Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
10514594_847234198628034_7142205409683697284_n.jpg

Första gången jag lägger in en bild på "nya buke" hoppas det funkar :)

Just nu avskyr jag en av mina hönor. Hon ville ruva och fick några ägg. Ruvningen gick väldigt bra (första gången). Tyvärr blev det bara en kyckling och den har hon inte direkt varit snäll mot. Just nu ser den ut som en nåldyna eftersom mamma höna plockat den :mad:. Idag bestämde hon sig för att hon var färdig med mammarollen, kycklingen är 3,5 vecka :crazy:. Nu har jag altså en ensam kyckling som ser ut som en nåldyna utan mamma. Stackarn sitter nu ensam i en bur för jag kan inte ha den lös med resten av flocken när den ser ut såhär. Jag provade att sätta in en annan lite äldre kyckling till den men det fungerade inte. Den vill inte vara ensam men vad gör jag det finns inget fungerande sällskap till den i nuläget. Förhoppningsvis är den fjädertäckt om en vecka men jag undrar om den överlever så länge då den är rätt stressad :cry:.

Shaggy skrev:
Just nu avskyr jag en av mina hönor. Hon ville ruva och fick några ägg. Ruvningen gick väldigt bra (första gången). Tyvärr blev det bara en kyckling och den har hon inte direkt varit snäll mot. Just nu ser den ut som en nåldyna eftersom mamma höna plockat den :mad:. Idag bestämde hon sig för att hon var färdig med mammarollen, kycklingen är 3,5 vecka :crazy:. Nu har jag altså en ensam kyckling som ser ut som en nåldyna utan mamma. Stackarn sitter nu ensam i en bur för jag kan inte ha den lös med resten av flocken när den ser ut såhär. Jag provade att sätta in en annan lite äldre kyckling till den men det fungerade inte. Den vill inte vara ensam men vad gör jag det finns inget fungerande sällskap till den i nuläget. Förhoppningsvis är den fjädertäckt om en vecka men jag undrar om den överlever så länge då den är rätt stressad :cry:.
Åh stackars. :( inga fler ruvningar för henne.

Definitivt inte! Jag tror att jag löst det för kycklingen. Den har fått byta till mindre bur där grannen ligger och ruvar och hon har valt att lägga sig precis intill nätet till den bur där kycklingen är nu. Den verkar mycket mer tillfreds där och har tagit det lugnt större delen av tiden jag tittat. Nu hoppas jag fjädrarna växer ut fort så den kan ingå i ungdomsligan. Jag har 10 kycklingar som är några veckor äldre än den ensamma så så snart den har fjädrar kommer den få ett helt kompisgäng :D.

Åh va bra. :) Här börjar kycklingarna bli stora. Hönsen har en stor ägg-gömma som jag hoppades att nån skulle ruva på men dom verkar ha givit upp den tyvärr. :(

Ett litet tips mot kvalster. Dom är ju oftast bara på hönsen nattetid och kryper dagtid in i sprickor i trät. Lite Ultra shield på sittpinnarna när hönsen har gått därifrån så kan man få bort det mesta. Och den lilla mängd hönsen får på sig av giftet från sittpinnen är ju inte värre än man får på sig när man sprayar en häst med det. Vill man även spraya redet bör man dock låta redet stå tomt några dagar så det vädrar ur.

SÅ, nu har hönsen kommit! Fick dock.. Typ 30 mer än planerat, de ska säljas och har det trångt hemma hos sig, så jag har de inackoderade här tills vidare. De kommer från samma ställe som mina.
Ska ta bättre bilder på mina egna i morgon :)
10252013_10152581946319648_7607663921277172577_n.jpg

På bilden är det korsningar, dv.kochin, dv.silke och Isbar :) Inte så gamla. De äldsta i flocken är kläckta i maj.
För övrigt finns där även Sussex, Leghorn, Plymouth Rock, Faveroller, Paduan, fler Isbar samt svarthöns.

Mina är av dessa, tre silke, två Dvärgkochiner, en Faverolle, en Blomme med hätta och en vit korsningshöna med hätta. Tuppen är en av två Dvärgkochin. Silkena vet jag inte kön på ännu men hoppas de är höns förstås :) Sedan har jag en Paduan också som fortfarande bor hos kompisen, under värmelampan.

Du slår visst på stort Egonson_ :p Några spättade isbar hade jag gärna haft också. Men jag överväger att bli genbank så jag vill inte köpa in nya som ev måste bort då.

Ja, 9 är mina så inte så farligt som det ser ut ;)
De små till vänster i bilden är ju förresten Danska lanthöns :) Så ytterligare en ras ;) 38 st är de totalt varav 9 är mina och ska bo kvar.

Okej. :) Det var ju inte så farligt.
Idag har Embla lagt sig på ägg igen :D (YES!) så nu har hon 5 ägg från gotlandshönsen, ett från svarthöns och ett eget. Om 21 dar blir det förhoppningsvis dun igen. Efter min stora, fina tupp. Ska bli så roligt.

Vad har ni för erfarenhet av de billigare kläckarna?

Till exempel covatutto, med eller utan automatisk vändning, plats för 16 hönsägg. Den funderar vi på då det var snabb leverans och vi hade behövt den i veckan, så snart som möjligt.

Det viktigaste är att de håller tempen stabilt. Man kan köpa en termometer och sätta in så har man en referens att gå på. Den här tiden på året är ju risken inte så stor att det blir för kallt i kläckaren heller. Så jag tror nog att en billig kläckare kan funka. Men en riktig hönsmamma är ju alltid bättre <3 :)

Vad har ni för erfarenhet av de billigare kläckarna?

Till exempel covatutto, med eller utan automatisk vändning, plats för 16 hönsägg. Den funderar vi på då det var snabb leverans och vi hade behövt den i veckan, så snart som möjligt.
Synd att vi bor så långt från varandra, annars kunde du fått låna min, jag är nog färdig med årets kläck, tror jag.
Kanske nån som bor närmare kan låna ut..?

Åh, jag är så kär i ett par av mina fjäderfän... :)

I våras var vi på en äggfarm och fick med oss ett gäng ägg hem. Av de små gula dunbollarna har vi behållit två (Curry & Doris) som tillsammans med svarta Hildur från egna höns nu bor in sig på gården. Åh, de är så mysiga och fantastiskt sällskapliga, och de ser så roliga ut när de kommer vaggande i full fart mot mig, dubbelt så stora som jämngamla Hildur...:laugh: Dom är alltid med och kollar vad man gör, och att få sitta i knät är det bästa dom vet, då borrar dom in sina huvuden i armvecken och somnar...
Citat sambon: "Det tar emot att säga det här, men dom där vita är ganska mysiga, faktiskt..." :rofl: (han är egentligen inte så intresserad av höns...)

Jag vet att farmarhöns av broilertyp kanske inte blir så gamla pga. problem med leder o dyl., men jag hoppas att deras myckna motion och begränsade mat kan hålla dom fräscha lite längre... Hursomhelst gläds jag över varje dag och stund med dom, dom är jättehärliga!!!:love:

Synd att vi bor så långt från varandra, annars kunde du fått låna min, jag är nog färdig med årets kläck, tror jag.
Kanske nån som bor närmare kan låna ut..?
Tack :)

Vi köpte en brinsea mini eco! Fungerar allt bra och vi kommer igång som planerat så kommer vi köpa en större kläckare med automatisk vändning senare i höst eller närmre vintern. Vi ska föda upp vaktlar regelbundet, bara höns under vår och sommar.

Funderar på var vi ska ställa den bara.
Det står att det är bra i ett rum där det är kring 20 grader utan för mycket svängningar.
I källaren är det nu 14 grader, kallare än så blir det inte där den här årstiden. När det är riktigt soligt och varmt, som det har varit i flera veckor fram till igår, så är det nog 20-25 där nere.
Vi har ett litet rum i mitten av huset där det är 26 grader nu, blir några grader varmare vid riktigt varmt väder med.
Övriga huset vill gärna bli 30 grader när det är varmt (Blä!)

Senast ändrad:
Om man vill ha ormbunke i redena, vilken sorts ormbunke? Växer massor i hästarnas hagar, här hemma växer även en större planta med mycket längre blad. Vet inte vilken man bör ta?

Är så glad i mina pyttor, särskilt de yngsta! :love:
Här kommer några bilder:
Edith, min blomme!
10516713_10152584118444648_3244147007968746430_n.jpg

Tuppen, dvärgkochin :)
936066_10152584118459648_88653379073972714_n.jpg

En av tre små goa silkebebisar. Helt underbara :love:
10522767_10152584122979648_320590006302429447_n.jpg

Faverolledam!
10423845_10152584125169648_5498811816206383805_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama