Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönstråden 2014

Grattis! Håller tummarna att det kommer fler. :) Hittade en del dun idag i ett rede. Tittade på alla hönsen men ingen verkar ha plockat sig speciellt, kunde inte se vems dun det var. Men jag hopas att det är nån som övat. Irmelin vakar över sina ägg i kaninhuset med stor omsorg. Tror att hon kan vara lite sugen men hon samlar fortfarande. Tyvärr måste jag ta ut hennes ägg därifrån nu för min kaninhona har börjat boa för sina ungar som kommer om en vecka, och då vill jag inte ha hönsen rännandes därinne. :/

Det låter så härligt när ni pratar om era ruvhöns och nya kycklingar och allt... Blir lite avis, dröjer nog ett tag innan det blir nåt här, verkar ha fått den andra tuppen i rad som inte fullgör sin plikt ordentligt... :/

Får glädjas åt att yngsta hönan Hugo har börjat värpa, små, ljusgröna ägg, dom är så söta och ser ut som godis nu lagom till påsk...:love:

Åh va roligt. :) Blev inga grönvärpare här till påsk som jag hoppats, men en surhöna är ännu bättre. Tyvärr misstänker jag att jag också har en tupp som inte befruktar alla hönsen. Han hoppar på sin syster men jag har inte sett han försöka på nån annan i gruppen sen länge, tror inte att dom tycker att han duger åt dom dvärg som han är. Så jag är rädd att äggen är tomma. Men lägger sig nån ska jag försöka köpa några och lägga under som reserv. Och man vet ju aldrig, han kanske hoppar på dom när jag inte ser.

Men han är en riktigt bra tupp min lilla Ask. Han visar redena för hönsen, ligger på äggen och visar hur man ska göra, ibland på hönsen också. :p HAN tycker att det är dags att ruva i alla fall. När jag kommer med gottis går han bara runt och pockar på hönsen att äta, roffar inte åt sig nåt själv och när nån gapar över att hon värpt gapar han tillbaka ännu värre. En riktig pärla till tupp, så jag tycker dom är orättvisa om han inte får komma till.

10172859_1467952970102029_3056111925804005305_n.jpg

Senast ändrad:
kl* mamma ringde igår kväll, deras Hedemora höns har fått sina första kycklingar:)
Mamma och hennes gubbe är som förstagångsföräldrar, oroar sig, har byggt ramper och säkerhetsanordningar i en vecka och stolta som tuppar båda 2

Jag vet hur det ær, fick mina førsta ifjol efter låååång væntan. Hade haft genbanksanslutna Hedemorahøns i sex år innan det hænde. Høsten innan køpte jag tre nya från en besættning dær en vældigt stor andel ruvar och det var två av dom som ruvade hos mig. En liten olycka hænde. Det råkade bli en springa mellan høet som hønan låg på och dørren in till redet. Dær trillade en liten nyklæckt ner och tog sig inte upp. Hade det varit en kattunge så hade mamma katt lyft upp den, men en høna kan tydligen inte lyfta upp en pipande liten kyckling. Då jag kom så var den redan død.

Lite snabbt råd tack, även om jag nog vet vad som borde göras :(

Vår stora tupp blev jagad av en räv och ivägsläpad, sprattlandes.
Sambon sprang efter och fick räven att fly och tog in tuppen.
Han hänger med huvudet men kan stå och gå, inget verkar vara av vad jag kan se eller känna. Inga blodiga sår men saknar lite fjädrar.
Han ligger dock mest ner med huvudet mot halmen.

Kan det vara chock, något som han kan återhämta sig från? Eller är det bara att gå ut och nacka nu på direkten? :cry: Vår fina stora tupp som lekte så glatt med hundarna...

Tilläggsfråga: Vid slakt, kan man äta köttet? Tänkte iom om det kommit några bakterier från räven. Alt ge till hundarna rått.

Jag hade en tupp som blev tagen av en hund. Han var ur gängorna ett par dagar och så gott som fjäderlös baktill, men han kom sig igen faktiskt. Dock låg han inte med huvudet i halmen som din utan satt på pinnen.
Verkar han ha väldigt ont eller är han mest rädd? Om han inte uppenbart plågas hade jag avvaktat tills i morgon.

Han verkar inte ha ont. Bara chockad. Inget känns brutet eller så. Har bäddat om honom varmt och gett han lite vatten försiktigt. Han rörde sig lite mellan gångerna jag tittade in så han ligger inte still hela tiden iallafall. Vill gärna avvakta till imorgon.

-Jag tror nog han repar sig. Min första tupp, Mats, råkade ut för en dum unghund en gång och miste sina vackra stjärtfjädrar men vovven fick stryk så att hon inte vågade göra om det! Men den jycken han inte skada någon höna. En bekant råkade ut för att en hund bet ihjäl några höns och skadade tuppen. Den tuppen var hemskt ledsen och rädd länge. Tog hela sommaren innan han var som förr.

Håller tummarna för din tupp! <3

Här hemma ligger två damer på ägg sen 2 veckor tillbaka. Vi får se om det blir något, vet inte om min lilla tupp sätter på dom stora hönsen så bra. Av den anledningen (och andra) ska han få flytta till ett nytt hem där han får ett gäng dvärgflickor istället. Jag har sett ut en ny tupp, 1 år gammal gotlandstupp från en genbank. Tar hem honom när hönsen legat klart så dom inte blir avbrutna och skickar iväg min lilla i samma veva. Hoppas att det ska gå bra.

Lite snabbt råd tack, även om jag nog vet vad som borde göras :(

Vår stora tupp blev jagad av en räv och ivägsläpad, sprattlandes.
Sambon sprang efter och fick räven att fly och tog in tuppen.
Han hänger med huvudet men kan stå och gå, inget verkar vara av vad jag kan se eller känna. Inga blodiga sår men saknar lite fjädrar.
Han ligger dock mest ner med huvudet mot halmen.

Kan det vara chock, något som han kan återhämta sig från? Eller är det bara att gå ut och nacka nu på direkten? :cry: Vår fina stora tupp som lekte så glatt med hundarna...

Tilläggsfråga: Vid slakt, kan man äta köttet? Tänkte iom om det kommit några bakterier från räven. Alt ge till hundarna rått.
Undrar också hur det gick med tuppen?

KL
Jag är så lycklig, jag fick en egen kläckare i förtidig födelsedagspresent, och som av en händelse tillbringade vi en helg på en hönsfarm, så nu är kläckaren fylld med egna och andra ägg:)

Nu till en liten fråga, alla "inflyttade" äggen var befruktade, samt alla egna, utom favorithönans ägg där INGET hade tagit sig :confused:
Tuppen är på henne, har jag sett, och ägg har hon ju, men jag förstår inte det här ur rent vetenskapligt biologiskt perspektiv. Har någon varit med om liknande; en infertil höna?:confused:

@Pia @Milene

Han mår bättre! :D

Han var risig ett par dagar och låg bara ner med huvudet hängandes, man kunde dock se att han rört sig mellan gångerna som han fick tillsyn.
Igår stod han upp hela dagen, varje gång jag kollade till honom och idag stod han och åt själv och kacklade lite glatt åt mig när jag kom.
Jag hoppas och tror att han repar sig :)

Jippie! Nu har jag äntligen fått som jag vill och skaffat mig ett eget hönshus! Har inga lämpliga uthus alls nämligen så har sökt lösningar hur länge som helst :)
Hittade i onsdags en lite friggebod på annons, format större lekstuga typ men med "vuxenmått" på dörren ;) 2,80 lång och ca 2 meter bred :)
På med lite färg och reparera lite av takpappen som lossnat annars fit for fight utvändigt :)
Så ska det fixas och inredas invändigt också.. Den har bara använts som förråd så den är "tom" inuti. Finns en lucka i ena långsidan men inget fönster. Ser dock framför mig hur det hade passat utmärkt att sätta i ett fönster där i så småningom.
Måste ha hem den först då det är svårt att se framför sig hur man ska göra annars. På det ska en rastgård byggas. Så det lär ta en stund innan fjäderfäna kan flytta in. En riktigt bra början i alla fall :)

Men va kul! :D Grattis. Det kommer säkert att bli jättebra. Synd att du inte bor i mina krokar, jag har ev två fönster du kunde ha fått till huset. :) Vad blir det för höns sen då? Appropå att det kan ta en tid. Från det att jag bestämt mig att göra hönshus i uthuset tog det ungefär 1-2 veckor innan det var klart. ;) Då flyttade vi dörren, satte in en ny, byggde en vägg, isolerade, gjöt golv, målade, gjorde lucka och inredning OCH byggde gård. ;) Så ja, det beror på hur motiverad man är.

Vilken gullig film med tuppen Lycanthrope! :)

I helgen flyttar min friserade tupp till nytt hem. Jag vill ha en stor tupp istället. Hemskt tråkigt för jag tror att han är tupp försig, så otroligt duktig. Men han får det bra i nya hemmet. I morgon har jag kläck under mina hönor, hoppas att det blir några dun. :)

Ja, det som tar tid är att det tar ett par veckor innan jag har råd att handla nät och sådant, annars lär det nog gå i en rasande fart med renoveringen ;)

Det blir lite olika sorter av dvärg -eller normalstorlek, 4-5 höns och en tupp till att börja med, kanske fler hönisar senare om allt verkar funka.
Kompisen samt hennes bror har ett helt menageri av kycklingar och äldre höns jag kan välja bland, både rena och korsningar.
Finns en hög med kycklingar nu där ett antal verkar bli tuppar, bla en Paduan och en dv.kochin. Tänker mig att som förstatupp välja en ras som är relativt lugnt och snäll, därav lutar åt en kochin som verkar vara trevliga (?). Paduanen är urhäftig till utseendet men vet inte riktigt hur de är i temperamentet, samt att jag har läst att de inte är några fantastiska ägg-läggare. Där kanske kochinen är bättre?

Har även fastnat för isbar, silke och chabo :love: Finns SÅÅ många fina! :p

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av Paduaner. Jag har en dv.kochin/silkeshöna och hon värper bra tycker jag, ca 5 ägg i veckan. Ligger just nu duktigt på ägg. Väldigt duktig ruvhöna. Det kommer bli en rolig sommar för dig. :) Det finns så mycket roliga och fina höns, man blir helt knäpp et tag innan man hittar "sina" raser. Jag själv tycker att det är viktigt med tåliga, sunda raser.

Fick precis veta att köparen till min tupp fått en annan på köpet med hönsen hon bokat så skulle du behöva en snart ettårig, strålande vacker och fantastiskt duktig och snäll dvärgtupp har du en här. ;)

P1050134.JPG

Senast ändrad:
Vilken snygging :love:
Får se vad det är för någon som blir herre på täppan här. Vill också ha friska härdiga djur.

Nu är lillstugan hemma, en kompis körde hela vägen åt mig och hyresvärden lastade av den så nu står den här ute och väntar på renovering. Se upp för flygande stuga! Ignorera min vackra bakgård.. ;)

10372331_10152412247859648_2529762620941599595_n.jpg

Några bräder som ska bytas bla vindskenor och så ny takpapp. Sen kan man måla utsidan, och börja med insidan :) Stommen är bra och det mesta är friskt!

Blir nog att isolera och så sätta upp skivor. Så man kan hålla + grader om det blir typ trettio minusgrader. Förstås även sätta i ett par ventiler för luftintag och så ordna det där med fönstret så det blir ljusare där inne, får se hur man kan lösa det, kanske sätta i plexi-skivor eller något.
Samt belysning invändigt så man ser något till vintern.

Roligt att huset är på plats! :)

Under mina hönor piper det för fullt. 4 friska dun under hönorna just nu, fler påväg. Så underbart att se dem med sina mammor. Jag kommer aldrig, aldrig att kläcka i maskin igen. Aldrig nånsin. Det är ju såhär det ska va. <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter