Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bästa är att skaffa nya så snart som möjligt!

Jag skall också hålla koll även om det kanske inte är så sannolikt att de kommer till Skåne.
Kruxet är ju att få tag på några nya, jag fick ju vänta i två år innan jag kunde hämta hem dem. Mest är jag rädd att någon slaktat dem. :cry:

Jag har fått hela min flock stulen inatt ... Albert, Herbert och flickorna. :cry:

Dörren ordentligt stängd när jag kom dig, ett ensamt äpple ligger kvar sedan tidigare. Det är två tuppar, en grå och vete som saknar stjärtfjädrar och en ungtupp av årets kullar. 9 flickor, gula, grå, vita och vete, två var ulliga men ingen hade benbeklädnad. Ingen har börjat värpa än.

Det finns inte en chans att de kunnat ta sig ut själv genom två dörrar och inget djur har kunnat ta sig in och dödat dem. Fy fan vad jag är ledsen, se upp med annonser där de säljer höns. Tipsa mig gärna om ni hittar en flock till salu, det är polisanmält. :mad:
Det var det värsta!!!:eek: Vad gräsligt, beklagar verkligen!!! Vad i hela fridens namn är det för fel på folk, vilken typ av människor stjäl HÖNS??? Med den risken för upptäckt som det är..??? Ja jösses....

Och alla ni andra som blivit av med höns genom rävattacker, rovfåglar, vesslor sjukdomar el dyl., beklagar också! Verkar vara hård åtgång på fjäderfäna nu...:(

Ang. risken för smittor som diskuterades tidigare, jag kläcker fram mina egna höns så slipper jag i alla fall en del sjukdomar. OK att det är både mysigare och mer naturligt med ruvhöns, men det FINNS ju fördelar med att kläcka fram själv också.

Och den lilla lilla vakteln Vivan härhemma är nu fyra veckor gammal, nästan fullvuxen, gal som en galning (;)) och har därför fått byta namn till Vivo...:D

Jag hörde om det och blev först helt uppgiven. Som tur är så är det skyddsåtgärder enligt klass 2. Hönsgård med nättak är därmed godkänt. Mina djur kan därför vara ute som vanligt :)

Det låter bra, då är det helt grönt här också. Hönsen får ändå lov att hålla sig i hönsgården(som har nättak) ett tag nu med tanke på duvhöksattacken. :/

@Mia_R Så hemskt! Vad är det för människor som gör sådana saker?
Jag kan inte undgå att hysa en elak liten tanke, men jag har en granne som har ett horn i sidan till mig och hans flickvän är vegan. Jag vet att det inte per automatik betyder att hon är djurrättsaktivist, men jag kan ändå inte sluta tänka på det. :crazy:

Fy vad sorgligt :cry:. Man fäster sig ju så vid djuren. Jag undrar verkligen varför folk inte kan skilja på mitt och ditt. Hoppas de dyker upp igen (är väl inte troligt) eller att du får tag i nya fina djur, fast nya individer är ju aldrig de man förlorade även om de är snälla och trevliga.

Jag kan inte undgå att hysa en elak liten tanke, men jag har en granne som har ett horn i sidan till mig och hans flickvän är vegan. Jag vet att det inte per automatik betyder att hon är djurrättsaktivist, men jag kan ändå inte sluta tänka på det. :crazy:
Ja isf lär hon ju inte ha ätit upp dom...;)

Hoppas verkligen du får reda på vart dom är, man fäster sig ju även vid sina höns....:(

Faktum är att även om det med största sannolikhet inte är något sådant så var faktiskt djurrättsaktivism något som dök upp i mitt huvud. Jag trodde att man inte behövde oroa sig som privatperson men folk som har kaniner för husbehov har haft påhälsning och fått sina djur stulna(dessutom avelsdjur som inte skulle slaktas), mycket obehagligt. Nu tror jag som sagt inte att ens de mest rabiata djurrättsaktivister skulle stjäla höns eftersom deras "befriade" liv inte skulle skilja sig från deras gamla men det är ändå sjukt att man ska behöva oroa sig för den typen av tjuvar också.

Faktum är att även om det med största sannolikhet inte är något sådant så var faktiskt djurrättsaktivism något som dök upp i mitt huvud. Jag trodde att man inte behövde oroa sig som privatperson men folk som har kaniner för husbehov har haft påhälsning och fått sina djur stulna(dessutom avelsdjur som inte skulle slaktas), mycket obehagligt. Nu tror jag som sagt inte att ens de mest rabiata djurrättsaktivister skulle stjäla höns eftersom deras "befriade" liv inte skulle skilja sig från deras gamla men det är ändå sjukt att man ska behöva oroa sig för den typen av tjuvar också.
Tyvärr så förekommer det, men jag trodde tidigare att det var riktat mot hönserier, men jag vet ju även de som haft genbankskaniner som fått dem stulna som du säger. Det trista förutom stölden är att misstanken ligger så nära till hands, jag har inte hunnit ha dem så länge och vet att de varit där utan att fråga om det är ok, men jag har inte orkat tjafsa att de varit och tittat utan lov. Det har inte varit så många som känt till att de fanns vilket gör att det är lätt att misstänka grannarna, men jag kommer inte gå till polisen med misstankarna. Jag har inga bevis och det är knappast högt prioriterat.

Däremot ska jag kolla med en fd hönsägare drygt en km härifrån och höra med honom om han haft påhälsning tidigare i sommar. Jag har sett att polisen varit där ett par ggr, fönstren på hans lagård är sönderslagna och han har slutat sälja ägg. :cautious:

Nu tror jag som sagt inte att ens de mest rabiata djurrättsaktivister skulle stjäla höns eftersom deras "befriade" liv inte skulle skilja sig från deras gamla men det är ändå sjukt att man ska behöva oroa sig för den typen av tjuvar också.
Fast djurättsaktivister har väl ofta den dåliga smaken att släppa ut djuren vind för våg för att de ska få leva i frihet. Att höns mer eller mindre omedelbart blir mat åt diverse rovdjur spelar ingen roll i vissas tankevärld eftersom djuret då dör i frihet.

Men gud Mia_R, vilka fräcka människor det finns! Jag lider med dig, bor själv i sthlms-området. :( Jag ska sätta lås på dörrarna nu.

Fast djurättsaktivister har väl ofta den dåliga smaken att släppa ut djuren vind för våg för att de ska få leva i frihet. Att höns mer eller mindre omedelbart blir mat åt diverse rovdjur spelar ingen roll i vissas tankevärld eftersom djuret då dör i frihet.

Sant. Frågan är om de verkligen är så puckade även vad gäller höns eller om det mer gäller minkar - och säkert även djur som kaniner, även om det naturligtvis hävdades att de stulna avelskaninerna skulle få nya hem. I kaninernas fall så drog man sig inte ens för att stjäla en kaninhona med ungar, det visar hur stora djurvänner man är.

Tror inte att djurrättsaktivister släpper ut hobbyhöns. Dom kan inte få det mkt bättre nån annanstans. Tyvärr tror ag snarare att nån vill sälja hönsen, eller äta dom. :(

Kruxet är ju att få tag på några nya, jag fick ju vänta i två år innan jag kunde hämta hem dem.

Tja, vi har en surhöna just nu som vi stjäl äggen under eftersom vi är skeptiska till konceptet "Julkycklingar". :D Vi kanske ska låta henne kläcka fram några ändå? :idea: :rofl:

Tyvärr så förekommer det, men jag trodde tidigare att det var riktat mot hönserier, men jag vet ju även de som haft genbankskaniner som fått dem stulna som du säger. Det trista förutom stölden är att misstanken ligger så nära till hands, jag har inte hunnit ha dem så länge och vet att de varit där utan att fråga om det är ok, men jag har inte orkat tjafsa att de varit och tittat utan lov. Det har inte varit så många som känt till att de fanns vilket gör att det är lätt att misstänka grannarna, men jag kommer inte gå till polisen med misstankarna. Jag har inga bevis och det är knappast högt prioriterat.

Däremot ska jag kolla med en fd hönsägare drygt en km härifrån och höra med honom om han haft påhälsning tidigare i sommar. Jag har sett att polisen varit där ett par ggr, fönstren på hans lagård är sönderslagna och han har slutat sälja ägg. :cautious:
"Däremot ska jag kolla med en fd hönsägare drygt en km härifrån och höra med honom om han haft påhälsning tidigare i sommar. Jag har sett att polisen varit där ett par ggr, fönstren på hans lagård är sönderslagna och han har slutat sälja ägg. :cautious:"

*fniss*... Med lite god vilja kan man få det till att det är POLISEN som slagit sönder rutorna och härjat...;)

(MIlene, trött = urusel humor... Förlåt....:o;))

@Mia_R Har du hört något, har det hänt något?
Mina misstankar mot grannen har tyvärr stärkts men då det bara skulle bli ord mot ord och jag inte kan bevisa något så får jag släppa det. Jag har pratat med lite folk, bl a den andre hönsägaren jag tidigare nämnde, men det var bara skadegörelse av egendom och inga fåglar hade skadats. Han har fått hem ett nytt gäng värphöns.

Mina misstankar mot grannen har tyvärr stärkts men då det bara skulle bli ord mot ord och jag inte kan bevisa något så får jag släppa det. Jag har pratat med lite folk, bl a den andre hönsägaren jag tidigare nämnde, men det var bara skadegörelse av egendom och inga fåglar hade skadats. Han har fått hem ett nytt gäng värphöns.
Fy vad jobbigt det måste vara att bo granne med någon som man misstänker har gjort något sådant. Kan grannen hålla tyst, tror du, eller kommer hen att "läcka"? Om hen är nöjd med sitt illdåd kanske det kommer fram på ett eller annat sätt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama