar omkring och är läskiga. Sen behövs det inte göras mer.En liten fråga från en oinsatt och nybliven gårdsägare som drömmer om höns i en nära framtid. Hur är det att ha höns när man har katter? Ni har inte haft några problem med att katterna ger sig på/jagar hönsen? Nu är inte mina katter jägare ut i fingerspetsarna, de tar nån sork, småflågar och nån liten orm ibland. Men systern till min ena katt kom en gång släpandes på en fasan oklart om det var hon som fällt fasanen eller om hon bara hittat den.
Jag har själv 4 utekatter som i princip bara äter sånt dom fångar själva. Min syster bor mittemot med 3 katter, en annan nära granne har 3. Och så går det en hel del andra katter, vildkatter och andra, här där jag bor. Men de rör aldrig nånsin hönsen. En katt KAN ta en höna, men det är väldigt ovanligt att de bemödar sig med en sån fight. Jag låter mina hönor gå ut med kycklingar som är 4-5 veckor och inte ens dom går åt sålänge dom går med flocken. Skulle en kyckling bli ensam dock, då går det nog illa. Kycklingar som piper reagerar katterna snabbt på och så sätter instinkterna in. Men så fort dom slutar pipa blir dom ointressanta.En liten fråga från en oinsatt och nybliven gårdsägare som drömmer om höns i en nära framtid. Hur är det att ha höns när man har katter? Ni har inte haft några problem med att katterna ger sig på/jagar hönsen? Nu är inte mina katter jägare ut i fingerspetsarna, de tar nån sork, småflågar och nån liten orm ibland. Men systern till min ena katt kom en gång släpandes på en fasan oklart om det var hon som fällt fasanen eller om hon bara hittat den.
Jag har själv 4 utekatter som i princip bara äter sånt dom fångar själva. Min syster bor mittemot med 3 katter, en annan nära granne har 3. Och så går det en hel del andra katter, vildkatter och andra, här där jag bor. Men de rör aldrig nånsin hönsen. En katt KAN ta en höna, men det är väldigt ovanligt att de bemödar sig med en sån fight. Jag låter mina hönor gå ut med kycklingar som är 4-5 veckor och inte ens dom går åt sålänge dom går med flocken. Skulle en kyckling bli ensam dock, då går det nog illa. Kycklingar som piper reagerar katterna snabbt på och så sätter instinkterna in. Men så fort dom slutar pipa blir dom ointressanta.
Mina katter tyckte att hönsen var spännande när vi köpte dom. Dom smög på dom när dom gick fritt första gången, på den som var mest i jaktmode kastade jag en träbit så hon lärde sig då att inte göra om det. Men jag tror inte att hon hade tagit nån ändå, men gjort utfall kanske, för att få dem på språng.
Mina höns stjäl till och med mat ut katternas mun. Så fräcka. Och katterna gör inget motstånd. Tror att dom har lite respekt för hönsen. De kan lugnt strosa runt bland dem, men sätter sig inte emot dem.
Härligt! Grattis till lekstugan och ett snart livslångt beroende!Ibland löser sig saker oväntat lätt. Skrev ju här i tråden för några dagar sen om att jag vill ha höns men att min sambo tycker att friggeboden är för fin för att bli hönshus. Var ute och red med en stallkompis dagen efter och den ridturen slutade med att jag fick en lekstuga. Så nu ska den "bara" hämtas och byggas om. Tjoohoo!!!
Räven tar nog hellre en höna än kycklingar. Jag har blivit av med höns men haft alla kycklingar i behåll vid bägge de rävattacker min djur råkat ut för.Tyvärr har en av mina hönor försvunnit, lite konstigt är det för alla kycklingarna är kvar och jag har inte hört något men jag gissar att räven varit framme.
Du har säkert rätt. Det känns lite snopet faktiskt, att den försvann så fort men jag har fortfarande ett litet hopp om att den fått för sig att ruva fram en kull och här finns hundratals ställen den kan hålla sig dold på.Räven tar nog hellre en höna än kycklingar. Jag har blivit av med höns men haft alla kycklingar i behåll vid bägge de rävattacker min djur råkat ut för.
Helt ljuvligt!!!Ägget heter Rune.