hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: hon blir jätteseg när hon går på tygel? :O

Av det jag läst här, skulle jag börja med att låta en veterinär gå igenom hela hästen, en häst som inte känner obehag sliter inte av en martingal!

Jag skulle börja med att faktiskt plocka bort allting och börja med en longerlina och kapson! Hästen ska trava när du säger trav och stanna när du säger halt.
Det ska funka även när du sen sitter på ryggen, det sista du ska behöva göra när du rider är att ta i tygeln. Vikthjälperna och rösten kommer först.

1. Kör hästen till klinik och få den ordentligt undersökt

2. Kolla sadeln hos en bra sadelutprovare.

3. NÄR den är friskförklarad - byt till tränsbett/tredelat, sätt på en martingal, ta hjälp av en tränare och börja om från ruta ett - dvs enbart skritt på lång tygel.
När hästen har stärkt sig lite och slappnar av, kan du börja samla ihop tyglarna mjukt och när den är helt avslappnad i skritten ,och lite starkare kan du börja trava och göra likadant där.

Lycka till.

Jag tycker att framåtbjudningen är viktigare än att hästen går med nosen mellan frambenen (observera att jag inte har sagt att just din häst går så.).
Att gå på tygeln innebär att hästen bär upp ryttarens vikt med ryggmusklerna genom att trampa bakbenen långt in under kroppen. Om hästen gör detta, går den alltså på tygeln. Huvudets position har inget med detta att göra. Däremot är det för hästen svårt att jobba med ryggen när halsen är helt hopslingrad, eller när den bär huvudet väldigt högt.
Rid korta pass, precis som andra har sagt, så att hästen tycker att det är roligt. Träna gärna dressyr ute. Tänk på att inte dra i tyglarna utan driv hästen fram till handen.
Min häst har också dålig framåtbjudning, försöker att tänka på att inte tjata för mycket när det gäller drivningen, då blir de lätt döva mot det. Försök att effektivt driva fram hästen och berömma när den gör rätt. Att använda sporrar eller spö är nog i det här läget inte nödvändigt.

3. NÄR den är friskförklarad - byt till tränsbett/tredelat, sätt på en martingal, ta hjälp av en tränare och börja om från ruta ett - dvs enbart skritt på lång tygel.
När hästen har stärkt sig lite och slappnar av, kan du börja samla ihop tyglarna mjukt och när den är helt avslappnad i skritten ,och lite starkare kan du börja trava och göra likadant där.

Lycka till.
Här tycker jag ts har fått kloka råd.
Rid inte en häst som inte är 100% bra i ryggen. Och att knipa igen munnen med nosgrimma för att den gapar tycker inte jag låter sjysst.

Hur gammal är hästen, hur mkt riden? Du skriver vbl, är det en vbl travare du menar?

Lycka till så länge :)

Om hästen sliter av en martingal så skulle jag tro att något är ordentligt fel, det är ingen liten protest...

Du har fått jättebra råd. Börja med att åka till en klinik och kolla igenom hästen där.
Steg två i min värld är att ta ut en equiterapeyt eller en osteopat som kan jobba med muskler, spänningar och låsningar på ett annat sätt än veterinärer. De är oftast ovärderliga till hästar med ryggproblem.
Steg tre, skaffa utrustning som passar och som PMM säger, börja arbetet på marken.

jag har börjat träna rätt mkt dressyr med mitt vbl nu då hon har blivit relativt fra i ryggen igen så jag tänkte att hon skulle arbeta upp ryggmusklerna lite, ända problemet är att hon blir AS SEG när hon går på tygel, det går i slow motion typ och trava, det kan man ju bara glömma... har testat med sporrar och inte fan lyssnar hon mer för det, inte med spö heller...
vet någon vad jag kan göra för att hon ska bli mera frammåt eller är det så i början att dom blir as sega ?? :confused::confused:

Hej!

Känner igen det där fenomenet. Hade en häst som var precis likadan.
Det är viktigt att komma ihåg att "krökningen i nacken" är helt beroende på påskjutet bakifrån. Finns det inget påskjut och energi är det svårt att få hästen att gå i rätt form. Så du måste försöka få fram hästen mer innan du börjar rida henne i form.
Jag brukade göra så att när jag värmde upp så travade jag runt med halvlånga tyglar och bara försökte få honom att gå fram. Sen gjorde jag likadant i galoppen för att först få igång energin innan jag tog ner honom i rätt form.
Kanske är din häst piggare när du rider ute i skogen. I såfall, prova där att rida henne på tygeln.

Lycka Till
//Elisabet

hej!
kan det inte vara så att hon inte har mer bärighet än det hon ger dig och det är därför du tycker hon är seg.
min kille har precis börjat orka bära sig och då går det jätte sakta i traven, men han kan just nu inte ge mig mer så då får man vara nöjd.
pressa henne inte,hon får säkert mjölksyra.. va glad för det du får och snart kommer hon kunna ge dig mer.
vad du än gör sparka inte på henne, bara när hon går ner till skritt.
lycka till
:)

Lycka till.

Du har fått jättebra råd. Börja med att åka till en klinik och kolla igenom hästen där.
Steg två i min värld är att ta ut en equiterapeyt eller en osteopat som kan jobba med muskler, spänningar och låsningar på ett annat sätt än veterinärer. De är oftast ovärderliga till hästar med ryggproblem.
Steg tre, skaffa utrustning som passar och som PMM säger, börja arbetet på marken

1. Jag har en kiropraktor/equiterapeyt som går igenom henne en till två gånger i månaden.

2. Hon är även sadelutprovare och vi håller på att leta efter en sadel som passa perfa. rider nu barbacka eftersom jag inte har någon sadel alls så problemet kan ju inte ligga i sadlen iaf...

3. Hon säger att jag kan rida på min häst nu och arbeta henne som vanligt, så det där med att hon inte är 100% bra i ryggen kan vi glömma.

Då har du ju koll på läget o då är det nog bara att kämpa på. Har du någon tränare som kan ge dig tips på vägen? Jag håller själv på att bygga upp en nio-årig vbltravare som varit låst i bakdel och inte gått rakställt. Det ÄR KÄMPIGT och TAR TID, men nu börjar jag känna att hon orkar gå med framåtbjudning och i form och ju mer hon orkar desto mer framåtbjudning/arbetsvilja får jag samt att jag kan förlänga ridpassen. Hur länge har du ridit henne sen ryggproblemen släppte? Varvar du ridningen med markarbete och tömkörning? Jag har haft några riktigt jobbiga pass med min Gumma den senaste tiden och varit frestad att både byta till skarpare bett samt sätta på martingal, men istället har jag tagit ett steg tillbaka o markarbetat henne tills jag känt att vi förstår varandra. Detta har hjälpt mig otroligt mycket och jag har inte behövt använda mer hjälpmedel utan hon har istället lyssnat på mig och jag har lyssnat på henne :smirk: Därmed inte sagt att det är lätt, men kämpa på och låt det ta tid!

1. Jag har en kiropraktor/equiterapeyt som går igenom henne en till två gånger i månaden.

2. Hon är även sadelutprovare och vi håller på att leta efter en sadel som passa perfa. rider nu barbacka eftersom jag inte har någon sadel alls så problemet kan ju inte ligga i sadlen iaf...

3. Hon säger att jag kan rida på min häst nu och arbeta henne som vanligt, så det där med att hon inte är 100% bra i ryggen kan vi glömma.

1. Kiropraktor är INTE synonymt med röntken och veterinär. Är DET kollat?

2. Vad bra! :)

3. Då är det DU som måste ändra din ridstil!!!
Byt till ett svagare bett och var mjuk i handen. Ett pelhambett är jättestarkt, och om hästen sliter av martingalen (om den inte har ont) så tyder ju det på att du måste slita den fruktansvärt mycket i munnen på den.
Byt som sagt bett, rid mycket skritt, mjukamjuka händer. Fokusera inte på formen utan fokusera på att ha mjuka händer och en lydig häst. Formen kommer inte förrän hästen är lydig, avslappnad och tillräckligt stark i sin kropp. Böja på nacken kan vilken häst som helst göra, men för att få den att gå i form krävs rätt sorts ridning.

Lycka till!

Hihii, tycker de var snygg teckning av hur man strechar.. Skrev ut dom och ska ta med dom ut. Jag gör det alltid efter en lite "hårdare" träning. Men vi rider mest i skog och inte någon direkt dressyr osv.

Men det ska påbörjas ganska snart =)
Så dessa kommer till användning

3. Då är det DU som måste ändra din ridstil!!!
Byt till ett svagare bett och var mjuk i handen. Ett pelhambett är jättestarkt, och om hästen sliter av martingalen (om den inte har ont) så tyder ju det på att du måste slita den fruktansvärt mycket i munnen på den.
Byt som sagt bett, rid mycket skritt, mjukamjuka händer. Fokusera inte på formen utan fokusera på att ha mjuka händer och en lydig häst. Formen kommer inte förrän hästen är lydig, avslappnad och tillräckligt stark i sin kropp. Böja på nacken kan vilken häst som helst göra, men för att få den att gå i form krävs rätt sorts ridning.

Lycka till!

jag hade ett vanligt tvådelat tränsbett när detta hände ^^ hon går som en ängel på pelhamet om du inte läste det innan...;)

ända "problemet" är att hon blir så seg?? är det "så mkt problem"?? :S:S

Kolla hästen på en bra klinik. Och nej, endast equiterapeut/kiropraktor räknas EJ.

Ta hjälp av en tränare. Du verkar ha en del problem som du inte kan lösa själv. Gapar hästen så beror det på obehag, titta upp det. Och nej, en nosgrimma löser inte problemet. Börja om från ruta ett. Byt bett.

Lycka till.

ända "problemet" är att hon blir så seg?? är det "så mkt problem"?? :S:S

Tycker mej ha läst att du har fler problem än så.

Den gapar som en galning om du inte har nosgrimma.

Sliter av en martingal. (hur hårt håller man inte i tyglarna då, visste inte ens att det var möjligt med en korrekt martingal)

Den går inte att rida på tränsbett.

Den har ingen framåtbjudning.

Säkert fler som jag missat.

Börja om från början. Byt tränare om den du har inte kan hjälpa dej.

Jag tror tyvärr att du får backa här. Det är nog troligtvis som de flesta säger. Om man kan rida sin häst "på tygeln" på pelham men inte med vanligt bett så är det nog inte så äkta som du vill tro.

Det bästa vore om du kunde inse det och börja om från noll.

Jag har gjort det själv, red alltid min pålle på pelham förut, han skenade varje ridtur om jag inte hade det. Men efter ett halvårs slit, svett, tårar och skratt:crazy: så har vi faktiskt kommit fram till en trevlig ridning. Jag kan bromsa, gasa och våga släppa på honom för fullt, allt på tredelad d-ringsbett! Hade någon sagt det till mig för 9 månader sedan hade jag aldrig trott dem. Men jag hade tur! Jag hade en total katastrof ridlektion och efter det grät jag floder, fattade inte vad jag gjort för fel. Jag bytte tränare, bett (målet var alltid att kunna rida på tredelat men jag visste inte HUR vi skulle komma dit) och tankesätt och nu är han underbar att rida. Har till och med varit ute på barbacka galopp med tyglar och grimma!

Det gäller bara att inte blunda för sin okunskap, våga ta hjälp och svälja sin stolthet!

Lycka till!

De problem du nämner i tråden, anser jag var mycket problem.

Blir hästen enbart segare så beror det ju på din hand, dvs du är alldeles för bromsande.

Och sen HAR man mycket problem om man inte klarar av sin häst på tränsbett, men påstår att den går i form (utan framåtbjudning) på ett pelhambett.

varför sa du inte innan att du hade Kiropraktror, equiterapeyt ?

sendan, gör som Vita säger det lter vettigt.

du hade inet tillgång till kamera, men du har igen snäll kompis vars kamera du kan låna?

jag har lärt mig massor på att bara filma 2 g varje termin *ok viill inte se det oftar :D det HEMSKT :rofl: nej vars..* då ser man vad som blir fel, du behöver ju inte lägga ut det på buke utan kolla på det själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: Lager
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 351
Senast: Rebeckafalk
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar