Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O
Detta var en häst där det gått förlångt och hästen helt tappat respekten för människor och gjorde som han själv ville.
Detta var i en manege och de hade som en 15m volt som han jobbade i. Springer hästen på en liten 15m volt och han kortar upp linan så hästens hals böjs innåt så går det inte att hålla balansen. Hade hästen istället lyssnat på killen och galopperat lugnt hade han kunnat korta in honom på ännu mindre volt utan att han for omkull.
Om hästen ska kunna lita på oss, ska den inte då även kunna lita på att vi ser till det bästa för hästen = INTE få den skadad? Jag förstår din princip, och i många fall när det gått överstyr och man löser det lite mer "extremt" tycker jag det är okej OM det ger resultat, men inte något som skadar hästen.
Du skriver att det är helt idiotiskt och farligt att dra omkull hästen, det är ingenting emot vad min häst gjorde med gramantygel. Reste sig och slog över. En häst utan utrustning slår omkull på sida och en häst slår omkull baklänges med utrustning och ryttare på ryggen. Var är skaderisken högst
Nej jag själv skulle aldrig rida på graman frivilligt. För att det INTE får mig att känna mig trygg. OM ryttaren känner sig mer trygg med en graman = det ger resultat iom att hästen får mer lugnande inverkan och inte missköter sig på samma sätt, då är det en sån "nödlösning"/trygghetsgrej som jag kan tycka är okej. Tänker absolut inte argumentera för graman, det är bara ett exempel på snuttefiltsanvändning av ryttare.
Men ska man ta din argumentationsteknik så skulle man inte heller använda sadel, för SKULLE hästen lägga sig och rulla med sadeln så kan den få ont i ryggen
Och som jag skrivit säkert flera gånger i tråden, man sitter inte upp och t.ex. rider ut innan man har ett förtroende från marken. Är man osäker själv klart hästen är osäker, lär man känna varandra först så kommer man aldrig i situationer där man blir rädd. Man får inte bli rädd, eftersom man ska vara ledaren när man rider.
Har man en häst som är opålitlig och reser sig kanske man ska ta hjälp av en tränare, undvika att rida ut själv och kolla upp så inte hästen har ont någonstans. Det kanske går att lösa stegringsproblemet genom att bara rida med en mjukare hand och 3cm längre tygel. Eller byta till en annan bomvidd på sadeln?
Jag håller med om mycket du skriver här, dock känns det fånigt om det inte är frågan om något större "problem" utan stress rent allmänt (vilket ofta uppstår bara av en sån sak att hästen inte ridits ut på länge, nya omgivningar osv) som orsakar att hästen lyssnar sämre och lättare blir skraj, använder fel hjärnhalva.
Även jag som är lite uterittsrädd kan mycket väl lugna ner mig och istället verka lugnande på hästen, MEN på vissa hästar kräver det någon typ av "snuttefilt"
Som på den ena vågar jag inte rida barbacka eftersom den kan kasta sig åt sidan och då spänner jag mig för att inte åka av, ibland även när det inte behövs, rider bettlöst för att jag har lättast att stanna på det, på den andra använder jag skarpare bett vid uteritter som "nödbroms" vilket bara skulle behövas om hästen får frispel och sticker - vilket den inte gjort hittills. På den första använder jag också alltid säkerhetsväst om jag ska hoppa eftersom jag ofta trillar av pga obalans osv.
Skulle jag INTE ha detta så skulle jag bli mer osäker = mindre trygg för hästen. Visst är det bra att jobba bort detta, men jag anser att är det så lite som gör att man blir tryggare för sin häst så har man "rätt" att få använda sig av det. Obs - använda, inte missbruka.
Vad gäller utbildningsbiten så finns det som sagt enstaka individer man känner (en viss period eller i vissa situationer) att man behöver någon sådan extra trygghet, t ex en "nödbroms". Och BLIR hästen lugnare av det, t ex att man kan slappna av och våga sitta på långa tyglar för att man vet att man alltid får stopp, eller att det blir ett annat bett än den är van vid att trycka emot vid travet, då kan det faktiskt vara bra.
Det förutsätter ju dock att man vet hur man ska använda det för att inte lura sig själv och få fel resultat, använda - inte missbruka. Tränarhjälp är såklart heller inte fel, och att jobba med sig själv. Det ena utesluter inte det andra.