Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur funkar det att ha många ungtuppar ihop med övriga flocken? Jag har ett helt gäng (11st) som jag egentligen velat behålla ungefär en månad till men de går precis som du skriver runt och mopsar sig, främst mot en grupp kycklingar som är lite mindre, och det börjar kännas lite osäkert.
Jag har inte haft några problem med bråk, lite tuppande är ju ingen fara. Däremot börjar vissa försöka våldta hönorna o då får man kanske börja överväga att slakta bort dom värsta bråkstakarna.

Jag har haft problem på ett par olika sätt. Två gånger har ungtuppar slagits så att den ene eller bägge parter avlidit/avlivats av djurskydsskäl. De har inte haft några synliga allvarliga skador utan jag tror de slagits så hårt så de blir totalt utmattade. Tyvärr har det bägge gånger varit tuppar jag planerat att spara :crazy:. Resten har givetvis hållit fred O_o. Ett annat problem är att ungtuppar tror de är alla hönors våta dröm när de kommer i puberteten. Detta börjar 1-2 månader innan de bli könsmogna (innan testiklarna växer till). Har man några stycken blir det extremt jobbigt för hönorna. Det brukar lugna ner sig några dagar om man plockar bort någon så ett tips är att nacka ut den kraftigaste när man tröttnar på dem.

Jag tror jag kommer slakta dem redan nu, det är tuppar från en annan flock och flera av dem är redan klart större än min ordinarie tupp. Slaktade fyra av dem som jag tyckte var mest jobbiga i helgen, men det hjälpte inte. De allra minsta väger runt ett kilo urtagna och klara och det är inte så dåligt för isbar tror jag. De största marantupparna säkert det dubbla.

Hur gör ni förresten när ni bedövar dem? Jag försökte med den första att slå huvudet mot en hård kant men det var inte lyckat för den drog in huvudet, de andra höll jag mot en bräda och använde bakkanten på yxan, vilket gick ganska bra men inte helt hundra.

Jag tror jag kommer slakta dem redan nu, det är tuppar från en annan flock och flera av dem är redan klart större än min ordinarie tupp. Slaktade fyra av dem som jag tyckte var mest jobbiga i helgen, men det hjälpte inte. De allra minsta väger runt ett kilo urtagna och klara och det är inte så dåligt för isbar tror jag. De största marantupparna säkert det dubbla.

Hur gör ni förresten när ni bedövar dem? Jag försökte med den första att slå huvudet mot en hård kant men det var inte lyckat för den drog in huvudet, de andra höll jag mot en bräda och använde bakkanten på yxan, vilket gick ganska bra men inte helt hundra.

Jag tycker att det värsta med slakten är att bedöva. De få jag har behövt att slakta har jag tagit i fötterna, och samlat vingspetsarna i samma hand, och med en stor rörelse slagit i kubben. De har inte lyckats dra in huvudet då. Det är ren och skär ångest för mig varje gång jag behöver göra det. Jag har en ungtupp nu som jag inte kan ha kvar, och jag drar mig för att ta bort den. Önskar så att någon ville erbjuda sig att ta den, men jag känner ingen här omkring som vill :(

Räven tog sig in i mitt hönshus i trädgården inatt och tog död på fem eller sex av kycklingarna och min gammelhöna, väldigt trist. Flyttade dem för någon vecka sedan till stallet men de gick själv tillbaka och typiskt hade jag tänkt flytta dem igen igår och permanent men det hanns inte med. Tur var att jag vaknade och hann rädda tio eller elva av dem.

Ni varnade mig och förhoppningsvis lär man sig av sina misstag och att stallet är säkrare.

Räven tog sig in i mitt hönshus i trädgården inatt och tog död på fem eller sex av kycklingarna och min gammelhöna, väldigt trist. Flyttade dem för någon vecka sedan till stallet men de gick själv tillbaka och typiskt hade jag tänkt flytta dem igen igår och permanent men det hanns inte med. Tur var att jag vaknade och hann rädda tio eller elva av dem.

Ni varnade mig och förhoppningsvis lär man sig av sina misstag och att stallet är säkrare.
Usch va tråkigt. Det är ju värstya årstiden nu för rovdjur. Maten börjar ta slut och dom blir lite desperata. Jag hade ju som sagt också besök i förra veckan, hök då men sen hämtade räven kadavret på natten så de stryker omkring här. Har mina höns ute ändå, förutom när jag jobbar nu när rovdjuren är så hungriga, då får dom vara i gården.

Riktigt sorgligt. Verkligen skönt att du hann ut och räddade resten.
Kolla igenom dem ordentligt så det inte fått bitsår. Om det finns sådana så decifinsera rejält (jag körde väteperoxid på mina). Det gör ont på dem men du ökar kraftigt chansen för överlevnad. Vissa anser att om de blivit bitna av räven är det kört pga alla äckliga bakterier i en rävmun. Det VET jag att det inte är eftersom jag klarat 2 djur som haft mer eller mindre allvarliga rävbett. Verkar de skadade chockade så låt dem få ett eget lugnt hörn gärna med ganska lågt tak. Jag stängde in 2 av mina under sandbadet där de själva valt att placera sig, takhöjden där ligger på ~0,6m (lite lågt kanske men de kände sig trygga)

Riktigt sorgligt. Verkligen skönt att du hann ut och räddade resten.
Kolla igenom dem ordentligt så det inte fått bitsår. Om det finns sådana så decifinsera rejält (jag körde väteperoxid på mina). Det gör ont på dem men du ökar kraftigt chansen för överlevnad. Vissa anser att om de blivit bitna av räven är det kört pga alla äckliga bakterier i en rävmun. Det VET jag att det inte är eftersom jag klarat 2 djur som haft mer eller mindre allvarliga rävbett. Verkar de skadade chockade så låt dem få ett eget lugnt hörn gärna med ganska lågt tak. Jag stängde in 2 av mina under sandbadet där de själva valt att placera sig, takhöjden där ligger på ~0,6m (lite lågt kanske men de kände sig trygga)

Jag skall kolla en gång till men jag tror inte de som klarade sig blev bitna, elva klarade sig och sex dog. När jag vaknade av ljudet så öppnade jag fönstret direkt och ropade och lyste och tydligen blev det skrämt för alla som togs ihjäl låg kvar. Väldigt effektivt med ett bett i halsen så det kan ev. ha varit ett annat djur än räv också. De som var kvar var inte heller särskilt skärrade förutom möjligen en av kycklingarna.

Usch va tråkigt. Det är ju värstya årstiden nu för rovdjur. Maten börjar ta slut och dom blir lite desperata. Jag hade ju som sagt också besök i förra veckan, hök då men sen hämtade räven kadavret på natten så de stryker omkring här. Har mina höns ute ändå, förutom när jag jobbar nu när rovdjuren är så hungriga, då får dom vara i gården.
Tråkigt med din som höken slog. Jag kommer låta mina vara fritt ute dagtid även i fortsättningen, men kanske begränsa tiden något morgon och kväll, för det är klart att när sånt här händer blir man lite försiktigare i mitt fall behövligt.

Bett i halsen tycker inte jag låter som räv. De rävangripna jag sett har alla blivit bitna över vingarna. Tänderna har då penetrerat bröstkorgen och djuret har dött av massiv blödning i lungorna.

Vi har en (för) stor rävpopulation och man ser spår av räv överallt så jag trodde absolut det var en räv men jag har tänkt mer på detta och du har nog rätt. Bett i halsen är mer väl mer likt mård eller iller? Det är värre för då är inte stallet säkert heller, räv kan inte komma in men en iller eller mård kan.

Då bygger jag ett rovdjurssäkert litet hus i stallet :). Lite trångt blir det i det men de behöver ju bara det på natten.

Då bygger jag ett rovdjurssäkert litet hus i stallet :). Lite trångt blir det i det men de behöver ju bara det på natten.

Skulle nog i ett sånt läge låta mig inspireras av minkburar (i pälsindustrin). Samma galler finns att köpa och sen är de ihopsatta genom att vira en tjock metalltråd runt två kantbitar. Om hönsen sitter i en hästbox borde det inte vara så svårt att gallra in hela boxen i nät. Problemet är bara dörren men de minkburar jag hade hade gångjärn så om resten av ihopsättningen fast mer rörlig (lite som en pärm). Och så en ordentlig klämma på det, som håller fast nätet i resten utan att bilda glipor.

@Modig_Korn: Problemet är att det är väldigt gamla och ganska stora fölboxar med jordgolv och högt i tak, så det skulle gå åt mycket nät.

Men jag skulle kunna göra en mindre nätbur med sittpinnar.

Jag tycker att det värsta med slakten är att bedöva. De få jag har behövt att slakta har jag tagit i fötterna, och samlat vingspetsarna i samma hand, och med en stor rörelse slagit i kubben. De har inte lyckats dra in huvudet då. Det är ren och skär ångest för mig varje gång jag behöver göra det. Jag har en ungtupp nu som jag inte kan ha kvar, och jag drar mig för att ta bort den. Önskar så att någon ville erbjuda sig att ta den, men jag känner ingen här omkring som vill :(

Det ÄR jobbigt att slakta Och som en klok kvinna som jag besökte härom helgen för att lära mig slakta kanin sa: Det SKA vara lite jobbigt, annars är det något fel...

Jag var precis ute och slaktade två ungtuppar som föddes i våras som blivit så stora att tuppen ser åtminstone en av dem som ett reellt hot. Det har lett till att stackarn blir riktigt utstött och går ut så fort luckan öppnas trots att maten serveras - jag har fått ge honom mat ute. Jag vill inte spara någon tupp heller, jag vill verkligen inte riskera några skador på vår fina tupp Gillespie.

Jag bedövar med ett par hårda slag med ett vedträ över nacken, det går fort, jag riskerar inte att missa och jag ser att djuren är väck innan det är dags för yxan.

Idag har vi lärt oss slakta kanin och i morgon ska ungtuppen gå hädan. Jag hoppas kunna utföra den slakten själv och jag ska ev prova att klubba ist för att dänga den i kubben. Och sen ska jag använda kniv ist för yxa som på kanin tror jag.

Idag har vi lärt oss slakta kanin och i morgon ska ungtuppen gå hädan. Jag hoppas kunna utföra den slakten själv och jag ska ev prova att klubba ist för att dänga den i kubben. Och sen ska jag använda kniv ist för yxa som på kanin tror jag.

Jag jag tror faktiskt det är bättre, yxa känns rätt klumpigt. Skriv gärna om hur det gick!

Om man vill ha höns för ägg och inte minst trevnad måste man kunna slakta själv då? Jag tror inte att jag skulle klara det.

Om man vill ha höns för ägg och inte minst trevnad måste man kunna slakta själv då? Jag tror inte att jag skulle klara det.

Jag slaktar ju tuppar nu eftersom vi valt att låta hönsen ruva fram kycklingar - eller valt och valt, man kan säga att hönorna vann striden. :D Om man inte tar kycklingar så behöver man ju inte tänka på sådant.

Men om man inte klarar av att nödslakta sjuka eller skadade djur måste man se till att ha en bra backup-plan och kolla om någon annan kan göra det åt en. De första två av våra egna djur som jag var tvungen att slakta var en höna med marek och en annan som duvhöken punkterat en lunga på. Den första kunde ju en veterinär avlivat men den andra var det bråttom med att avsluta lidandet för. Min mamma klarar inte av att slakta så jag hjälpte henne att nacka hennes elaka tupp som börjat attackera henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama