Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tintilar snygg kille du har skaffat till dina höns! :)

Var hos kompisen på visit idag och "tingade" min blivande tupp samt två höns, de är inte vuxna ännu. Hon har fler under uppväxt så där blir två till :)

Blir en kul blandning.. En dvärgkochin-tupp, skitsöt :) Kan inte färgen men typ mest rödbrun, och lite svartspräcklig.

En Faverollehöna. Ja jag vet, omaka par.. ;) Laxfärgad!

Och en alldeles kritvit liten korsningshöna med lite hätta/puff/backslick på huvudet, ser precis ut som en duva :love:

10422490_10152461000384648_8283486533698402685_n.jpg

Vinga ska hon heta :) Namn måste de ju ha, efter Isfolket tänkte jag ;)

Modin_Korn - Vilken fin bild! :)

Egonson - Nähä, väljer du också namn efter Isfolket. :p Jag har en Irmelin och en Tula. Min Villemo blev uppäten av katten (var kyckling). Funderar på att döpa tuppen till Brand men gubben protesterar så vi får väl se.

Va fin hon va. Man kan blanda stl utan problem, men min dvärg nådde inte så bra på mina stora tyckte jag, och han var tvungen att hålla fast i huvudet på dom så det blev sällan lyckat, dessutom blev dom skalliga. :p Så jag tycker att det är skönt nu när jag har en och samma stl.

Ja han får bekänna färg först, funkar det inte får han bytas ut :P Det var inte meningen från början att jag skulle ha en stor höna men bidde visst så ;)

Faverollen heter Sol ;) Tuppen har inget namn ännu. Kanske Han-som-blev-född-i-dörren, eller Sölve ;)

Senast ändrad:
Fick faktiskt ta ett allvarligt snack med mina fem hyrhönor igår! Att de dissat våra två värpreden och lagt sina ägg på golvet i ena hönshuset har jag inte sagt något om... de har ju bott på hönseri tidigare och det är väl inte så lätt att veta... MEN igår morse låg ett ägg ute på gräset i hönsgården - dessutom precis på en extra kletig hönsskit...!!! :-O Förklarade då för damerna att de faktiskt är livsmedelsproduktion vi håller på med och att vi kunde få EU på oss om det fortsatte så här! Allt medan jag försökte torka av min väldigt hönsskitkletiga hand i gräset... Uppenbarligen köper damerna i alla fall sakliga argument, för idag var det inget ägg ute i hönsgården och ett av äggen låg t o m i ett värprede!

Pönorna har slutat lägga ägg, med bara 1 ägg varannan dag... Är trots allt typ 5 vuxna hönor och 3 hönor kläckta i år. Lite fler ägg borde de väl kunna producera fram?
Förslagsvis tycker de gamla inte om de nya? Eller kan det finnas ägg gömmor ute någonstans? Hönsen har bytt äggläggningsplatser. Hönsägaren stängde in de i förrgår för att se om de skulle lägga lite ägg. Men det blev bara ett enda.

Värpfodret är tydligen väldigt uppskattat av gråsparvar och dylikt...

Han-som-blev-född-i-dörren tycker jag passar prima på en dv-kochin! :D Sölve har jag också funderat på men min tupp är för snäll och mjuk så det passade honom inte. Sol är vackert. Det namnet har ingen här visat sig värdig än. :p Men jag funderade på det åt Tula när hon kom.

Minett: Haha, undertbart! :D Ja man har många diskussioner med sina höns, mer eller mindre till någon nytta.

Modin_korn: Jag hade stängt in dem i hönsgård+hus i 2 dygn minst för o se om det kommer nåt. Jag kan ge mig tusan på att dom kan hålla inne ägg när dom inte har tillgång till favoritstället - men ine hur länge som helst. Min Irmelin gick runt och gapade i två dar efter att jag stängt till hennes favorithörna i kaninhuset, hon vankade utanför och sen vandrade hon runt själv och letade efter ett lämpligt alternativ men det tog lång tid innan hon till slut i protest värpte i bajslådan i hönshuset.

Tuppen har nu fått namn, som inte har med Isfolket att göra.. Han heter Günther :up: :D
Kunde inte låta bli.

Sedan har jag gått ifrån mitt Isfolkstema ytterligare då jag var och köpte ett par rasrena dv.silkeskycklingar i dag.
Hon hade hundratalet silke, både stora och små och alla färger, vi köpte med oss 7 st av olika färger, varav två hönor är mina (om det inte visar sig att alla är tuppar.. Då får vi handla fler!). Får jag som jag vill blir det en svart och en pärlgrå.

Hon hade även flockar med Paduan och dv.Paduan, friserade Paduan, samt blomme.
Och frieserduvor, mignonankor, knölgäss mfl.

Extra kul var att alla fåglar verkligen var superfint skick, de gick omkring i stora rena luftiga "boxar" och man kunde vandra runt och titta bland alla tama höns och duvor!
Att man kan ha så välstädat med så många djur är en gåta nästan, det luktade knappast fågel där inne ens :p Kul att se :)

Blev så sugen på en silkestupp men nu får Günther komma först och så får vi se hur han fungerar. Får väl bli någon fruga av dv.kochin till honom senare annars.

De två små silkarna ska heta Ulla och Elza.. Får nog se om det blir nåt Isfolk av de andra eller ej ;) Man ser ju liksom vad de heter när man träffar dem!

Tuppen har nu fått namn, som inte har med Isfolket att göra.. Han heter Günther :up: :D
Kunde inte låta bli.

Sedan har jag gått ifrån mitt Isfolkstema ytterligare då jag var och köpte ett par rasrena dv.silkeskycklingar i dag.
Hon hade hundratalet silke, både stora och små och alla färger, vi köpte med oss 7 st av olika färger, varav två hönor är mina (om det inte visar sig att alla är tuppar.. Då får vi handla fler!). Får jag som jag vill blir det en svart och en pärlgrå.

Hon hade även flockar med Paduan och dv.Paduan, friserade Paduan, samt blomme.
Och frieserduvor, mignonankor, knölgäss mfl.

Extra kul var att alla fåglar verkligen var superfint skick, de gick omkring i stora rena luftiga "boxar" och man kunde vandra runt och titta bland alla tama höns och duvor!
Att man kan ha så välstädat med så många djur är en gåta nästan, det luktade knappast fågel där inne ens :p Kul att se :)

Blev så sugen på en silkestupp men nu får Günther komma först och så får vi se hur han fungerar. Får väl bli någon fruga av dv.kochin till honom senare annars.

De två små silkarna ska heta Ulla och Elza.. Får nog se om det blir nåt Isfolk av de andra eller ej ;) Man ser ju liksom vad de heter när man träffar dem!
Va kul! Ja som sagt, namnen kommer oftast av sig självt och det blir inte alltid vad man tänkt. Min nya kaninhona fick jag döpa helt själv innan papper och allt skulle skickas in och då ville jag ju ha nåt fint. Men hennes smeknamn hos uppfödaren passade henne så mkt bättre än alla jag kunde komma på, så det fick bli det iaf till slut - Tjorven. ;)

Mina älskade höns är så fina nu. Dom kommer och ber om frukost varje morgon och dom promenerar med sina dun i trädgården. Jag är så imponerad över att inget dun gått åt till katterna - jag har 4 riktigt duktiga jägare. Men dom måst ha fått veta hut av hönorna för dom verkar inte ens intresserade av kycklingarna.

Mina höns har inga namn. I början försökte jag komma på något men inget kändes rätt.
I eftermiddag sk jag försöka släppa ut en av kycklinghönorna till resten av flocken. Mitt hönsus är lite korkat byggt så kycklingar kan inte ta sig in i det utan hjälp. Hönan det gäller är ganska låg i rang så kycklingarna är lite väl utsatta från övriga flocken. Hon börjar visa tydligt att hon inte nöjer sig med egen kupé länge så om vädret håller i sig så ska jag försöka skola in den lilla familjen i flocken.

Har missat den här tråden, trevligt att läsa om andras höns! :)

När vi skaffade våra hedemorahöns för ett par år sedan visste vi att det var en ruvvillig ras men nu börjar det bli lite väl mycket. :D En höna har 5 tonåringar(drygt 2 månader gamla) - hon vägrade sluta ruva trots att det inte blev något av de första äggen som förmodligen frös. En annan fick 7 kycklingar som kläcktes för ett par veckor sedan och direkt efter det la sig en tredje höna - som är mycket olycklig nu eftersom en madam som är högre i rang helt enkelt snodde rede och ägg efter några dagar.

Otur i turen så har min mamma blivit av med två hönor på ganska kort tid så hon tar gärna ett par och vi behöver också några extra. Bara kanske inte så här många... I första kullen börjar jag bli säker på könsfördelningen; 2 tuppar och 3 hönor.

Har missat den här tråden, trevligt att läsa om andras höns! :)

När vi skaffade våra hedemorahöns för ett par år sedan visste vi att det var en ruvvillig ras men nu börjar det bli lite väl mycket. :D En höna har 5 tonåringar(drygt 2 månader gamla) - hon vägrade sluta ruva trots att det inte blev något av de första äggen som förmodligen frös. En annan fick 7 kycklingar som kläcktes för ett par veckor sedan och direkt efter det la sig en tredje höna - som är mycket olycklig nu eftersom en madam som är högre i rang helt enkelt snodde rede och ägg efter några dagar.

Otur i turen så har min mamma blivit av med två hönor på ganska kort tid så hon tar gärna ett par och vi behöver också några extra. Bara kanske inte så här många... I första kullen börjar jag bli säker på könsfördelningen; 2 tuppar och 3 hönor.

-Var glad att dom vill ruva! Jag har haft det motsatta problemet - att mina Hedemoror inte gjort det. Køpte den førsta lilla gruppen før snart tio år sedan - ingen ruvade, køpte två till men en dog som liten och hon som ær kvar ruvar inte, åkte ænda till Stockholms skærgård och køpte tre st - två blev vuxna men ingen av dom ruvade och letade till slut upp en besættning i Sørmland med ovanligt høg ruvprocent. Køpte tre høns och ny tupp och av dom ruvade två ifjol. Men den ena misslyckades bara før att jag stængde in henne mot slutet av ruvningen før att hon skulle få vara ifred men jag var før slarvig så hon lyckades slingra sig ut men inte in till æggen igen så dom kallnade. Hur som helst, Tyra fick två kullar. I år væntar jag oåligt på att någon av de dær två ska behaga ruva igen men æn har dom inte børjat. Bytt tupp - sparade en av fjolårets tuppkycklingar pga deras far var så skygg. Kan det ha betydelse? Jag har genbank så jag får inte ta en en annan ras, till ex djærgcoshin, som kan skøta ruvandet.

-Var glad att dom vill ruva! Jag har haft det motsatta problemet - att mina Hedemoror inte gjort det.
Det är bara att konstatera att för mycket och för lite skämmer allt. Det är inte kul när man har 17 hönor och 13 av dem envisas med att ruva, vissa flera gånger/säsong. Det är ett jättepass att bryta ruvningar och att bryta dem är ett måste då de aldrig ger sig. Att låta dem få sina kullar är inte heller möjligt, 15-20 kullar/år orkar jag inte med. Efter 3-4 kullar är jag trött på extrajobbet. Förutom jobb så är det ju dyrt och jag orkar inte med att sälja längre annat än någon försäljning/säsong. Det finns alldeles för mycket korkade människor som slösar på min tid. De där 30% ruvvilliga som Lanthönsklubben skriver om är nog en väldigt lagom mängd.

Ja, jag har 2 av sex som ruvat i år, en kull var. Det får gärna lägga sig nån mer men jag är glad om de väntar tills de andra börjat värpa igen. Här hemma vill vi ha fler hönor nu, men jag behåller nog de dun av honkön och sen nästa år säljer jag dem och köper genbankade gotlandshöns eftersom att jag vill starta genbank sen. Nu har jag blandgrupp.

Jag har ju som sagt inte problem med att för många ruvar, men en del har tydligen det. På alternativ.nu-forumet har någon skrivit att han håller ett några ungtuppar extra - dom har ett eget hägn. Då någon vill ruva men inte får så sätter han henne +en tupp i en liten bur utan värprede. Då får hon annat att tänka på än att ligga och trycka och redan efter tre dagar så släpper han tillbaks henne till flocken och då går hon inte att lägger sig. Att kunna avbryta ruvandet är ju viktigt för äggproduktionen också för surhönor slutar värpa.

Alltså, ursäkta att jag är trist nu men om man vill ha höns som inte ruvar så köper man höns av en ras med dålig ruvlust. Att köpa ruvvilliga höns och sen försöka hindra dem från att utföra sina behov och naturliga drifter tycker jag är väldigt onödigt och rent av elakt. :/ Det är ju djur vi pratar om, att vi vill ha ägg oavbrutet eller inte orkar med kycklingar är ju vårt problem. De måste fortfarande få utrymme att agera naturligt. Det finns ju raser som är mindre ruvvilliga om man tycker att det är viktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama