Här på berget ligger fyra hönor och ruvar. Sura är de allihopa och väser när man kommer in i hönshuset.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Räv har varit på besök idag. förlorade 8 hönor och 1 tupp . Två av hönorna är jag riktigt ledsen över då de var såna jag verklgien ville avla vidare på. Nu har jag 9 hönor och 4 tuppar kvar så det blir till att plocka fram yxan och ta hand om problemet tupp. Frågan är bara hur jag ska lösa problemet.
Tidigare hade jag i rangordning
1 Tupp kläckt 2010 (rejält chockad och kanske skadad han är inte helt tam och jag har inte velat stressa honom extra)
2 Tupp kläckt 2010 (död)
3 tupp kläckt 2010 (halt på ena foten och jag har funderat på att nacka honom, min favorit)
4 Kläckt 2013 (hopplöst jobbig ungtupp)
5 Kläckt 2013 -"-
Jag ser 2 möjligheter spara tupp 3 eller köpa ny tupp men hur ska jag hitta en vuxen (altså inte kläckt 2013) genbanksansluten tupp i mitten av maj? Varken tupp 4 eller 5 är något jag tänker satsa på.
Räv har varit på besök idag. förlorade 8 hönor och 1 tupp . Två av hönorna är jag riktigt ledsen över då de var såna jag verklgien ville avla vidare på. Nu har jag 9 hönor och 4 tuppar kvar så det blir till att plocka fram yxan och ta hand om problemet tupp. Frågan är bara hur jag ska lösa problemet.
Tidigare hade jag i rangordning
1 Tupp kläckt 2010 (rejält chockad och kanske skadad han är inte helt tam och jag har inte velat stressa honom extra)
2 Tupp kläckt 2010 (död)
3 tupp kläckt 2010 (halt på ena foten och jag har funderat på att nacka honom, min favorit)
4 Kläckt 2013 (hopplöst jobbig ungtupp)
5 Kläckt 2013 -"-
Jag ser 2 möjligheter spara tupp 3 eller köpa ny tupp men hur ska jag hitta en vuxen (altså inte kläckt 2013) genbanksansluten tupp i mitten av maj? Varken tupp 4 eller 5 är något jag tänker satsa på.
Ja, oftast kan man ju se det på sadelbehänget iaf när det börjar utvecklas.Jo grannhönsen som är Orpington hade en "dold" tupp när de var flera månader gammla. Hade ägaren tittat ordentligt på sadel och kragfjädrarna tror jag ju att han synts tidigare men vid snabb koll såg han ut som höna.
alternativ.nu är stället du sökerTänkte starta en egen tråd för detta men känns som att ni här kanske vet var jag kan vända mig
Jag och mina kurskamrater ska göra ett projektarbete i en ekologikurs på Lunds universitet, ett semi-etologiskt projekt där vi ska undersöka hur kycklingar fördelar sig i förhållande till hur mycket mat det finns på olika "stationer". Vi måste alltså hitta mindre grupper med kycklingar i Skåne som vi kan ha med i våran studie
Vi fick tips från våran handledare här på universitetet att det ska finnas något forum där hönsfolk i Skåne snackar med varandra, men jag har inte hittat något Vet någon här vart vi kan vända oss för att hitta hönsfolk som har kycklingar?
inte för att vara sån men, det är inte ovanligtIdag var vi och hämtade 6 hönor från ett hönseri. Hönsen där är frigående inomhus, det finns många tusentals höns där.
Lådan var tejpad och klar när vi kom så vi tog den och åkte.
När vi kom hem och jag skulle flytta in dom i karantänburen så fick jag en liten chock.
Såhär ser tjejerna ut Är detta vanligt på hönserier!?
Jag ska självklart anmäla detta. Flera av dem är helt nakna över hals, rygg och ben och har bara lite lite på resten av kroppen.
Här ska dom få det bra. När växer fjädrarna ut igen?