Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Elza, dvärgkochin
10577184_10152584127474648_1260775093323705271_n.jpg

Kompisens Paduanhöna, hade gärna behållt men.. ;) Vi kallar henne Jane ;)
10537112_10152584129029648_7103301541483165610_n.jpg

Svarthöns-tupp :) Ej min.
10527806_10152584130814648_5724485566238726879_n.jpg

Edith på äventyr
10351593_10152584133909648_7899400891603285098_n.jpg

På språng mot kameran :D
10526074_10152584135244648_6852184329615313534_n.jpg

10559833_10152584137404648_2927251153394966915_n.jpg

Plymouth Rock eller Maran? Tupp i alla fall men vad tror ni angående rasen? Vi är 99 på PR. De yngre som garanterat är Maraner ser inte riktigt ut så här. Ej min.
10574392_10152584137429648_2707344351913887316_n.jpg

Isbar, också en av de som bor här tillfälligt :)
10505278_10152584137444648_4450225147813320250_n.jpg

Min mammas dvärghönsflock visade sig växa upp och bli tuppar. Jakten på fler höns pågår förfullt (fast de vill ju gärna ha gratishöns och sådana växer ju inte på träd). Den som gav bort dvärgkycklingar i våras hade en Brahmanhöna som han ville bli av med, den stora frågan är dock... Lägger dem ägg? (mer än för fortplanting då). Deras tupp may or may not be Brahman korsning så han hade nog blivit glad i alla fall. Även om han redan har en favorithöna som är typ 10år (hur gamla blir höns?)

Åh, jag träffade en så söt liten höna ute hos en kund igår! Det måste varit en Paduan. Alldeles liten och grå med en stor boll till huvud. Och dessutom var den så fruktansvärt social :love:
Den började pipa som tokig när den inte fick titta på när jag jobbade. De lyfta undan henne så hon inte skulle vara i vägen, och så fort de gick utom synhåll började hon gnälla. Så länge de stod med henne så hon såg var hon tyst. Så löjligt söt att jag tror jag dog lite inomhus :love:

Åh, jag träffade en så söt liten höna ute hos en kund igår! Det måste varit en Paduan. Alldeles liten och grå med en stor boll till huvud. Och dessutom var den så fruktansvärt social :love:
Den började pipa som tokig när den inte fick titta på när jag jobbade. De lyfta undan henne så hon inte skulle vara i vägen, och så fort de gick utom synhåll började hon gnälla. Så länge de stod med henne så hon såg var hon tyst. Så löjligt söt att jag tror jag dog lite inomhus :love:
Visst är det härligt med sociala hönor!! :D

En liten fråga till alla;

Mina (hönors) ägg har så fruktansvärt starka och sega hinnor. Det är inga problem att skala ett rått ägg och ha det i bara hinnan som en skvalpande vattenballong...
Jag antar att det är därför jag förlorar lite kycklingar kläckaren varje gång och det är så trist!:(
Så, har någon tips eller råd med detta problem??

Längesen jag skrev här men har också höns :) och nu funderar jag på en sak, kan man ta in ägg som en höna ruvar på för att se om det är något liv i dem? har en höna som ligger på 5 ägg och två har kläckts hittills. Är ju lite otålig :D

@Milene tyvärr kan jag inte svara på din fråga.

Längesen jag skrev här men har också höns :) och nu funderar jag på en sak, kan man ta in ägg som en hs. Är ju lite otålig :D

@Milene tyvärr kan jag inte svara på din fråga.
Har äggen börjat kläckas gör du bäst i att låta dom vara. Hönan kliver av när hon anser att hon legat klart, i regel 2dgr efter första ägget kläckts. Det går att lysa ägg o se liv men är de fullgågna kan det vara svårt om de inte tagit sig ut i luftblåsan än. och även om du ser liv så ligger hönan bara så länge som hon vill. Hoppas det blir nåt av äggen som är kvar. :)

Tack för svaret, då väntar jag väl då :) Ångrar just nu att jag inte lade fler ägg under henne, men sist vi fick kycklingar så var det bara tuppar och jag vill inte avliva hur många som helst. Det är två svarta kycklingar , den ena har som en liten frisyr längst upp haha, jättesöt :D De är korsning silverfläckig hamburger och holländsk vithätta.

@Milene Ja, helt underbara djur! Ville kidnappa den lilla sötnöten och ta med hem :love:
Men så kom jag ihåg att jag bor i lägenhet på tredje våning... Måste skaffa hus!

Vi funtar lite på vad dvärgtuppen skulle kunna vara för ras/raser... Han är vitsvart flammig som en Appenzeller. Men dvärg, utan extra fjädrar på huvudet. Däremot har han väldigt mycket fjädrar på benen. Så pass mycket att de får klippas ner för att han ska kunna gå ordentligt. Min mamma var inne på Japanese Bantam/Chabo men de ser typ inte alls ut som deras tupp. Han ser mer ut som (engelska wikipedias) Booted Bantam...

Anyhow, den tuppen sliter inte sina klor som sig bör, är något man bör klippa/fila till eller ska man låta det vara?

Kan man ha enbart tuppar ihop utan hönor och frigående ute? Födda i vår och de är tänkta att slaktas i höst.

Tack för svaret, då väntar jag väl då :) Ångrar just nu att jag inte lade fler ägg under henne, men sist vi fick kycklingar så var det bara tuppar och jag vill inte avliva hur många som helst. Det är två svarta kycklingar , den ena har som en liten frisyr längst upp haha, jättesöt :D De är korsning silverfläckig hamburger och holländsk vithätta.
Ja jag kände lika när mina dun kläcktes, men är man inte så sugen på slakten är det ju bra att inte få för många. :) Hur går det?

Här hemma har det gått en vecka på ruvningen, precis som förra gången började Embla och sen la sig Idun dan efter i ett annat rede. De flesta äggen är från gotlandshönsen men något är från svarthöns och ett från Embla. Ska bli kul o se vad vår tupp kan åstadkomma. :) Jag tvingades lysa dem häromdan då det låg för många under hönsen plötsligt. Det var 6 resp 5 ägg med fina spindlar. :) Mkt bra befruktning, 100% av de som legat från början. :) De andra hade hamnat där i efterhand och hade inte kommit igång än.

Vi funtar lite på vad dvärgtuppen skulle kunna vara för ras/raser... Han är vitsvart flammig som en Appenzeller. Men dvärg, utan extra fjädrar på huvudet. Däremot har han väldigt mycket fjädrar på benen. Så pass mycket att de får klippas ner för att han ska kunna gå ordentligt. Min mamma var inne på Japanese Bantam/Chabo men de ser typ inte alls ut som deras tupp. Han ser mer ut som (engelska wikipedias) Booted Bantam...

Anyhow, den tuppen sliter inte sina klor som sig bör, är något man bör klippa/fila till eller ska man låta det vara?
Kan det inte vara dv.kochin om han har mkt benbefjädring? Skicka en bild på honom så man ser hållning och kroppsbyggnad o så :)

Har nog ingen bild på honom just nu. Men han ser inte ut de tuppar man får upp när man googlar på dv. kochin. Han är inte alls så cobby i typen med en ordentlig stjärt, fötterna ser ut att ha vingar, han är liten och smäcker men och andra sidan är han inte ens ett år.

Idag köptes nya höns in. 3 Pärlhöns, 5 Djungelhöns (varav 2 eventuellt tuppar), 3 Sussex (varav 1 tupp).

Senast ändrad:
Åh va fin! Ja det ser inte ut som dv.kochin. Med den låga vinghållningen och fina stjärten tänker jag utställningsras. :) Jag tror att det är mille fleur i den. Den är ju porslin också.

Precis mina ord ;D Kärt barn har många namn och Booted Bantam tycks vara ett av Mille Fleur's namn. Sabelpoot tycks dock vara det mest rätta namnet just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama