Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hönstråden 2014

Kl
Vår ena tupp började bli aggressiv så vi valde att ta bort honom igårkväll. Båda barnen ville vara med och se hur det gick till. De är 5 och 7 år gamla. Har pratat en hel del om mat, kött och hur allt går till kring maten. Allt gick bra, dom tyckte det var lite läskigt men var ändå intresserade.

Har ett gäng kycklingar som nu är en månad gamla. Börjar kunna skymta ett par tuppar iallafall.

kl

Har hämtat hem lite nya hönor, så nu har jag :
3 Sussexhönor + 1 tupp
2 Silkestuppar
3 leghorn hönor.
5 Dvärgkochin (1 friseread)

Hönor är SÅ kul.
Byggt om i hönsgården, blev så bra samt byggt ut utegården! :D

Min goaste höna, Inger.

En av de nya

Gänget ut i nya gården

Sol e gött tycker Helga

Henry med två av sina damer

Hedvig är alltid nyiken

Ny sovstege till dem :)

Reden samt sittpinnar till höger.

KL

Våra ägg har kläckts och nu är kycklingarna 9-10 dagar gamla. Idag fick de flytta ut i den renoverade lekstugan. Mkt nöjda med att få mer plats att röra sig och de verkade uppskatta de små sittpinnarna som husse gjort till dem :-)
Betydligt enklare att hålla efter dem nu, de sket överallt när de bodde inne i en stor plastback, i matskålarna, i vattnet osv. Nu får matbaren plats och den är inte så kul att sitta och skita i tydligen.

Av 24 ägg var 23 befruktade och 21 blev fullgångna varav 20 kläcktes (den sista hade inte dragit in gulsäcken). Mkt nöjd med resultatet!

Nu återstår att se vilket kön det är på dem.

kl.

Någon som har tips på raser som är bra på att ruva, härdiga och lämpliga att ha lösgående ute (men tas in nattetid) att användas främst till slakt?

Lantraser är härdiga och goda ruvare. Goda förosökare och "billiga" i foder. Men de växer inte lika snabbt som en broiler.

Bland lantraserna jag träffat på/har själv tror jag att Gotlandshöns skulle lämpa sig bra för kött. Mina är runda och fina i kroppen, växte snabbt och är väldigt tåliga och kloka höns - som alla lantraser. Duktiga på födosök och dessutom värper dom bra också. Modern till mina ruvade fram två kullar sin första säsong, varav en under en virkeshög - 13 kycklingar av 13 ägg. :) Inte dåligt.

Jag har mina helt frigående.

Här är min Tula, bara 3 månader ungefär.
1395320_1420003908230269_1378827775_n.jpg

Ca 5 månader.
1526154_1435905869973406_1471019654_n.jpg

Har du dina alltid frigående, eller bara när ni är hemma?
Blir det inte mycket svinn då? Eller har du gjort nåt för att skydda dem (isf vad?:))
Våra får ju gå fritt, men hade velat fått byggt hönshus på ett annat ställe där jag kunnat hänga in dom (vilket eg också tar emot, vill ju att de ska få välja själva vad och vart de letar mat).. Trött på att bjuda någon/några på festmåltider stup i kvarten :meh:

*kl*
Nu har jag beställt nya höns, kommer väl dröja ett tag tills de kommer så då har jag gott om tid att fräscha upp deras nya hem så det fungerar åt dem. Ska nog dra in el åt dem så jag kan hålla vattnet frostfritt till vintern. :)

Jag jobbar bara 3 dgr i veckan och de två dagar som både jag och mannen jobbar hela dagen brukar jag ha dem i gården. Men annars är dom alltid fria, även om vi åker iväg. Vi har haft höken här en gång i höstas, och räven går hos grannen, men inget svinn än trots att dom går ut i skogen bakom huset och till grannarna. Höken fick ingen höna den gången den var här heller, hönan hittade ett gömställe och blev bara av med stjärtfjädrarna.

Vi har nog ganska lugnt med rovdjur här vid huset, men det kan såklart hända. En granne fick hela sin grupp dödad i höstas av räven. På natten stänger jag hönsgårdsdörren men luckan är öppen dygnet runt. Men jag ha flygkunniga lantraser också just för att jag vill att de ska kunna komma undan rovdjur. Sen har jag några gulle-fluffisar också, bara för söthetsfaktorn. :)

1468598_1420306384866688_1585564189_n.jpg

Vart i landet bor du? :) Jag kan rekommendera den genbanken jag köpte mina ifrån. Jag önskar jag hade bättre bilder på mina, dom är jättefina med guld och silver i fjädrarna och vackra solfjäder-stjärtar.

Irmelin när hon var 10 veckor.
1391713_1408797996017527_1495027647_n.jpg

Vi har mer eller mindre alltid nån hemma.. Även två hundar som är ute på gården lite då och då, trots det blir vi av med fåglar stup i kvarten:(
Har ju också lantras, men visserligen dvärg så det kanske gör dem till lättare byten, även om de är duktiga flygare. Lustigt nog är det hönsen som verkar gå åt mest, trots att det är de som smälter in bäst i naturen, medan topparna som är ganska färgglada klarar sig.

Va tråkigt. Det är ju olika mkt rovdjur på olika ställen. Jag bor nog ganska bra till har jag kommit fram till. Tills dom hittar hit vill säga.. Hönsen går oftast åt därför att tupparna är mer uppmärksamma och vaksamma. Det är dom som står vakt så dom ser faran först. :/

Tog ett par färska bilder på mina gotlandshöns AndersB. Tyvärr visade dom inte upp sina fina stjärtar idag, men runda och fina är dom. :)

10151375_1469285493302110_8348809238521371151_n.jpg

10155745_1469285513302108_1585210510915019331_n.jpg

Är de så tama att du kan ta in dem inomhus? Det skulle aldrig gått med de höns vi hade när jag var liten.

Jag bor i Skåne och jag tror genbanksansvarig för Gotlandshönan finns i Västergötland?

Dom var inne ett par veckor när jag köpt dem för att jag ville ha dem i karantän och behandla dem mot kalkben i förebyggande syfte. Såg att det fanns hos genbanken och ville inte ha det i mitt hönshus.

Mina Gotlandshöns kan jag klappa på när dom är ute och ränner, dom är otroligt trevliga att ha o göra med och väldigt pratiga. Svarar alltid när man pratar med dom. Irmelin, min ljusa, brukar hoppa upp på mig när hon tycker att jag tar för lång tid med maten. ;) Otroligt bra lynne på dom.

Skåne var långt, jag bor i Uppland. Men kolla med genbanksansvarig. Det finns även blommiga, det skulle jag vilja ha en också. :) Överväger att bli genbank åt rasen i framtiden.

Senast ändrad:

*kl*

Har fyra småttingarna i terrariet nu, den fjärde kläcktes inatt. Det är tyst och stilla i alla andra ägg, så vi får se, den här fjärde kläcktes ju iaf.

Idag fick dom tre "stora" lektioner i att dricka vatten och dom snappade upp fort :)

Bilder kommer, måste ladda kamerabatteriet först bara :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama