Hönan ruvar än , en månad

Tättran

Trådstartare
Hur ska jag göra med min lilla höna ? Hon gick av ägget en gång så det blev kallt. Hon ligger fortfarande. Jag har inget annat att lägga under heller. Den andra hönan har inte lagt nåt sedan den andra började ruva. Jag har två tuppar o två hönor. Ska jag ta undan konstägget och lägga det i det andra redet o se om den andra hönan lägger nåt ägg . Hur gör jag?

Sv: Hönan ruvar än , en månad

Att ett ägg blir kallt behöver inte betyda att det inte blir någon kyckling.
Men din höna har legat i en månad och då är det ingen kyckling i ägget, annat än ev en död.
En höna som vill ruva värper inga ägg. Ta bort konstägget helt.

Precis, ta bort ägget, knäck det, och berätta vad som finns innuti.
Jag är så himla nyfiken.
Förresten, har din höna legat bara på ett enda ynkligt ägg?

Senast ändrad:

Ta bort äggen.

Har du belysning till hönsen? Om man använder lyse under den mörka årstiden för att lura hönsen att värpa mer, kan även deras klocka för ruvning störas.

Det normala för höns är att hålla upp med äggproduktion över vintern och börja värpa ungefär nu. Det kan skilja på var man bor, väder mm. Ruvningen brukar sedan börja någon månad därefter.
Våra har inte satt fart än förutom ett och annat kycklingägg.

Jämför med de vilda fåglarna. Dom väntar med äggläggning tills dom hittar ordentligt med föda för äggproduktionen och sedan kan försörja ungarna.

LIA

Ja, ett enda ägg och konstägget. det har inte blivit ett enda till efter ruvägget.

Känner du ingen som har befruktade ägg?
Så du kan köpa ett antal och stoppa under din höna?

Varför ska hon göra det? Hönan har redan legat drygt sin tid och behöver återuppta ett aktivt liv igen.

Bättre tycker jag att låta det gå en värpperiod och så lägga till hönan ägg när hon vill ruva nästa gång.

Tättran, varför använder du ljus? Du får inte fler ägg ur dina hönor, bara äggen under kortare tid.

LIA

Varför ska hon göra det? Hönan har redan legat drygt sin tid och behöver återuppta ett aktivt liv igen.

Du vet likväl som jag att det inte bara är att ta bort äggen för att en höna ska sluta vara ruvsugen.

Sedan är det väl olika, mina hönor både äter och rör på sig under ruvningen och blir inte nedgångna alls.

Om hönan har legat 4 veckor är det i vart fall så att våra hönor snabbt slutar att ruva om man tar bort äggen. Det ligger i det naturliga att dom börjar om med äggläggning osv ifall ruvningen misslyckats.
Så gör de vilda fåglarna också.

Konstiga hönor du har som inte blir nedgångna under ruvning. Våra ligger hela dygnet förutom en period på 20-30 minuter då de ska hinna med att skita, äta, dricka, sandbada samt vara sociala. Hur ska dom kunna undgå att tappa muskelstyrka?

LIA

Konstiga hönor du har som inte blir nedgångna under ruvning. Våra ligger hela dygnet förutom en period på 20-30 minuter då de ska hinna med att skita, äta, dricka, sandbada samt vara sociala. Hur ska dom kunna undgå att tappa muskelstyrka?

LIA

Nu har jag inte skrivit alls att de inte tappar något i muskelstyrka, eller?
Och sedan beror det på vad för betydelse man lägger i ordet nedgången.
Och kanske vilket skick hönorna är innan ruvningen?

Det må så vara att mina hönor är konstiga, men mina är inte det minsta sociala med andra hönor när de går upp för att rasta sig.

Sedan var det bara ett vänligt förslag till TS om att skaffa andra ägg och lägga under om hon nu skulle vilja ha lite smått. Jag har inga dvärgsorter själv, bara värpkorsningar, men jag har haft flera bekanta med dvärghöns som har legat oavbrutet hela sommrarna, trots åtgärder att försöka motverka detta.
Sedan vet ju inte vare sig du eller jag åldern på hönan TS har, inte heller rasen.
Jag förstår inte vad det är för fel med att ha belysning i sin hönsgård?

Jag har inte ljus hela dygnet utan bara nån timme på morron o på kvällen. Rasen jag har är dvärgkochin och hönan är 10 mån.

Ni har gett mig förslag och det är jag glad för. Jag ska fundera hur jag ska göra.När jag fick kycklingarna i somras följde mammahönan med. Hon visade att hon ville ruva o jag ville inte ha nån mer kyckling just då,eftersom jag var nybörjare på höns.Hon bara låg hela tiden fast jag tog bort ägget. Så jag kanske ska lägga dit några nya ägg.under lilla hönan.

Plocka bort både det riktiga ägget och konstägget och försök stänga av platsen hon legat på så att hon inte kan gå och lägga sig där så går hon snart in i en värpperiod och har hon då rajraj med tuppen vill hon snart ruva igen och då hoppas jag att du har bättre tur! Om det behövs så stäng hela redet dom ju värpa på golvet så länge!

Jag har inte ljus hela dygnet utan bara nån timme på morron o på kvällen.
Det räcker för att påverka hönans innbyggda klocka. Använder du extra ljus för något speciellt syfte?
Jag frågar för att det enligt min erfarenhet fungerar bäst om hönsen får följa dom naturliga växlingarna mellan årstider och mörker/ljus.

Så jag kanske ska lägga dit några nya ägg.under lilla hönan.
Om detta har jag redan skrivit vad jag tycker. Se även nalas inlägg.

LIA

Nu har jag plockat bort det hela och ägget var obefruktat , det var bara lös gula där inne. Min gubbe fick knäcka det , jag vågade inte.:(.. Men nu ligger hon där i alla fall.

Ljuset har jag inte för nåt speciellt syfte. Jag har läst mig till att man kan ha lite ljus på under den allra mörkaste vintern . Eller har jag alldeles fel ?

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Missemus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama