hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Alltså hallå, är ni blinda eller vad då????
Till och med jag fattar att hästen blir "seg" när hon går rätt för att hon tycker att det är jobbigt!
Och sen tycker jag att man har rätt och fråga när man är lite osäker på en sak, men istället för bra svar får man bara en massa spydiga kommentarer!!
Man börjar undrar om alla här har så mkt kunnskaper inom detta för det ser inte ut som det..Man får en uppfattning om att det bara är småbarn. Uppför er mer vuxen och ställ inte en massa frågor som inte tillhör ämnet!!!Ni är väldigt snabba på att kritiserar och dömma ut personer!

Tack för ordet!!!:cool:

Snygg stil av dig att påpeka att vi alla andra är spydiga - med ett spydigt inlägg.

Jag reagerar på att man dövar symptomen istället för att lösa problemet, och om man alltid vill bli struken medhårs så kanske inte ett forum är rätta stället att leta efter medhåll.

En häst som går i rätt form bli inte som TS häst. Punkt.

(Har ni föresten sett att TS tidigare startade en tråd där hon undrade om det fanns något bett som tog ner huvudet på hästen? :smirk: )

Så du menar det att hästar som aldrig gått rätt, tycker inte att det är jobbigt när dem väl får göra det?? Då har du kanska fel, eller oxå är det ngt fel på alla hästar som jag ridit som aldrig gått rätt.

Sen så bryr jag mig inte om vad TS har gjort för trådar, man har väl rätt att fråga om saker och ting utan att man bli dumförklarad..

Är du och TS samma person eller? :confused:

Visst, vissa hästar kan bli lite loja när de först börjar gå i form, men det är ju när de är så pass svaga att de inte orkar gå i form några längre stunder (dvs de tappar formen tittsomtätt), eller när man kräver För mycket av dem så de tillslut blir trötta.

Ja, fast man kanske ska ta åt sig av de (bra) tips och råd man får då.
Iom att hon undrade om det fanns något bett som fick ner huvudet, så antar jag att hon inte har en aniong om hur man får häsetn i rätt form. (få ner huvudet och form är inte samma sak)

nä det är vi inte, varför skulle vi vara det:crazy:

Ja, och det kan ju vara därför denna hästen är seg när hon få ner henne i rätt form för att det just är jobbigt osv..Inte för att det är ngt fel på hästen så man måste ta henne fort som tusan till klinik. Alla hästar reagerar ju olika när man jobbar dem rätt.

Har ingen aning om denna tråd som hon gjorde och bryr mig inte heller eftersom det inte hör hit till denna tråden..Och hon vet säkert att få ner huvudet och gå i form är helt olika saker. Men tycker inte du att man få ställa en fråga om det finns ett bett som gör att hästen inte gå högt med huvudet. Hon kanske inte är så inställd på detta med bett. Även jag är inte så bra på alla dess bett som finns, då jag egentligen inte alls är intresserad av ridning utan trav är mer min grej. Men för att mina hästar ska trivas i ridningen så försöker jag hitta den utrustningen som passar dem. Och nu efter 2 år har jag hittat den rätta till min första häst.

Sen måste jag fråga varför ni alltid säger åt ngn som rider på pelham att genast byta bett:confused:

jag tror att du tänkte på mitt inlägg

- för det första hon tar inte åt sig tipsen hon får ven fst att hon fått massor av klocka råd från ex. Vita som skrev ett mkt bra inlägg
istället trotsar hon imot och blir stöddig

hon BER om hjälp och folk svarar och ger jätte bra tips
frågor ställs även runt omkring hästen för att man ska kunna få en bild över hur hästen mår och hur hästen har det och sedan där efter försöka hjälpa till.

För att du försvarar henne mot de råd som är bra och som säkerligen skulle fungera på hästen.

Om man vill sin häst väl så åker man och kollar upp den när den reagerar sådär kraftigt och konstigt på sådana saker som TS häst gjort.

Det har ganska mycket att göra med denna tråd då TS uppenbarligen inte har en aning om hur man rider hästen i form. (Vilket genast blir relevant då hon påstår att hon rider hästen i form)
Vet man hur man gör det så frågar man inte om det finns något bett som får ner huvudet på hästen, då det inte öht har med formen att göra.

inte för att vara sån nu då, men jag tycker ni bara har sagt att hon ska ta hästen till en klinik så att en vet. ska kolla igenom hästen. Jag tycker inte det är en "massa" bra råd.
Och detta med att hon blivit "stöddig" håller jag inte med om, men innan jag säger ngt sak jag läsa igenom tråde en gång till. Men liksom tänk er själva om jag kommer och säger till er att ta er häst till en klinik när du redan vet vad som är felet, i detta fallet har ju hästen haft ont i ryggen men hon är ju snart frisk.

En häst som går i rätt form bli inte som TS häst. Punkt.

Medhåll, men såklart kan den göra det i något läge INNAN formen blir bra - i ett mellanting där ryttaren inte har alla pusselbitar på plats.
Innan jag fått allt på plats under ett pass (ibland går det direkt, ibland blir det lite "vingel" i början") kan kusen antingen rinna iväg framåt eller stå emot. INNAN den går bra som sagt, men det är ju för att jag ber den komma till stadiet där den går bra... :p

inte för att vara sån nu då, men jag tycker ni bara har sagt att hon ska ta hästen till en klinik så att en vet. ska kolla igenom hästen. Jag tycker inte det är en "massa" bra råd.

Alltså, veterinär kanske var lite överdrivet om den "börjar bli bra" för då antar jag att hon redan hade kollat med vet en gång eller sett till att hästen fått behandling :p
Att man tjatar om att kolla upp ryggen (och SADELN givetvis) tycker jag är högst relevant, särskilt om det är en häst som vill gå högt med huvudet och står emot när den går lägre. Sitter det något problem i ryggen, litet som stort, då kan man ge sig sjutton på att det märks i ridningen och särskilt på en häst som kanske inte är (seriöst) riden så länge - då är symptomen ofta tydligare.
Vissa hästar vägrar jag rida om jag inte vet att de är kollade i rygg/höfter/hals/nacke, just för att de spänner sig/inte vill slappna av i så hög grad att man börjar misstänka saker och ting.

Så du menar det att hästar som aldrig gått rätt, tycker inte att det är jobbigt när dem väl får göra det?? Då har du kanska fel, eller oxå är det ngt fel på alla hästar som jag ridit som aldrig gått rätt.

Sen så bryr jag mig inte om vad TS har gjort för trådar, man har väl rätt att fråga om saker och ting utan att man bli dumförklarad..

En häst som med en typ av bett rusar iväg och inte går att få stopp på och med ett annat bett går med sänkt huvud och helt utan framåtbjudning trots att ryttaren inte håller i tygeln gör det knappast för det är jobbigt!

Det är stor skillnad att rida en häst som inte har framåtbjudning och en häst som inte orkar.

När jag köpte min häst förra året var hon inte riden på 2 år och hade gått med föl, hur mkt kondis och muskler har de då? Hon orkade definitivt inte att galoppera i rätt form men tappade aldrig framåtbjudningen. Ca 6 månader senare så gick hon i stadig form i alla gångarter, förstod sidförande skänkel och jag kunde börja träna enkla galoppombyten på henne. Och jag tror verkligen inte min häst är unik. Där emot har hon framåtbjudning och viljan att arbeta.

Man ska även ha i tanken att en varmblodig travare har ett helt annat rörelsesystem än vad ridhästar har.

Senast ändrad:

kanpp

OBSERVERA varmblod_lover är kompis med TS

bara så ni alla vet, ta det inte som kritik.

Man ska även ha i tanken att en varmblodig travare har ett helt annat rörelsesystem än vad ridhästar har.

Huvet på spiken. Tror det tar lång tid eller skicklighet för att få hästen våga slappna av och använda rygg/höfter "rätt" inom ridning, eftersom bara länga sig framåt/nedåt kräver en helt annan teknik för att det ska kännas bra för hästen.
Men det betyder ju också att det är himla viktigt att jobba med tekniken parallellt med/innan man börjar kräva "form" :p

"Jobbigt" kan det absolut bli om man drar på bett med hävstångseffekt och RIDER i det läget, för det kan ha varit hundra gånger mer än man kan kräva då. Särskilt om den har spänningar/låsningar.

Medhåll, men såklart kan den göra det i något läge INNAN formen blir bra - i ett mellanting där ryttaren inte har alla pusselbitar på plats.
Innan jag fått allt på plats under ett pass (ibland går det direkt, ibland blir det lite "vingel" i början") kan kusen antingen rinna iväg framåt eller stå emot. INNAN den går bra som sagt, men det är ju för att jag ber den komma till stadiet där den går bra... :p

Ja det säger jag inte emot :)

Men liksom tänk er själva om jag kommer och säger till er att ta er häst till en klinik när du redan vet vad som är felet, i detta fallet har ju hästen haft ont i ryggen men hon är ju snart frisk.

Men hon vet ju inte vad som är felet om hon för det första rådfrågar här, och för det andra inte har kollat upp hästen (kiropraktor räknas fortfarande INTE)

Och om det handlar om att hästen snart är frisk, så sitter man inte på den öht, det säger ju sig självt.

"Och om det handlar om att hästen snart är frisk, så sitter man inte på den öht, det säger ju sig självt."

Håller helt och hållet med.

NU är ju travare gjorda för att springa fort rakt fram, och då krävs det ju heeelt andra saker av hästen när man ska rida den i form, så jag rekommenderar fortfarande att ta hjälp av en KUNNIG tränare som kan hjälpa dig att, genom tömkörning stärka hästen så att den orkar med att atbeta under ryttare!

kanpp

OBSERVERA varmblod_lover är kompis med TS

bara så ni alla vet, ta det inte som kritik.

ÅHHH vad du är smart:idea: Jag förnekar inte att hon är min kompis. Kände att jag var tvungen att hjälpa henne, men det var ju helt fel, bara för att jag inte höll med er så gav ni sig på mig med en gång, eller har jag fel..
Då kanske ni kan lista ut att jag har sett denna hästen i verkligheten oxå:idea: Och det säger ju en del;)

Då vet du förmodligen också att det var en ren lögn att hästen är utredd på klinik i går.

Om ni har alla svaren och inte vill veta folks åsikter så förstår jag inte varför man vänder sej till ett forum??
Hon har här fått olika tips såsom utrustning, riding och även att kolla upp hästen. Frågar man på ett forum så får man många olika svar eftersom alla tycker olika saker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar