hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Du vill tydligen inte höra detta något mer, men jag tänker ändå påpeka det då jag tror det kan hjälpa dig.
Ta hjälp av en duktig instruktör - någon person med stor erfarenhet och som är pedagogisk, som kan lägga upp en träningsplan anpassad efter dig och din häst.
Du skriver att du inte är i behov av någon tränare eftersom att du kan rida. Men vad är det för fel med att bli bättre och att utvecklas, tillsammans med din häst? Jag tror att rätt tränare kan lösa alla dina små och stora knutar så att du kan få ett ännu bättre samspel med din häst. Och jag är övertygad att du så småningom kan rida din häst på mildare bett med :) Ge det tid, och ta hjälp.

Rätt instruktör är guld värt!

Du vill tydligen inte höra detta något mer, men jag tänker ändå påpeka det då jag tror det kan hjälpa dig.
Ta hjälp av en duktig instruktör - någon person med stor erfarenhet och som är pedagogisk, som kan lägga upp en träningsplan anpassad efter dig och din häst.
Du skriver att du inte är i behov av någon tränare eftersom att du kan rida. Men vad är det för fel med att bli bättre och att utvecklas, tillsammans med din häst? Jag tror att rätt tränare kan lösa alla dina små och stora knutar så att du kan få ett ännu bättre samspel med din häst. Och jag är övertygad att du så småningom kan rida din häst på mildare bett med :) Ge det tid, och ta hjälp.

Rätt instruktör är guld värt!

Du har helt rätt:bow: Och det är inte så att jag INTE vill träna för en tränare, det är bara det att jag går i skolan, på Plönninge i halmstad. Jag är borta under veckorna och kommer hem under helgerna. Så jag har liksom ingen tid att rida för en tränare. Sen går jag travinriktning för att jag ska hålla på med trav i framtiden. Jag älskar att rida och skulle verkligen älska att rida för en tränare, men det hände ngt där jag bodde innan(min så kallat bästa komipis pratade bakom ryggen på mig, bl.a) som gjorde att jag inte alls ville hålla på med ridning för jag blev så ledsen. Jag provade då på trav och blev fast. Så det är därför. Jag är nu bara och lulla i skogen och ha kul, rider dressyr kanske 3 grr i månaden. Jag har liksom tappat gnistan för ridningen p.g.a det som hände. Ni kanske tro att mina hästar ha det jättedåligt pga att jag rider med pelham. Men jag kan lova att dem har aldrig haft det så bra som dem ha det hos mig. Dem ha stora fina hagar, gå ute dygnet runt. Dem ha fritillgång till hö på vintern. Få ett jättebra foder. Bli ridna och körda i skogen och dem får ha det jätteskoj. Dem få ompyssling varje dag. Nu blir dem ju bara ridna på helgerna. Så jag tro inte dem är så ledsna över att bli ridna på pelham eftersom dem ha det så bra annars.
Men när jag gått ut skolan om tre år så får vi se vad jag hitta på. Kanske jag rider för ngn jättebra tränare el. oxå har jag slutat med ridning helt och håller på med trav. Men jag är säker på att det bli det senare..

det du skrev gjorde inte mig arg, ledsen. Utan gjorde mig nästan lite glad. För du gav mig ett jättebra råd och skrev det på ett rätt sätt.
Tack så mkt för att du piggade upp mig:bow:

Måste tillägga oxå. Alla säger ju att Betten blir aldrig skarpare än den hand som håller i tyglarna. Men jag har ju en mkt mjuk och fin hand som ligger helt stilla. (Och detta är helt sant, inget jag hittar på!) Då borde väl inte bettet vara så skarpt på hnm. Eller?

Senast ändrad:

Det kan vara en nackdel att hästarna lärt sig ljudhjälperna bra...
När en tjej skulle hoppa med sin ponny (som kunde bli lite lat eller stå emot) samtidigt som jag red så ökade min häst och blev på tårna varje gång dom smackade.
Man blir lite förvånad när man sitter på långa tyglar med en lugn häst och kusen plötsligt travar iväg :rofl:
Så att använda mycket ljudhjälper kan vara både bra och dåligt. Min häst lyssnar väldigt bra på rösten, verkar positiv när man pratar med den. Så vill jag uppmuntra lite extra (göra träningen positiv) så lägger jag in lite "bra!" "duktig kille!" och klappar (eller strykningar snarare) på halsen.
Övriga kommandon -smackningar, ptrooande - känns snarare som ett fusk man lägger till för att vara övertydlig när man inte får svar på de vanliga hjälperna. Ser hellre att hästen lyssnar till resten eftersom den SKA lära sig förhållande tygeltag/sits och skänklar, och som sagt ska den inte reagera på andras ljudsignaler.

Hellre förstärkt hjälp med rösten än att man sätter på ett skarpare bett eller tar på sig sporrar och långpisk.

Min häst lyssnar oxå otroligt på rösten och jag har t.om utgått från en tävling för en person på läktaren smackade :eek: Min häst var helspänd och jag kom i trav mot ett hinder men personen på läktaren tyckte min häst gick för långsamt :eek:

Så nästa gång blir det skumgummi"bollar" i öronen och flugluva!

Pga att inga tips och råd duger till denna häst och ryttares problem, anser jag diskussionen utagerad. väldigt skönt att se att trådskaparen har hunnit kolla alla bra tips allt eftersom i tråden. Men synd att ingenting har fungerat.

Mitt råd är att anlita en instruktör i stället för att experimentera med olika remmar som hästen sliter sönder och olika bett, som inte gör någon skillnad om man ändå rider mjukt och håller löst i tygeln.

Därmed låser jag tråden, men jag kommer INTE kasta den i papperskorgen. Utan jag tycker att en och annan kan tänka över sitt "mogna" beteende. Då menar jag inte er som faktiskt har engagerat er i trådskaparens problem och kommit med otroligt bra svar.

:bow:

Mvh

IngelaH
moderator

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar