hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Så du hann fram och tillbaka till kliniken, + en genomgång av hästen på 2 timmar? Vilken klinik var det? Det var den snabbaste veterinär jag någonsin hört talas om. Dessutom måste ni ju ha kliniken precis utanför dörren.

vi har typ 1,5 mil till kliniken och det tar ju typ en kvart att köra??

vf blir alla så missnöjda nu när jag väl har varit och kollat henne? :S

har inte orkat läsa igenom tråden men tycker du verkar väldigt negativ till att kretik du får, tycker du fått mycket bra tips här

vi har typ 1,5 mil till kliniken och det tar ju typ en kvart att köra??

vf blir alla så missnöjda nu när jag väl har varit och kollat henne? :S

Det hade varit jättebra om du gjort det. Men ledsen, det tar inte 2 timmar att lasta + köra + genomgång på klinik. Dessutom är det lördag.

Vad gjorde dom då?

kollade igenom henne såklart, böjprov, kollade ryggen, tog en massa blodprov och sånt...

eh? Får man inte fråga? Det är ju vad hela tråden handlar om.

Tråden handlar väl tusan inte om vad som hände på kliniken utan tjejen frågade bara varför hästen går så segt när hon går rätt. Och bara för det ska man väl inte tänka "o my gud. Det är ngt fel på hästen, vi tar den till kliniken fort som fan"

Nej jag har inte skrivit ngnstans att hon borde åka till klinik. Även om jag kanske tycker det så vill man ofta som hästägare testa lite annat först, och det har jag full förståelse för. Och jag tror största problemet ligger i hennes ridning. Låter helt konstigt att hästen blir galen av vanligt tränsbett så den sliter av en martingal. Trodde inte det var möjligt att en häst, med sin mun, kan slita sönder en martingal. Såfalla måste en extremt hård hand hålla i tyglarna. Dock låter det knappt troligt ändå :confused:

Men nu sa hon ju att hon varit in på klinik. Kl 14 satt hon vid datorn, sen lasta häst och klinik på en lördag och är tillbaka vid datorn 2 timmar senare. Låter helt otroligt i mina öron och jag tror inte ett dyft på det. Gör du?

Men alltså, när hon precis köpte sin häst red hon med martingal, då hade hon ju ingen aning om att hästen hade ont i ryggen. Så det är mkt möjligt att hon slet av den pga av smärtan i ryggen, sen kanske martingallen var "gammal och sliten" och hade lätt att gå sönder. Inte vet jag, men det är min teori.
Och när hon red på vanligt tränsbett så var hon ju väldigt stark, Bytte bett till pelham och är inte lika stark och tjejen har bättre kontroll på sin häst. För mitt ena vbl var det likadant, hade ett vanligt tredelat och det gick inte alls att få stopp på hnm, även om jag tränade mkt dressyr. Bytte till pelham och jag ångrar verkligen inte att jag gjorde det..
Och en annan sak. Min andra vbl vantrivs med bett i munnen. försökte med flera olika bett men hittade inget som han trivdes med, bytte till hackamore och hästen blev en helt annan häst.
Det jag försöker säga det att jag tycker man ska prova lite olika utrustningar på hästen för att se om man hittar ngt den trivs med, gör man inte det kanske det är ngt fel på den, ryggen, tänderna osv.
Sen bryr jag mig inte om hon varit på kliniken eller ej. Det är hon som känner sin häst mer än ngn annan. Säger hon att det inte är ngt annat fel så är det ju så!

Senast ändrad:

sällar mig till skaran som hävdar att en häst som blir jätteseg när den "går på tygeln" inte alls går på tygeln, och att man på en redan seg häst inte borde sätta något så skarpt som ett pelhambett.. om du inte kan rida hästen på rätt sätt tycker jag du ska be någon kunnig ryttare som om hjälp, någon som kan få igång bakbenen på hästen så att den arbetar korrekt! har du provat med att sätta ett rakt tränsbett i hästens mun? det skulle kanske fungera (nu vet jag ju inte vilka vanliga tränsbett som inte har funkat tidigare) men endel får ju stora knäppen av att ha bett som rör sig i munnen...Sedan tycker jag nog att, om ridningen nu inte alls fungerar, tömkör hästen ett tag! ta hjälp av någon kunnig som kan visa dig, tömkör du kan du ju se på ett annat sätt hur hästen jobbar, och den får en chans att bygga upp den ryggmuskulatur som krävs för att den ska orka bära en ryttare i balans och form. lycka till!

knapp

kom på det nu
att byt bett och rid henne i form då borde hon ju inte bli lika seg :idea: ^^

japp, gjorde det idag.....

jag har typ lösa tyglar, då håller jag väll inte för hårt??:confused::confused:

Idag? Vet du om att det är lördag?
Vad fick du för resultat då?

Om du har lösa tyglar kan du ju inte ha ridit hästen i form!

Varför känns det som att du inte ens har någon egen häst?
(får vi hoppas.)

japp, gjorde det idag.....

jag har typ lösa tyglar, då håller jag väll inte för hårt??:confused::confused:

Jag tolkar detta som att hästen kraftigt visar att h*n har ont någonstans. En häst som med en typ av bett tar bettet, går inte att stanna och dessutom knockar sin ryttare :eek: och med ett annat bett går med sänkt huvud men inte framåt trots att ryttaren tyglarna hänger löst.

Som sagt, åk med hästen till en klinik och gå igenom hela hästen. Jag vet inte vilken klinik som är närmast dig, men för mig är det Ultuna och där har det ca 2-3 veckors väntetid och när jag gjorde en vet.besiktning så var vi på kliniken i 3 timmar sen + resa.

sällar mig till skaran som hävdar att en häst som blir jätteseg när den "går på tygeln" inte alls går på tygeln, och att man på en redan seg häst inte borde sätta något så skarpt som ett pelhambett..

ursäkta mig men jag har aldrig sagt att hon är seg annars, hon är ett krutpaket!!!

jag har inte hängande tyglar, men lösa, jag har bra kontakt med min hästs mun men jag har dom inte hårt tagna!...

Jag tycker du borde ta hjälp av en tränare innan det är för sent för din stackars häst.

Snälla, skaffa kunnig hjälp IRL!!!!

OM hon är pigg = bra det ska du behålla
men när din häst kommer till ridning så dör hon det måste du klura ut IRL med HJÄLP av TRÄNARE

tips: bara för att alla säger tränare menar vi inte (iallfall inte jag.) tränare varje vecka utan kanske 1-2 g månaden

OM hon är pigg = bra det ska du behålla
men när din häst kommer till ridning så dör hon det måste du klura ut IRL med HJÄLP av TRÄNARE

nej, hon är pigg alltid förutom när jag rider henne i rätt form då hon blir seg och lite armfådd, vilket jag tror personligt att det beror på att hon tkr det är jobbigt eftersom hon aldrig är riden så innan...

har du kommit fram till det så undrar jag varför du frågar?
det låter som ett defenitift utalande = du behöver inte hjälp om du inte tar åt dig och försöker åtgärda problemet

såååå då kan du sitta där och rida din slöa häst i en form med långa tyglar på ditt perlham och åka till vet. på 2 timmar

snälla jag ber dig, skriver man en tråd och BER om hjälp då får man för tusan tänka och försöka se allt med andra ögon.

jag har börjat träna rätt mkt dressyr med mitt vbl nu då hon har blivit relativt fra i ryggen igen så jag tänkte att hon skulle arbeta upp ryggmusklerna lite, ända problemet är att hon blir AS SEG när hon går på tygel, det går i slow motion typ och trava, det kan man ju bara glömma... har testat med sporrar och inte fan lyssnar hon mer för det, inte med spö heller...
vet någon vad jag kan göra för att hon ska bli mera frammåt eller är det så i början att dom blir as sega ?? :confused::confused:

Har inte följt tråden men två tankar poppar upp i huvudet på mig:
* Är du säker på att hästen inte står emot snarare än blir seg? Stor skillnad, seghet beror på inkonsekvens från ryttarens sida, att hästen står emot beror på brist på framåtbjudning ev. i kombination med brist på teknik/att ryttaren inte sätter hästen i balans.
*Säker på att hon blev seg för att hon går "på tygeln"? Inte att framåtbjudningen var dålig redan innan och det märks mer när hästen måste jobba eller blir störd av ryttaren? ;)

har kollat henne nu och det var inget annat än muskelspänningar... det går ju att rida henne normalt nu förutom att hon är så seg när hon går i form och personligen tror jag att det är för att hon tycker det är jobbigt och även mina ridlärare på mitt gymnasium säger att det antagligen är därför hon är så seg...

En liten parantes:
Om hästen inte går med eftergift "hela vägen" vilket det lätt blir om dom spänner emot i halsen och/eller ryggen (det känner du i handen - har hästen stöd i bettet men ändå känns som ett moln i handen är den INTE spänd! ;) ) så är det lätt att de står emot. Vissa kör på metoden att driva framåt då vilket brukar fungera, men jag kör hellre på lirka + massa eftergift (framåt/nedåt) och jobba mycket på volter på samma sätt för att verkligen få hästen släppa i nacke och hals framåt/nedåt. Först när hästen har en ärlig framåt/nedåtsökning och avslappning känns det som någon idé att kräva någon form.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar