Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland löser sig saker oväntat lätt. Skrev ju här i tråden för några dagar sen om att jag vill ha höns men att min sambo tycker att friggeboden är för fin för att bli hönshus. Var ute och red med en stallkompis dagen efter och den ridturen slutade med att jag fick en lekstuga. :D Så nu ska den "bara" hämtas och byggas om. Tjoohoo!!!
Grattis!!!!!!!!!:D

Ibland löser sig saker oväntat lätt. Skrev ju här i tråden för några dagar sen om att jag vill ha höns men att min sambo tycker att friggeboden är för fin för att bli hönshus. Var ute och red med en stallkompis dagen efter och den ridturen slutade med att jag fick en lekstuga. :D Så nu ska den "bara" hämtas och byggas om. Tjoohoo!!!
Grattis!!!!!!!!!:D
Det är kul med höns, de livar upp hela trädgården när de springer runt här och de är intressanta att studera som tex. idag när jag satte in ett riktigt rede i hönshuset. Tuppen var först med att se det och han blev helt till sig, gjorde allt för att visa hönorna vilket fint rede de fått, la sig i det och imiterade överdrivet hönsens kacklande och gjorde andra för mig nya ljud och hönsen förstod - två ägg lades i redet kort efter. Och det är skillnad på äggen mot de man köper.

Jag kommer också att göra en nätgård för kycklingarna att gå i tills de blir lite större. De ger sig ut på långa utfärder på egen hand och det känns lite väl riskabelt, särskilt eftersom jag har en ute-stallkatt som nog inte skulle missa att ta små kycklingar om tillfälle ges.
Ha ha, visst är det extra kul med en omtänksam och pysslig tupp..? Hade ingen aning om att dom kunde vara så noga med sina damer, att de ska få mat först, vara på samma ställe, uppvaktas och bedyras i samband med värpning mm mm... :love:

Det är kul med höns, de livar upp hela trädgården när de springer runt här och de är intressanta att studera som tex. idag när jag satte in ett riktigt rede i hönshuset. Tuppen var först med att se det och han blev helt till sig, gjorde allt för att visa hönorna vilket fint rede de fått, la sig i det och imiterade överdrivet hönsens kacklande och gjorde andra för mig nya ljud och hönsen förstod - två ägg lades i redet kort efter. Och det är skillnad på äggen mot de man köper.

Jag kommer också att göra en nätgård för kycklingarna att gå i tills de blir lite större. De ger sig ut på långa utfärder på egen hand och det känns lite väl riskabelt, särskilt eftersom jag har en ute-stallkatt som nog inte skulle missa att ta små kycklingar om tillfälle ges.
Ha ha, visst är det extra kul med en omtänksam och pysslig tupp..? Hade ingen aning om att dom kunde vara så noga med sina damer, att de ska få mat först, vara på samma ställe, uppvaktas och bedyras i samband med värpning mm mm... :love:

Har mina i gård, bor för nära väg och har inte så höns-vänlig gård, och för mycket rovdjur för annat. De mår gott ändå och blir framför allt inte uppätna :)

(Ber först om ursäkt för mängden inlägg strax ovan, fattar inte vad som hände med datorn..???)

Nu har vi också drabbats!:cry: Nåt djur har slagit en av våra "höns", fattar bara inte vad det är för djur..? Dottern såg en fågel lyfta från ett buskage vid en stenmur, under buskaget låg stackars älskade Doris <3 med uppsliten strupe...:cry: Inte tar väl rovfåglar livet av sina byten med att slita av halspulsådern, det är väl typ minkar som gör sånt..??? Nån kunnig som vet?

De andra hönsen får vara i hönsgården nu, tyvärr, när ingen är hemma. Detta är för sorgligt! :(

Doris var en broilertupp på 3 kg som var tänkt att få möta Sankte Per i eftermiddag, fyra timmar efter vi hittade honom. Tyvärr hann Ödets Ironi före...:crazy:

Tråkigt :( Det är inte omöjligt att en fågel tagit den. En fågel tog en höna i närheten av mina och den hönan hade fått halsen uppäten.
Jag har tagit reda på de rävdödade jag haft. Det kanske inte blir det allra bästa köttet men....

20140901_101256.jpg

Inte kul när sånt händer, men ni kunde kanske ta tillvara på honom ändå?
Åååh, det klarar jag inte...:o Ok om man slaktar djuret självt, men när det blivit dödat av annat djur... nej, då får naturen ta tillbaka det som den börjat - fast vi lägger det långt från gården då.

Tråkigt :( Det är inte omöjligt att en fågel tagit den. En fågel tog en höna i närheten av mina och den hönan hade fått halsen uppäten.
Jag har tagit reda på de rävdödade jag haft. Det kanske inte blir det allra bästa köttet men....
Jag fixar inte att äta djurdödade djur, även om det "gått rätt tillväga" sas...
Vad kan det ha varit för fågel isf? En duvhök gjorde ett slag i förrfjol, men den hackade på ryggen?

Så tråkigt! Går det inte att vaccinera kycklingar mot Mareks sjukdom?
Det går men det är inget jag vill göra. Det är såna vaccinationer som skapat svaghet för sjukdomen hos olika raser, bla sebright. Marek finns överallt och de flesta höns föds med motståndskraft mot sjukdomen. Sen finns det mer eller mindre aggressiva varianter av den också förstås. Genom att inte vaccinera mot sjukdomen utan istället låta dem med ressistens få fortplanta sig så nedärvs ressistens till avkomman. Jag vill ha friska, motståndskraftiga djur, de som dör är inte starka nog att leva i vår miljö och ska därför inte leva vidare. Om man vaccinerar kan djur utan medfödd ressistens fortplanta sig och bidra med fler avkommor som saknar ressistens varpå rasen blir känslig och får dålig motståndskraft mot ett virus som naturligt finns överallt i vår miljö. Inte bra mao.

Vaccinationer är bra för utställningsdjur som flyttas runt och utsätts för olika virus och sjukdomar som inte finns i deras hemmiljö. Eller om man av ngn anledning behöver prioritera individens överlevnad före dess fysiska egenskaper. Eller om man har tex ett hönseri som inte får drabbas av stora förluster om en smitta skulle sprida sig dit.

Av mina kycklingar är det två små rackare kvar. De var pigga i morse så hoppet lever än hos mig. :) I min förra kycklingkull insjuknade ingen av mina då 10 kycklingar, så det var nog helt enkelt en dålig omgång. :p Har en annan tupp nu.

Jag ska bli med höns igen. :)
Blir ett gäng Hedemoror som kommer flytta hit snart, osäkert på hur många flickor jag kan få loss men det blir två tuppar och minst fem hönor. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama