Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ikväll är jag ledsen i ögat. En höna fick närkontakt med räven. Kom precis ut med dottern när jag hörde ett annorlunda kacklade och så kom hönsen springades och en räv i hasorna. Antagligen andra försöket att ta en höna för jag hittade bara en fjäderhög och jag tvivlar att den hann ta någon när jag vrålade loss...

Räv :devil: har varit på besök idag. förlorade 8 hönor och 1 tupp :rage:. Två av hönorna är jag riktigt ledsen över då de var såna jag verklgien ville avla vidare på. Nu har jag 9 hönor och 4 tuppar kvar så det blir till att plocka fram yxan och ta hand om problemet tupp. Frågan är bara hur jag ska lösa problemet.
Tidigare hade jag i rangordning
1 Tupp kläckt 2010 (rejält chockad och kanske skadad han är inte helt tam och jag har inte velat stressa honom extra)
2 Tupp kläckt 2010 (död)
3 tupp kläckt 2010 (halt på ena foten och jag har funderat på att nacka honom, min favorit)
4 Kläckt 2013 (hopplöst jobbig ungtupp)
5 Kläckt 2013 -"-
Jag ser 2 möjligheter spara tupp 3 eller köpa ny tupp men hur ska jag hitta en vuxen (altså inte kläckt 2013) genbanksansluten tupp i mitten av maj? Varken tupp 4 eller 5 är något jag tänker satsa på.

Räv :devil: har varit på besök idag. förlorade 8 hönor och 1 tupp :rage:. Två av hönorna är jag riktigt ledsen över då de var såna jag verklgien ville avla vidare på. Nu har jag 9 hönor och 4 tuppar kvar så det blir till att plocka fram yxan och ta hand om problemet tupp. Frågan är bara hur jag ska lösa problemet.
1 Tupp kläckt 2010 (rejält chockad och kanske skadad han är inte helt tam och jag har inte velat stressa honom extra)
2 Tupp kläckt 2010 (död)
3 tupp kläckt 2010 (halt på ena foten och jag har funderat på att nacka honom, min favorit)
5 Kläckt 2013 -"-
Jag ser 2 möjligheter spara tupp 3 eller köpa ny tupp men hur ska jag hitta en vuxen (altså inte kläckt 2013) genbanksansluten tupp i mitten av maj? Varken tupp 4 eller 5 är något jag tänker satsa på.

Kan det inte vara ngn genbank som vill byta ut sin gamtupp? Vad har du för lantras?

Gotlandshöns har jag. Tupp 3 har stigit fram och tagit över med den äran. Frågan är bara den där foten. Tupp 1 ser inte lovande ut alls.

Roligt, jag funderar också på att bli genbank för gotlandshöns. Har två hönor och nu är en tupp bokad också. Dock har jag 4 hönor av annan ras också och dom vill jag inte göra mig av med riktigt så genbank kan jag inte bli än.

2 Tupp kläckt 2010 (död)
5 Kläckt 2013 -"-

Tog räven 8 hönor och 1 tupp på en attack???!! Inser jag kanske inte ska gnälla som blev av med en och kom ut precis vid antagligen attack nummer två.

Ja det är nackdelen när den letar sig in i hönsgården. Hade inte en höna på något sätt brutit sig ut och dragit räven med sig så hade nog alla gått åt. Jag gissar att det gått till så eftersom rävkräket vinglade runt på taknätet när jag kom och det låg en död höna utanför gården.
Mina höns har för ögonblicket husarrest utom när jag kan stå och titta på dem. Till helgen blir det operation förstärka hönsgård.

Tänkte starta en egen tråd för detta men känns som att ni här kanske vet var jag kan vända mig :)

Jag och mina kurskamrater ska göra ett projektarbete i en ekologikurs på Lunds universitet, ett semi-etologiskt projekt där vi ska undersöka hur kycklingar fördelar sig i förhållande till hur mycket mat det finns på olika "stationer". Vi måste alltså hitta mindre grupper med kycklingar i Skåne som vi kan ha med i våran studie :)

Vi fick tips från våran handledare här på universitetet att det ska finnas något forum där hönsfolk i Skåne snackar med varandra, men jag har inte hittat något :confused: Vet någon här vart vi kan vända oss för att hitta hönsfolk som har kycklingar? :D

Jag är ganska ny inom hönseriet och har just nu 3 kycklingar hemma och min fundering är när jag kan se om det ska blir tuppar eller hönor? Vi har kläckt två tidigare och båda var hönor så jag har inget att jämföra med.

Det är väldigt olika beroende på ras. Vissa är könsvisande via färg vid kläckning med andra kan det ta månader. Bland mina brukar jag kunna urskilja tidiga tuppar vid 3 veckor via kammen andra kan dölja sig uppåt 6 veckor.

Jo grannhönsen som är Orpington hade en "dold" tupp när de var flera månader gammla. Hade ägaren tittat ordentligt på sadel och kragfjädrarna tror jag ju att han synts tidigare men vid snabb koll såg han ut som höna.

Jo grannhönsen som är Orpington hade en "dold" tupp när de var flera månader gammla. Hade ägaren tittat ordentligt på sadel och kragfjädrarna tror jag ju att han synts tidigare men vid snabb koll såg han ut som höna.
Ja, oftast kan man ju se det på sadelbehänget iaf när det börjar utvecklas. :)

Tänkte starta en egen tråd för detta men känns som att ni här kanske vet var jag kan vända mig :)

Jag och mina kurskamrater ska göra ett projektarbete i en ekologikurs på Lunds universitet, ett semi-etologiskt projekt där vi ska undersöka hur kycklingar fördelar sig i förhållande till hur mycket mat det finns på olika "stationer". Vi måste alltså hitta mindre grupper med kycklingar i Skåne som vi kan ha med i våran studie :)

Vi fick tips från våran handledare här på universitetet att det ska finnas något forum där hönsfolk i Skåne snackar med varandra, men jag har inte hittat något :confused: Vet någon här vart vi kan vända oss för att hitta hönsfolk som har kycklingar? :D
alternativ.nu är stället du söker

10411334_10152434682929648_5604075246269164205_n.jpg

Huset har nu landat på rätt plats :) Detta är min dörr, på vänstra långsidan ska hönsen få sin lucka. Målade hela dagen i går, pust, skittråkigt!

Nu ska det isoleras, bytas en del takpapp, målas vitt en gång till samt rött, fönster och ventiler och lucka till hönsen ska in. Så ska hönsgården upp.
Puh. Sen kommer det roliga med inredningen och så själva hönsen ;)

Idag var vi och hämtade 6 hönor från ett hönseri. Hönsen där är frigående inomhus, det finns många tusentals höns där.
Lådan var tejpad och klar när vi kom så vi tog den och åkte.

När vi kom hem och jag skulle flytta in dom i karantänburen så fick jag en liten chock.
Såhär ser tjejerna ut :( Är detta vanligt på hönserier!?
Jag ska självklart anmäla detta. Flera av dem är helt nakna över hals, rygg och ben och har bara lite lite på resten av kroppen.

Här ska dom få det bra. När växer fjädrarna ut igen?

IMG_1166_zpsbb89c87b.jpg

Idag var vi och hämtade 6 hönor från ett hönseri. Hönsen där är frigående inomhus, det finns många tusentals höns där.
Lådan var tejpad och klar när vi kom så vi tog den och åkte.

När vi kom hem och jag skulle flytta in dom i karantänburen så fick jag en liten chock.
Såhär ser tjejerna ut :( Är detta vanligt på hönserier!?
Jag ska självklart anmäla detta. Flera av dem är helt nakna över hals, rygg och ben och har bara lite lite på resten av kroppen.

Här ska dom få det bra. När växer fjädrarna ut igen?

IMG_1166_zpsbb89c87b.jpg
inte för att vara sån men, det är inte ovanligt

höns i så stora flockar som inte kan bete sig naturligt blir det lätt så med

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama