Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det får nog bli någon sådan lösning med hönsgård och övervakad utevistelse, men de försvann trots att jag varit hemma hela dagen och jag bor på slätten helt omgiven av åkermark så jag trodde att räven inte skulle våga sig fram dagtid.

Ett litet, litet hopp har jag att de kanske flugit upp och satt sig i något träd för natten, hon jag fick dem av sa att de ibland kunde få för sig det.

Mina går alltid i sin hönsgård. Numera har jag förstärkt den med eltråd (rävdjävel). Jag har för mig man räknar 10 m2/individ för att gården ska hålla sig grön. Min är grön trots lite mindre yta men det kan bero på att dne rä på 170m2 då de sliter hårdast på marken närmast huset.
Det är udnerbart att se dem frigående men man slipper mycket oro om de får en något säkrare plats att vistas på. Mina får bara gå lösa realtivt sent på dagen när jag verklgien tittar på dem. Orsaken till endast sent på dagen är att det är svårt att få in 20+ djur eftersom de smiter ut lika fort igen.

Hon har båda men vår flock är ute större delen av tiden på eget begåv, de kommer bara in för att sova även om de har tillgång till hönshuset 24-7
Jag har sett de som sytt "sadlar" för att skydda höns mot ivriga tuppar som klöser sönder dem på ryggen tills fjäderdräkten vuxit ut igen, borde gå att sy en variant typ vadderad kofta?

Hon har båda men vår flock är ute större delen av tiden på eget begåv, de kommer bara in för att sova även om de har tillgång till hönshuset 24-7
Jag tror inte du behöver oroa dig. Ta den sorgen om den kommer. Om du inte bor väldigt långt norr ut så är det ett antal veckor kvar tills det blir riktigt kallt och tills dess kommer hon troligen fått tillräckligt med fjädrar.

Jag är så glad. Äntligen har jag fått tag i en tupp. Det är en mycket vacker gosse som förhoppningsvis kommer hem redan i kväll.
10649675_859257954097944_1426951581076280007_n.jpg

Den snygge gossen till vänster :love:
Enligt uppgift ska han vara precis sån i psyket som jag önskar :)

Jag tror det är räven, kan vara min utekatt men det var ganska stora fåglar som försvann, inte någon av de mindre kycklingarna så det lutar åt räven. Ingen rovfågel har synts till och jag dessutom har svårt att tänka mig att en sådan skulle lyckas ta två i ett svep.

Fanken också, jag som har tyckt det varit så kul att se dem gå fria här i trädgården och nu vet jag inte hur jag skall göra.
Åh va tråkigt. :( Jag har mina lösa trots risken. När jag jobbar 3 dgr i veckan brukar de få vara i gården, men i övrigt går de fritt oavsett om vi är hemma eller inte. Man får väl anpassa sig lite efter hur mkt rovdjur man har, men hos mig går det bra. Det stryker förbi räv och rovfågel ibland, men änsålänge har de inte tagit nån (förutom en näve stjärtfjädrar) så jag tycker att det är värt risken.

@tintilar, shaggy, aprilmaj, egonson mfl.

Tack för er sympati! Det är en väldigt liten fråga men det har varit så kul att ha hönsen lösa här i trädgården att det inte alls känns kul att behöva stänga in dem. Dessutom har jag inte möjlighet att bygga en större hönsgård nu utan troligen blir det så att jag slaktar de nio lite större ungtupparna jag har kvar i förtid och bygger en mindre gård för resten och att jag sedan låter bara låter dem gå fritt när jag direkt kan övervaka.

@tintilar, shaggy, aprilmaj, egonson mfl.

Tack för er sympati! Det är en väldigt liten fråga men det har varit så kul att ha hönsen lösa här i trädgården att det inte alls känns kul att behöva stänga in dem. Dessutom har jag inte möjlighet att bygga en större hönsgård nu utan troligen blir det så att jag slaktar de nio lite större ungtupparna jag har kvar i förtid och bygger en mindre gård för resten och att jag sedan låter bara låter dem gå fritt när jag direkt kan övervaka.
Ja du hittar säkert enlösning som fungerar. :) Man får prova sig fram. Jag har dem som sagt fritt fast jag inte är hemma, med undantag för långa arbetsdagar.

det är viktigt att bygga hönsgården rovdjurssäker, annars riskerar den att bli en fälla för hönsen istället, där de inte kommer undan om ett rovdjur kommer in. Sätt upp många höga sittpinnar!

Mina två som jag saknade sen igår dök upp igen! Jag vet inte var de har hållit hus och jag räknade dem flera gånger igår när de gått in för natten och satt på sina pinnar för att vara säker på att de saknades men nu har jag alla igen.

Så himla glad jag blev!

Blev ingen tupp idag. Säljaren kunde bara fram till kl18 och den som skulle hämta kunde endast efter 18. Jag får försöka få hem honom en annan dag.

På jordbruksverkets hemsida finns info om minimimått för höns - hönshusyta, sittpinnar, mattråg, reden.. Räkna ungefär 3-4 höns/kvm inomhus dockm, inte 9 per kvm som är max.
Jag blev helt nere av att läsa på Jordbruksverkets sida. :( Usch. Jag ska göra allt för att mina framtida höns får det mycket, mycket bättre.

Vilken ras är lämplig för en nybörjare? En sort som är snäll mot människor och katter - och varandra förstås.

Det finns så många raser att välja på så du får nog börja fundera på vad du vill ha.
Jag valde Gotlandshöns som första höns och älskar rasen. En jag känner (som också har höns) skulle inte vilja ha mina höns om hon så fick betalt för att ta dem. Det handlar helt om personlighet.
En idé är att börja spåna utifrån en lista tex
1. Lantras/Rashöna/Blandras
2. Dvärg/Normalstor/ Stor
3. Ruvvillig/Icke ruvvillig
4. Färg
5. Psyke (generellt är små höns "vaknare"/"flaxigare" än stora). Mina gotlänningar är tex betydligt starkare i psyket än de Orpington en jag känner har. Mina kan sitta fast i rävens käft komma loss och överleva mentalt medans hennes stryker med av skräck eller blir apatiska resten av livet. Mina är dock stundtals väldigt tuffa med varandra (nej de har inte ihjäl varandra men kan slåss så fjädrarna ryker) och kan vid tex ruvning vara tuffa mot mig också.
....
När du svarat på ett gäng av dessa frågor är det lättare att ge förslag. Som det är nu kommer alla/nästan alla förespråka just sin ras som de troligen är mycket förtjusta i men som kanske inte alls är det perfekta alternativet för dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama