Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, blödigheten blir bara värre och värre.........
Vartenda litet liv jag kämpat med finns kvar i hjärtat......
JAG vänjer mig aldrig!!!!!!!!!!!!!!!

En dag som den här tänker jag att jag ska sluta med djur....:cry:

Jag tänkte faktiskt lite samma tanke igår vid tuppslakten - och så funderade jag på om jag ville bli vegetarian. Svaret var nej, jag ser inget etiskt fel med att äta djur som haft det bra och även om vi äter vegetariskt några gånger i veckan av miljö- och hälsoskäl så är jag inte beredd att avstå kött. Det räckte med att göra det här lilla bildkollaget för att känna att jag är beredd att ta det där lilla hugget i hjärtat när det är dags för slakt eftersom jag vet att köttet jag äter kommer att komma från djur på den vänstra bilden och inte den högra....

kycklingjaumlmfoumlrelse_zps3c427b21.png

jodå, det kan dom. :) Jag har två hönor som funnit varann trots att de inte hörde ihop från början. :) oroa dig inte, den hittar sin plats. Men jag vet precis hur du känner det.

Nu är det fjärde eller femte gången jag bär iväg dem från trädgården till deras nya hus på kvällen, börjar faktiskt bli trött på min höns.

Att flytta dem till en helt ny miljö är tydligen inga problem men att flytta dem till ett nytt hus på gården är näst intill omöjligt, trots att det nya huset på alla sätt och vis är bättre, men icke sa nicke, på kvällen samlas de vid sitt gamla hus i trädgården som jag hade rivit men provisoriskt fick bygga upp igen för att överhuvudtaget kunna fånga in dem.

Nu är det fjärde eller femte gången jag bär iväg dem från trädgården till deras nya hus på kvällen, börjar faktiskt bli trött på min höns.

Att flytta dem till en helt ny miljö är tydligen inga problem men att flytta dem till ett nytt hus på gården är näst intill omöjligt, trots att det nya huset på alla sätt och vis är bättre, men icke sa nicke, på kvällen samlas de vid sitt gamla hus i trädgården som jag hade rivit men provisoriskt fick bygga upp igen för att överhuvudtaget kunna fånga in dem.
*fniss*:p....... Ser det framför mig...........;)

Enda stættet ær att stænga in dom i nya huset ett par veckor så att dom børjar glømma det gamla. Ge dom sysselsættning och go mat så att dom trivs så går det bra.

Haha, stackarna. :p Jag hade nog också stängt in dom ett par dar.

Igår slaktade vi tuppen och det fick bli gubben som gjorde det ändå. Jag har ju inte varit med på tuppslakt själv på riktigt så det kändes säkrast (fegis, fegis...) Han använde en skitdålig kniv, så nej, det var inte bra gentemot yxa. Men vi ska köpa riktiga slaktknivar nu så att man slipper stå och såga.

Jag flådde och tog ur den, och kan säga att det var mkt svårare än med kanin. Tur vi inte har höns för kött. :p Men man lär sig väl. Bättre knivar kan jag iaf konstatera att vi behöver.

Kom på att alla kanske inte vill se slaktad tupp, så jag länkar till bilden:
http://2.bp.blogspot.com/-0U6dQxAdP...57_1547684195462239_3826361270108544766_n.jpg

Hur mycket vägde han slaktad och färdig? Ser ganska stor ut.

Lite synd att flå tycker jag, skinnet är det godaste. Jag skållade tre av de fyra ungtuppar jag slaktade och då gick det relativt lätt att få av fjädrarna, den fjärde provade jag att plocka "torrt" och det var betydligt svårare, fick slita så skinnet gick sönder och den blev inte särskilt välplockad heller.

Hur mycket vägde han slaktad och färdig? Ser ganska stor ut.

Lite synd att flå tycker jag, skinnet är det godaste. Jag skållade tre av de fyra ungtuppar jag slaktade och då gick det relativt lätt att få av fjädrarna, den fjärde provade jag att plocka "torrt" och det var betydligt svårare, fick slita så skinnet gick sönder och den blev inte särskilt välplockad heller.
Han var inte så stor. Har inte vägt men han var troligen renrasig åsbo, 6 månader gammal.
Vi flådde nu för att vi hade dåligt med tid och jag ville prova det. Efter att jag nyss lärt mig flå kanin tyckte jag att det bar bra att använda de kunskaperna medan de var färska. Men sen är det också så att beroende på fjäderutväxt så kan det ibland vara bättre att flå. När det finns små fjäderpennor som är på utväxt är det nästan meningslöst att plocka, det går inte att få bort dom ordentligt när de sitter under skinnet.

Han var inte så stor. Har inte vägt men han var troligen renrasig åsbo, 6 månader gammal.
Vi flådde nu för att vi hade dåligt med tid och jag ville prova det. Efter att jag nyss lärt mig flå kanin tyckte jag att det bar bra att använda de kunskaperna medan de var färska. Men sen är det också så att beroende på fjäderutväxt så kan det ibland vara bättre att flå. När det finns små fjäderpennor som är på utväxt är det nästan meningslöst att plocka, det går inte att få bort dom ordentligt när de sitter under skinnet.
Den ser jättefin ut! :) Syns på köttet när djuren levt ett bra liv...

Lilla Vivan blir en vecka imorgon, växer och frodas och är pigg men sällskapssjuk...:D Nu ger det tom utslag på hushållsvågen när vi väger henne...;)
IMG_5476427x640WEB.jpg

Och sällskap får hon som sagt, dels av dottern (som har hår man kan gosa in sig i...;))...
IMG_5432640x427WEB.jpg

...och gårdens fågelhund, som faktiskt är ganska förtjust i de här små dunen...:love:
IMG_5428427x640WEB.jpg

Nu hoppas vi att lilla Vivan - efter spanskans Vivir som betyder Lever (att leva)- får växa upp och bli en stoooor vaktel på kanske 100 gram...:):love::)

Jag blev av med fyra stora tuppar inatt, gallernätet som stängde till hålen vid boxdörren hade rivits upp inifrån stallet. Vad jag kunde se på de tre som lämnats var de dödade med med ett bett i halsen, så antingen iller/mård eller en katt. Funderar bara på om en utekatt skulle få för sig att ta mer än en tupp?

Just nu ångrar jag att jag skaffade höns.

Trist :(. Du får stoppa de som är kvarlämnade i frysen, det har jag gjort med mina rävdödade. Jag skär bort de delar som är skadade av rovdjuret.
Om nätet är bortrivet tycker inte jag det låter som katt. Visst att katter kan ta stora byten men jag har då aldrig sett dem jobba så för att ta höns. Hos oss har det endast varit små kycklingar som setts som intressanta och de katterna tog minst 1 halvvuxen harunge. Vad hade du för nät?
Jag förtår att det känns ledsamt nu men förhoppningsvis får du ordnign på problemen och då är det kul att ha dem. Du kan inte sätta en fälla och fånga in vad det nu är som tar hönsen för dig. Om du får bort individen som upptäckt "smörgåsbordet" kan problemet mycket väl vara löst.

Trist :(. Du får stoppa de som är kvarlämnade i frysen, det har jag gjort med mina rävdödade. Jag skär bort de delar som är skadade av rovdjuret.
Om nätet är bortrivet tycker inte jag det låter som katt. Visst att katter kan ta stora byten men jag har då aldrig sett dem jobba så för att ta höns. Hos oss har det endast varit små kycklingar som setts som intressanta och de katterna tog minst 1 halvvuxen harunge. Vad hade du för nät?
Jag förtår att det känns ledsamt nu men förhoppningsvis får du ordnign på problemen och då är det kul att ha dem. Du kan inte sätta en fälla och fånga in vad det nu är som tar hönsen för dig. Om du får bort individen som upptäckt "smörgåsbordet" kan problemet mycket väl vara löst.
Nätet var inte spikat ordentligt nog, så det ur den synvinkeln kan det varit en katt men som du skriver känns det lite underligt för tupparna var i tre-fyrakilosklassen och lite väl stora för en katt. Hittade den fjärde också, dödad på samma sätt med ett bett i halsen, konstigt nog är det inget ätit på någon av dem.

Katt tror jag inte. En katt skulle aldrig ta fler än en, dom jagar inte så, dessutom bryter dom sig inte in, dom fiskar genom nätet eller kryper in vid en öppning. Och tuppar i ett hönshus, nä så mkt möda gör dom sig inte. Dom tar sällan så stora djur heller. Det måste vara mård eller nåt. Den lustdödar desdutom, biter ofta av huvudet o lämnar

Mård, iller eller mink - jag skall försöka göra en fälla och se om jag lyckas fånga den. Slaktade de tre som klarade sig ikväll för det kändes för riskabelt att låta dem vara kvar.

Katt tror jag inte. En katt skulle aldrig ta fler än en, dom jagar inte så, dessutom bryter dom sig inte in, dom fiskar genom nätet eller kryper in vid en öppning. Och tuppar i ett hönshus, nä så mkt möda gör dom sig inte. Dom tar sällan så stora djur heller. Det måste vara mård eller nåt. Den lustdödar desdutom, biter ofta av huvudet o lämnar
Nja, min vackre Kalle föll offer för grannkatten som bröt sig in i hönsgården. Han låg alltid och vaktade utanför nätet men jag trodde han var ofarlig tills jag hörde ett vilt kackel och hann dit lagom för att jaga bort kattjäveln men försent för att rädda min vackre Kalle som dog i mina armar. Kalle var en vuxen Hedemora och offrade sig för flickorna. :cry:

För övrigt ogillar jag skarpt att man beskyller ett djur för att "lustdöda", det är en helt och hållet mänsklig "sport". :yuck:

Nåja, kalla det vad man vill, jag syftar på att de tar ihjäl en hel grupp utan att äta av dem. Varför de gör så kan jag inte svara på, troligen instinkten som tänder dem att ta och döda bytesdjuret i flykten, varpå de inte äter av det som det just dödat.

Att katter KAN ta höns sätter jag mig inte emot, det händer om än väldigt sällan. Men med tanke på alla auspekter i Anders beskrivning anser jag att det är högst osannolikt i hans fall.

Nåja, kalla det vad man vill, jag syftar på att de tar ihjäl en hel grupp utan att äta av dem. Varför de gör så kan jag inte svara på, troligen instinkten som tänder dem att ta och döda bytesdjuret i flykten, varpå de inte äter av det som det just dödat.

Att katter KAN ta höns sätter jag mig inte emot, det händer om än väldigt sällan. Men med tanke på alla auspekter i Anders beskrivning anser jag att det är högst osannolikt i hans fall.
Grannkatten bröt sig in i hönsgården, de gick inte lösa. Jag säger inte att det var en katt som gjorde det i det aktuella fallet, bara att även katter kan bryta sig in och inte enbart nöjer sig med att ligga utanför och vifta med tassen.

Instängda höns som inte kan fly triggar jakten, exakt samma mekanismer som en varg/hund i en fårhage, bytet kommer inte undan utan rovdjuret dödar om och om igen, en helt naturlig instinkt till skillnad mot människor som dödar för sitt eget höga nöjes skull, både djur och andra människor.

Jo men i det här fallet togs djuren nattetid. Höns sitter still på sin pinne under natten vilket inte triggar kattens jaktinstinkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter