Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar allvarligt på att lägga ner hönsen nu. I våras förlorade jag 47% av hönorna men bara 20% av tupparna. Nu gick en höna till men alla dessa tuppar traskar glatt runt och äter mig ur huset. Tyvärr blev det som vanligt mycket fler tuppar än hönor i år så det känns extra tungt. Trots många kycklingar så har jag ändå inte kommit upp till det antal hönor som jag vill ha.
Jag har suttit och börjat skriva en annons flera gånger men det tar emot men samtidigt orkar jag inte oroa mig 24/7 för att något ska hända mina älskade djur.

Så här skrev du till mig: "Jag förstår att det känns ledsamt nu men förhoppningsvis får du ordning på problemen och då är det kul att ha dem." Och det stämde!

Jag tycker inte du skall sluta med höns.

Kan du inte slakta av lite tuppar om du har för många, eller är de för små?

Jo jag ska slakta. Tyvärr hinner jag itne under veckorna och verkligheten slår mig i huvudet under helgerna (nu måste jag ju laga hönsgård också) så jag inte hinner då heller. Tyvärr har jag bara 2 jag kan slakta ut (ok 3 men en av dem ska jag ha kvar) så det gör inte så mycket skillnad. Resten är det inget kött på alls än.

Vi fick troligtvis ILT i hönshuset i höstas och alla hönor är nu slaktade :( just nu skrubbas hönshuset och allt som går att kasta är kastat. Till våren tar vi beslutet om det blir några nya eller vi inte orkar ge oss på det igen

Fy fan vad jobbigt. DET är min stora skräck. Har efter ett par års funderande vågat mig på att ksaffa hem en ny tupp men är fortfarande 1 månad senare orolig för smittor.

Och här sitter jag och storgråter efter att ha hittat vår fina tupp Gillespie död i hönsgården. :cry: Det var nog en hök som varit framme, för han var nästan renplockad på kroppen. Resten av flocken hade hunnit ta sig in i hönshuset. Jag är verkligen jätteledsen, han var den bästa tupp man kan tänka sig!

Den enda trösten är att vi har tre småtuppar kvar efter honom som inte blivit riktigt slaktfärdiga än, så en av dem kommer att få ta över efter sin pappa. :(

Egentligen är det inte svårt. Sjukdomar är det relativt lätt att skydda sig från. De kommer vanligen in om man köper in nya djur. Tyvärr måste man ju skaffa in nytt blod då och då för att inte få för mycket inavel. Nu är fåglar väldigt tåliga vad gäller inavel så man måste inte skaffa nytt blod i varje generation.
Det största problemet är att det är väldgit många som tycker att det är gott att äta höns. Det går att skydda sig mer eller mindre helt men det är endel att tänka på och det har en tendens att kosta pengar. Rent krasst är höken det enklaste och att bli av med en höna på det sättet jag blev är så osannolikt så hade jag inte upplevt det själv och någon nämnt det som en risk hade jag skrattat och sagt något om sagor.

Sjukdomsmässigt så tycker jag faktiskt att höns är svåra. Det finns många olika sjukdomar som ger ungefär samma symptom, att hitta en veterinär som kan nåt om höns är snäpp på omöjligt, många av sjukdomarna (som ILT) kan ge höns som ser friska ut och sedan smittar ner alla andra man har, karantän är alltså inte alltid tillräckligt. Och, många sjukdomar finns det ingen bot på annat än yxan. Marek och ILT sjuka höns skär i hjärtat att se, det är så uppenbart att djuret mår dåligt och det finns inget jag kan göra för att hjälpa till.

Vad gäller rovdjur så accepterar jag helt enkelt risken - jag vill att mina höns ska få spatsera fritt i så stor utsträckning som möjligt. Hönsgården har rejält tak så om de är instängda där är de skyddade men det är i trädgården de vill vara - jordbada under vinbärsbuskarna, beta gräs, jaga insekter och sola vid husväggen. Hittills har vi förlorat tre djur till höken under de år vi haft höns och även om det är hemskt varje gång så är det inget som får mig att ens överväga att hålla dem instängda. Hönshuset är ordentligt rovdjurssäkrat så på natten kan vi sova lugnt.

Vad gäller sjukdomar så har jag fått ta bort en höna som fick marek och får första tupp dog knall och fall - det är tydligen inte jätteovanligt. I senaste kycklingkullen var några småttingar svaga och dog också men annars har vi varit förskonade. En ungtupp härifrån flyttade till min mamma utan att orsaka någon sjukdom bland hennes hönor(vilket ju hade varit fruktansvärt) och i den mån vi köpt in nya djur så har de hållit sig friska men det känns nästan omöjligt att veta om man har någon smitta i besättningen utan att testa!

Vad gäller rovdjur så accepterar jag helt enkelt risken - jag vill att mina höns ska få spatsera fritt i så stor utsträckning som möjligt. Hönsgården har rejält tak så om de är instängda där är de skyddade men det är i trädgården de vill vara - jordbada under vinbärsbuskarna, beta gräs, jaga insekter och sola vid husväggen.
Så skulle jag också tänka.

Jag börjar sakna pannkakor här hemma. Inte ett ägg på länge nu. Unghönsen är runt 5 mån så jag hoppas att dom kommer igång snart.

Häromveckan tog räven mina två blåvärparkycklingar och gotlandshönan Irmelin när de gått ut i skogen en bra bit från tomten. Jag har varnat dom men dom ville inte lyssna. Nu har de bättre koll hoppas jag. De är frigående trots omyckan o det har gått bra. Jag har börjat lära mig ta rovdjursattacker med ro, änsålänge är det inte så farligt mkt ändå.

Åt den senast slaktade tuppen igår. Hade köpt kyckling också och vilken skillnad på smak o konsistens när man kunde jämföra så rakt av. GOTT med ekologisk, frigående tupp!

Jag har fått hela min flock stulen inatt ... Albert, Herbert och flickorna. :cry:

Dörren ordentligt stängd när jag kom dig, ett ensamt äpple ligger kvar sedan tidigare. Det är två tuppar, en grå och vete som saknar stjärtfjädrar och en ungtupp av årets kullar. 9 flickor, gula, grå, vita och vete, två var ulliga men ingen hade benbeklädnad. Ingen har börjat värpa än.

Det finns inte en chans att de kunnat ta sig ut själv genom två dörrar och inget djur har kunnat ta sig in och dödat dem. Fy fan vad jag är ledsen, se upp med annonser där de säljer höns. Tipsa mig gärna om ni hittar en flock till salu, det är polisanmält. :mad:

@Mia_R

Låter inte klokt och verkligen tråkigt för dig!
Ja, jag är verkligen jätteledsen. :cry: Jag hade väntat i 2 år på dem och var så glad när jag åkte och hämtade, körde ca 50 mil totalt.

Jag tyckte det var väldigt konstigt när jag gick till dem med en påse klyftade äpplen som godis och en hink med fräscht vatten och jag hörde inte ett ljud när jag öppnade första dörren och det var helt tyst. Jag såg ingen i fönstret heller som tittade efter mig. Jag vet att jag hann tänka "tänk om de är döda" innan jag öppnade andra dörren, men att det skulle vara helt tomt kunde jag aldrig tro. Jag letade i redena med, men ingen höna nånstans, bara tomt, tomt, tomt ... :(

@Mia_R

Så vidrigt! :( Vilket län? Och vilken ras är det på hönsen?
Det är Hedemoror, Stockholms län. Två av hönsen är ulliga, en gul och en smutsgrå. Ingen befjädring på benen. Den grå tuppen är ett år och har bara en stjärtpenna efter att den gamle tuppen hos säljaren började irritera sig på honom, men de var så snälla och fina alla.

Bästa är att skaffa nya så snart som möjligt!

Jag skall också hålla koll även om det kanske inte är så sannolikt att de kommer till Skåne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
55 371
Senast: sassiball
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 439
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30