Sv: homeopati

Om jag söker på komplex homeopati, hittar jag bla detta:
http://www.drbramberg.com/behandling/metoder6.html

Komplex homeopati:
Grundaren av homeopati, (Samuel Hahneman 1755-1843), utvecklade ett system motsatt det som skolmedicinen företräder. I stället för att motarbeta och undertrycka symptomen av en sjukdom, försöker homeopatin arbeta med kroppens naturliga förmåga att läka sig själv.
Samuel Hahneman upptäckte att mängden av substansen som används kan vara ytterst utspädd. Substans kan komma från djurriket, växtriket eller från mineraler. Den prepareras enligt en speciell metod och blandas ut med antingen vatten, alkohol eller socker för att formas till ett homeopatiskt medel.

annan länk som förklarar skillnaden:
http://www.naturkraften.se/homeopati.html
Jag använder både komplexmedel som verkar symtomatiskt,dvs du märker snabbt en förbättring men det kanske inte går direkt på själva orsaken till varför du har ett kroniskt problem. Därför måste jag ibland välja ett enkelmedel utefter dina
symtom som jag repertoriserar med hjälp av ett dataprogram som kallas Radar, efter min anamnes dvs noggrann utfrågning om alla dina problem, fysiska som psykiska, som
mer löser upp grundorsaken till obalansen du har. Om ngt organ behöver "regenereras" använder jag organmedel.

Min tolkning av skillnaderna hamnar ändå inom samma område. Det är bara olika vägar att behandla symptomen. Gå på ett direkt symptom, behandla konstitutionellt eller behandla med nosoder/organmedel.

Jag kan ju gissa att det i regel är mkt svårare att bestämma sig för vilken konstitution en häst har, mot att bedöma en männsika som kan berätta om sina problem.

Men jag har behandlat våre efter deras kontitution. för jag har hunnit lära känna dem ordentligt. Första året var det svårt att komma underfund med unghästen men nu är hans kontitution uppenbar.

På andras hästar kan det vara ursvårt, då ägaren applicerar sina önskningar om hur de vill att hästen ska vara på den. Den kanske är rädd, men ägaren skrattar o berättar hur hård o tuff den är.

Häri ligger nog svårigheten att behandla djur!

Detta är en faktiskt en seriös fråga som jag funderat mycket över hur homeopater ser på.

Om man menar att väldigt utspädda ämnen kan ha effekter genom att vara en nyckel som förändrar ett energiflöde hur ställer man sig då till dricksvattnet? Om man dricker vatten som passerat nära ostron har det då effekt som homeopatisk Carb? Om det växer backsippa vid en vattenpöl som hästarna dricker ur blir det då som behandling Pulsatilla? HH

Vissa lite mer extrema alternativare (new ageare..) säger ju det. Att man ska dricka visst vatten och att maten ändrar energi och karaktär efter hur den behandlas osv. Det känns hopplöst svårt, att akta sig för allt omkring oss..

Men ett homeopatiskt medel är ju framställt efter en speciell metod.
Vattnet i hagen har inte samma effekt som homeopatisk pulsatilla. Det ska utgås från en tinktur av växten. Sedan spädas och för varje spädning potenseras ("dunkas")för att bygga på mer och mer av "kopior av växten" i vattnet.
Att bara ha varit i kontakt med ett ostron har ingen effekt. Annat än lite smak kanske... Där ligger skillnaden mellan örtmedicin och homeopati. I spädningen och potenseringen.

Man måste ha rent sterilt vatten i framställningen, så inga ev bakterier eller andra ämnen potenseras och ger ett helt annat medel i slutänden.:eek:

Det här med vattenmolekylers svängningsfrekvens el komplexbindningar som förklaringsmodel till att homeopati skulle kunna fungera är spekulationer o har ingen vetenskaplig grund, homeopatin enas inte ens om en förklaringsmodell utan lägger för säkerhets skull fran en handfull.
PL

Det här med vattenmolekylers svängningsfrekvens el komplexbindningar som förklaringsmodel till att homeopati skulle kunna fungera är spekulationer o har ingen vetenskaplig grund, homeopatin enas inte ens om en förklaringsmodell utan lägger för säkerhets skull fran en handfull.
PL
Ännu ett svar om vetenskapliga grunder. Vilket vi väl konstaterat inte finns.
Det är väl ointressant att bara diskutera vetenskap som inte finns. mkt mer intressant att diskutera verkan och erfarenheter.

Att hela tiden referera till undersökningar som inte bevisat något, gör ingen skillnad i diskussionen. Helena har ju kommit med lite intressanta frågor. Som går att spinna vidare på.

Kom igen du oxå. med något annat än vetenskapliga grunder.

Det är ack så mycket som mängder av människor "vet" men som inte kan bevisas än. Eller någonsin.

Och mängder av dynga bevisas men tas tillbaka då erfarenheterna av användningen sedan visar på något annat än vad vetenskapen lyckats luska ut.

Hur mkt har inte bevisats genom tiderna och setts som sanning, men är sådant vi skakar på huvudet åt idag.

Jag har inte tid eller lust att begränsas av vetenskapens tillkortakommanden och något långsamma framskridande. även om de som håller på gör ett jäkla bra jobb!:bow:

pga att sepian går på hormonella symptom och särskillt kvinnliga övergångsbesvär eller problem efter förlossningar. De kan bli otrevliga och tappa tålamodet med sin familj o sina barn: lammet
Hurdå? Om det går in och ändrar hormonbalansen måste det ju vara mätbart.

-Att de utspädda och potenserade medlen får högre frekvens och svängning och därför kan möta kroppens symptom på energivivå. Vilket ger en djupare och mer effektiv läkning än att hålla på och "kladda" på ytan.
Men hur? Förklara på mekanismnivå.

Flummigt, tja, om man inte kan sträcka tanken så långt.
Jag är mycket öppensinnad men det måste finnas en rimlig förklaring innan jag accepterar saker. Och om det ska vara verkbart måste det ju vara replikerbart, det verkar alldeles för simpelt att man kan skylla på att djurägaren gett en dålig bild av sitt djur eller att den behöver ett annant ämne om man inte får de resultat man vill.

Kan ni skeptiker köpa teorin om varför det aldrig kan bevisas vetenskapligt?

Nej, för mig framstår det som en bortförklaring av varför så dåliga resultat har fåtts. Om resultaten är så tydliga att de kunnat övertyga er, är det orimligt att de inte skulle gå att visa kontrollerat.

Fast det är det som konstituinellt betyder...samma sjukdom men olika personligheter ger olika medel som ger effekten.

Sen finns ju de "stora" medlen som är såpass bredspektra som tar "mycket"...
Men t ex en eksemhäst/människa kan få olika medel beroende på HUR eksemen ser ut , NÄR dom kommer, HUR människan är som person, HUR hudtypen är osv osv...så bara för att nån har eksem så kan man inte bara plocka ut t ex sulphur ( som är "stort på hud") är det 5 olika så kan dom få 5 olika medel också...

Det där kan vara svårt att förstå om man inte är insatt i det holistiska mellan kropp o själ...

Jag lägger ner försök till förklaringar. Har bara skrivit det jag lärt mig. Har själv inte känt några behov att nagelfara hanemanns teorier utan använder det för att jag ser resultat.
Har inget behov att hävda mig och argumentera för att ändra någons åsikter. De som söker må finna, ungefär..

Kan bara dra några exempel på fall där det hjälpt.

*man som varit sjukpensionär i 20 år. sängliggande ofta. känselbortfall i hand, smärtor i hela kroppen. stel och allmänt sjuk.
-Röntgad överallt och har varit "försökskanin" till sina forna kollegor på op. (tidigare op ass) Tungt medicinerad med smärtstillande.
opererad åtta ggr i knä och otaliga gånger i resten av kroppen.

Blev inte bra av Rhus tox, inte av två andra preparat. men med staphisagria släppte alla symptom som hindrade honom från att leva sitt liv normalt. Han är nu ute på sin första semester på ett antal år!
Helt ny mentalt och fysiskt. Glömmer sin medicin. slutade helt ta den efter ett tag.

*Häst med tandproblem och övervikt. Känsliga stela knän och lite "dumtrög" till psyket.

Fick calc carb och är smidig, fin i kroppen och utan munbekymmer senaste tandisbesöket. Pigg o vaken mentalt.

*Mamma har en blodsjukdom. Fick en propp i tån sist hon var här. Öm varm och röd. Fick en dos apis och proppen släppte på ett par timmar.

*kvinna med kraftiga reumatiska känningar. Otrevligt humör. Gapig och "ofin" Allmänt illa omtyckt. Ischias och diskbråckskänningar.
Sjuklig ansiktsfärg och brun under ögonen.

Tog Phytolacca decandra. Sist vi sågs var hon helt sprudlande. fin i hyn, inte ont i kroppen, bara lite ischias kvar. Glad och kunde till o med komma med snälla uppmuntrande kommentarer! Var helnöjd.

*Häst med exem. lös i magen. ovillig och loj. Trög och seg i ridningen. Tjock och matgalen.

fick Sulfur. Blev inte helt bra i klådan. Men mentalt är han pigg vaken och mkt arbetsvillig. talar om vad han vill och är enl äg "en ny häst"

*Hund. klåda och hormonella besvär. kliar sig så huden var "rå" pälslös i fläckar. Lite rädd o osäker bland främmande.

fick pulsatilla. Nästa besök hade hunden inte helt slutat klia, kanske var det lite vanemässigt?!, men huden var fin och pälsen hade kommit ut så den täckte alla fläckar. var lugnare och nyfiken på folk runt omkring. Ägaren nöjd.

*man som sökt för ev knäoperation. enormt svullet knä. Så ont att han inte kunde stödja på benet. Dålig under lång tid.

tog calc carb och efter ca en vecka går han obehindrat och glömmer ofta bort att han haft problem. inga återfall efter ett halvår.

..sånt här räcker för mig. Har inget behov att få det bevisat. Även om det skulle vara kul för att "rentvå" alla sk kvacksalvare, de som är seriösa.

Dessa "fallbeskrivningar" är inget annat än ren propaganda.
Jag har inte sett ett enda oförklarligt tillfrisknande hos en enda häst utav otaliga hästar som jag genom åren sett behandlas med allt från handpåläggning till homeopatika. Jag har gått från att vara öppet nyfiken till nyktert skeptisk. Om jag bara en enda gång sett en förbättring i positiv riktning så kanske jag fortfarande skulle vara åtminstånde nyfiken, men tyvärr. Homeopaterna lovar stort men kan inte leverera mer än T ex. Jehovas vittnen eller Livets ord.

:smirk: Då lägger vi ner propagandan och håller alla goda resultat för oss själva. så ingen annan skulle råka vilja prova och lyckas. Vi säger så!:)

Dessa "fallbeskrivningar" är inget annat än ren propaganda.

Men VARFÖR skriver du så?! Räcker det inte med att glädjas åt att dessa individer som beskrevs faktiskt blev bättre? Oavsett vad det berodde på? Om det sen berodde på placebo-effekten eller inte. (Har svårt att tro på placebo-effekt på djur dock.)

Det finns en hel del erfarenheter av att djur och människor har farit illa, att homeopati är ett av de djupaste kvacksalveriträsken. Det väljer du att helt bortse ifrån?

Nu är väl inte denna bransch det svartaste hålet på detta klot, även du har ett yrke där det finns gott om klåpare som bara har ett för ögat nämligen att tjäna pengar.

Homeopati används parallellt med veterinärvård bl a av mjölkbönder, de veterinärer som var involverade i detta sätt att pararellbehandla var mycket positiva till effekten detta gav. Helt verkninglöst kan det ju således inte vara, ljuverinflammationer t ex som kan ge en längre tids frånvaro när det gäller mjölkproduktion pga åkomman samt den medicin man tvingas ge kon. Med homeopatica halverade man konvalescensen, och vissa fall mer än så eftersom medicinen i sig inte ger några biverkningar eller lämnar spår i mjölken.

För att att nämna ett annat hånat område, men som numera anses rumsrent. Kiropraktik, på många kliniker har man idag veterinärer utbildade på just kiropraktik eller så har man en utbildad sådan tillgänglig på kliniken. Går man tillbaka i tiden med knappa 10 år så var en kiropraktor också kvacksalvare, och endast ute för att göra sig en hacka.

Jag har använt homeopati på bl a kolik, av alla hästar som fått detta vid kolik så var det endast en som i slutändan krävde veterinära insatser. För de övriga fixade koliken sig inom loppet av 30-40 minuter.

En sommar drabbades en av mina hästar av ehrlichia, när veterinären äntligen fick tummen ur ändan och tog nödvändiga prover så ansåg man att det var försent att behandla trots att hästen var otroligt dålig. Så vi provade faktiskt dessa socker piller, enligt veterinären så tillfrisknade hästen ovanligt fort med tanke på omständigheterna. Själv har jag ingen tidigare erfarenhet från denna åkomma, så det finns inget att jämföra med. Dock drabbades en annan häst i grannstallet samtidigt, den hästen fick injektioner men var ändå inte friskförklarad förrän långt senare än vad min häst blev.
Så jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om just detta.

Ni kan komma med hur många rosenröda fallbeskrivningar ni vill utan att jag för den sakens skull ändrar uppfattning. Jag har sett allt för många ök få en för utdragen död för anse att det finns det minsta nytta av sånt här dravel. Till både kiropraktik och T ex. akupunktur finns det en förklaringsmodell som jag kan köpa. Till homeopati, handpåläggning healing mm. finns det inget annat än en tro.

Men VARFÖR skriver du så?! Räcker det inte med att glädjas åt att dessa individer som beskrevs faktiskt blev bättre? Oavsett vad det berodde på? Om det sen berodde på placebo-effekten eller inte. (Har svårt att tro på placebo-effekt på djur dock.)

Jag skriver så för att jag vet att de hästar som inte tas bort för att deras ägare tror så hårt på detta är många fler än vad en homeopatikaförsäljares rosafärgade fallbeskrivningar vill påskina.
Det här är ingenting annat än rent missionerande för en religion.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 156
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
422
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka