Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men om man skaffar en ras där 30% ska ruva och ungefär 75% ruvar så fungerar det inte längre. Det enda som händer är att jag sliter ut mig och sen får ha ihjäl en massa djur som jag inte hinner ta hand om utan får kasta känns inte som ett bättre alternativ. Nej jag har inte dåligt samvete över att några damer inte får ruva.

Tillägg
Om vi kör med samma resonemang när det gäller hästar så måste jag betäcka min häst som vill ha föl. Det spökar lika mycket hormoner hos henne som hos hönsen. Alla hundar som löper ska de paras? Får vi överhuvudtaget kastrera hingstar eller katter? Vilka djur har rätten att föröka sig in absurdum och vilka ska vi få lägga band på för att vi inte har råd/tid/plats för avkomman?

Tillägg
Om vi kör med samma resonemang när det gäller hästar så måste jag betäcka min häst som vill ha föl. Det spökar lika mycket hormoner hos henne som hos hönsen. Alla hundar som löper ska de paras? Får vi överhuvudtaget kastrera hingstar eller katter? Vilka djur har rätten att föröka sig in absurdum och vilka ska vi få lägga band på för att vi inte har råd/tid/plats för avkomman?
Jag tror att olika djurarter har olika behov och beteende faktiskt.

För mig är det väl inget jätteproblem med ruvandet egentligen - i år behöver vi några till höns, mamma vill som sagt ha ett par och jag har någon på lut som vill köpa. Sedan har jag inga problem med att fylla frysen. Det funkar ju när man inte har så många höns. Men jag förstår faktiskt om det blir lite bökigt när man har lite fler höns och merparten vill ruva. Dessutom är det ju inte alltid så att det blir några kycklingar "i naturen". Ägg kan vara obefruktade av någon anledning eller ha blivit förstörda. Det är alltså inget konstigt för hönor att ruva lite men sedan tvingas gå upp eftersom det inte blir något smått som de kan ta hand om.

Däremot är ruvlusten oerhört viktig att bevara hos lantraserna så det ska absolut inte ses som något negativt som sådant även om det som sagt kan bli lite jobbigt för den enskilda hönsägaren ibland. Jag är faktisk ännu mer fascinerad över vilka otroligt duktiga mödrar våra höns är, riktiga hönsmammor! :love:

Jag tror att olika djurarter har olika behov och beteende faktiskt.
Då inställer sig frågan. Varför har höns större behov av att få ungar än vad en häst eller för den delen en hund har. Många hundar blir ju tom skendräktiga och går sen och bäddar ner leksaker som de tror är valpar. Varför är just höns annorlunda?

Då inställer sig frågan. Varför har höns större behov av att få ungar än vad en häst eller för den delen en hund har. Många hundar blir ju tom skendräktiga och går sen och bäddar ner leksaker som de tror är valpar. Varför är just höns annorlunda?

Høns funkar annorlunda æn dæggdjuren. Dom har sin løp eller brunstperiod och blev det inget då så går det øver som om inget hænt, utom før tikar som kan bli skendræktiga. Men hundar ær gjorda før att leva i flock och om en annan tik i flocken fått valpar men blivit sjuk så ær det ju bra om det finns en skendræktig reservmamma som tar hand om dom. Høns har på hjærnan att dom ska ruva - och ær instinkten stark ger dom sig inte førræn dom har fått en kull. Om jag inte behøvde fler, eller hade avsættning før dom, så skulle jag nog se till att det bara blev några få kycklingar. Om hon inte ær nøjd med att ligga på tre ægg så kan hon ju få några extra som det inte ær liv i. En høna ær lika stolt øver att vara mamma till tre små liv som till tretton.

Har man en flock deær ingen ruvar, vilket jag som sagt haft, så får man køpa in nya høns. Och har man en flock dær 80 % av dom ruvar så får man væl gøra samma sak men vælja høns från en besættning dær få vill ruva. Till slut har man en flock med lagom många ruvhøns.

Att instinkten är stark vet jag men man kan få dem ur ruvningsläge på några dagar utan annat än lite ljus. Det gör att jag fortfarande inte förstår varför just höns ska få föröka sig fritt (jag anser att även 1 kyckling kan vara föröka sig fritt i fel läge).

Jag köper det men jag förstår fortfarande inte varför just hönors ruvande är så mycket mer heligt än hästens trånande efter hingsten på andra sidan staketet. En höna som får ljus på sig kommer ur sina ruvningstankar på några få dagar. Min häst står och trånar i närmare 1 vecka.
Jag tror aldrig vi kommer bli överens men jag vill gärna förstå hur du tänker.

Jag respekterar att du har en annan åsikt. :)

Idag har jag storstädat hönshuset - det besövdes verkligen efter allt vinterdamm. Tagit ut allt och skrubbat varända kvm-cm. Sen tork och så in med allt och fylla på med nytt strö - ljuva känsla! :) Blir så himla fint.

Roligt med hönstråd jag har lohmann/maran korsningar, paduaner, brahma, dv cochin, isbar, araucana, Hedemora och orpington/lohmann/maran korsn. Ca 10 hönor, tre tuppar och sex kycklingar!

Det ser bra ut bland mina dun. De är nu 6 veckor och just nu ser det ut som 1 tupp och 5 hönor. :eek: Vi får väl se om det håller i sig.

"Min" (passnings) flock fick hundbesök igår :( Första utlåtandet av beståndet var att bara stortuppen var kvar - han var den enda som sprang runt skärrad kvar. Fjädrar ska ha hittats över hela området och flera höns antingen borta eller till synes döda. Men en efter en har de kommit tillbaka, ruffsiga i baken eller allmänt luggslitna. En av småtupparna strök med :(

@Modig_Korn
Fy tusan, så trist! En annan hönsägare i byn hade flera påhälsningar av hund i våras som slutade med att hennes fina tupp strök med och flera höns blev skadade. Varken hund eller hundägare fick hon fatt på, trots ordentliga efterlysningar i grannbyarna. :rage:

Själv är jag tacksam över mina två hundar. Inte nog med att de lämnar såväl höns som små kycklingar ifred, den yngsta jagar noggrant bort skator och främmande katter från tomten. Men jag är glad att tomten är inhägnad också, för vad andras hundar hittar på kan man inte styra lika mycket över...

Usch va trist Modig_Korn. :( Jag satte snabbt upp ett provisoriskt staket runt den del av tomten som inte var inhägnad när vi började ha hönsen fritt. Hade nämligen också en grannhund snokandes här en gång innan men då var hönsen turligt nog inne. Nu går mina höns ut från tomten ändå, men på min egen tomt ska de iaf vara trygga.

Usch va trist Modig_Korn. :( Jag satte snabbt upp ett provisoriskt staket runt den del av tomten som inte var inhägnad när vi började ha hönsen fritt. Hade nämligen också en grannhund snokandes här en gång innan men då var hönsen turligt nog inne. Nu går mina höns ut från tomten ändå, men på min egen tomt ska de iaf vara trygga.

-Mina går innanför elnät med bra kräm i och har aldrig råkat ut för angrepp av fyrbenta. Jag startade en tråd i våras bara för att berätta för alla som vill veta att elnät är toppen, och hur man fixar det.

-Mina går innanför elnät med bra kräm i och har aldrig råkat ut för angrepp av fyrbenta. Jag startade en tråd i våras bara för att berätta för alla som vill veta att elnät är toppen, och hur man fixar det.
Elnät kanske funkar på inbrottstjuvar med? Hönsägarna i fråga har problem med sådana i sin odling :p Får se sen hur hönsflocken tar det hela när området börjar vaktas med just hund. Fast höns kanske sover om nätterna?

Projekt lusbehandling har börjat här eftersom jag upptäckt löss på kycklingarna som kläcktes för några dagar sedan. :yuck:

Så nu pudras det med Myrnix medan jag väntar på att det ska bli lite varmare så att jag kan hiva ut småttingarna några timmar och sanera hönshuset. Känner att jag vill ha bättre väder om jag ska ge mig på att bada de vuxna hönsen också(hur nu det ska gå till).

Projekt lusbehandling har börjat här eftersom jag upptäckt löss på kycklingarna som kläcktes för några dagar sedan. :yuck:

Så nu pudras det med Myrnix medan jag väntar på att det ska bli lite varmare så att jag kan hiva ut småttingarna några timmar och sanera hönshuset. Känner att jag vill ha bättre väder om jag ska ge mig på att bada de vuxna hönsen också(hur nu det ska gå till).
Härligt o bada alla dom vuxna. :p Men dom kanske lugnar sig när dom väl kommer ner i vattnet. Mina hönor hade nog gått bra, men tuppen har dåliga erfarenheter av att bli fångad så han skulle nog sprattla ordentligt.

5 hönor och 1 tupp i min kycklingkull som det verkar, 8 veckor gamla. Tuppkycklingen är dessutom en av 2 som ej kom ur dvärgägg så det är värt att slakta den för kött sen, och skygg sm tusan till skillnad från de andra så motivationen att slakta den kommer inte vara svår att hitta. :) Känns väldigt bra. Skulle gärna ha en kull till nu efter min nya tupp men ingen har velat sura igen. Däremot saknar jag ägg från svarthönan som inte har dun så hon har troligen en gömma nånstans. Man kan ju hoppas på att hon lägger sig på dom sen.

P1080436.JPG

P1080538.JPG

P1080455.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama