hon blir inte dräktig- byta hingst?

bapro

Trådstartare
Har ett sto som varit inne för seminering 2 ggr & inte blivit dräktig... Första gången var brunsten lång & när jag kom in hade hon redan brunstat någon dag. Hon seminerades 1 gång. Nästa gång var brunsten kort och vi hann bara seminera en gång. Även denna gång (3:e försöket)verkar hon vara tidig in i sin brunst och jag är orolig att det bara blir en gång denna gång oxå... (hon står på station nu)ÄR det mindre chans för dräktighet på långa eller korta brunster?, borde jag räkna med att det "tar sig" tredje gången även om brunsten är kort? Bör jag byta hingst om hon inte blir dräktig på tredje försöket?
Stoet är 9 år och har fått 2 föl tidigare, vid 5 & 6-års ålder. Hingsten vi använder är Santa Cruz, borde jag byta till en äldre, mer "beprövad" hingst om jag byter??
Någon som har förslag på en annan flyingehingst att byta till, med bra galopp, hoppteknik & långa ben :confused: Cardento borträknad... Stoet är liten (160), trevligt temp, vacker modell med lätt, dock ngt kort steg och stor spänst i hoppningen(e.Lux Z)
Många frågor... Tacksam för alla svar :rofl:...
MVH /Erica

Hej, trista att det inte tar sig. De brukar väl säga att korta brunster är att föredra, det är i alla fall vad jag har hört.

Min station brukar rekomendera att byta efter två försök med en hingst. Har du pratat med din stationsveterinär.? En hingst som har hög dräktighetsprocent och brukar användas till problemston är Quite Easy. Han är ju också flyingehingst.

Hoppas hon tar sig nu!
Piggy

Vad säger den stationen du anlitar, prata med dem och här vad de tycker.

Annars säger som pigge, QE är en Flyingehingst som har väldigt bra spremakvalitet.

Sen är jag väl lite partisk eftersom "vi" har tre avkommor efter honom (jag har två och en kompis äger det sista som mitt sto fick iår), alla tre är väldigt fina och långebenta, två av dem har väldigtbra galopp och en her inte riktigt lika bra galopp som sian bröder (men helt klart OK) men däremot en väldigt bra trav.
Iår har "vi" tagit For Feeling, också denna gång tog det sig med bara en insemination.

Qalle har minst lika bra spermier som sin pappa QE och honom är det större chans att du slipper dela med allt för många stoägare vid samma tappning, d.v.s. du har större chans att få större dos. Om sen hingsten passar ditt sto är ju en annan sak....men fertiliteten på Qalle är inte att förakta.
Även Camiell har bra spermier.
Någon som vet hur det är med Etrusco?

Jag skulle absolut byta hingst om hon inte tagit sig på tre försök. Korta brunster brukar vara att föredra och att ni inte hinner seminera mer än en gång i samma brunst skall du bara se som en fördel, det är det optimala. Vi seminerar aldrig mer än en gång i samma brunst. Det gäller bara att ha en duktig veterinär som vågar ta ett beslut på när det är mest optimalt att göra denna insemination och tyvärr kan det krocka med leveransdag på hingsten...Ett stort skämt i mina ögon; att mina ston skall semineras när det passar hingsten och inte när det passar stoet!

Lycka till och hoppas hon tar sig!

stationen rekomenderade 3 försök med samma hingst. Ger QE små eller stora avkommor i regel...? Eftersom att hästen jag har är liten & kompakt fick jag för mig att det kanske inte är det ultimata,... Men fina avkommor har han ju..

Det är ju förresten mycket prat om For Feeling här på buke, och många ston verkat bli dräktiga på första försöket. Har för mig att det är en väldigt dyr hingst, nån som kommer ihåg kostnaden för honom?? / Erica

Mina avkommor är 163 (4-år) och 167 (3-år), jag har kollat lite på storlekarna från treårstesten och det är väldigt blandade storlekar på dem.

Vad har ditt sto bakom sig?

ForFeeling är inte dyrare än normal hingstarna (billigare än tex QE som priset stigit på i år.)
ForFeeling
Avgifter exkl moms: 1.600 kr (2.000 kr inkl moms) vid 16 dagars dräktighet + 7.000 kr (8.750 kr inkl moms) vid levande föl inkl. SH/BT-avgifter.
QE
Avgifter exkl moms: 3.000 kr (3.750 kr inkl moms) vid 16 dagars dräktighet + 8.000 kr (10.000 kr inkl moms) vid levande föl inkl. SH/BT-avgifter.

Någon rekomnderade Qalle (som jag tycker är väldigt fin), nackdelen jag ser det vad det gäller storleken är att han har Maraton bakom sig och han har ju gett en del smått, men en fin hingst är det.
Men vad som kommer ut vet man ju aldrig.. ;)

mitt sto är som sagt e.Lux Z ue. Legaat (e.marco polo)uue. Le faquin xx. (Lux Z har lämnat ganska små avkommer, men även några riktigt stora utav det jag hört.)
Hon är reg holl. hbl (KWPN)
For Feeling då?? blir detta första årskullen eller hur är det (inte särskilt påläst) Tänkte annars om man vet hur fölen sett ut hittills.
/Erica

Näe, andra kullen här i Sverige. Flyinge hade sin egen avkomma ute på hingstsidan och jag har för mig att det fanns ytterligare någon (sök bland trådarna) bra bild ;)

Har ni tagit bakt prov? Det brukar vara det första som måste göras om hon inte tar sig. En del stationer försöker ändå men min erfarenhet är absolut hellre att ta ett prov för mycket än att tappa en massa tid.

Lycka till!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Mitt sto har inseminerats tre gånger nu med samma hingst.
Hennes brunster har varit "klocka", exakt lika långa samt släppt ägget på exakt samma dag - har alltid inseminerats på måndagar :smirk:.

Hon står på en station som är en av Sveriges bästa på dräktighet med lång erfarenhet.

Jag pratade med stationsägarna samt veterinärerna, som jag litar på.
Angående hingstbyte så svarade de:
Enligt den erfarenhet de har (inte heller påvisats genom forskning) så har de inte funnit någon sorts stöd för att en viss spermie inte befruktar ett visst ägg dvs inget bevis för att hingsbyte är den fungerande faktorn.

På vissa ston har de bytt hingst på 2-3 försöket på stoägarens önskan och då har det tagit sig på 2-3-4 försöket med ny hingst.
Vissa stoägare har inte velat byta och då kan det även där ta sig på 2-3-4-5 försöket - så, tar det sig med ny hingst så är det inget som säger att det inte hade tagit sig med den första hingsten heller.

De sa till mig att jag gärna fick byta hingst i annat fall för att det psykologiskt skulle kännas bättre för "att jag försökt allt" men att jag inte skulle ha några större förhoppningar att just hingsbytet skulle bidra till en lyckträff.

Jag kommer nog fortsätta använda mitt förstahandsval.

Någon som vet hur det är med Etrusco?

Mitt sto fick ett hingstföl e: Etrusco för 2 v sedan. Hon tog sig inte på första men hade då en kraftig infektion i livmodern och tog sig därför inte. Andra gången seminerades hon parallelt som hon gick på sulfa och det var inge problem.
Jag är för övrigt mycket nöjd med fölet som är allt man kan önska och lite till :love: så han rekommenderas givetvis! :)

Hej!
Har oxå fastnat för Santa Cruz till ett av stona.
Stoet har alltid tagit sig på 1:a försöket men inte denna gång.
Ska kollas måndag igen & troligtvis semineras tisdag så vi får hoppas på bättre lycka denna gång.
Sperman har enligt stationen varit av bra kvalite´ när den kommit fram (med post) så vad det beror på att stoet inte tog sig är ett frågetecken.
Stona som seminerades med Camiell & 88 Keys tog sig direkt.

Tillägg på ovanstående:
Idag när stoet skulle in på koll för ny seminering så upptäcktes "blåsan" som enligt vetr. hade gömt sig på nåt vis.
...Så dräktig var hon även denna gång på ett försök.
Vilken lycka!
:bump: :bump:

Grattis till finingen! Har just haft mitt sto på station för andra gången pga entrobacter. Så ditt inlägg ger mej hopp inför denna gång. Behandlat med Hippotrim direkt efter jag hämtade henne och vidare behandling på station när hon konstaterades inte vara dräktig. Seminerats två ggr även denna gång så nu håller vi tummarna! Till mitt sto har jag valt LÁcteur och jag tänker inte byta om jag blir tvungen att åka en vända till.

Lycka till allihop! :)

Ja, visst är han. Såg honom på hingstvisningen och hälsade på honom i gäststallet efteråt. Passade också på att byta några ord med Susanne Gielen om vad hon tycker om honom. Självklart kan hon inte säga något negativt, men det syntes på henne att hon verkligen gillar honom och tror mycket på honom. Det enda "negativa" hon nämnde var att han fortfarande är något valpig, men det tycker jag inte gör något alls. Unga hästar ska vara glada! Fick en mycket bra "magkänsla" och blev på gott humör av honom. Påminde mycket om min valack i sitt sätt och och uttryck och det är klart att det påverkade valet. ;) Håller nu en hård tumme att allt går väl.

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 535
Senast: Novalisa
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 361
Senast: em-pirre
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: Digbil
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 688
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar