hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Men hon frågade ju nu i torsdags, jag var med:crazy:

Jag vet inte vad jag ska svara på det, eftersom jag inte har lärt mig så jättemkt, var jag inte heller insatt var en kiropraktor vad för ngt:p Läste sen i en MIN HÄST tidning, men med mitt minne får jag nog läsa det en gång till:rofl:
Om jag visste att hästen hade ont i ryggen när jag kollar på den första ggn hade jag aldrig köpt den. Får jag inte veta det då, utan får själv upptäcka det så hade jag tagit den till vet. helt klart;)

Nä vi får fortsätta ngn annan dag för nu ska jag gå och lägga mig. Hoppas vi har rett ut lite av våran disskussion;)

Senast ändrad:

Om du inte har så stor koll på sakerna som skrivs i tråden, varför motsäger du dem då?

Är det ett varmblod som travtränats? Varför börja med att försöka få ner huvudet på hästen när den har ett helt annat rörelsesystem än en ridhäst har? För att hästen ska kunna bära sig med böjd nacke med framåtbjudning och styrka måste hästen först komma bort från att röra höfterna på ett sånt sätt som varmbloden ska göra!

Hästen kan mkt väl vara UA på en besiktning och som sagt vara felfri i ryggen.
Men såklart det uppstår problem med hästens rygg om hon fokuserar på att hästen ska gå med lågt huvud istället för att röra sig rätt!

Öhum, framåt/nedåt (dvs lågt huvud är en av de absolut första saker jag tränar på när jag skolar travare :crazy: FÖR ATT det är svårare för dom att vrida höfterna fel när de går ordentligt framåt nedåt! ;) avslappning, böjning och höfter känns som att det hänger ihop. Men LÅNG och låg alltså inte "på tygeln".
Inte menat som ett "försvar" eftersom jag inte har någon aning om TS använder det på så vis (skulle inte tro det utefter det som skrivits, men man vet ju aldrig :p ), tycker bara det låter precis tvärtemot de inlärningsmetoder jag fått lära mig, och då av den endra tränare jag stött på som varit riktigt duktig på att lära travare bra teknik..

Öhum, framåt/nedåt (dvs lågt huvud är en av de absolut första saker jag tränar på när jag skolar travare :crazy: FÖR ATT det är svårare för dom att vrida höfterna fel när de går ordentligt framåt nedåt! ;) avslappning, böjning och höfter känns som att det hänger ihop. Men LÅNG och låg alltså inte "på tygeln".
Inte menat som ett "försvar" eftersom jag inte har någon aning om TS använder det på så vis (skulle inte tro det utefter det som skrivits, men man vet ju aldrig :p ), tycker bara det låter precis tvärtemot de inlärningsmetoder jag fått lära mig, och då av den endra tränare jag stött på som varit riktigt duktig på att lära travare bra teknik..

Såklart hästen ska tänka framåt/nedåt men den ska inte "dö" för det. Formen ska ju komma bakifrån. Att begära att hästen ska gå med en böjd hals när den kanske inte ens kan "gå rakt" är ju att börja i fel ände och jag tror även det kan leda till att hästen får ont i ryggen.
Hästen måste ju börja med att sätta in bakbenen in under sig för att få upp ryggen och lägga över vikt på bakbenen och då kommer huvudet på rätt plats av sig själv.

Har hon dessutom bara haft hästen i 3 månader så är det väl ganska självklart att hästen fortfarande rör sig som en travare och inte en ridhäst, och många travare kan säkert inte ens lära om sig medans andra gör det i princip på en gång.

Att "rida en häst i form" innebär inte att få hästen att böja på nacken. Att hästen har en framåtbjudning är a & o. Att sträva efter att "dra ner hästens huvud" är så bakvänt det bara kan bli, och då är det inte konstigt att hästen dör! Man ligger helt enkelt bara på bromsen.

Du har gjort en tråd tidigare där du söker bett som är sänkande. Det bevisar ju att du inte riktigt vet hur man rider en häst till form. Och det är även väldigt fel tankesätt..(Om man villfå sin häst i form)

Det du borde koncentrera dig på (istället för vars hennes huvud är) Är att göra henne uppmärksam på dina signaler, Broms och igångsättningar, med MJUKA hjälper. Du skriver att hon även är pigg och vill gärna springa. Gör många igång - avsättningar. Gärna skritt-halt! Jag är uppväxt med travare och ridit många som inte är det minsta utbildade och i det allra flesta fallen i början handlar det om att hästen vill springa så som den alltid gjort. Uppe med huvudet och full fart framåt. DÅ GÄLLER DET ATT BÖRJA från STEG 1! (Som många andra här skriver) SKRITTA! Massor med skrittjobb. Klättra, tömkör. Fokusera inte på formen till en början.

Du skriver även att hästen varit dålig i ryggen. Varför då rida på en gång då? Istället tömkör och longera till en början tills ryggen byggts upp mer. Om du tycker hon går i rätt form och blir seg, är det förmodligen för att hon INTE orkar pga av att hon inte är tillräckligt uppbyggd och förmodligen för att ditt ridsätt är fel..vilket visar sig i att du söker ett "sänkande bett".

Att hästen ska ridas i form är väldigt viktigt för dess hållbarhet. Men formen ska vara bärande inte bristande. Vilket gör mer skada än nytta. Att fokusera på att få hästen att enbart gå ner med huvudet kommer till slut att visa sig i en häst med total olust till framåtbjudning.

Att hästen slår med huvudet tyder på att hon inte trivs med bettet, din hand, eller har hon något problem med sina tänder? Kolla upp tänderna, eller kanske har hon fortf ont i ryggen.

Och kom ihåg att det är inte bettet som gör inverkan på hästen, det är RYTTARENS hand.

Lycka till. Och hoppas du lyssnar på alla kloka svar du fått här.

Hej!

Din häst går inte på tygeln.. Det låter som om den enbart kröker på nacken. Detta beror säkerligen att hästen inte har tillräckligt med muskler i rygg- och bakparti för att orka bära upp dig ordentligt. SOm försvar så kröker hästen på nacken och segar sig fram eftersom den inte orkar hålla någon bjudning!
Innan du änns börjar tänka på att få hästen i en trevlig form bör du styrke- kondis träna den ordentligt. Det blir att gå upp och ned för backar. Jag säger inte att du ska sluta att rida dressyr, och fösöka att få den i en bättre form men att hästen inte kommer att vilja bjuda fram förrän den har tillräckligt med muskler. En bra övning på banan är att göra mkt tempoväxlingar för att få den mer elastisk och lyhörd. Bakdelsvändnngar är också en bra övning för att stärka hästens bakdel och för att stärka den!!

PS:::::: inga skarpa bett.... please!

Riktat både till Varmblod_lover och TS

Alltså.... Begreppet "rätt form" är inte nånting statiskt. Formen ser annorlunda ut för varje häst beroende på hästens utbildningsgrad, ryttarens utbildningsgrad och hästens kroppsbyggnad. En form som är så jobbig för hästen att den helt tappar framåtbjudningen är inte en bra form. Då har man gjort nåt fel. Blir hästen så trött av att kröka på nacken under ryttare ( :smirk: ) ska den heller inte behöva göra det.

Tänk själv, du skaffar gymkort och personlig tränare, du har inte tränat på riktigt länge och har varken kondis eller muskler. Tränaren binder fast dig i nån av maskinerna, lassar på en jäkla massa vikter och pressar dig igenom övningarna fast du inte orkar. Tappar du orken på löpbandet sparkar han dig i ändan. Osv osv.

I otäckt många fall ser vardagen ut sådär för en travare under omskolning. Det verkar vara fallet även med TS häst. Den orkar inte gå i rätt form med bakdelen och ryggen med så för att protestera åker huvudet upp. TS sätter på ett bett som håller ner huvudet och hästen har inte längre nåt att sätta emot men orkar fortfarande inte jobba på rätt sätt. Hästen kan inte fly framåt eller uppåt pga bettet, men den kan försöka maska. Tills nån sparkar på med hälarna/sporrarna :mad:

Det är inte alltid så att man kan lita på att ens tränare vet bäst, av alla tränare/ridlärare jag träffat finns det bara två jag litar på. Man får följa det som känns rätt i hjärtat. TS, känns det verkligen bra att din häst ska tycka det är jobbigt (och i förlängningen också obehagligt) att gå dressyr? Visst, det är viktigt att bygga upp ridmuskler men har du verkligen så bråttom att träningen måste ske på hästens bekostnad? Ut i skogen och ha roligt, lär dig tömköra, gå på promenader.

Jag vet inte hur gammal hästen i fråga är men ni har ju för sjutton ÅR framför er att utvecklas på! Min ena medryttarhäst är 25 år gammal, rids varje dag och gör fortfarande piaff, passage och seriebyten när matte hälsar på :D Ta vara på utbildningen och se till att ni båda har roligt! Då håller hästen bäst i längden. Hitta en tränare som både du och hästen trivs med. Jag har sett ett flertal hästar som trivs så bra med sin tränare att de verkligen lyser upp när h*n kliver in på ridbanan. Så vill i alla fall jag ha det.

Såklart hästen ska tänka framåt/nedåt men den ska inte "dö" för det. Formen ska ju komma bakifrån. Att begära att hästen ska gå med en böjd hals när den kanske inte ens kan "gå rakt" är ju att börja i fel ände och jag tror även det kan leda till att hästen får ont i ryggen.

Nu brukar iofs hästarna "dö" när de börjar gå framåt/nedåt innan de hittat lite bättre teknik och balans. Men absolut, hästen ska inte behöva kröka på nacken för det :p

Hästen måste ju börja med att sätta in bakbenen in under sig för att få upp ryggen och lägga över vikt på bakbenen och då kommer huvudet på rätt plats av sig själv.

OM hästen är framåt/nedåt (avslappnad i överlinjen) kommer det på plats av sig själv, ja! ;) Brukar vara jättepetig just med att rida lång och låg länge för att hästarna ändå brukar samla ihop sig lite när de känner sig redo.

Har hon dessutom bara haft hästen i 3 månader så är det väl ganska självklart att hästen fortfarande rör sig som en travare och inte en ridhäst, och många travare kan säkert inte ens lära om sig medans andra gör det i princip på en gång.

Absolut. Jag reagerade mest på att man INTE skulle plocka ner huvudet på hästen :p för ner ska det så fort som möjligt för att kunna länga överlinjen, men inte ner i bemärkelsen "på tygeln" ..

Du skriver att du inte har så mkt koll åp det där med ridningen, men ändå så försvarar du TS och påstår att vi hoppar på henne osv när vi faktiskt har gett bra råd till henne.

Jag tycker inte har jag har försvarat TS särskillt mkt. Bara sagt min åsikt om detta osv...Sen tycker jag att det är jag som blivit påhoppad, men det är ju vad jag tycker;)

Riktat både till Varmblod_lover och TS

Alltså.... Begreppet "rätt form" är inte nånting statiskt. Formen ser annorlunda ut för varje häst beroende på hästens utbildningsgrad, ryttarens utbildningsgrad och hästens kroppsbyggnad. En form som är så jobbig för hästen att den helt tappar framåtbjudningen är inte en bra form. Då har man gjort nåt fel. Blir hästen så trött av att kröka på nacken under ryttare ( :smirk: ) ska den heller inte behöva göra det.

Tänk själv, du skaffar gymkort och personlig tränare, du har inte tränat på riktigt länge och har varken kondis eller muskler. Tränaren binder fast dig i nån av maskinerna, lassar på en jäkla massa vikter och pressar dig igenom övningarna fast du inte orkar. Tappar du orken på löpbandet sparkar han dig i ändan. Osv osv.

Det håller jag fullståndigt med om:bow: Det är ungefär en sådan tanke jag har haft(om det nu är ngn som tro på det:() men jag har helt enkelt inte orkat skriva det men har istället förkortat det lite och hoppats att ni skulle förstå vad jag menar. För ibland tycker jag att det kan vara svårt att skriva det man menar, man hittar inte dme rätta orden så att säga:p

Det håller jag fullståndigt med om:bow: Det är ungefär en sådan tanke jag har haft(om det nu är ngn som tro på det:() men jag har helt enkelt inte orkat skriva det men har istället förkortat det lite och hoppats att ni skulle förstå vad jag menar. För ibland tycker jag att det kan vara svårt att skriva det man menar, man hittar inte dme rätta orden så att säga:p

Eller så kanske du inte har tillräcklig teoretisk bakgrundskunskap för att kunna motivera din åsikt? ;)
Men oroa sig inte, det kommer!

Ja,det kan det ju oxå stämma:D:idea: Men som sagt, man blir ju aldrig fulllärd inom hästsporten, man lär sig ngt varje dag:p

Nu brukar iofs hästarna "dö" när de börjar gå framåt/nedåt innan de hittat lite bättre teknik och balans. Men absolut, hästen ska inte behöva kröka på nacken för det :p

OM hästen är framåt/nedåt (avslappnad i överlinjen) kommer det på plats av sig själv, ja! ;) Brukar vara jättepetig just med att rida lång och låg länge för att hästarna ändå brukar samla ihop sig lite när de känner sig redo.

Absolut. Jag reagerade mest på att man INTE skulle plocka ner huvudet på hästen :p för ner ska det så fort som möjligt för att kunna länga överlinjen, men inte ner i bemärkelsen "på tygeln" ..

På tygeln = Med ryggen *hrm* svårt och lite klurigt att hitta en bra "förkortning" men som sagt, höjer hästen upp ryggen och bär upp ryttaren så kommer ju samtidigt huvudet nedåt. Kollar man på en skiss över hästens skelett så förstår man lite bättre. Eller om man har ett mjukisdjur. Lyfter man upp den i ryggen så hänger ju huvudet neråt, benen rakt ner, lyfter man i huvudet så hamnar bakbenen långt bakom hästen.

På tygeln = Med ryggen *hrm* svårt och lite klurigt att hitta en bra "förkortning" men som sagt, höjer hästen upp ryggen och bär upp ryttaren så kommer ju samtidigt huvudet nedåt. Kollar man på en skiss över hästens skelett så förstår man lite bättre. Eller om man har ett mjukisdjur. Lyfter man upp den i ryggen så hänger ju huvudet neråt, benen rakt ner, lyfter man i huvudet så hamnar bakbenen långt bakom hästen.

Tror jag förstår vad du menar, men inte riktigt var du vill komma..? :p
LÅÅÅNG och låg form, det ger ibland automatiskt lite lite samling om rygglinjen verkligen är lång och avslappnad, eftersom hästen måste vinkla bakdelen lite för att kunna hålla balansen. Därav att jag jobbar mycket i det långa låga med travare - gott om tid att lära sig hitta balansen utan att jag stör en massa i handen eller t o m låser hästen! Sen tycker jag det är meningslöst att kräva "på tygeln" dvs en lite mer samlad och aktiv arbetsform om inte hästen som utgångsläge har det långa låga. Strävar den minsta lilla uppåt så tigger man om spänning varje gång man ber om lite till...
Eftersom lång och låg är utgångsläget så kan jag erkänna att jag alltid fokuserar på huvudet ganska tidigt i utbildningen :p fast inte "kröket" eller form/samling, det kommer senare. För som sagt, har man väl det långa låga befäst hos hästen, DÅ håller jag med om att huvudet brukar komma på plats automatiskt när man "rider den rätt" och ber om lite mer samling! :idea:
Annars - på en travare i synnerhet - så ber man som sagt om spänning. Därav tror jag inte på att enbart fokusera på rumpan, det hjälper ju inte om överlinjen är spänd :p

Ja...Hahahaha. Jag är faktiskt väldigt glad att jag håller på med travsport nu förtiden det är så mkt att hålla reda på inom ridningen bla att få hästen i rätt form osv osv. I travet behöver man bara sitta i vagnen utan att tänka "oj här kommer en sväng nu måste jag ställa hästen." Eller att få den i rätt form. Hahaha..I travsporten lär man ju sig mkt mer annat:)

LÅÅÅNG och låg form, det ger ibland automatiskt lite lite samling om rygglinjen verkligen är lång och avslappnad, eftersom hästen måste vinkla bakdelen lite för att kunna hålla balansen. Därav att jag jobbar mycket i det långa låga med travare - gott om tid att lära sig hitta balansen utan att jag stör en massa i handen eller t o m låser hästen! Sen tycker jag det är meningslöst att kräva "på tygeln" dvs en lite mer samlad och aktiv arbetsform om inte hästen som utgångsläge har det långa låga. Strävar den minsta lilla uppåt så tigger man om spänning varje gång man ber om lite till...

Annars - på en travare i synnerhet - så ber man som sagt om spänning. Därav tror jag inte på att enbart fokusera på rumpan, det hjälper ju inte om överlinjen är spänd :p

:bow:

Först tänkte jag också att det lät lite konstigt att du började med att få ner huvudet på hästen.. ? Men nu förstår jag. Du förklarar bra! :)
Och jag kan hålla med när man menar "få ner huvudet" = länga överlinjen, få hästen att slappna av i kroppen och inte gå och spänna ihop sig.
Alltså inte: "få ner huvudet"= trycka ihop och samla ihop hästen utan framåtbjudning och när hästen inte är redo för det. Då blir den bara mer spänd som du säger.

Om ts fortfarande följer tråden (:confused:) så tycker jag du ska tänka på det totola säger. Att tänka mer på att länga överlinjen än att tänka på att få hästen på tygeln!! Din häst kanske inte är bara "seg", den kanske även är spänd. Det är därför ni får en konflikt istället för samarbete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar