Jag är nog inte rätt person för ett bra svar på varför "alla" väljer QE. Finns som sagt många andra med mycket bra kvalitet ex. Chess (e.Cortez-Utrillo) med 91% dräktighet varav 76% på första brunst (2003, 55 ston). Saigon samma år 112 ston 97% dräktighet.
Fast jag tror nog inte att "alla" väljer QE. Finns för övrigt, så vitt jag vet, inga särskilda belägg för att ett sto skulle ta sig lättare vid byte av hingst. Jag skulle nog i första hand undersöka stoet och se så att hon är frisk och utan förändringar i livmodern.
Förövrigt är QE en tävlande hingst och finns tillgänglig på AI, TAI, FAI. Flyinges hingstar "töms" på bestämda dagar. Dessutom sänds semin i den mån det finns. Alltså - är det många som beställer av samma hingst kan inta alla räkna med att få denna.
Slängde just ett öga i Flyinges Hingstkatalog 2004. Dräktighetsresultat för 2003 för QE är på AI 94% på 49 ston, TAI 82% på 256 ston.
Statistik på TAI av några andra Flyingehingstar: Akribori 81%, Cosmopolite 86%, Qalle 83%, Robin Z 86%.