Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
om jag inte minns helt fel så är det brist på protein i fodret om de äter varandras fjädrar men det kan också bara vara att de är uttråkade och stressade

Känner du för att se fler så googla med bilder:
höns från hönseri

Det där är standard på hönserihöns - även ekologiska! Frigående ser värst ut, då burhöns inte kommer åt att plocka varandra. Men burhöns är ofta mer traumatiserade så frigående är helt klart bättre. Att de plockar varandra beror på att de lever trångt och onaturligt. De är stressade och har inte tillräckligt med utrymme vilket leder till att dom hackar och plockar varandra.

Om hönsen klarar miljöombytet kommer de att få nya fina fjädrar och bli vackra fåglar igen. :) De kommer nog att vara lite stressade i början men det brukar ge med sig med tiden. Lycka till med dem!

Vad tråkigt att det är så illa.

Är det lagligt att lägga ut bild offentligt för att visa att frigående höns inte har det så bra som folk tror, och skriva varifrån de kommer?

Vad tråkigt att det är så illa.

Är det lagligt att lägga ut bild offentligt för att visa att frigående höns inte har det så bra som folk tror, och skriva varifrån de kommer?
Det är väl kanske inte helt okej att skriva exakt varifrån de kommer men att bara lägga ut bilderna ska inte vara något problem

Jag hade inte lagt ut vart ifrån de kom, men vad för typ av hönseri det är kan man ju skriva. Det viktiga är dock att poängtera tycker jag, att frigående höns ser värre ut än burhöns, men dom mår mycket bättre. Så att inte folk börjar köpa burägg för det är värre...

NU har jag hämtat hem min nya tupp. Mina hönor är förtjusta. Dom avgudar honom. :) Är så nöjd och glad.

P1080111.JPG

Senast ändrad:
Ska vara hönsvakt i veckan, något man kan skämma bort de med utan att de blir dåliga i magen? Tror någon av de kan ha näringsbrist eller något då de lägger buckliga/bubbliga ägg? Jag funderade på burkmajs, jag antar att de får nån form av majsbaserat foder redan som det är? (Värpfoder för industrihöns (och något oskalat spannmål), även om det bara är hobbyhöns)

Mina høns ær vældigt førtjusta i något så enkelt som vanligt kokt ris. Undulatfrøn eller sesamfrøn, torrt brød som jag bløter upp i mjølk, ostkanter som jag hackar i småbitar så att alla ska få smaka, solrosfrøn och hampfrøn och annat smått o gott. Kan inte minnas att jag køpt majs speciellt till dom.

Minett - Tack! :)

Modig_Korn - De brukar inte bli dåliga i magen av nåt direkt (sålänge de inte bara får majs tex), om de är vana att få matrester kan du ge dem vad du har hemma. Man får inte ge animaliskt matavfall men om du gör det ändå, ge svenskt. Annars är majs ofta populärt, ris och uppblötta flingor. Höns som är vana att få lite allt möjligt brukar också tycka om det mesta. Frön av olika slag är också gott - men ge inte viltfågelblandningar, köp hellre i matbutik och ge som godis bara. Solrosfrön är populärt.

Att de lägger buckliga ägg beror troligen inte på näringsbrist utan sker det ofta kan det tyda på inflammation i äggstocken eller liknande, och det verkar vara vanligt hos värphönsraser/hybrider. Höns behöver däremot kalk för äggskalets skull och därför ger man fri tillgång på snäckskal. Det har dom säkert redan men om inte, ge det. :) Det måste de som sagt alltid ha tillgång till.

Idag var vi och hämtade 6 hönor från ett hönseri. Hönsen där är frigående inomhus, det finns många tusentals höns där.
Lådan var tejpad och klar när vi kom så vi tog den och åkte.

När vi kom hem och jag skulle flytta in dom i karantänburen så fick jag en liten chock.
Såhär ser tjejerna ut :( Är detta vanligt på hönserier!?
Jag ska självklart anmäla detta. Flera av dem är helt nakna över hals, rygg och ben och har bara lite lite på resten av kroppen.

Här ska dom få det bra. När växer fjädrarna ut igen?

IMG_1166_zpsbb89c87b.jpg
Hönserier byter höns när de börjar rugga. Man jobbar hårt på att skjuta å länge som möjligt på den. Att de ser ut som de gör kan bero på ruggningen som jag har hört kan bli väldigt snabb iom att man skjutit upp den så länge.

Hönserier byter höns när de börjar rugga. Man jobbar hårt på att skjuta å länge som möjligt på den. Att de ser ut som de gör kan bero på ruggningen som jag har hört kan bli väldigt snabb iom att man skjutit upp den så länge.
De har små sår på kroppen också, så det ser ut som att de har pickat på varandra.
De äter, dricker och verkar glada nu. Måste bara vänja dom vid vår närvaro nu :)

Det går si och så med kycklingar. Bodil har fått en hittills som lever och imorse låg en död intill. Evy har fått en kyckling och Sigrid har fått två kycklingar. Det är ju betydligt mer ägg kvar, men jag ska lysa igenom alla idag. Sen ligger Eira på ägg också.

Det går si och så med kycklingar. Bodil har fått en hittills som lever och imorse låg en död intill. Evy har fått en kyckling och Sigrid har fått två kycklingar. Det är ju betydligt mer ägg kvar, men jag ska lysa igenom alla idag. Sen ligger Eira på ägg också.
Du kan ju lysa dem först när hönan kliver av. Mina låg iaf 1-2 dygn efter första kycklingen kläckts i deras rede. :)

Idag har vi hämtat sommarens hyrhönor! Det är fem vita Lohman som har fått inviga hönsgården (som är ny för i år). Det verkar som att det är ett gäng nattsuddare... Förra årets damer var OERHÖRT principfasta: kl 19.00 satt de på sina pinnar inne i hönshuset och inte ens kokt spagetti kunde locka ut dem (jag provade en gång). Och jag fick REJÄLA utskällningar de gånger jag glömt att dörren till hönshuset var stängd så att de inte kunde gå in själva, och klockan hade hunnit passera 19 när jag kom utspringande...!!! Men nu är klockan snart 21 och dessa har fortfarande inte "gjort natt"... Flera av dem har i alla fall varit in i hönshuset under dagen - så de vet att det finns (de var aldrig inne alla samtidigt då och eftersom de är precis lika så ser jag inte skillnad på dem...) Måste kanske ändå gå ut och se om jag kan locka in dem... Det är inte lätt att vara hönsmamma...!!! :o

Hehe, ja det dör kan vara väldigt olika. Min nya tupp går in tidigt, sitter själv på pinnen och ser sur ut medan tjejerna sprätter runt ända till 21. :)

Fem kycklingar hittills, men jag undrar smått vad som gått fel. Det är några som dött efter att ha pickat ett litet hål bara. Kan det vara de där kyliga dagarna som ställt till det? Känns ju märkligt i och med hönan har värmt dem och det är inte kallt eller dragit där de bor. När maskinkläcker så brukar det ju vara luftfuktigheten som ställer till det så...

Hur länge brukar ni vänta med att släppa ut nya hönor lösa på trädgården? Hämtade hem dom den 20/5 från ett hönseri, burhöns.
Har nu dessa dagar vant sig vid att vara ute i hönsgården.

Jag har låtit nya vara i hönsgården tills de visat att de hittar in på kvällen och funnit sig tillrätta. Har som mest väntat i 5 dagar. Tuppen fick komma ut efter 2 tror jag.

Jag tror att du kan släppa ut dina. Förvänta dig inte att få in dem före kvällen men sålänge det är öppet går de in för natten sen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama