hon blir inte dräktig- byta hingst?

Hakar på ditt inlägg - vet någon hur Bocelli ligger till? Jag inseminerar en treåring så jag vet inget om hennes dräktighet!

Hakar vidare - någon mer som valt LÁcterur och hur har det gått för er?

Hej igen...
Har varit inne och kollat henne för tredje gången... inte tredje gången gilt heller som jag trodde... :cry: Ville så gärna ha santa Cruz.... Men nu har jag alltså bytt. Det blev Akribori istället, va tycker ni om det?
/Erica

Spontant svar - bra val! Har ingen koll i skrivande stund om ditt sto men Akribori verkar vara en mycket trevlig hingst som dessutom har "dubbel-talang", Holsteiner som han är. Såg honom på hingstvisning, träffade honom i stallet (mycket trevlig) och har Flyinges hingstvideo. En bekant har betäckt med honom i år och en god vän som är en gammal erfaren uppfödare, men som inte sett honom tidigare, tyckte att han såg mycket trevlig ut. Så det blir nog bra ska du se! :) Ibland har livet sina egna vägar till att få som det vill. Lycka till!

Ett litet tillägg - mitt sto var dräktig på 16:e med L`Acteur! Första vändan till station blev inget pga av infektion. Andra gick fin fint! Det är hennes första och hon är elva i år, så de som spekulerat i huruvida L´Acteurs sperma är bra eller dålig - verkar bra tycker jag. Boll - gurka som Magnus och Brasse en gång i tiden uttryckte det. :rofl:

Grattis, det är alltid kul när det går så pass bra, särskilt när det är en häst som ska bli dräktig för första gången rel. sent i livet. Då måste ju kvalitén ha varit bra då i af :smirk:
Du får hålla tummarna för min då, 2 veckors hemsk väntan igen.. Men det ska gå. Allt ser normalt ut, vi har tagit 2 bakt prov OK. Nu går hon på Hippotrim några dagar, osså får hon äta massor me gräs....

Håller självklart tummen! :) Detta sto gick på grönt men jag gav henne också vitaminer, mineraler, Microbalans (heter det väl, lite seg nu) och vitlök uppblandat i betfor varje dag ändå. Har lärt mig av en veterinär som föder upp papegojor (!) att tarmverksamheten är viktig för alla djurtyper, inkl oss, inte bara när det gäller daglig hälsa utan också för fertiliteten.

Men jag tror nog att stationen har gjort ett gott jobb och seminerat i rätt tid. Dessutom två semin på en brunst. Ingen idé att snåla - pumpa på bara :D

Skriv och berätta hur det går!

en liten undran bara.. varför måste alla ta QE när det inte tar sig med ngn annan?? Det finns fler hingstar med bra sperma! Häststackarn kan väl inte göra mkt annat än betäcka hela dagarna med den hysterin det verkar vara.

Jag är nog inte rätt person för ett bra svar på varför "alla" väljer QE. Finns som sagt många andra med mycket bra kvalitet ex. Chess (e.Cortez-Utrillo) med 91% dräktighet varav 76% på första brunst (2003, 55 ston). Saigon samma år 112 ston 97% dräktighet.

Fast jag tror nog inte att "alla" väljer QE. Finns för övrigt, så vitt jag vet, inga särskilda belägg för att ett sto skulle ta sig lättare vid byte av hingst. Jag skulle nog i första hand undersöka stoet och se så att hon är frisk och utan förändringar i livmodern.

Förövrigt är QE en tävlande hingst och finns tillgänglig på AI, TAI, FAI. Flyinges hingstar "töms" på bestämda dagar. Dessutom sänds semin i den mån det finns. Alltså - är det många som beställer av samma hingst kan inta alla räkna med att få denna.

Slängde just ett öga i Flyinges Hingstkatalog 2004. Dräktighetsresultat för 2003 för QE är på AI 94% på 49 ston, TAI 82% på 256 ston.

Statistik på TAI av några andra Flyingehingstar: Akribori 81%, Cosmopolite 86%, Qalle 83%, Robin Z 86%.

var o klappade på Akribori häromdagen, en väldigt stilig karl med mycket hingstkaraktär... Lycka till!

Jaaaaaaa!!!"!!!!!!!
äntligen dräktig!! (med Akribori på första försöket...)
Det hjälpte tydligen att byta hingst, eller så var det slumpen..
Jag känner mig så otroligt lättad, vet inte vad jag skulle göra med henne annars nu när hon är triangelmärkt.
Och..., hon är ju så otroligt fin!
Fast jag fasar att det blir en dressyrkuse... :smirk: Bara att hålla tummarna att allt går bra på vägen nu..
:rofl:

Grattis. Akribori har ju mkt hoppstam i sig, så speciellt orolig skulle inte jag vara. Men tänk att få en kanon hoppare med jätte bra gångarter och vad det för med sig. Inte illa.

GRATTIS! Kul att höra! Om du är orolig för att det blir för mycket dressyr tycker jag nog att du oroar dig i onödan. Dubbeltalanger är ju vad som önskas inom den europeiska aveln nu. Så med lite tur får du, som ngn annan nämnde, en hopphäst med bra gång. Inte illa! Själv önskar jag en dressyrtalang som kan hoppa. :D Om det inte blir som vi tänkt kan vi kanske byta :idea: ;)

Sv: hon blir inte dräktig- byta hingst?

Hej
Tänkte bara dela med mig av min glädje... Pållan är nu kollad & konstaterat dräktig även på 90 dygn... Vem kunde ha trott det i somras efter allt missflyt vi haft hittills med henne...
Nu blir det nog äntligen en bäbis

Sv: hon blir inte dräktig- byta hingst?

Grattis!! Jag bytte också till Akribori på mitt ena sto då hon inte tog sig med mitt förstahandsval, men med Akribori blev det dräktig på första försöket.:)

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 535
Senast: Novalisa
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 361
Senast: em-pirre
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: Digbil
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 688
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar