hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Fast även om hästen har fel i munnen finns ju bettlösa alternativ med tränsbettsverkan ;)

Ja det är klart man kan rida bettlöst. :idea:
Men jag syftade på att hon skrev att alla hästar inte går att ridas på tränsbett, utan kräver starka bett.

Ja, skulle det enda sättet att få stopp på hästen vara att dra omkull den så skulle jag aldrig rida den :crazy: "visst såg det hemskt ut" - det ÄR hemskt, oavsett resultat - fattar du hur mycket hästen kan paja sin kropp av att gå omkull?? Jag anser inte att ändamålen helgar medlen alla gånger oavsett resultat, givetvis bör man försöka uppfostra sin häst - MEN det är i regel vi människor som behöver uppfostras. Innan vi kommit väldigt långt inom den biten kan vi göra bra mycket mer skada än nytta om vi ska "visa vem som bestämmer", alltid ta igenom våra kommandon osv.
Tvärtom verkar de flesta hästar vara trevligast och mest väluppfostrade när de aldrig bossas med eller "attackeras" när de inte gör som man vill. Utan med en ryttare som vet vad h*n vill, har självfötroende och lugn nog att vänta ut hästen och inte gör för stor grej av saker och ting. Det är ju oftast när vi ryttare "gör en grej" av något som hästen befäster det och man får en ovana eller ett dåligt beteende.

Detta var en häst där det gått förlångt och hästen helt tappat respekten för människor och gjorde som han själv ville.

Detta var i en manege och de hade som en 15m volt som han jobbade i. Springer hästen på en liten 15m volt och han kortar upp linan så hästens hals böjs innåt så går det inte att hålla balansen. Hade hästen istället lyssnat på killen och galopperat lugnt hade han kunnat korta in honom på ännu mindre volt utan att han for omkull.

Du skriver att det är helt idiotiskt och farligt att dra omkull hästen, det är ingenting emot vad min häst gjorde med gramantygel. Reste sig och slog över. En häst utan utrustning slår omkull på sida och en häst slår omkull baklänges med utrustning och ryttare på ryggen. Var är skaderisken högst :crazy:

Och som jag skrivit säkert flera gånger i tråden, man sitter inte upp och t.ex. rider ut innan man har ett förtroende från marken. Är man osäker själv klart hästen är osäker, lär man känna varandra först så kommer man aldrig i situationer där man blir rädd. Man får inte bli rädd, eftersom man ska vara ledaren när man rider.

Har man en häst som är opålitlig och reser sig kanske man ska ta hjälp av en tränare, undvika att rida ut själv och kolla upp så inte hästen har ont någonstans. Det kanske går att lösa stegringsproblemet genom att bara rida med en mjukare hand och 3cm längre tygel. Eller byta till en annan bomvidd på sadeln?

Men alltså snälla ni två! Hur gamla är ni?
Skaffa en tränare och träna tillsammans. Det kan ni behöva.

Och man kan ju inte säga att det är ok för mej att rida på ett skarpt bett för det gör elitryttarna?
Visst rider många proffs på skarpare bett, men dom är proffs och kan hantera det på ett helt annat sätt än ni två. Jag lovar att dessa elitryttare kan rida sina hästar på ett vanligt bett. Det måste ju till och med ni förstå.

Eftersom ingen av er två klarar av era hästar så ta hjälp av en tränare, om inte för er så för era stackars hästars skull.

Och man kan ju inte säga att det är ok för mej att rida på ett skarpt bett för det gör elitryttarna?
Visst rider många proffs på skarpare bett, men dom är proffs och kan hantera det på ett helt annat sätt än ni två. Jag lovar att dessa elitryttare kan rida sina hästar på ett vanligt bett. Det måste ju till och med ni förstå.

Eftersom ingen av er två klarar av era hästar så ta hjälp av en tränare, om inte för er så för era stackars hästars skull.

Kanske även ta en titt i den här tråden Länk

Inte bara kolla på bilderna, en del har skrivit lite "kortfattad historia" om sina varmblod också :bow:

Detta var en häst där det gått förlångt och hästen helt tappat respekten för människor och gjorde som han själv ville.

Detta var i en manege och de hade som en 15m volt som han jobbade i. Springer hästen på en liten 15m volt och han kortar upp linan så hästens hals böjs innåt så går det inte att hålla balansen. Hade hästen istället lyssnat på killen och galopperat lugnt hade han kunnat korta in honom på ännu mindre volt utan att han for omkull.

Om hästen ska kunna lita på oss, ska den inte då även kunna lita på att vi ser till det bästa för hästen = INTE få den skadad? Jag förstår din princip, och i många fall när det gått överstyr och man löser det lite mer "extremt" tycker jag det är okej OM det ger resultat, men inte något som skadar hästen.

Du skriver att det är helt idiotiskt och farligt att dra omkull hästen, det är ingenting emot vad min häst gjorde med gramantygel. Reste sig och slog över. En häst utan utrustning slår omkull på sida och en häst slår omkull baklänges med utrustning och ryttare på ryggen. Var är skaderisken högst :crazy:

Nej jag själv skulle aldrig rida på graman frivilligt. För att det INTE får mig att känna mig trygg. OM ryttaren känner sig mer trygg med en graman = det ger resultat iom att hästen får mer lugnande inverkan och inte missköter sig på samma sätt, då är det en sån "nödlösning"/trygghetsgrej som jag kan tycka är okej. Tänker absolut inte argumentera för graman, det är bara ett exempel på snuttefiltsanvändning av ryttare.
Men ska man ta din argumentationsteknik så skulle man inte heller använda sadel, för SKULLE hästen lägga sig och rulla med sadeln så kan den få ont i ryggen :p

Och som jag skrivit säkert flera gånger i tråden, man sitter inte upp och t.ex. rider ut innan man har ett förtroende från marken. Är man osäker själv klart hästen är osäker, lär man känna varandra först så kommer man aldrig i situationer där man blir rädd. Man får inte bli rädd, eftersom man ska vara ledaren när man rider.

Har man en häst som är opålitlig och reser sig kanske man ska ta hjälp av en tränare, undvika att rida ut själv och kolla upp så inte hästen har ont någonstans. Det kanske går att lösa stegringsproblemet genom att bara rida med en mjukare hand och 3cm längre tygel. Eller byta till en annan bomvidd på sadeln?

Jag håller med om mycket du skriver här, dock känns det fånigt om det inte är frågan om något större "problem" utan stress rent allmänt (vilket ofta uppstår bara av en sån sak att hästen inte ridits ut på länge, nya omgivningar osv) som orsakar att hästen lyssnar sämre och lättare blir skraj, använder fel hjärnhalva.
Även jag som är lite uterittsrädd kan mycket väl lugna ner mig och istället verka lugnande på hästen, MEN på vissa hästar kräver det någon typ av "snuttefilt" :p Som på den ena vågar jag inte rida barbacka eftersom den kan kasta sig åt sidan och då spänner jag mig för att inte åka av, ibland även när det inte behövs, rider bettlöst för att jag har lättast att stanna på det, på den andra använder jag skarpare bett vid uteritter som "nödbroms" vilket bara skulle behövas om hästen får frispel och sticker - vilket den inte gjort hittills. På den första använder jag också alltid säkerhetsväst om jag ska hoppa eftersom jag ofta trillar av pga obalans osv.
Skulle jag INTE ha detta så skulle jag bli mer osäker = mindre trygg för hästen. Visst är det bra att jobba bort detta, men jag anser att är det så lite som gör att man blir tryggare för sin häst så har man "rätt" att få använda sig av det. Obs - använda, inte missbruka.

Vad gäller utbildningsbiten så finns det som sagt enstaka individer man känner (en viss period eller i vissa situationer) att man behöver någon sådan extra trygghet, t ex en "nödbroms". Och BLIR hästen lugnare av det, t ex att man kan slappna av och våga sitta på långa tyglar för att man vet att man alltid får stopp, eller att det blir ett annat bett än den är van vid att trycka emot vid travet, då kan det faktiskt vara bra.
Det förutsätter ju dock att man vet hur man ska använda det för att inte lura sig själv och få fel resultat, använda - inte missbruka. Tränarhjälp är såklart heller inte fel, och att jobba med sig själv. Det ena utesluter inte det andra.

Så du får hjälp av Sophie. Det har jag också fått. Tycker personligen att hon är jättebra och hjälpte min häst på ett bra sätt. MEN hon kan bara hjälpa hästen. Du måste få hjälp med din ridning och hantering av en bra tränare. Jag kan bara tala av egen erfarenhet när jag säger detta, eftersom jag gjort detta misstag själv. Min häst fick som sagt ett antal behandlingar av Sophie, ny sadel, genomgång av tänder mm och hästen kändes mycket bättre. Tyvärr höll detta inte i sig så länge förrän hästen började bli stel o få ont i ryggen igen. Jag lyckades då komma i kontakt med en tränare/massör som har hjälpt mig otroligt mycket, samt att jag själv har arbetat massor med markarbete, tömkörning och ledarskapsövningar. Nu är det som att ha en helt annan häst och hon mår bra eftersom jag kan rida henne och hantera henne rätt. Det tog alldeles för lång tid för mig att komma till den här självinsikten och man vill ju så gärna tro att det inte är en själv det är fel på, så snälla gör inte samma misstag som mig och låt hästen lida i onödan.

Ang. bettfrågan så började jag själv med att rida min häst på pessoa, eftersom inget annat verkade fungera. Detta berodde ju enbart på att hästen hade ont och jag inte visste hur jag skulle göra för att få stopp på henne annars. Nu rider jag på 2-delat utan några som helst problem.

Det jag vill få fram med detta är som sagt, våga ta hjälp av en tränare/byt tränare (om du redan har en) och gör inte samma misstag som mig. Jag kan tyvärr bara i efterhand säga att jag länge trodde att problemen enbart låg hos hästen och vägrade inse att det var jag som inte kunde hjälpa henne på rätt sätt. Jag skäms och tycker det är otroligt sorligt, men förhoppningsvis har jag åtminstone lärt mig en läxa för framtiden och kanske kan förmedla min misstag till dig så att du inte behöver göra samma sak. Detta är alltså inte på något sätt ett påhopp på dig utan enbart en vädjan från någon som har klantat till sig o inte ville inse det tillräckligt fort.

börja med att försöka få henne frammåt utan att gå på tygeln, när man börjar trava kan man ha lite långa tyglar och driva så kanske hon svarar bättre. jag är medryttare på ett varmblod som är superlat, han går fint i formen men man måste verkligen kämpa för att han ska gå frammåt. ge henne mkt beröm när hon börjar trava och rid inte för långa pass, ett annat tips är att skritta igång i skogen innan dressyren, och sluta när det går som bäst :P

Men jag vill inte träna för en tränare. Jag rider bara ut i skogen och lulla. Men på skolan jag gå på nu, fick vi rida och ridläraren där(Hans Delling, svensk mästare i fälttävlan och f.d. landslagsryttare i hoppning) tyckte jag var en jättebra ryttare med mkt fina händer, mkt bra sits m.m. Han tyckte till och med att jag skulle fortsätta att rida och inte börja med trav.
Jag vill inte träna för en tränare för jag tycker att det gå väldigt bra för mina hästar. Förutom när dem stått i flera dagar och smalar energi. Det är då som dem är heta. Men om jag rider dem varje dag är dem lugna och lyhörda. Och om jag har bekymmer med ngt hjälper mamma mig som varit en jättebra ryttare. Och säger detta igen, mina hästar är lydiga men starka. Jag kan rida med ett pelham, jag är ingen ryttare som sitter och sliter i tyglarna, utan dem är helt stilla och mjuka!! Så jag tycker ingen kan komma och säga att jag inte kan rida med pelham innan ni sett mig rida med det!!

Senast ändrad:

japp, håller med att ni inte ska kommentera hur vi rider innan ni sett oss rida och inte heller komentera hur vi rider med olika bett innan ni sett oss rida med dem...

Hur kommer det sig att dina båda hästar måste ridas på pelham? Jag tror inte det är en slump.

Om du inte klarar av dina hästarpå vanligt bett, så bör du kanske se över din ridning lite, eller ta hjälp av en tränare?
För det GÅR garanterat om man vänjer hästarna vid det.

Min ena häst rids även på hackamore om du inte läst det. Men det rider jag bara med när jag rider western! Ca 4 ggr i veckan. Jag tycker inte du ska bryr dig om så mkt vad jag har för bett på mina hästar! Kom hit och rid den själv vetja och prova med ett vanligt tredelat på den hästen, så får du se hur det sluta! Men vi gör det inte!!Jag vägrar sitta och dra och slita för att få stopp på min häst. Då är det bättre med ett skarpare så man slipper förstöra min häst mun. Men ni kanske tycker det är bättre att man dra och sliter, bara man ha ett tredelat bett! Eller??Tro ni hästen mår bättre av det??

Angående min ridning kan du läsa i mitt föregående inlägg:cool:Så den är det inget fel på alls!!!

Du skrev ju tidigare att hästen lyssnar på dina rösthjälper men att du är slarvig på att använda dem. Så jobbigt är det inte att "prata" med sin häst och det borde vara ännu viktigare inom körningen att hästen lyder rösthjälperna. Eller är jag helt ute och snurrar?

Att ha en bra grundsist hoppas jag alla har, men som sagt och även som din tränare sa, måste man jobba vidare där ifrån. Sitter man redan rakt i sadeln så behöver man inte träna på det utan kan träna på nästa steg, osv osv.

Kolla bara på bilderna som vissa lägger in på sina barn och småsyskon, även pojkvänner deras första ridturer, vissa sitter som krattor och skumpar med händerna medans andra inte verkar ha gjort något annat än å rida ;)

Du skrev ju tidigare att hästen lyssnar på dina rösthjälper men att du är slarvig på att använda dem. Så jobbigt är det inte att "prata" med sin häst och det borde vara ännu viktigare inom körningen att hästen lyder rösthjälperna. Eller är jag helt ute och snurrar?

Nä jag vet att det inte är jobbigt att prata med sin häst:p Kan ju säga att jag red idag och sa "prroo" varje gång istället för att använda tyglarna. Och han stannade ju med en gång. Det är bara det att JAG måste komma ihåg att säga just "prroo" Och idag satt jag och tänkte hela tiden, säg "prroo" inte ta tyglarna. Haha:p
Och inom körningen måste vi först använda "prroo" om inte hästen lyssnar då får vi dra i tömmarna tömmarna. Men sånt tänker man mer på när man sitter i en vagn än på ryggen, så är det för mig i alla fall. Men jag håller på att "lära" mig att säga "prroo" även på hästryggen;) Det är likadant när jag ska sätta igång hästen. Så smacka jag istället, lyssnar den inte så ta jag skänklen istället. Precis är det likadant med körningen, smacka första, om hästen inte lyssnar får man använda tömmen;)

Min medryttare red ett varmblod innan hon började rida min häst, jag vet inte hur många gånger jag fått skälla på henne att hon behöver inte smacka för att få henne att trava/galoppera ;)

japp, håller med att ni inte ska kommentera hur vi rider innan ni sett oss rida och inte heller komentera hur vi rider med olika bett innan ni sett oss rida med dem...

Du bad ju om tips och råd. Men det vägrar du ju att ta till dej. Det vi vet om båda er är iaf att ni inte klarar av era hästar på ett vanligt bett. Och det känns rätt grundläggande. Börja om från början och ta hjälp ist.

Om hästen stannar när du säger proo, så borde den väl göra det på ett 3-delat också eller?? Jag hänger inte med :confused:

Du bad ju om tips och råd. Men det vägrar du ju att ta till dej. Det vi vet om båda er är iaf att ni inte klarar av era hästar på ett vanligt bett. Och det känns rätt grundläggande. Börja om från början och ta hjälp ist.

jag frågade inte om min ridning, jag frågade om det var "normalt" att hästarna blir jättesega när man precis börjat rida dom i en bra form för att dom tkr det är jobbig!

Jag tkr att denna tråden har spårat ut totalt! INGENTING just nu handlar om det jag frågade från början (^^). Alla har börjat tjafsa om allt och ingenting och det var inte mening med tråden att det skulle bli en "utskällningstråd" och skriva i den när man inte har något annat att göra. Jag tkr att vi ska hålla oss till ämnet om vi nu ska fortsätta skriva i denna tråden över huvud taget.;)

Du vill ju inte ta åt dig eller diskutera tipsen du får på en normal samtalsnivå, då är det inte lätt för andra att diskutera heller. Du slår bara ifrån dig.

Detta tjat om tredelat bett. Jag vill inte ha ett sånt bett på min häst just nu!!
Han stannar säkert om jag säger prroo med det bettet oxå. Men han är fortfarande för stark. Då får jag ju ändå hålla hårt i tyglarna för att han inte ska "sticka iväg" när vi travar el. galopperar. Och jag vågar inte sätta på det bettet nu. Jag gjorde det i lördags, då hade han inte gått på hela veckan så det var ju en bra dag att sätta på det, men det hela slutade nästan i katastrof. Mer behöver jag väl inte säga. Snälla, jag vill inte höra mer från ngn att jag ska rida med ett tredelat, för jag vill inte göra det just nu! Snälla jag ber er, vill inte höra detta tjat mer. Som iingenting säger, denna tråden har spårat ut totalt.

Ju mer man läser av dina inlägg desto mer förstår man hur mycket tränar hjälp skulle betyda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar