Hönan ruvar än , en månad

Sv: Hönan ruvar än , en månad

Jag ser ingen anledning till det. Hönsen klarar sig utmärkt under den mörka årstiden med det ljus som himlen erbjuder.

Den vanliga orsaken till att man använder belysning i hönshuset är att tvinga/lura hönsen att det är sommar= värptid. Så sker med fabrikshönsen som aldrig får se dagsljuset. Där gör man också så att man minskar dygnets timmar för hönsen för att dom ska värpa ännu mer. Knappast något för den som vill ha höns för hönsens skull.

LIA

Jag antar att du med ljus menar en vanlig belysning?

Jag tänder hos mina pullor när jag går till stallet och släcker när jag släcker för hästarna. Det innebär att, under den mörkaste årstiden, jag ger mina hönor ca 6 tim mer ljus än dagsljuset.

Jag tror inte att det är skadligt. Varför skulle det vara det?

Ja, så blir det för mej också. Inte överdrivet mycket ljus och en vanlig belysning.

Jag tror inte särskilt många som har hobbyhönor har tänt för att pressa fram mer ägg. Jag tror man kan göra som man själv tycker passar och bara för man har en lampa tänd betyder inte det att man efterliknar eller ens försöker efterlikna en äggfabrik.

Om man vill ha större äggproduktion spelar nog fodret en så väl viktig roll.

Att det påverkar en hobbyhöna negativt att inte följa den mörka årstiden precist, tja, det undrar jag.

Men är det inte en annan diskussionssida?
Finns ju inget som garanterar trovärdigheten där heller.

Men är det inte en annan diskussionssida?
Finns ju inget som garanterar trovärdigheten där heller.

Ja, det är ett annat forum, och jag har märkt att när det gäller djur för "husbehov" så finns det mera hjälp att få där eftersom det är så många flera som har djur på samma sätt, och det är flera som har en massa erfarenhet.
Och många har en massa vetenskapliga kunskaper.

Här på buke under "andra djur" (här alltså) kan man däremot få lite mera hjälp när det gäller små sällskapdjur som gnagare, kaniner, iller och fåglar.

Det är därför jag är så aktiv på båda ställerna eftersom jag har ett så brett intresse. :)

Ta dig en titt så får du se. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 887
Senast: Missemus
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 693
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17