hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Det finns massor av elitryttare som rider på tränsbett. Inte på tävling i dressyren förstås eftersom man där ska kunna visa upp ridning på kandar men i hoppningen har jag sett flera stycken.

http://www.horsesport.org/PICTS/FULL/S0296.jpg
http://www.iowa960.se/jpg/start_jump.jpg
http://www.uset.com/photos/300w/65.jpg

Sen är det skillnad på om en dressyrryttare som rider msv-grand prix har kandar på sin häst eller om tex du eller jag skulle ha det, eller hur?

jovisst, men som sagt så rider många elitryttare med konstiga bett...

Peter Eriksson, Maria Gretzer, Jens Fredriksson, Jan Brink, Susanne Gielen, Ulla Håkansson, Helena Lundbäck, Svante Johansson, Lussan..... Hur många vill du ha?

alla dom har ridit på andra bett också!! det beror ju som sagt helt på vad dom har för häst!

Men dom kan fortfarande rida sina hästar på tränsbett. Och deras hästar sliter inte av martingalen eller stannar när dom "går på tygeln" (läs: tar ner huvudet)...........

För elitryttare handlar det nog snarare om situationen. På en stor internationell tävling får ingenting gå fel, så hoppryttarna och fälttävlanryttarna väljer ibland den där extra kontrollen ett starkare bett innebär, men det betyder inte att de inte kan rida hästen i fråga utan. Lydnad är en viktig bas för tävling på elitnivå. Dressyrryttarna på den nivån är som sagt tvungna att ha kandar.

jovisst, men som sagt så rider många elitryttare med konstiga bett...

Har varken sett eller ridit på något konstigt bett hos de elitryttare jag varit hos. Hästarna gick 1.20-1.30m hoppning på 2 el 3 delat, någon hade achenrem.

alla dom har ridit på andra bett också!! det beror ju som sagt helt på vad dom har för häst!

Nej, men där emot är de otroligt kunniga och kan läsa av sina hästar och varierar bettet. Att variera bett är precis lika naturligt och bra för hästen som att rida på varierande underlag och platser.

Japp, hon är regelbundet kollad hos en tandläkare
Det är himla mkt du hunnit med din häst på de 4 månader du ägt henne. Varför inte lära känna hästen först? Speciellt om hon tidigare gått flera år med samma ryttare och skogsmulle ut i skogen, inte konstigt om hon blir förvirrad av att helt plötsligt åka hit och dit, personer som gör de ena och de andra och dessutom har hästen ont i ryggen?

Varför inte börja med att låta hästen bekanta sig med dig, bli av med sin ryggvärk och sen börja arbeta med hennes form?

Jag förstår om du inte har råd att lägga 150:- på ett hackamor :crazy:

Glömde fråga, varför just hackamore? Det är ju nästan precis samma sak som pelham. Visst var det pelham du hade nu?

Så alla hästar kan inte ridas på vanligt tränsbett. Och varför måste man kunna rida med vanligt tränsbett?? Detta eviga tjat om att man absolut inte ska rida med pelham osv osv gör mig så jävligt trött. Låt folk rida med dem bett dem vill ha på sin häst och bryr er inte om det..

Ett vanligt tränsbett ligger i munnen på hästen precis likadant som ett pehlam gör. När du tar i högertygel så får hästen ett tryck på högersida i munnen.

Där emot så trycker även pehlamet med kedjan under käken och eftersom det är ett bett med hävstångseffekt trycker det även på nacken.

Ställ dig bakom din syrra, lägg tummen och pekfigret i nacken på henne och tryck nedåt och se hur hon reagerar. Jag tror inte att hon kommer göra motstånd.

Jag vet vad pelham har för fuktion på hästen. Men jag måste ha det tuvärr. Tro du inte att jag oxå vill kunna rida med vanligt tredelat på hnm. det vill jag, det är därför jag har provat så många ggr att sätta på tredelat, men han är för stark för mig. Men jag kanske kan byta till pessoa istället?? Men vad jag har lärt mig här på buke så är det ju ett skitbett, och om man ska välja mellan pessoa och pelham så ska man välja pelham. För jag har inga andra bett än dessa:
Vanligt två delat
Tredelat, tjock och smalt.
två delat pessoa med två små ringar
pelham
Jag har planerat att köpa ett annat bett i framtiden. Men eftersom jag bara få 1000 i månaden och det börjar bli vinter måste jag tänka på att köpa bra foder till mina hästar.
Och jag är inte alls insatt på bett. Jag vet inte vad jag ska köpa till min häst. Jag kanske köper ngt som han inte alls trivs med, då har jag ju lagt ut 200 kr helt i onödan och det har jag inte råd med nu.
Min andra häst går oxå på hackamore som han trivs super med. Och jag har läst (oxå här på buke) att travare oftast trivs med bettlösa träns. Ngt jag oxå går och funderar på.
Men som sagt, jag får ta och köpa ett bett efter jag sommarjobbat nästa år. Vilket bett kan du rekomendera? Icke vanligt tredelat eller tvådelat;)

Vet du vad ordet nödbroms betyder? ;)
Det betyder en trygghet för ryttaren - inte ett tortyrredskap.
Inte heller det något jag förespråkar, men BEHÖVER man något för att öhjt våga rida hästen t ex säkerhetsväst, graman osv trots att det inte behövs tycker jag att man som ryttare ska ha det. Tills man tar förnuftet till fånga och inser att det inte behövs :p (i de fall det är mentalt för ryttaren som ju en "nödbroms" är.).
Lydnadsträningen är allra viktigast. Men jag som ryttare vill ändå inte känna att hästen kan leka med mig hur den vill pga dålig uppfostran/felinlärning om den verkligen ignorerar. Konsekvens i all ära, det hjälper inte på en skenande häst innan man hunnit träna bort det.

Det jag menar är det mentala lugnet, det är den biten som kan ta lång tid. Med vissa går det snabbt, med vissa går det relativt snabbt att få den ganska cool men att det kommer tillbaka i vissa situationer, på andra tar det lång tid. Inte alltid ryttarens fel, däremot kräver det ju tålamod för att det öht ska bli bättre om det är ett svårt fall.

Säkerhetsväst = nödbroms :confused: Jag tror knappast de som använder väst gör det för att kunna bromsa, snarare för att det är bevisat att det skyddar kroppen vid ett ev. fall, speciellt då vid hoppning.

ALLA hjälptyglar är skjälptyglar om de inte används på rätt sätt. En gramantygel t.ex. är ingen nödbromstygel för man kan dra åt den så hästen springer med nosen mellan frambenen :eek: Gramantygen hjälper hästen att hitta rätt form och när hästen går med sänkt huvud så har inte gramanen någon inverkan, precis som en martingal som endast inverkar när hästen slår upp huvudet.

Jag var på en NH-clinic för många år sen (minns inte hans namn, var från usa) stallets "hårdaste" häst togs in i manegen och först lät killen honom göra som hästen ville och kollade hur han reagerade på en massa olika saker. Hästen brydde sig inte alls om honom utan var den som hade kommandot hela tiden, på med en grimma och lina, hästen sket fullständigt i hans signaler om att stanna, så han drog omkull hästen. Efter det var den hästen en ängel. Han gick framåt i den gångart killen ville, böt varv, stannade, backade.

Visst såg det "hemskt ut" att se 650kg falla handlöst men det var det enda som krävdes för att hästen skulle inse att vi människor faktiskt bestämmer. Detta behövdes aldrig göras om, utan det satt kvar i hästens huvud att han inte bestämmer.

Det går inte att be snällt till ett djur som är så pass mkt större än oss, lyssnar de inte på en gång, så säger man till ordentligt. Annars kommer hästen alltid att ta kommandot när den själv tycker för det. T.ex. vid uteritt.

Pessoan "vrids" på ett annat sätt i munnen en en pehlam gör, finns massa bra bett-trådar under utrustning med en massa bra länkar till olika sidor.

Och du ska ju inte stanna din häst med bettet, lyssnar h*n bara när du rider med pehlam så ha det kvar, men lär hästen att stanna när du säger t.ex. "Whoo" som cowboysarna och sätter dig tyngre i sadeln. Hästen förstår ju att den ska stanna när du tar i tygeln? Lär den sen att stanna med hjälp av rösten och vikten. Till slut kommer du inte behöva ta i tygeln och då kan du byta till ett annat bett.

Jag har bara testat att kört "vanliga" körhästar, och visst var det mkt starkare än en ridhäst i munnen, men där emot lyssnade de otroligt på rösten, och det tycker jag att travare också borde göra? För de ska ju lyda kusken under loppet och inte dra iväg själva när starten går.

Många verkar inte vela använda rösten så mkt när de rider, jag vet inte hur mkt jag vart på mina medryttare att prata med hästen hela tiden och använda rösten vid avbrott ect. Och där kommer lite tömkörning in i bilden, eftersom de då inte kan påverka hästen med vikten eller driva med skänklarna.

Hehe där har du missuppfattat det hela;) Mamma hjälper till otroligt mkt med betalninga av hovslagare, köpa hösilagre osv. Men vi har gjort en överrenskommelse att jag ska köpa annan foder som vi har: betfor, korn, hippo och ev lusern. Och eftersom jag gå på plönninge i halmstad måste jag betala bussresorna där som gå på 88 kr på måndagar och fredagar. Sen handlar jag mat där oxå= ca 200 kr. Allt gå till att betala bussresorna och foder till hästarna. Och att köpa foder till hästarna är ju viktigare än att köpa ett bett eller hur. Jag kan ju inte låta hästarna svälta..

Och jag som skriver är Varmblod_lover;)

Aaa jag har sett en bild på hur pessoa har för inverkan. Ngn som länkade den här på buke. Verkligen jätte bra. Och efter det har jag aldrig satt in ett pessoa i mina hästars mun.

Jo han lyssnar på "prroo" jättebra. Men det är bara det att JAG glömmer säga det. Men jag försöker bättra mig men mitt minne är verkligen katastrofalt:angel: Och jag kör ju oxå mina hästar även där glömmer jag ibland säga "proo".
Men jag ska försöka tänka på det mer;)

Säkerhetsväst = nödbroms :confused: Jag tror knappast de som använder väst gör det för att kunna bromsa, snarare för att det är bevisat att det skyddar kroppen vid ett ev. fall, speciellt då vid hoppning.

Säkerhetsväst är inte nödbroms givetvis, utan en sak som kan göra att RYTTAREN känner sig mer trygg och därmed har större chans att verka lugnande på hästen än tvärtom. Precis som om man t ex rider ut med graman som "säkerhet" OM hästen skulle få för sig att stegra sig, sticka osv. Mycket sitter i ryttaren, så även om det finns bättre metoder måste ryttaren först och främst känna sig säker.

ALLA hjälptyglar är skjälptyglar om de inte används på rätt sätt. En gramantygel t.ex. är ingen nödbromstygel för man kan dra åt den så hästen springer med nosen mellan frambenen :eek: Gramantygen hjälper hästen att hitta rätt form och när hästen går med sänkt huvud så har inte gramanen någon inverkan, precis som en martingal som endast inverkar när hästen slår upp huvudet.

Gramantygel var inte heller beskrivet som nödbroms utan "trygghet" för vissa ryttare/i vissa situationer. Den enda riktigt godtagbara anledning att använda graman enligt mig, om det hjälper mentalt vill säga. Sitter man och drar ihop hästen med den fungerar det bevisligen INTE för det gör man ju isåfall av nervositet. Tycker den är riktigt kass ur bemärkelse att få "bra form".

Jag var på en NH-clinic för många år sen (minns inte hans namn, var från usa) stallets "hårdaste" häst togs in i manegen och först lät killen honom göra som hästen ville och kollade hur han reagerade på en massa olika saker. Hästen brydde sig inte alls om honom utan var den som hade kommandot hela tiden, på med en grimma och lina, hästen sket fullständigt i hans signaler om att stanna, så han drog omkull hästen. Efter det var den hästen en ängel. Han gick framåt i den gångart killen ville, böt varv, stannade, backade.

Visst såg det "hemskt ut" att se 650kg falla handlöst men det var det enda som krävdes för att hästen skulle inse att vi människor faktiskt bestämmer. Detta behövdes aldrig göras om, utan det satt kvar i hästens huvud att han inte bestämmer.

Det går inte att be snällt till ett djur som är så pass mkt större än oss, lyssnar de inte på en gång, så säger man till ordentligt. Annars kommer hästen alltid att ta kommandot när den själv tycker för det. T.ex. vid uteritt.

Ja, skulle det enda sättet att få stopp på hästen vara att dra omkull den så skulle jag aldrig rida den :crazy: "visst såg det hemskt ut" - det ÄR hemskt, oavsett resultat - fattar du hur mycket hästen kan paja sin kropp av att gå omkull?? Jag anser inte att ändamålen helgar medlen alla gånger oavsett resultat, givetvis bör man försöka uppfostra sin häst - MEN det är i regel vi människor som behöver uppfostras. Innan vi kommit väldigt långt inom den biten kan vi göra bra mycket mer skada än nytta om vi ska "visa vem som bestämmer", alltid ta igenom våra kommandon osv.
Tvärtom verkar de flesta hästar vara trevligast och mest väluppfostrade när de aldrig bossas med eller "attackeras" när de inte gör som man vill. Utan med en ryttare som vet vad h*n vill, har självfötroende och lugn nog att vänta ut hästen och inte gör för stor grej av saker och ting. Det är ju oftast när vi ryttare "gör en grej" av något som hästen befäster det och man får en ovana eller ett dåligt beteende.

Jo han lyssnar på "prroo" jättebra. Men det är bara det att JAG glömmer säga det. Men jag försöker bättra mig men mitt minne är verkligen katastrofalt:angel: Och jag kör ju oxå mina hästar även där glömmer jag ibland säga "proo".
Men jag ska försöka tänka på det mer;)
Du glömmer att säga "prroo", därför är din häst het? Glömmer du det extra mycket när han går på snällare bett?

nä, jag kan inte det på min häst som jag alldeles nygligen skrev. För han blir helt enkelt FÖR STARK för mig. Så därför rider jag på pelham och hästen och jag trivs jättebra på det. Så alla hästar kan man inte rida med vanligt tränsbett. Eller oxå är det ngt fel på båda mina hästar som är för starka att rida med vanligt. Ett prakt ex:idea: Min syrra och jag red ut i tillsammans i skogen. Och båda hästarna var så j*vla heta. Jag ska vara glad att jag hade pelham. Men syrran red bara med ett vanligt bett. Och det gör hon aldrig om igen. Min syrra hade så ont i sina fingrar efter ridturen tack vare att hästen varit för stark. Så båda mina hästar rids på pelham, min andra rids även med hackamore när vi rider wetsern på hnm.
Så alla hästar kan inte ridas på vanligt tränsbett. Och varför måste man kunna rida med vanligt tränsbett?? Detta eviga tjat om att man absolut inte ska rida med pelham osv osv gör mig så jävligt trött. Låt folk rida med dem bett dem vill ha på sin häst och bryr er inte om det..

Eeh... Du kanske ska läsa igenom det du skrev en gång till?
Hur kommer det sig att dina båda hästar måste ridas på pelham? Jag tror inte det är en slump.

Om du inte klarar av dina hästarpå vanligt bett, så bör du kanske se över din ridning lite, eller ta hjälp av en tränare?
För det GÅR garanterat om man vänjer hästarna vid det.

Anledningen till att man itne bör rida på skarpa bett är för att de är just skarpa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar