hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

okey, fundert på att byta bett? har du testat att rida på vanligt tredelat?
jag är inget bett proffs så jag ska inte utrycka mig :D

haha jag vet :rofl: men alltid lär sig någon, jag tycker att du borde strecha bakbenen oxå.

jag drar inte i tyglen på henne, jag är väldigt lätt i handen, det säger till och med min förra tränare som ville att jag skulle vara lite "hårdare" i handen, för hästens skull.

hon har inte haft någon skada i ryggen, bara ont, varit spänd och så men nu är hon till 90% bra...

Om hästen bara är till 90 % bra skulle jag inte rida överhuvudtaget utan tömköra och arbeta in formen där och sen tömköra ute för kondition.

Det akn vara mycket att h*n inte har orken och så hon tycker dte är jätte jobbigt när h*n jobba. Men du måste börja träna up hästen och som dne första som skrev i denna tråd rida på rätt sett då kommer formen

Ingen hast gar pa tygeln utan viljan att ga framat, vill inte hasten ga framat sa saknar den viljan att arbeta och da ar arbetar hasten inte i form var an den har sitt huvud.

Att bry sig om formen fore man har 1 lungn 2framat (impusion) 3 rakhet ar inte sa interesant. Mne eftersom de tre valldigt viktiga factorerna ar nagot som man alltid behover arbeta men sa kan man ju ta det med en nypa salt.

Att ha en hast som gar framat ar inte samma sak som en hast som springer. Jag tycker att engelskans impulsion ar ett mera forklarande ord, det betyder att hasten gar framat och har viljan att arbeta. Bara rorelsen framat kalas propulsion och dara kan hasten springa.

Springer hasten runt sa saknar den impusion (framat) som ar sa viktigt for ridningen.

Mitt tipps till dig ar att konsentrera dig pa impulsionen nar du har den sa kan du rida din hast "pa tygeln" sa lange du inte forlorar impulsionen.

Ett ridtest for att se om du har impulsion ( framat) ar att rida hasten pa en volt en el tva varv (15 - 20 m beroende pa hast) och sedan folja langsidan och genom att bara ge hasten tygel en liten anning (ge tillbaka halvhalten) sa ska hasten soka nedat mot bettet och langa stegen och om du har det sa har du impulsion. Har du inte det sa har du inte impulsion.

okey, fundert på att byta bett? har du testat att rida på vanligt tredelat?
jag är inget bett proffs så jag ska inte utrycka mig

Tar jag på min häst ett pelham så blir hon också otroligt slö och försöker jag hoppa med pelham så travar hon inte ens över bommar fast jag rider på lång tygel ;)

när jag rider henne på ett tredelat eller vanligt tränsbett så lyder hon inte ett skit och bara gör som hon vill, testade pessoa ett tag och det gick ju relativt bra men eftersom det inte har någon "sänkande" inverkan så slängde jag det också åt sidan. Pelhamet är det ända jag provat (har provat massor) som hon går riktigt bra på.

Låter som det är lydnaden som är problemet. Om hästen inte är speciellt utbildad eller stark är det meningslöst att ha ett bett som plockar ner huvudet. Det gör det ju bara lättare för hästen att knäppa av i nacken och jobba fel. Byt till en betsling med tränsbettsverkan och träna lydnad och grundläggande dressyr paralellt med stärkande tömkörning osv. Så skulle jag göra i alla fall.

Låter som det är lydnaden som är problemet. Om hästen inte är speciellt utbildad eller stark är det meningslöst att ha ett bett som plockar ner huvudet. Det gör det ju bara lättare för hästen att knäppa av i nacken och jobba fel. Byt till en betsling med tränsbettsverkan och träna lydnad och grundläggande dressyr paralellt med stärkande tömkörning osv. Så skulle jag göra i alla fall.

hon är inte för stark, men hon tar bettet... /: mkt utbildad är hon inte, håller på med den biten ;) eftersom det är ett vbl jag har som går jävligt högt med huvt och har knockat mig ett par gånger tkr jag att det är bättre att ha ett "sänkande" bett...

inte för att jag vet om dte har någon inverkan, men vad använder du för nosgrimma?

sedan tror jag det att byt du tillbaka till ett vanligt tredelat tränsbett och börja om från ruta 1.
börja med att känna att svänga stanna och gas funkar (ökning.)
att du kan göra en volt.
rid MASSOR med ben och säta röst och blick.
Tömkör.

vanlig engelsk med achen (ursäkta stavning)

hon är inte för stark, men hon tar bettet... /: mkt utbildad är hon inte, håller på med den biten ;) eftersom det är ett vbl jag har som går jävligt högt med huvt och har knockat mig ett par gånger tkr jag att det är bättre att ha ett "sänkande" bett...

Det är inte bettet som gör ridningen... :smirk:
Varför knockar hon dig? Förmodligen tar du för mycket i hennes känsliga mun och/eller har ett för skarpt bett.
Om min häst slog med huvudet skulle jag först fundera på varför. Sen betsla NER. Om man vill använda nån hjälpgrej kanske martingalen kan vara mer till nytta.
Prova även ta bort aachenremmen, kanske till och med hela nosjoxet så ser du tydligt om hon gapar och käner obehag. Med nosgrimma gömmer man lätt besvären i hästens mun.

Pelham är ett skarpt bett, att hon går "fint" på det beror på att hon ger efter för det obehagliga trycket i munnen.
Tips, byt till tränsbett (två/tre/rakt) och RID henne till form!!!! (Hur du gör det har nämnts flera gånger ovan och du har fått många bra ridtips).

Det är inte bettet som gör ridningen... :smirk:
Varför knockar hon dig? Förmodligen tar du för mycket i hennes känsliga mun och/eller har ett för skarpt bett.
Om min häst slog med huvudet skulle jag först fundera på varför. Sen betsla NER. Om man vill använda nån hjälpgrej kanske martingalen kan vara mer till nytta.
Prova även ta bort aachenremmen, kanske till och med hela nosjoxet så ser du tydligt om hon gapar och käner obehag. Med nosgrimma gömmer man lätt besvären i hästens mun.

Pelham är ett skarpt bett, att hon går "fint" på det beror på att hon ger efter för det obehagliga trycket i munnen.
Tips, byt till tränsbett (två/tre/rakt) och RID henne till form!!!! (Hur du gör det har nämnts flera gånger ovan och du har fått många bra ridtips).

hon nockade mig när jag hade vanligt bett på henne jue :crazy:
hon gapar som en gnu om jag inte har nosgrimman på henne, har testat utan... ?
det märks att hon tkr om pelhamet eftersom hon tyggar mkt och blir helt drägglig i munnen, vilket hon inte har gjort med något annat bett jag provat, sen märks det för övrigt på hela henne att hon tkr om det...

träna upp kondis och styrka på din häst och ta hjälp av kunnig person/tränare med dressyr passen,som det verkar av det du skriver,så orkar hon inte gå iform.är hon helt återställd från rygg problemen?

hon nockade mig när jag hade vanligt bett på henne jue :crazy:
hon gapar som en gnu om jag inte har nosgrimman på henne, har testat utan... ?
det märks att hon tkr om pelhamet eftersom hon tyggar mkt och blir helt drägglig i munnen, vilket hon inte har gjort med något annat bett jag provat, sen märks det för övrigt på hela henne att hon tkr om det...

Verkar hon tycka om det så är det nog så.
Har du varit till tandläkare?

Sen med segheten... Vissa hästar är så. Har ridit ett par stycken som är så.
Rid mycket ut, i form dock. Hitta någon bra bred grus/sand väg där du kan rida mycket skänkelvik. öppna/sluta. Försök lägga volter på bra platser i naturen (stubb åker tex.).

Att rida ute gör att du får ett naturligt driv så att hon förhoppningsvis fattar att du menar att det ska gå frammåt också.

Sen är det bara att vara hård. Säger du frammåt så menar du frammåt, ha en dressyrpisk och "dutta" så fort hon inte går fram, beröm och mjukna så fort hon går frammåt.:D

Ett annat knep som jag har använt mycket på min herre är att "lossa" i knäet, det svarar han väldigt bra på.
Jag "stadgar" knäet i halvhalter och i samlings momentet och slappnar sedan av och "släpper" fram honom. Obs! Lagom för att inte tappa samlingen såklart!:bump:

Det är nog bara så att hon antingen missuppfattar dig och tror du menar långsamt eller att hon koncentrerar sig så mycket att hon tappar focus.;):p

Lycka till och hoppas du förstår.:o

Inget bra att rida på ett sånt skarpt bett om den inte vill bjuda framåt- du kör med handbromsen i:smirk:

Du stoppar på ett skarpt bett som trycker på nacken och undrar varför hästen inte går framåt. Du drar ihop munnen med en nosgrimma och så undrar du varöfr hästen nockar dig??

Ett rakt bett med fasta ringar, eller ett tredelat bett. En engelsk nosgrimma som inte späns åt sörskilt hårt om du nu måste ha nosgrimma och om du är rädd för att bli nockad så är det en martingal du ska ha, LÖST spänd, den ska inte dra hästens huvud neråt.
Nu är ni olötsligt lite mer jämnlika, hästen har en chans att protestera! Dölj inte symptomen - lös problemen. Och im hästen tar bettet så varför rider du fortare än i skritt. Skritt och halt tills det ALLTID fungerar och hästen börjar söka sig nedåt. Sedan KORTA sträckor trav, bryt av till skritt innan det går för fort och du börjar tappa kontrollen.

Du har inte möjlighet att få hjälp av någon?

Ibland är det väldigt skönt att se sin häst ridas av någon annan, samt att man lättare ser problemen när man tittar på.
Har du en bra tränare?

och om du är rädd för att bli nockad så är det en martingal du ska ha, LÖST spänd, den ska inte dra hästens huvud neråt. Nu är ni olötsligt lite mer jämnlika, hästen har en chans att protestera! Dölj inte symptomen - lös problemen.

Problemet är att martingall hjälper inte ett skit, hade en förbygel med martingall på henne i början när jag fick henne men när hon väl satte den sidan till och slänger upp huvet så slet hon av martingallen,

Och im hästen tar bettet så varför rider du fortare än i skritt. Skritt och halt tills det ALLTID fungerar och hästen börjar söka sig nedåt. Sedan KORTA sträckor trav, bryt av till skritt innan det går för fort och du börjar tappa kontrollen.

:bow::bow::bow:

Varför är det så viktigt att rida ut, galoppera, hoppa etc när man inte klarar av att göra det utan att använda hjälpmedel? Det är ju inte speciellt roligt eller trivsamt för varken häst eller ryttare...

Börja med kommunikationen med enkel basutrustning, inom 4 väggar om så krävs, tills grunderna sitter. Sedan kan man rida ute i skritt, och så bygger man på med högre gångarter vartefter det fungerar bra. Grejen är att man inte ska rida "häftigare" än att man har kontroll över hästen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar