hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Du klara på att Vi i tråden har attityd URSÄKTA
vadå gav sig på? HALLÅ man skriver inte i en disskusions tråd om man inte tål att bli irågasatt
ang. att du sätt hästen irl VISST jag tror dig, MEN om du nu vet och känenr hästen varför kan du då inte ge tips IRL till TS ? hon bad om hjälp här i tråden och då får man svar PUNKT

btw. jag ber om ursäkt om någon läser detta inlägg som stötande, jag är bara sur.

Sen måste jag fråga varför ni alltid säger åt ngn som rider på pelham att genast byta bett:confused:

Det gör vi inte. Jag är FÖR peljham i många lägen, det är nog det absolut bästa av de skarpare alternativen samt utmärkt att FORTSÄTTA skolning på som komplement/ istället för kandar, men TS är inte där. Och att använda ett bett för att dra ner huvudet på en häst är att börja i fel ände, det är inte det bettet är till för. Lös problemen först, finlira sedan. Typ.

Du klara på att Vi i tråden har attityd URSÄKTA
vadå gav sig på? HALLÅ man skriver inte i en disskusions tråd om man inte tål att bli irågasatt
ang. att du sätt hästen irl VISST jag tror dig, MEN om du nu vet och känenr hästen varför kan du då inte ge tips IRL till TS ? hon bad om hjälp här i tråden och då får man svar PUNKT

btw. jag ber om ursäkt om någon läser detta inlägg som stötande, jag är bara sur.

Om du läser på sidan 4 i denna tråden så ser du att jag har gett henne tips. Och detta tips har jag sagt hela tiden, men ni har bara varit insatta på att hästen MÅSTE till en klinik att ni inte ens sett det inlägget..
Okej, "gav sig på" var väl helt fel ord, men jag får inte fram det rätta ordet..Men ett tex var: Jag har en helt annan åsikt (som troligtvis är det rätta) och efter ett tag var det ngn som skriver"Är ni samma person eller" Hallå hur kan man ens få för sig att ens skriva så. Sen kommer du helt stöddigt och skriver "Varmblod_lover och TS är kompisar bara så alla vet detta" Och vad är det för ett jävla sett!!
Jag tål all kritik jag få. Och jag tar hellre emot det än att se min kompis ledsen på allt "snällt" ni skriver om hennes ridning och hennes häst. Jag tycker det är förjävligt!!Och ni ska kallas vuxna...

Det gör vi inte. Jag är FÖR peljham i många lägen, det är nog det absolut bästa av de skarpare alternativen samt utmärkt att FORTSÄTTA skolning på som komplement/ istället för kandar, men TS är inte där. Och att använda ett bett för att dra ner huvudet på en häst är att börja i fel ände, det är inte det bettet är till för. Lös problemen först, finlira sedan. Typ.

Okej, men jag tänkte typ inte bara i denna tråden utan alla ggr.
I våras la jag in en bild på min häst där jag red med ett pelhambett och jag hade ett par sporrar. Jag fick genast höra "Byt bett och ta bort sporrarna" Varför ska jag göra det när hästen och jag trivs med det:crazy:
Har läst i andra trådar där dem rider med pelham, även där står "Byt bett"
Jag fattar inte varför "ni" säger då??

Självklart är det upp till var och en vilket bett man väljer att använda. och som man hört så många gånger förut så är ett bett inte hårdare än den hand som håller i det....
Vad jag tror många tänker på är att pelham räknas som ett skarpt bett som man inte ger till en nybörjare. Om man inte är kunnig så blir det lätt så att med att skarpt bett drar man ner hästens huvud så det ser snyggt ut, trots att hästen inte alls jobbar rätt när den enbart böjer på nacken.

När det gäller den här tråden så tror jag att pelham är fel bett för TS och hennes häst. Hon skrev att hon bytte till det bettet för att hästen skulle få ner huvudet; för att den inte skulle knocka henne.
Enligt mig är detta inte rätt metod, man ska inte tvinga ner hästens huvud med ett hårt tryck mot nacken.
Särskilt eftersom ts häst blir seg när den kröker på nacken = alltså trycker hon bara ner huvudet och glömemr aktivera bak.
Hon skrev att hästen verkade trivas med bettet och jag tycker det är lite lustigt att ingen hittils har reagerat på att hon skrev att "hästen skummade i munnen". ... Enligt anders eriksson betyder det att hästen inte trivs med bettet! Särskilt också eftersom hästen dessutom gapar när hon tar av nosgrimman!!
Jag tycker detta är självklara bevis på att denna häst inte bör ridas på pelhambett.

Skarpa bett ska man enbart ha i perioder om man inte klarar av sin häst på ett milt bett.

Självklart ska man även vara tillräckligt kunnig, mjuk i handen osv om man ska ta på sin häst ett skarpt bett (dvs man ska kunna lösa problemet!!) annars ska man nog be någon annan om hjälp innan man förstör hästens mun.

Ang din tråd har jag inte en aning om vad du skrev för att folk skulle säga det.

Om du läser på sidan 4 i denna tråden så ser du att jag har gett henne tips. Och detta tips har jag sagt hela tiden, men ni har bara varit insatta på att hästen MÅSTE till en klinik att ni inte ens sett det inlägget..
Okej, "gav sig på" var väl helt fel ord, men jag får inte fram det rätta ordet..Men ett tex var: Jag har en helt annan åsikt (som troligtvis är det rätta) och efter ett tag var det ngn som skriver"Är ni samma person eller" Hallå hur kan man ens få för sig att ens skriva så. Sen kommer du helt stöddigt och skriver "Varmblod_lover och TS är kompisar bara så alla vet detta" Och vad är det för ett jävla sett!!Jag tål all kritik jag få. Och jag tar hellre emot det än att se min kompis ledsen på allt "snällt" ni skriver om hennes ridning och hennes häst. Jag tycker det är förjävligt!!Och ni ska kallas vuxna...

1. adå som troligtvis är den rätt? VI har inte sätt hästen såå visst ett definitivt utalande går inte men man kan försöka så kom inte in här och var bäst bara för du ar sätt hästen innan :cool::smirk:
bara hatar sånt, det är ju tydligt att du inte kan ta imit kritik och frågor utan du anser (utav den bilden jag får av dig.) att man ska kunna ha ett definitivt och korekt utalande direkt när man öppnar tråden

2. vad skrev jag i slutet av inlägget då? Jag informerade (you name it..) om att du inte var TS -> utan bara en vän då kan man se dina inlägg på HELT annat vis

3. jag är 15 år kallar du mig vuxen så blir jag ledsen

Jag har då aldrig fått till svar att byta bett eller rida mer dressyr/markarbete när jag frågat vad som kan vara ett bra alternativ till ett skarpare bett.

Är det ett varmblod som travtränats? Varför börja med att försöka få ner huvudet på hästen när den har ett helt annat rörelsesystem än en ridhäst har? För att hästen ska kunna bära sig med böjd nacke med framåtbjudning och styrka måste hästen först komma bort från att röra höfterna på ett sånt sätt som varmbloden ska göra!

Hästen kan mkt väl vara UA på en besiktning och som sagt vara felfri i ryggen.
Men såklart det uppstår problem med hästens rygg om hon fokuserar på att hästen ska gå med lågt huvud istället för att röra sig rätt!

Jag har en helt annan åsikt (som troligtvis är det rätta)

Jag tål all kritik jag få.

Att tåla kritik innebär också att kunna inse att man inte alltid har rätt, i vissa fall jätte jätte fel!
Om man själv anser 1 sak, och sen 10-15 st andra anser en helt annan sak, och kanske dessutom samma saker, kanske man ska börja fundera på om de faktiskt kan ha rätt, eller i alla fall, värt att testa deras förslag?

Det är en sån otrolig blandning häst människor på buke att för mig i alla fall, så får jag samma tips och råd från 5 olika personer, den ena håller på med hoppning, den andra rider dressyr, den tredje läser hippologen, den fjärde jobbar med galoppörer och den femte rider western och säger samma sak, så är det väldigt troligt att det skulle fungera. Alla tränar, rider, utfodrar osv sina hästar på helt olika sätt, de enda som finns gemensamt är att de har hästar i sitt stall, men de har ändå allihopa samma "lösning/tips" på problemet!

1. adå som troligtvis är den rätt? VI har inte sätt hästen såå visst ett definitivt utalande går inte men man kan försöka så kom inte in här och var bäst bara för du ar sätt hästen innan :cool::smirk:
bara hatar sånt, det är ju tydligt att du inte kan ta imit kritik och frågor utan du anser (utav den bilden jag får av dig.) att man ska kunna ha ett definitivt och korekt utalande direkt när man öppnar tråden

2. vad skrev jag i slutet av inlägget då? Jag informerade (you name it..) om att du inte var TS -> utan bara en vän då kan man se dina inlägg på HELT annat vis

3. jag är 15 år kallar du mig vuxen så blir jag ledsen

1. Ja, det tro jag är rätt då TS har frågat sin ridlärare som är jätteduktig och hon sa att det troligtvis var så att hon tyckte det var jobbigt. Och jag kommer inte in här och säger att jag är bäst. (ett till påhopp) Som jag sa innan, en åsikt om saken och som dem flesta personerna vi frågat i verkligeten som oxå sett hästen oxå tro att det är..

2. Ja, det kanske man kan, men det är oxå min egna åsikt om saken. Jag hade skrivit så oxå även om hon inte var min kompis.

3. Skrev inte att du var vuxen och skulle inte vilja göra det eller...Såg med en gång när du skrev "Varmblod_lover och TS är kompisar bara......" att du var ung. för så skriver inte en vuxen. Det är kanska barnsligt skrivet tycker jag...

1. OM hon nu gjort det säg mig då VARFÖR ber hon om råd på BUKE då?

2. jaa och?

3.låt mig vara liten på jorden då (!!) men hur mogna är dina inlägg då?
OM jag är 15 och skriver som en 45 årig kärring skulle du då utala dig annorlunda. var glad för att jag inte skriver typ och massa konstiga förkortningar som är oläsliga.
och Du som snackar om massa konstiga påhopp vad är inte det för ett påhopp då att skriva
Skrev inte att du var vuxen och skulle inte vilja göra det eller...Såg med en gång när du skrev "Varmblod_lover och TS är kompisar bara......" att du var ung. för så skriver inte en vuxen. Det är kanska barnsligt skrivet tycker jag...

Ja, visst. Jag har haft fel många ggr och det vet jag varför. Ridning är inte min grej. Jag är mkt mer insatt i trav. Men jag har lärt mig kanska mkt ändå inom ridningen men jag har mkt kvar att lära. Och jag säger inte att jag är bäst här. Det ända jag har sagt är min egna åsikt om varför hästen går segt. Det kanske är så att hon får lite ont ryggen av det eftersom hon haft det, inte vet jag. Men det verkar mer logiskt i mina tankar att hästen tycker dt är jobbigt. Det tycker ju alla hästar som aldrig blivit ridna i rätt form. Och visst, det låter ju knas att hästen blir jätteseg när hon väl gå rätt för det har jag aldrig varit med om, men däremot att hästen skritta lite långsamare men behåller framåtbjudningen. Jag har aldrig sett henne rida henne i form. Bara när hon skrittade och travade lite i paddocken. Förutom att hästen bär sitt huvud väldigt högt upp så det kanska bra ut. Och hon har faktiskt bara haft sin häst i 3 månader, då känner man ju inte sin häst till 100 %.
Men jag sa min åsikt och jag känner att jag genast blev påhoppad. Det är vad jag tycker. Men inte bli jag ledsen för det, som jag sa kan jag ta emot kritik då jag tycker detta är kanska roligt. Jag är lite knäpp av mig:D Men jag blir absolut inte arg eller så.

Om det nu är så att du har extremt dåligt minne..

Detta skriver till Krulidut, till ett inlägg som du citerade.

Ja det vet jag mkt väl att skrev. Men om du läser innan det jag skrev. Meningen före så fattar du nog vad jag menar. Det jag menar att det är taskigt att säga till en person man inte känner och säger att hon inte kan rida osv.
Och ja, jag har dåligt minne, men inte så dåligt minne;)

Jag fattar mycket väl vad du "menar", men tyvärr så verkar ju allt det vi skriver stämma.

1. OM hon nu gjort det säg mig då VARFÖR ber hon om råd på BUKE då?

3.låt mig vara liten på jorden då (!!) men hur mogna är dina inlägg då?
OM jag är 15 och skriver som en 45 årig kärring skulle du då utala dig annorlunda. var glad för att jag inte skriver typ och massa konstiga förkortningar som är oläsliga.
och Du som snackar om massa konstiga påhopp vad är inte det för ett påhopp då att skriva

1 Hon skapade denna tråden innan hon frågade sin ridlärare. Men när hon insåg att folk "bara" sa att hon skulle ta sin häst till vet. så frågade hon sin ridlärare för att höra vad hos sa om detta.

3 "Man behandlar folk som man själv vill bli behandlad" Har du lärt dig den GYLLENE REGELN? Om inte, så har du gjort det nu;) Du gjorde ett påhopp och jag gav ett tillbaka;)

Senast ändrad:

Ja det kan mkt väl stämma. Och jag tro säkert att hon kommer ta sin häst till vet. men tuvärr kan man kanske inte åka med en gång. Hon kanske vill se hur sin häst bli efter att kiropraktorn är färdig, är hon fortfarande "dålig" tar hon ju naturligtvis sin häst till vet. Men eftersom hästen har svarat mkt bra på denna behandlingen så kanske hon tycker att det verka onödigt att åka till en vet. Hade jag nog med tyckt:p hihi

För övrigt tycker jag att vi ska lägga ner denna diskussionen, den har totalt spårat ur. Håller ni inte med??

Senast ändrad:

Är man tillräckligt häst&ridvan för att rida en travare (väl) i form, så har man nog tillräckligt hästvana och vett att ta sin häst till vet. INNAN kiropraktor.
En kiro. kan förstöra hästen om den har något fel som den inte kan se.

1 Hon skapade denna tråden innan hon frågade sin ridlärare. Men när hon insåg att folk "bara" sa att hon skulle ta sin häst till vet. så frågade hon sin ridlärare för att höra vad hos sa om detta.
Nej, hon hade rådfrågat tränaren Innan. Vi gav henne råd, när hon sa saker som blev värre och värre rådde vi henne att gå till vet.

Hur många råd fick hon inte INNAN vet. frågan kom? :smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar