Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men i det här fallet togs djuren nattetid. Höns sitter still på sin pinne under natten vilket inte triggar kattens jaktinstinkt.
Det jag reagerade på är ditt påstående att det handlar om lustdödande, den enda varelse som sysslar med sånt är människor. Djur dödar för sin överlevnad. Även om det sker nattetid kan hönsen bli störda och börja flaxa runt, jag har flyttat höns några ggr och man får ta det lugnt även på nätterna när de är lätta att fånga så de inte stressar upp sig. ;)

Det jag reagerade på är ditt påstående att det handlar om lustdödande, den enda varelse som sysslar med sånt är människor. Djur dödar för sin överlevnad. Även om det sker nattetid kan hönsen bli störda och börja flaxa runt, jag har flyttat höns några ggr och man får ta det lugnt även på nätterna när de är lätta att fånga så de inte stressar upp sig. ;)
Jag har inte skrivit ett ljud om lustmördande så var du fått det från vet jag inte.
Visst kan djuren börja flaxa även nattetid men de lär inte flaxa innan en eventuell katt är på dem och därmed tror jag inte katten går in iom att allt är stilla. Min erfarenhet av katter är att de framförallt går på byten som rör sig.

Jag har inte skrivit ett ljud om lustmördande så var du fått det från vet jag inte.
Visst kan djuren börja flaxa även nattetid men de lär inte flaxa innan en eventuell katt är på dem och därmed tror jag inte katten går in iom att allt är stilla. Min erfarenhet av katter är att de framförallt går på byten som rör sig.
Blandade ihop dig med @tintilar. Det jag menar är att höns börjar flaxa runt när de blir störda, men sker dödandet lugnt och stilla hinner flera dö innan de blir oroliga, men då är snarare frågan varför inte alla strök med?

Dessutom skrev jag lustdödad, inte mördad.

Jag blev av med fyra stora tuppar inatt, gallernätet som stängde till hålen vid boxdörren hade rivits upp inifrån stallet. Vad jag kunde se på de tre som lämnats var de dödade med med ett bett i halsen, så antingen iller/mård eller en katt. Funderar bara på om en utekatt skulle få för sig att ta mer än en tupp?

Just nu ångrar jag att jag skaffade höns.
Usch vad trist!!:(

Enda positiva är ju att du slipper tänka på att sköta dom i vinter när det kan vara lite bökigt med mörker och kyla. Fast det besväret tar man ju gärna om hönsen bara får leva och må bra...:crazy:

... men då är snarare frågan varför inte alla strök med?

De tre som klarade sig satt på morgonen i en fönstersmyg en bit upp på en slät murad vägg, tänkte inte på det först men antagligen kunde rovdjuret inte komma åt dem där. En katt hade lätt kunnat hoppa upp men kanske inte en mård eller liknande.

Jag står fast vid att det är mkt osannolikt i det aktuelka fallet att det var en katt. För många saker talar emot det.

I övrigt behöver du inte märka på ordet lustdöda, eftersom att jag ovan givit dig en förklaring av vad jag menade.

Usch vad trist!!:(

Enda positiva är ju att du slipper tänka på att sköta dom i vinter när det kan vara lite bökigt med mörker och kyla. Fast det besväret tar man ju gärna om hönsen bara får leva och må bra...:crazy:
Tack! Det var tuppar som skulle slaktas senare i höst/vinter men jag saknar dem ändå. Den andra flocken med värphöns och blandade kycklingar jag har bor i ett helt tätt hus, tror knappt en mus kan komma in ens så de bör vara säkra nattetid. Trodde inte här fanns mård eller iller, vi hade höns under hela min uppväxt och jag kommer inte ihåg att vi någonsin hade besök av en sådan i hönshuset.

Läste på ett annat forum om hur en person blev av med hela sin flock av avelshöns, flera års arbete helt borta, sådant är verkligen tråkigt!

Jag står fast vid att det är mkt osannolikt i det aktuelka fallet att det var en katt. För många saker talar emot det.

I övrigt behöver du inte märka på ordet lustdöda, eftersom att jag ovan givit dig en förklaring av vad jag menade.
Jag har inte sagt emot att det inte skulle vara en katt i det här fallet, däremot så hävdar jag bestämt att även katter kan om de vill bryta sig in för att komma åt ett byte och jag anser fortfarande att man inte använder varesig lustdödar eller lustmördar när det gäller djur efter som de inte dödar pga lust.

Nu är det fjärde eller femte gången jag bär iväg dem från trädgården till deras nya hus på kvällen, börjar faktiskt bli trött på min höns.

Att flytta dem till en helt ny miljö är tydligen inga problem men att flytta dem till ett nytt hus på gården är näst intill omöjligt, trots att det nya huset på alla sätt och vis är bättre, men icke sa nicke, på kvällen samlas de vid sitt gamla hus i trädgården som jag hade rivit men provisoriskt fick bygga upp igen för att överhuvudtaget kunna fånga in dem.

Ha, ha - jag kan också se dig framför mig - det är inte alltid så lätt att "lägga i säng" sina hönor!!! :D Det fick jag uppleva själv i somras, när våra sommarhöns efter ett tag fick flytta från det första (ganska provisoriska) hönshuset till ett nytt och enligt mig jättefint hus! De satt i uteburen utanför nya huset hela första natten! Att gå in i huset en kort stund för att äta resp värpa var tydligen OK, men INTE att sova. Där gick uppenbarligen gränsen! (Kanske inverkar det att vi har ljust dygnet runt på sommaren - så det kom ju aldrig något mörker som "tvingade" in dem heller.)

Vi brukade alltid släppa ut dem lösa på gården när vi var hemma och flera veckor senare hörde jag plötsligt hur en höna började kackla väldigt upphetsat. Jag skyndade förståss dit för att se vad som stod på! Det visade sig att hon upptäckt det gamla hönshuset (en stor trälåda) där vi ställt undan det i ett hörn på gården i väntan på transport till soptippen. Nu stod hon utanför lådan och verkade ropa "VÅRAT HUS; VÅRAT HUS - JAG HAR HITTAT VÅRAT HUS!!!" medan hon gång på gång stack in huvudet genom öppningen till huset. Efter en liten stund gick hon in i huset och fortsatte ropa. När det sedan blev tyst kikade jag in och kunde se henne ligga i det gamla värpredet med en MKT belåten min!

Som den glädjedödare jag är lyfte jag ändå ut henne - ville ju inte att de skulle börja värpa där inne igen - och tyckte mig också stänga för ingången till huset/lådan riktigt bra. Men jag hann knappt gå därifrån förrän hon återvände och försökte ta sig in genom öppningen igen. Tillslut lyckades hon faktiskt och jag fick än en gång lyfta ut henne ur redet. Trodde sedan att mitt andra försök att stänga igen ordentligt hade lyckats, men efter någon timme insåg jag att hon inte syntes till någonstans - och gissa vem som låg i det gamla redet när jag tittade in i lådan? Värpt hade hon dock inte gjort - hon verkade helt nöjd bara med att få ligga där... När jag än en gång lyft ut henne fick en stor, tung betongplatta täcka ingången så det var en mycket besviken höna som efter ytterligare någon timme tillslut gav upp försöken att på något sätt ta sig in igen.

Jag lyckades till slut få mina att acceptera sitt nya hus, men det var inte lätt. Hade dem inlåsta i nästan en vecka och rev det gamla huset plus körde över omgivningen där det gamla huset stod med gräsklipparen så att det såg annorlunda ut och ändå var det på vippen att jag inte fick in dem första kvällen, höll nog på att mota dem i nästan en timme innan de gick in. Men nu funkar det.

Ha, ha - jag kan också se dig framför mig - det är inte alltid så lätt att "lägga i säng" sina hönor!!! :D Det fick jag uppleva själv i somras, när våra sommarhöns efter ett tag fick flytta från det första (ganska provisoriska) hönshuset till ett nytt och enligt mig jättefint hus! De satt i uteburen utanför nya huset hela första natten! Att gå in i huset en kort stund för att äta resp värpa var tydligen OK, men INTE att sova. Där gick uppenbarligen gränsen! (Kanske inverkar det att vi har ljust dygnet runt på sommaren - så det kom ju aldrig något mörker som "tvingade" in dem heller.)

Vi brukade alltid släppa ut dem lösa på gården när vi var hemma och flera veckor senare hörde jag plötsligt hur en höna började kackla väldigt upphetsat. Jag skyndade förståss dit för att se vad som stod på! Det visade sig att hon upptäckt det gamla hönshuset (en stor trälåda) där vi ställt undan det i ett hörn på gården i väntan på transport till soptippen. Nu stod hon utanför lådan och verkade ropa "VÅRAT HUS; VÅRAT HUS - JAG HAR HITTAT VÅRAT HUS!!!" medan hon gång på gång stack in huvudet genom öppningen till huset. Efter en liten stund gick hon in i huset och fortsatte ropa. När det sedan blev tyst kikade jag in och kunde se henne ligga i det gamla värpredet med en MKT belåten min!

Som den glädjedödare jag är lyfte jag ändå ut henne - ville ju inte att de skulle börja värpa där inne igen - och tyckte mig också stänga för ingången till huset/lådan riktigt bra. Men jag hann knappt gå därifrån förrän hon återvände och försökte ta sig in genom öppningen igen. Tillslut lyckades hon faktiskt och jag fick än en gång lyfta ut henne ur redet. Trodde sedan att mitt andra försök att stänga igen ordentligt hade lyckats, men efter någon timme insåg jag att hon inte syntes till någonstans - och gissa vem som låg i det gamla redet när jag tittade in i lådan? Värpt hade hon dock inte gjort - hon verkade helt nöjd bara med att få ligga där... När jag än en gång lyft ut henne fick en stor, tung betongplatta täcka ingången så det var en mycket besviken höna som efter ytterligare någon timme tillslut gav upp försöken att på något sätt ta sig in igen.
*asg*:D

Jag lyckades till slut få mina att acceptera sitt nya hus, men det var inte lätt. Hade dem inlåsta i nästan en vecka och rev det gamla huset plus körde över omgivningen där det gamla huset stod med gräsklipparen så att det såg annorlunda ut och ändå var det på vippen att jag inte fick in dem första kvällen, höll nog på att mota dem i nästan en timme innan de gick in. Men nu funkar det.

:-D Även om jag alltid är fånigt svag för mina sommarhönor så är det inte utan att man tycker de är ganska otacksamma ibland... Här ger man dem en REJÄL standardhöjning med ett nytt, fint hus men de vill bara att det ska vara "som det alltid har varit"...!!! :-D

Ibland löser det sig smidigare än vad vad man hoppats på! Ungtuppen - den som var en självklar höna tills den var 14 veckor - är nu faktiskt såld. Den fick åka hem till samma man som köpte syskonen i somras; en hönkyckling och en jättestor kyckling med supermycket tuppkaraktär - som också blev en höna. Suck. Fasiken vad svårt det är att könsbestämma blandfärgsbrahmor, speciellt när de dessutom är sena i utvecklingen. Nästa år hoppas jag på lite fler guld- och även blåsvartbandade, blir så mycket enklare då..

Förresten, en fråga. Hur länge håller era hönor upp med värpet när de ruggar? Jag har inte fått ett endaste ägg på nästan tre veckor, har 6 hönor. Hälften ruggar, de andra är klara. Stängde in dem i hönsgården för att se om de värpte men gömde ute, men nej, inga ägg blev det ändå. De får vete och värpfoder, men jag har ännu inte ordnat belysningen. Det är ju ändå ljust till fem här i skåne fortfarande. Är det verkligen normalt att de håller upp så länge?

Mina har också värpuppehåll nu. Dröjer förmodligen ett tag innan de kommer igång igen. Suck, då blir det till att skaffa köpe-ägg ett tag = bleka sockerkakor, trist!

Och ruggar gör dom, jösses vad fjädrar det är överallt, hur gör NI för att bli av med dom från hönshuset???

Mina hade värpuppehåll tidigare i höstas, jag bor i Dalarna. Jag minns inte hur många veckor det blev, kanske 3-4. Det är svårt att säga eftersom en av unghönorna kom igång att värpa i samma veva som de äldre började igen.

Nu när det blivit minusgrader så sprutar de ur sig ägg, hedemorahöns som de är. :D

Mina har värpuppehåll och jag räknar med att de vuxna kommer igång tidigast i februari. Eventuellt har jag en unghöna som börjar värpa när som helst nu men med tanke på mörkret så väntar nog även hon till "våren"

Nu tror jag att jag ger upp hönsen. Förlorade en av unghönorna till en rovfågel. Hittade rovfågeln sittandes precis utanför hönsgården i morse. Där låg en unghöna halvt uppäten utdragen genom staketet. Jag SVÄR över mig själv att jag inte räknade in dem igår som jag brukar men varför skulle hon stannat ute? Det har aldrig hänt tidigare. Varför sprang hon inte sin väg när fågeln kom? Det hål som var i staketet var för litet för rovfågeln och var troligen upphackat av den för att komma åt hönan. Hade den fått tag i hönan på insidan hade den ju suttit och ätit inne i gården.
Den hönan var enda avkomman till en höna som blev tagen av räven i våras. Hon var så himmla fin och den enda med den färgkombinationen. Jag tappade helt ärligt lusten att ha höns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter