Sv: homeopati

Vad menar du med det ?
Menar du att jag inte betalar....Jag har nog betalat många skäna kronor till mina hovisar...sen finns det nåt som heter service och att man tar hand om sina kunder....kanske en bra ide?

Får tom kaffe o bulla när jag kommer :D
Eller när DOM kommer så bjuds det på lunch...

Bra service är att sköta sitt jobb och inte slösa bort en massa tid på fjäska för fruntimmer på arbetstid. Det drabbar ofta nästa kund.

Jag tycker du är verkligt okunnig och ytlig som drar alla över en kam. Hur fasiken kan du nämna Strasser i samma andetag.:eek:
Vid det här laget borde du väl ha insett att SO Hovslagare anser att homeopati är kvacksalveri, så då är det väl inte en orimligt?

Ska jag sluta och använda homeopati bara för att du tycker jag är dum i huvet?
Ja visst;) när grisar kan flyga.:rofl:
Jag har en gris som kan flyga. Den flyger runt här nu, flaxandes med sina små grisvingar.

Naturligtvis får du hålla på med homeopati om du tror att det är bra, själv är jag övertygad om att det är slöseri men vuxna måste naturligtvis få ägna sig åt vad de vill - även om det är att ge utspätt svavel till fyrbenta djur.

Så det gick helt enkelt bättre den här sommaren? Då har du egentligen ingenting rimligt att jämföra med.

Vet inte va du menar.

Han är bara behandlad denna sommar, först med humanveterinärmedicin som han fick en någon förbättring på men biverkningen blev för påtalig så det inte var värt att fortsätta.

Ren från den medicinen och insatt på homeopatmedicin 90% förbättring hittils och inga biverkningar.
Det räcker för mig om vad som hjälper honom bäst idagsläget.

De troende homeopaterna på bukefalos missionerar, och jag tycker därför att det är viktigt att bemöta det de skriver.

Man ska inte lägga sin egen tolkning i andras mun.

Bra service är att sköta sitt jobb och inte slösa bort en massa tid på fjäska för fruntimmer på arbetstid. Det drabbar ofta nästa kund.

Aha.....är det så det är.

Så du tycker alltså att det är fel att bjuda på kaffe, och för mig att bjuda på lunch när jag kanske har 8-10 häst hemma som ska skos...

det ligger i god ton att ta hand om varandra tycker jag.Arbetet blir knappast lidande.

Smedjan åker jag till när det är specialfall.Där finns alltid kaffe i pannan :love:

Ja nu smiter du.......synd bara att jag har elftor på ignlistan..har man läst ett inlägg så vet man vad som står i efetrföljande :D

Vem har någonsin krävt 100% av homeopati.
Vad som krävs är ngt som signifikant skiljer sig från placebo. Den dagen kan det anses försvarbart för mig som yrkesman att rekomendera metoden o för vetenskapen att lägga resurser på en förklaringsmodell. Du som anser att jag inte bryr mig kan ju tala om vilka förklaringsmodeller homeopaterna hänvisar till!
PL

Ja nu smiter du.......synd bara att jag har elftor på ignlistan..har man läst ett inlägg så vet man vad som står i efetrföljande :D

Om någon efter det här inlägget skriver något om homeopatimotståndarnas otrevliga respektlöshet så är det nog ett av världshistoriens största skämt.

Som sagt tidigare så kan ju två personer ha samma sjukdom men behöver olika medel...så man kan inte säga att ett visst medel hjälper till det och det.
Förutom då en del stora medel som Arnica, Sulfur, Hepar , Bufo...

Kanske är därför det inte går att "bevisa"

Homeopatin är svår...jag är bara en amatör som har insett att det hjälper många ggr, men jag har vänner som är utbildade som jag kan bolla med....jag köper mina medel direkt från fabrik, men jag har full förståelse att homeopater med utbildning o Fskatt måste ta mer betalt för sina tjänster...

Som sagt tidigare så kan ju två personer ha samma sjukdom men behöver olika medel...så man kan inte säga att ett visst medel hjälper till det och det.
Det där är uppenbart en praktisk bortförklaring som medför att varelsen vid tillfrisknandet hjälpts av homeopati. Det borde rimligen fortfarande gå att visa homeopatins verkan genom att blanda som en tok, som vissa homeopater gör, eller...

Förutom då en del stora medel som Arnica, Sulfur, Hepar , Bufo...
...bevisa med något av dessa medel?

Den dagen kan det anses försvarbart för mig som yrkesman att rekomendera metoden o för vetenskapen att lägga resurser på en förklaringsmodell. Du som anser att jag inte bryr mig kan ju tala om vilka förklaringsmodeller homeopaterna hänvisar till!
PL
Jag tror inte att någon användare av homeopati här tycker att du ska rekommendera homeopati till kunder/patienter.
Det är väl självklart att en som praktiserar skolmedicinska metoder ska hålla sig till det för att behålla sin trovärdighet och särskilja sig från alternativa metoder.

Men jag tycker heller inte att man ska rata andra metoder och förklara dem som skräp om man inte provat seriöst. En läkare sa som så, att det jag vet om homeopati är, att om ett barn sväljer hela burken händer ingenting. om det sväljer en av mina dör det.
-Han hade ju så rätt!
-Fel medel eller styrka, ingenting händer. Kan inte skada men hjälper då symptomen "i medlet" möter symptomen i kroppen.

Som någon skrev, min häst blev inte bra. Det kan bero på många faktorer. Oerfaren homeopat. Hästens ägare har lite felaktig bild av sin häst och homeopaten "luras" att välja ett preparat på fel grunder.
Eller medlet hade fel potens.. Eller hästen utsätts fortfarande för något som sätter ned allmäntillståndet och försvårar läkning.

Homeopatiska medel är på sitt vis mirakelkurer, men de kan inte läka en kropp som fortsätter att ständigt utsättas för något skadligt.

Fast min blir krampfri av Nux Vomica betyder det inte att hästen kan stoppa i sig kilovis med kraftfoder och behålla smidigheten.
Han behöver massor av åtgärder och eftertanke i hästhållningen. Men sviterna av misstagen kan jag medicinera bort med homeopatica.

Samma med fyraåringen. Han tål inte allt pga medlen, men då han blir överansträngd i ett knä får han calc carb och blir smidig och oöm direkt.

Samt då jag smittats av magsjuka har jag fått bacillen, det skyddar inte mot allt runt omkring oss, men då jag känner symptomen tar jag Arsenicum och allt obehag, diarre o kräkningar försvinner.

Osv osv.

Om cancer...
Det är förbjudet att behandla cancerpatienter. De som ändå basunerar ut att de kan hjälpa och "rädda" folk från sin cancer bryter mot lagen.
Men ändå är det alltid upp till patienten att ha med sig sitt sunda förnuft och minnas att man inte kan lägga sin tillfrisknad i någon annans händer. Ingen kan lova något. Inte ens läkarna.

Och ingen av "oss" här har väl påstått att det är en vetenskap!?
Det är en beprövad metod, som många väljer att använda och fördjupa sig i genom hela sitt liv. Ingen fluga eller nyck som man tröttnar på då resultaten inte kommer. För de kommer ju mer man lär sig.

Om det inte fungerade skulle iaf jag tröttna fort. Livet är för kort för att slösa på drömmar, flummerier och gissningar.
Det ska vara snabba, varaktiga resultat.
Dyrt är det heller inte hos en seriös homeopat.
Man tar väl betalt för den tid man upplåter för patienten och kostnaden för pillren.
Pat. väljer själva om de vill skinnas och återkomma gång på gång.

Någon sa att det var skit pga att det "hittades på" för bara 200 år sedan.
Så¨då är kinesisk medicin ok, för det är massor av hundra år gammalt, och modern medicin är sann och riktig för den kan prövas enligt gällande vetenskapliga regler.

Men allt däremellan är humbug?
Hur bevisar man akupunkturens effekter? Är det bevisat?
Kanske homeopatin är omöjlig att testa vetenskapligt pga sin enormt breda och individuella verkan.?
Och att den är så beroende av kunskap om medlen och kännedom av patienten för att klaffa.
Kanske lättare att ordinera cortison som "tar allt" än att välja mellan hundratals medel och potenser för att träffa rätt på en hästs problem.

Och de som sa att jorden var platt? det är gammal kunskap:angel: Måste vara lite sanning i det..

Det borde rimligen fortfarande gå att visa homeopatins verkan genom att blanda som en tok, som vissa homeopater gör, eller...
Effekt får man bäst genom rena medel. Alltså ETT i taget. Det finns de som mixar och tycker att det funkar. men jag tror nog på att för maxad effekt ska man ge enkelmedel

Börjar man fega ur och blanda vilt, eller inte törs vänta på reaktionen och byter hej vilt. då blir nog effekten sämre!

Man tänker till, ger det man tror på, och väntar.
Vid akuta sjukdomar kan ett medel föregås av ett annat. Men det är då inga gissningar utan en del av en plan. Beprövad sådan.

Effekt får man bäst genom rena medel. Alltså ETT i taget. Det finns de som mixar och tycker att det funkar. men jag tror nog på att för maxad effekt ska man ge enkelmedel

Börjar man fega ur och blanda vilt, eller inte törs vänta på reaktionen och byter hej vilt. då blir nog effekten sämre!
Varför tror du det?

Varför tror du det?
Därför att jag fått lära mig det. Av en homeopat som frågat sina lärare på utbildningen, och även frågat homeopater hon respekterar.

Och jag har själv tidigare provat blandpreparat utan att se effekt. Och fortsatte att vara skeptisk. Tills jag provade att gå till en sk Biopat. som behandlade mig med allahanda metoder. bla akupunktur. Med otäck träffsäkerhet och patientkännedom.
Läste mina fysiska och psykiska symptom som en bok, innan jag öppnat munnen. Och gav en omtumlande upplevelse då symptomen som jag åkt in akut för och legat inne på lång utredning släppte under tiden jag låg där med nål i örat.
Med vansinnig smärta och yrsel, sedan som i en bubbla, därefter "rann" sjukdomskänslan av och jag kunde jobba i ett travstall hela dagen efter!!:) Från att vara svimfärdig och liggandes.

Han ordinerade homeopatica och pga den respekt jag fick av hela behandlingen testade jag och har fortsatt söka information om det.

Jag har en gris som kan flyga. Den flyger runt här nu, flaxandes med sina små grisvingar.

Naturligtvis får du hålla på med homeopati om du tror att det är bra, själv är jag övertygad om att det är slöseri men vuxna måste naturligtvis få ägna sig åt vad de vill - även om det är att ge utspätt svavel till fyrbenta djur.
Några grisar med vingar har jag ej sett,men jag har ju andra medicinvanor.:D
Jag har har stor erfarenhet av fyrbenta svin och homeopati och med lyckat resultat, tvåbenta anser jag nog som hopplösa fall däremot och homeopati lär inte bita på de svinen.:angel: :rofl:

Vetenskapligt bevisat är väl att ett gott skratt förlänger livet, och jag lär bli gammal.;)

På tal om effekter..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=767134

Varför har inte Elftor och kompani reagerat på detta då?
Är konventionella mediciner så himla väl utprovade och säkra?
Tänk att jag trodde det var självklart att mediciner till häst var utprovade just på häst..:crazy:
Du måste skilja på mediciner till häst(som är utprovade på häst) o mediciner som används trots att de inte är godkända till häst!
Vad nu detta skulle ha med homeopatins totalt ovisade "effekt" att göra.
PL

Jag hade en häst som hade grova allergiska reaktioner från april-sept...Hon hade varit fruktansvärt sjuk 2 år på raken och gått igenom penicillinkur efter penicillkur.... veterinärerna fattade inte ens att det VAR en säsongsrelaterad sjukdom...hon blev helt återställd från detta , men de åren hón varit så dålig hade satt sina spår med förstorat hjärta och ärrbildningar på lungorna så hon gick till avel.

Besvären blev hon helt o hållet av med.

Men så är det ju med allt...bara för att man går till vetten är det ingen garanti att dom kan bota din häst..eller din häst kanske är bra nu?

Min häst är i stort sett bra nu :) Hon fungerar som vilken frisk ridhäst som hellst :)
Men det beror inte på någon veterinär eller nån homopat, utan sund hästhållning! Nu har inte hon någon svår astma och vi visste att det berodde på att hon var dammkänslig. Så Hon ställdes helt enkelt på lösdrift och hösilage och efter det har besvären varit borta :)

Hon har fått cortison av vet. också... men de har nog varken gjort till eller ifrån.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 157
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
423
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025