Från vad jag kan utröna är tuppens färg Svart Silver Porslin, fast med majoritet av vitt. Hur som, om han kommer så långt så kommer det nog bli tipp topp fina pöcklingar med djungelhönsen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan ha dem inne i hönshuset ett par dagar så att de kommer till ro. Så hade jag gjort. Annars kanske du kanske svårt att få in dom på kvällen om de inte har ngn anknytning dit. Eller så gör du en liten tillfällig hönsgård åt dem första dagarna.Om allt går som tänkt hämtar jag en liten flock med fyra hönor, tupp och tio tremånaders kycklingar nästa helg. Tanken är att de skall gå fritt dagtid men hur lär man dem vilket som är deras nya hönshus om man inte har en rastgård?
Mina är frigående, trots att räven strukit här på tomten flera ggr har den inte rört hönsen (än). *peppar peppar* En hök var här i höstas, hönan klarade sig och sen inget mer hök-besök. Så det kanske går jättebra för dig med. Men visst måste man räkna med att det kommer att hända ibland. Det räcker med att grannen har dålig koll på sin hund så kan hönshuset bli blodbad om man har otur.Jag tror inte jag sett någon hök här, ormvråkar finns det men de brukar nog inte ta höns. Räven kommer vi att jaga extra nu i höst och med hund så förhoppningsvis lyckas vi åtminstone decimera stammen. Vi får se, spännande blir det i varje fall att se hur det går.
Mina har börjat rugga, samma sak gäller fler besättningar inårområdet så det är inte omöjligt att dina också slutat värpa av den anledningen.Fina! Mina hönor vägrar mig ägg ft. Tror de värper ute nånstans, får inte ens ett om dagen just nu. *sur* Snart stänger jag in dom i hönsgården.
*försöker igen*
Typ eget KL...
Japp, då är alla hönsen badade och behandlade... Hoppas det blir lusfritt framöver nu...
Ändra Rapportera
Kycklingar klarar helkorn men är de alldeles nya behöver de hjölp av mamma att göra/välja ut mindre bitar. Men jag antar att de är några veckor om de är sålda till dig utan mamma och du inte behöver ha värmelampa åt dem. Så det är nog ingen fara. Du kan känna på deras kräva på kvällen. Finns det mat där så betyder det att de kan äta vad som bjuds. Mina höns får bara helkorn, i alla åldrar. Jag köper varken hönsfoder, värpfoder eller kycklingfoder.Jag har fjäskat in mig lite med att först gräva upp mask och nu idag hämtade jag hem en påse med små blåmusslor blandat med tång och massor med smådjur. Så fort kycklingarna hör mig störtar de till dörren, springer över mina fötter och har börjat bli så tama att jag kan fånga och ta upp dem. Hönsen och tupparna är också så att man kan ta upp dem om man är lite försiktig, en höna är tyvärr lite aggressiv mot de andra hönorna och kycklingarna men det kanske ger sig när jag släpper ut dem om någon dag. Och de äter mängder.
Ja de har börjat rugga så smått så det blir ju mindre ägg av den anledningen också. Men när jag stänger in dem får jag mer så dom har nog en gömma också. Jag hoppas att mina unghöns börjar värpa tidigt så att de avlöser de stora när de slutar helt.Mina har börjat rugga, samma sak gäller fler besättningar inårområdet så det är inte omöjligt att dina också slutat värpa av den anledningen.