M

meckla

Hur länge kan man spara ägg för senare ruvning? Mina värper just nu ganska dåligt, pga att nästan alla vill ruva. Så jag tänkte få fram lite frächt blod genom att producera kycklingar. Men ett ägg om dagen förslår inte långt. Så hur länge kan jag spara ägg och ska jag göra ngt särskilt med dem under tiden. Typ vända dem eller ngt?

Sv: Höns

10 dagar brukar man rekommendera, men i vissa fall kan man faktiskt sama längre.
äggen håller ju för matlagning mer än en månad.

och du skall förvara dem med spetsen neråt, men luta dem fram och tillbaka varje dag.

vad har du för hönsras?

är du lite äggsugen så kan du ju märka de ägg de har nu, och plocka från dem varje dag de omärkta äggen.

Man kan lugnt spara ruvägg längre än 10 dagar. Tänk på att hönan lägger knappt 1 ägg/dag i genomsnitt och börjar ruva när hon fått 10 och några ägg. Det äldsta ägget är då över 14 dagar.
Äggen betraktas i butik som nyvärpta om dom är max 1 månad gamla.

När det gäller förvaringen undrar jag varför dom ska ligga med spetsen neråt. Det verkar inte stämma överens med hur verkligheten är. Rulla dom ett halvvarv är väl däremot inte fel, även om jag är osäker på behovet. Teorin i det är att "snoddarna" som håller gulan på plats inte ska töjas ut ensidigt.

Jag tar 11-13 ägg av varierande ålder från äggfacket och läggar till ruvhönan utan några förberedelser. Det brukar fungera alldeles utmärkt.

LIA

Jag brukar spara äggen i en vanlig äggkartong som jag ställer på kant och sedan vänder jag kartongen morgon och kväll.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 436
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama