hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

jag frågade inte om min ridning, jag frågade om det var "normalt" att hästarna blir jättesega när man precis börjat rida dom i en bra form för att dom tkr det är jobbig!

Och du frågade hur du skulle få den mer framåt. Du hade testat med sporrar och spö utan resultat.

Och du får den mer framåt genom att rida bättre. Ta hjälp av någon som kan. Betsla ner. Börja om.

Stackars häst.

För att ge dig ett svar på din orginalfråga så får jag väl tillägga till mina tidigare inlägg att nej det är inte normalt att hästen blir jätteseg så fort man börjar försöka jobba den i form. Däremot är det normalt att de blir trötta efter en stund för att de inte orkar gå i form så länge, men detta släpper ju givetvis med tiden när de börjar sätta muskler o de orkar mer efterhand. Frågan du måste ställa dig själv är om du verkligen lyckas att få hästen att gå i form, eller om du bara tror det. Och på detta ämnet har du ju redan fått jättemånga bra råd och kommentarer.

Jag får tillräckligt mkt hjälp av min mamma som jag skrev innan är jätteduktig!! Så du behöver inte bekymrar dig om det;)
Visst jag kanske skriver lustigt och konstigt. Men det är ett kanska stort problem för mig. Jag vet inte hur jag ska formulerar det på ett bra sätt. Så jag skriver och hoppas att folk ska fatta, men än så länge är det inte många som gjort det tuvärr, utan tagit för givet att jag inte kan rida, behöver hjälp osv fast jag INTE behöver. Många har sagt att jag är en jätteduktigt ryttare. Jag har många ggr fått rida hästar som inte andra klarar av men som jag gjort.
Säger detta igen, jag KAN rida. Och då menar jag att jag KAN! Så snälla sluta med det ni håller på med, att ni säger att jag behöver tränare osv. För det första är det inte mig det handlar om i denna tråden.

Min ena häst rids även på hackamore om du inte läst det. Men det rider jag bara med när jag rider western! Ca 4 ggr i veckan. Jag tycker inte du ska bryr dig om så mkt vad jag har för bett på mina hästar! Kom hit och rid den själv vetja och prova med ett vanligt tredelat på den hästen, så får du se hur det sluta! Men vi gör det inte!!Jag vägrar sitta och dra och slita för att få stopp på min häst. Då är det bättre med ett skarpare så man slipper förstöra min häst mun. Men ni kanske tycker det är bättre att man dra och sliter, bara man ha ett tredelat bett! Eller??Tro ni hästen mår bättre av det??

Angående min ridning kan du läsa i mitt föregående inlägg:cool:Så den är det inget fel på alls!!!

Om det inte är något fel på din ridning, och din häst är lydig.. Hur kommer det sig då att du inte klarar av den på vanligt bett? :crazy:

Jag tror inte jag skulle vilja rida dina hästar för jag trivs inte med hästar som är hårda i munnen och felridna.
Jag har haft hästar som varit hårda i munnen i början, men det tar inte så lång tid att få dem lydiga om man rider dem på rätt sätt :)

Och f.ö så är det skillnad på hack och bett.

Om det inte är något fel på din ridning, och din häst är lydig.. Hur kommer det sig då att du inte klarar av den på vanligt bett? :crazy:

om du är läskunnig så har hon skrivit att hästen är för stark för henne att rida på ett avnligt bett och att den inte lyssnar på ett vanligt bett..! :smirk:

om du är läskunnig så har hon skrivit att hästen är för stark för henne att rida på ett avnligt bett och att den inte lyssnar på ett vanligt bett..! :smirk:

Haha! Det här är ju så roligt. Om hästen inte lyssnar på ett vanligt bett så har man ingen bra lydnad på hästen och man rider den inte särskilt bra. Så är det bara. Rider man bra så kan man rida vilken häst som helst på praktiskt tagen ingen utrustning alls.

Och för att återkomma till grundfrågan, så har du fått svar. Blir hästen seg av att gå i form så går den inte i form, enligt mig. Den kan däremot bli trött av att gå i form länge, för att det är ansträngande. Men det är en annan sak. Jaja, slut-tjatat.

Jag undrar bara om du lyssnat på något av tipsen? Tycker du inte att du fått nåt bra tips alls?

Och om Du är ridkunnig så vet du att det går att arbeta bort ;) :smirk:

Denna "styrkan" är enbart en hårdhet som har framkommit genom en hård hand. Med rätt ridning går det alldeles utmärkt att jobba bort :)

Min medryttare red ett varmblod innan hon började rida min häst, jag vet inte hur många gånger jag fått skälla på henne att hon behöver inte smacka för att få henne att trava/galoppera ;)

Det kan vara en nackdel att hästarna lärt sig ljudhjälperna bra...
När en tjej skulle hoppa med sin ponny (som kunde bli lite lat eller stå emot) samtidigt som jag red så ökade min häst och blev på tårna varje gång dom smackade.
Man blir lite förvånad när man sitter på långa tyglar med en lugn häst och kusen plötsligt travar iväg :rofl:
Så att använda mycket ljudhjälper kan vara både bra och dåligt. Min häst lyssnar väldigt bra på rösten, verkar positiv när man pratar med den. Så vill jag uppmuntra lite extra (göra träningen positiv) så lägger jag in lite "bra!" "duktig kille!" och klappar (eller strykningar snarare) på halsen.
Övriga kommandon -smackningar, ptrooande - känns snarare som ett fusk man lägger till för att vara övertydlig när man inte får svar på de vanliga hjälperna. Ser hellre att hästen lyssnar till resten eftersom den SKA lära sig förhållande tygeltag/sits och skänklar, och som sagt ska den inte reagera på andras ljudsignaler.

jag frågade inte om min ridning, jag frågade om det var "normalt" att hästarna blir jättesega när man precis börjat rida dom i en bra form för att dom tkr det är jobbig!

Jag tkr att denna tråden har spårat ut totalt! INGENTING just nu handlar om det jag frågade från början (^^). Alla har börjat tjafsa om allt och ingenting och det var inte mening med tråden att det skulle bli en "utskällningstråd" och skriva i den när man inte har något annat att göra. Jag tkr att vi ska hålla oss till ämnet om vi nu ska fortsätta skriva i denna tråden över huvud taget.;)

Alla som har svarat har ju konstaterat att det är INTE normalt och dessutom inte förenligt med en bra form. En bra form för hästen är en form den frivilligt kliver fram till och trivs att arbeta i. Du säger att din häst bara går "i form" på pelham (och att hon skummar och tuggar en massa = tecken på missnöje och stress) och att hon dessutom vägrar gå trots sporrar och spö. Stämmer?

Du har fått ett flertal bra och utförliga svar på din fråga men de var visst inte rätt svar? Vad vill du vi ska skriva? :crazy:

Fast jag tycker man kan använda smackningar på samma sätt som ett spö, förstärkning :idea: Istället för att skänkla hårdare om det inte händer nåt första gången skänklar man och smackar. ptroo-ande använder jag som nödbroms, jag lär alla "mina" hästar att ptroar jag ska de byta ner gångart tills jag slutar. Jättepraktiskt!

Fast jag tycker man kan använda smackningar på samma sätt som ett spö, förstärkning :idea: Istället för att skänkla hårdare om det inte händer nåt första gången skänklar man och smackar. ptroo-ande använder jag som nödbroms, jag lär alla "mina" hästar att ptroar jag ska de byta ner gångart tills jag slutar. Jättepraktiskt!

Japp, skitpraktiskt, men lite fusk om man någon gång vill tävla dressyr ;) bra att använda sig vid övergången, inlärningen precis som du säger. Istället för att lägga till spö så smackar man.
Från början var min kuse rätt svårstoppad ("hård") lång bromssträcka. Numera säger jag "ptroo" sjunker ner i sadeln och släpper efter på tygeln så stannar han :rofl: åtminstone vid övergång från trav till skritt, vid halter kan man behöva ta lite i tygeln. Just det där med att den är van att stanna när man släpper lite på tygeln är kanon när man vill få längre och lägre hals också, då ger jag kommandot att sakta av, men precis innan den gör det så skänklar jag på lite = halvhalt, då behåller kusen den långa låga ramen ett tag :) (lätt för att korta upp sig i traven).
Ska man göra något lite jobbigare i traven, t ex flytta in rumpan eller framdelen lite, så hästen är på väg att tappa bjudning, då kan jag hålla takten med klickande ljud i takt med traven.
Det är jättepraktiskt, men är ju som sagt bra om hästen förstår annat OCKSÅ, att man som mål inte behöver ljudhjälper. För som sagt kan det vara en nackdel om de lyssnar för bra på dom, och sen får man ju inte använda det på tävling (plus att det kan stressa andras hästar om de också är inlärda ljudkommandon).

Min ena häst rids även på hackamore om du inte läst det. Men det rider jag bara med när jag rider western! Ca 4 ggr i veckan. Jag tycker inte du ska bryr dig om så mkt vad jag har för bett på mina hästar! Kom hit och rid den själv vetja och prova med ett vanligt tredelat på den hästen, så får du se hur det sluta! Men vi gör det inte!!Jag vägrar sitta och dra och slita för att få stopp på min häst. Då är det bättre med ett skarpare så man slipper förstöra min häst mun. Men ni kanske tycker det är bättre att man dra och sliter, bara man ha ett tredelat bett! Eller??Tro ni hästen mår bättre av det??

Angående min ridning kan du läsa i mitt föregående inlägg:cool:Så den är det inget fel på alls!!!

Men herregud.hur okunnig och övertygad om sin egen förtäfflighet får man vara som ryttare och hästägare?? Du säger att du "rider western" 4 ggr/vecka - vad gör du då om jag får fråga? Rider du för westerntränare? Bland det första man lär sig där är väl att grundlydnad (som t ex att hästen stannar på kommando från alla gångarter) är A och O. Detta tränar man först på marken och sedan uppsuttet. Med kommando menar jag INTE genom tygeltag utan med sits och ev röstkommando. Det har absolut ingenting att göra med vilket bett man använder utan handlar helt och hållet om vilket förtroende hästen har för dig och om du verkligen är ledaren i alla lägen. Om din häst "är för stark" för dig som du säger har du uppenbara problem med lydnad och samarbete, och även med din ridning, men du verkar ju inte villig att ta till dig några som helst råd. ÖDMJUKHET är ett ord som du borde slå upp i ett lexikon, mycket användbart i livet med hästar (och i andra sammanhang också)! Man blir mörkrädd när man läser dina och din kompis iingentings inlägg.

Jag får tillräckligt mkt hjälp av min mamma som jag skrev innan är jätteduktig!! Så du behöver inte bekymrar dig om det;)
Visst jag kanske skriver lustigt och konstigt. Men det är ett kanska stort problem för mig. Jag vet inte hur jag ska formulerar det på ett bra sätt. Så jag skriver och hoppas att folk ska fatta, men än så länge är det inte många som gjort det tuvärr, utan tagit för givet att jag inte kan rida, behöver hjälp osv fast jag INTE behöver. Många har sagt att jag är en jätteduktigt ryttare. Jag har många ggr fått rida hästar som inte andra klarar av men som jag gjort.
Säger detta igen, jag KAN rida. Och då menar jag att jag KAN! Så snälla sluta med det ni håller på med, att ni säger att jag behöver tränare osv. För det första är det inte mig det handlar om i denna tråden.

Så det faktum att många har sagt att du är en bra ryttare, och att du själv tycker det, det GÖR dig till en bra ryttare?

En bra ryttare är ödmjuk, och kan rida sina hästar utan skarpa bett, oavsett om hästen är stark eller inte. Min häst är stark han med, men kan ridas i grimma, för att han är välskolad.

nu ska jag svara på alla inlägg som är RELATERADE till tråden!

Jag har lyssnat på alla och för försökt med diverse olika saker som ni har sagt. jag ska byta tillbaka till ett vanligt tvådelat bett och prova hur det går. jag har testat med både sporrar och spö men jag kickar ju inte precis in sporrarna i magen på hästen och inte heller lägger jag till spöet spec hårt. Jag ska börja arbeta mer med henne från marken och stärka hennes muskler med mkt klättring.

är det något mer ni vill ha svar på (?) för nu tänker jag nämligen skita i denna tråden för den har spårat ut totalt!

Min häst är stark han med, men kan ridas i grimma, för att han är välskolad.

Jag kan oxå rida mina med grimma så mina är väl då oxå välskolade? Jag gjorde det bara på min andra innan jag skaffade hackamoret. Kunde trava och galoppera, visst han var stark och om vi kom i galopp så tog det väl 50-60 m innan han stannade. Men nu rids han som sagt i hackamore.

Men herregud.hur okunnig och övertygad om sin egen förtäfflighet får man vara som ryttare och hästägare?? Du säger att du "rider western" 4 ggr/vecka - vad gör du då om jag får fråga? Rider du för westerntränare? Bland det första man lär sig där är väl att grundlydnad (som t ex att hästen stannar på kommando från alla gångarter) är A och O. Detta tränar man först på marken och sedan uppsuttet. Med kommando menar jag INTE genom tygeltag utan med sits och ev röstkommando. Det har absolut ingenting att göra med vilket bett man använder utan handlar helt och hållet om vilket förtroende hästen har för dig och om du verkligen är ledaren i alla lägen. Om din häst "är för stark" för dig som du säger har du uppenbara problem med lydnad och samarbete, och även med din ridning, men du verkar ju inte villig att ta till dig några som helst råd. ÖDMJUKHET är ett ord som du borde slå upp i ett lexikon, mycket användbart i livet med hästar (och i andra sammanhang också)! Man blir mörkrädd när man läser dina och din kompis iingentings inlägg.

För det första vill inte jag ha era råd, jag har inte bett om era råd! Jag klarar mig utan era råd! Jag rider inte ngn sån western som du tror. Jag rider med westernsadel westernträns och hackamore. Och denna hästen kan svänga som en westernhäst, alltså att man lägger tygeln på halsen. Så det är så jag rider denna hästen! Men som jag sa innan, ni ska förhel*ete inte bryr mig om hur jag rider. Jag har ju tusan sagt hur många ggr som helst att ni ska sluta skriva till mig men ni gör ju för f*n inte det! Så nu kanske ni kan sluta, jag ber er!!

Jag tror inte jag skulle vilja rida dina hästar för jag trivs inte med hästar som är hårda i munnen och felridna.

Alltså, dem är inte hårda i munnen el. felridna. Du vet ju för fan ingenting om mina hästar så kom inte och säg hur dem är. Jag har bara haft dessa två i snart två år. Och jag har bara under dessa åren lärt känna dem, haft lite roligt i skogen. Jag har börjat med dressyr detta året.
Om ni fortsätter att hålla på så kommer jag be en moderator att stänga denna för jag känner mig mkt, mkt ledsen när ni säger så här. Det är förjävligt att vuxna personer kan beteer sig så här:cry:

nu ska jag svara på alla inlägg som är RELATERADE till tråden!

Jag har lyssnat på alla och för försökt med diverse olika saker som ni har sagt. jag ska byta tillbaka till ett vanligt tvådelat bett och prova hur det går. jag har testat med både sporrar och spö men jag kickar ju inte precis in sporrarna i magen på hästen och inte heller lägger jag till spöet spec hårt. Jag ska börja arbeta mer med henne från marken och stärka hennes muskler med mkt klättring.

Härligt att höra, hoppas du menar det. Lycka till! (jag menar det) :)
Lycka till Vamblodlover också! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar