hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Det är bara att kolla runt på forumet på de välridna varmblodiga travarna. De flesta använder någon form av bettlöst och kikar man sen vidare på de som t.om. tävlas i dressyr så rids de med helt vanliga tränsbett (2 el. 3 delade) :bow:

antagligen är det vbl som alltid blivit ridna eller vbl som knappt blivit körda alls. vbl som är travträndade en längre tid och till och med gått löp tar det mkt längre tid att lära om.

Det stämmer såvida hästen är likadan på tränsbett som den är på tex pelham. Ligger hästen och trycker på ett tränsbett sitter fortfarande det bakomliggande problemet kvar på starkt bett även om det säkert känns jättelätt och fint i handen på dig. En stark eller skarp betsling på en häst som din tycker jag är som när polisen vrider bak armen på folk. Visst, det gör inte ont så länge de inte spjärnar emot men det innebär också att de inte törs försöka. Anledningen till att hästen vill dra iväg finns fortfarande kvar och är fortfarande ett problem. Att sätta på en stark betsling för att hindra hästen från att dra med en är att kuva den till lydnad med starka hjälpmedel. Fixa problemet, inte symptomen.

antagligen är det vbl som alltid blivit ridna eller vbl som knappt blivit körda alls. vbl som är travträndade en längre tid och till och med gått löp tar det mkt längre tid att lära om.

Knappast, varmblod är överlag känsliga och lättlärda = idealiska för bettlöst. "Min" lyssnar mycket bättre i bettlöst och jag känner mig tryggare med det vid hoppning och uteritter. Den gick på travet till ca 6 års ålder och travtränades lite hos oss också parallellt med ridningen.
Nästa pålle var lite svårare till en början på bettlöst, och den hade bara gått på trav till ca 3 års ålder och därefter varit ridhäst 9 år. När man väl börjat rida med bettlöst tog det dock inte länge innan den gick bra på det, bara lite svårare process än med den första.
En kompis travare som gått på banan hela sitt liv tills hon fick den testade hon vid tillfällen att rida bettlöst - inga problem.

Jämför man bettlöst och tränsbett känns tränsbett svårare att lära in/lära om, bettlöst är mer logiskt.

2 sek tar det att lugna mitt fullblod och om det spelar in så är hon gammal löpare, är ryttaren lugn är hon lugnt helt enkelt.

Och man ska inte få stopp på hästen genom bettet. Den ska stanna med hjälp av vikten och rösten och det sista man gör är att ta i tygeln.

Det är bara att kolla runt på forumet på de välridna varmblodiga travarna. De flesta använder någon form av bettlöst och kikar man sen vidare på de som t.om. tävlas i dressyr så rids de med helt vanliga tränsbett (2 el. 3 delade) :bow:

Vet du vad ordet nödbroms betyder? ;)
Det betyder en trygghet för ryttaren - inte ett tortyrredskap.
Inte heller det något jag förespråkar, men BEHÖVER man något för att öhjt våga rida hästen t ex säkerhetsväst, graman osv trots att det inte behövs tycker jag att man som ryttare ska ha det. Tills man tar förnuftet till fånga och inser att det inte behövs :p (i de fall det är mentalt för ryttaren som ju en "nödbroms" är.).
Lydnadsträningen är allra viktigast. Men jag som ryttare vill ändå inte känna att hästen kan leka med mig hur den vill pga dålig uppfostran/felinlärning om den verkligen ignorerar. Konsekvens i all ära, det hjälper inte på en skenande häst innan man hunnit träna bort det.

Det jag menar är det mentala lugnet, det är den biten som kan ta lång tid. Med vissa går det snabbt, med vissa går det relativt snabbt att få den ganska cool men att det kommer tillbaka i vissa situationer, på andra tar det lång tid. Inte alltid ryttarens fel, däremot kräver det ju tålamod för att det öht ska bli bättre om det är ett svårt fall.

Ja inte bokstavligt 2 sekunder kanske, men hästen har trots allt varit ridhäst i åtminstonde 6 år, varav hon har haft 4 månader på sig att lugna ner hästen om nu förra ryttarna inte klarade av det.

Vi hade en häst förrut som inte kunde skritta ett steg (taktade, smågalopperade) när man satt på henne, det tog inte ens en vecka att helt ta bort det problemet.

Är man rutinerad och lugn som ryttare - vilket man Bör vara om man skaffar en travare lr liknande, så ska det inte behöva ta så lång tid.

Det undrar jag med. Det har dom aldrig tagit på min häst när jag varit inne på klinik för diverse grejor. Min uppfattning är att dom bara tar blodprov om dom misstänker/letar efter ngt specifikt.

jag kan byta tillbaka till ett träns bett och se hur det går om ni vill det så kan jag tala om resultatet sen. Jag vet många hästar som var lika dan som min, bara rusade och sen så satte ägaren på ett skarpare bett ett tag och en bytte tillbaka till tränsbettet och sen gick jättebra!
Jag har dessutom tänkt testa ett hackamore på min häst men har inte haft råd att köpa ett än.

ja det kan du ju göra:D Rid i paddocken och gör inte som jag gjorde i lördags:angel: Tänkte att jag kan nog rida med vanligt tränsbett på Kadde. Han har ju gått på pelham i snart 1 år så jag tänkte att efter alla dessa dressyrträningar vi haft så måste man ju kunnde rida med vanligt tränsbett. Men jisses vad fel jag hade, trots att han är så lydig var han på väg att sticka med mig. Vi travade först lugnt sen ökade han och ökade och där satt jag och drog i tyglarna och proade utan att han ens reagerade. Fick stopp på hnm genom att svänga in i skogen:crazy: Dagen efter red jag med pelhamet igen och visst han var het som en j*vla gnu(:angel:) men jag hade ialla fall kontroll på hnm så jag sa det, aldrig mer vanligt tränsbett om jag inte vill att det ska hända en olycka..
Så se upp om du ska byta till vanligt igen och om hon är het på köpet;)

Det jag menar är ju att man inte kan rida med ett vanligt tränsbett på alla hästar. Jag tycker du ska prova att byta tillbaka och välj sen efter det vilket bett du ska ha på din häst. Det funkar alltid bäst;) Ett tips bara:)

Senast ändrad:

yeah, så kan det gå ;) haha

Japp, ska byta tillbaka och testa hur det går. det är ju trots allt värt att testa :P

Fast även om hästen har fel i munnen finns ju bettlösa alternativ med tränsbettsverkan ;)

nä, jag kan inte det på min häst som jag alldeles nygligen skrev. För han blir helt enkelt FÖR STARK för mig. Så därför rider jag på pelham och hästen och jag trivs jättebra på det. Så alla hästar kan man inte rida med vanligt tränsbett. Eller oxå är det ngt fel på båda mina hästar som är för starka att rida med vanligt. Ett prakt ex:idea: Min syrra och jag red ut i tillsammans i skogen. Och båda hästarna var så j*vla heta. Jag ska vara glad att jag hade pelham. Men syrran red bara med ett vanligt bett. Och det gör hon aldrig om igen. Min syrra hade så ont i sina fingrar efter ridturen tack vare att hästen varit för stark. Så båda mina hästar rids på pelham, min andra rids även med hackamore när vi rider wetsern på hnm.
Så alla hästar kan inte ridas på vanligt tränsbett. Och varför måste man kunna rida med vanligt tränsbett?? Detta eviga tjat om att man absolut inte ska rida med pelham osv osv gör mig så jävligt trött. Låt folk rida med dem bett dem vill ha på sin häst och bryr er inte om det..

Jag skulle gärna vilja ha svar på vad det togs för blodprover på din häst på kliniken? Då måste dom misstänkt något allvarligt, och dessutom så måste du ju fått provsvaren på direkten eftersom du vet att det inte var något fel på hästen, och det verkar lite konstigt det med.
Låter iofs som en dröm: På 2 timmar hinner man ringa, få en tid, köra hästen till klinik, få den hälta utredd, hälsoundersökt, blodprov och provsvar, köra hem hästen och sätta sej tillbaka vid datorn.

Och varför i herrans namn fick du en akut tid på en lördag fast du till å med tyckte det var onödigt att kolla hästen. Måste ha blivit skitdyrt.

Det kan inte vara så att det är ryttaren det är 'fel' på :angel:

så det är fel på alla elitryttare som rider på så massor med konstiga bett och kan inte dom rida, vilka kan då?? :confused:
vet inte en ända av dom som rider på ett vanligt tränsbett...

för det första var det ingen akutttid. jag ringde dit medans jag satt vid datorn och dom sa att dom hade tid så jag kunde komma. blodproverna visade ingenting! fick provsvaren på posten nåra dagar sen

Det finns massor med elitryttare som rider på tränsbett.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar