hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

1. Jag har en kiropraktor/equiterapeyt som går igenom henne en till två gånger i månaden.

2. Hon är även sadelutprovare och vi håller på att leta efter en sadel som passa perfa. rider nu barbacka eftersom jag inte har någon sadel alls så problemet kan ju inte ligga i sadlen iaf...

3. Hon säger att jag kan rida på min häst nu och arbeta henne som vanligt, så det där med att hon inte är 100% bra i ryggen kan vi glömma.

Det är tyvärr inget som betyder att kiropraktor/ET/sadelprovaren har rätt och gör rätt.

T.om på Svenska Equiterapeutförbundet skriver de att de helst inte behandlar hästar som inte först är undersökta av veterinär.
http://www.svef.se/

Min förra hovslagare är utbildad, och arbetat som det länge, men hästen vart ändå felskodd och visade reaktion på böjprov. Så jag har nu en annan hovslagare och hästen är inte längre halt.

Min förra hovslagare är utbildad, och arbetat som det länge, men hästen vart ändå felskodd och visade reaktion på böjprov. Så jag har nu en annan hovslagare och hästen är inte längre halt.

jag litar till fullo på min kiropraktor till min häst... hon har MÅNGA års erfarenhet av många olika situationer som man kan hamna i.

jag har börjat träna rätt mkt dressyr med mitt vbl nu då hon har blivit relativt fra i ryggen igen så jag tänkte att hon skulle arbeta upp ryggmusklerna lite, ända problemet är att hon blir AS SEG när hon går på tygel, det går i slow motion typ och trava, det kan man ju bara glömma... har testat med sporrar och inte fan lyssnar hon mer för det, inte med spö heller...
vet någon vad jag kan göra för att hon ska bli mera frammåt eller är det så i början att dom blir as sega ?? :confused::confused:

Hej
Jag undrar om det inte bara kan vara att hon tycker det är jobbigt att jobba rätt så att säga..Jag kan tänka mig att din häst inte fått bli riden på rätt sett, och om man nu börjar börjar jobba henne rätt så är det ju jobbigt. Trampa under sig, höja ryggen osv det är jobbigt när dem aldrig blivit ridna såå.
Jobba lite varje dag, kanske en tio minuter en kvart sådär. Och så småningom när hon börjat orka bära upp sig så kommer hon nog börja "gå" fortare så att säga;)

Lycka till:D

okey bra då vet man det.

mitt råd är nu när jag hörde det (och nej jag är ingen expert.)
- rid backar upp och ner (ner ENDAST i skritt...)
- Rid ner och simma med hästen om ni har tillgång till det till våren sommaren kanske :)
- försök få henne i form i skritten och driv driv driv jobba MASSOR med benen, i början kommer det vara VÄLDIGT jobbigt för dig men du kommer få mer muskler och klara det sedan.
- rid med långpisk över använd det nu inte bara
? har du ridit med sporrar vanliga ponny då då ? hur går hon med det?

yeah..
finns inte mycket backig terräng omkring där hon står men det finns en relativt "tung" (grus/sand underlag) travslinga som jag rider mkt på.
det kmr bli många turer ner till havet när det blir sådant väder, det hade jag redan planerat :D haha
skrittarbete är ju det ända det blir eftersom hon inte kmr upp i traven när hon går i form och det ä'r jävlar i det jobbigt att driva som en gnu hela tiden utan att det händer något :P haha
har haft 1 - 1,5 cm långa sporrar?

Jag tycker inte att du alls försöker ta åt dig av svaren du fått i tråden. Börja om från noll. Skippa sporrar och skarpa bett. Undersök hästen på en klinik, kolla upp att hon är helt frisk, överallt. Du skrev att hon är 90% bra i ryggen, då ska hon inte ridas alls. Hon måste ju tycka att det är roligt, annars går det inte. Ta hjälp av en bra tränare.

Du skrev att hon är 90% bra i ryggen, då ska hon inte ridas alls.

min kiropraktor som jag har till henne sa att det var helt okej att rida henne och arbeta upp hennes ryggmusklatur. Då litar jag ju också på att jag kan göra det, hade inte du gjort det om det var din häst det handlade om?...

sa hon det tycker jag värkligen inte att du överhuvudtaget ska börja bygga ryggmuskler i högre tempo än skritt
bytt bett
och börja som sagt från ruta 1
anledningen till att hon är slö kan MYCKET VÄL vara det att hon inbte har muskler för att kunna gå form i trav.
har hon några muskler i rumpa bog och bringa :smirk:

TA ÅT dig nu vad alla säger, för budskapet i allas medelanden är samma så snälla ta åt dig.

hon är musklad bra förövrigt och hon är relativt musklad i ryggen med men behöver musklas mer..

nej det har hon inte, men eftersoim hon har muskelspänningar och inget med skelettet eller något annat att göra så är det ju rätt onödigt att röntka, eller?

Men bara för att hästen har muskelspänningar så behöver det ju inte betyda att den är okej i resten av kroppen :crazy:
Är hästen okej, och har en kunnig ryttare så går den att rida normalt.

Jag hoppas verkligen för hästens skull att du tar dig i kragen och kollar upp den, så den inte måste slaktas om ett år pga din dumhet.
(Det KAN vara något allvarligt, lika gärna som att det bara kan vara muskelspänningarna)

har kollat henne nu och det var inget annat än muskelspänningar... det går ju att rida henne normalt nu förutom att hon är så seg när hon går i form och personligen tror jag att det är för att hon tycker det är jobbigt och även mina ridlärare på mitt gymnasium säger att det antagligen är därför hon är så seg...

Så du HAR alltså kollat henne på klinik? :confused:

Men form och seghet hör lixom inte ihop, då håller du för mkt i handen!!!

japp, gjorde det idag.....

jag har typ lösa tyglar, då håller jag väll inte för hårt??:confused::confused:

har du REDAN kollat henne på klinik? :smirk:

du skrev inlägget innan det att du sa att du var på klinik kl. 14:01 sedan efter Vitas inlägg kl 16:21
:smirk:

yeah, hade ringt och kollat om dom hade tid så sa dom att om jag kom på en gång så kunde dom ta min kuse :P hehe...

okey? :smirk:

fick du intyg?

yeah, hade ringt och kollat om dom hade tid så sa dom att om jag kom på en gång så kunde dom ta min kuse :P hehe...

Så du hann fram och tillbaka till kliniken, + en genomgång av hästen på 2 timmar? Vilken klinik var det? Det var den snabbaste veterinär jag någonsin hört talas om. Dessutom måste ni ju ha kliniken precis utanför dörren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar