Sv: homeopati
Intressantare vore att höra kritik ifrån någon som försökt sätta sig in i homeopati med öppet sinne, men ändå därefter förkastar det. .
LÅÅNGT!
Jag har försökt sätta mig in i homeopati med öppet sinne. Min utgångspunkt var att ngt som många tycks ha provat borde det ligga någonting i. Lite analogt med naturmedicin och akupunktur.
Fast jämförelsen haltar litet ändå. Natur- eller etnomedicin är ändå resultatet av miljoner människors trial and error över flera tusen år. Akupunktur är resultatet av en halv världsdels erfarenhet över flera tusen år. Homeopati är en uppfinning med ca 200 år på nacken och växte fram ur en filosofi snarare än systematiska erfarenheter.
När man ska undersöka om en åtgärd/medicin fungerar är det vissa grundläggande krav som måste vara uppfyllda. De som jämförs måste vara många, grupperna måste vara lika stora, de som ingår i grupperna måste vara jämförbara, vem som får vad skall vara okänt för alla, bortfallet får inte vara för stort och sist men inte minst – försöket måste upprepas av ngn annan. Jag har själv gjort en studie där placebo var signifikant bättre än den aktiva substansen. Billigt och bra kan man tycka. MEN det gick inte att upprepa resultatet.
Nåväl, jag tror jag har tagit del av alla sammanställningar av publicerade studier om homeopatiska behandlingar som finns. Min utgångspunkt var alltså att det måste finnas något.
Men jag hittar inte ett enda område där det finns acceptabla indicier på att homeopatika har effekt.. På 200 år.
Sen får man inte förväxla originalsubstansen med den utspädda beredningen.
Slåttergubben, Arnica montana t ex har en påvisad antiinflammatorisk effekt jämförbar med Ipren.
En del personer som av omgivningen kallas homeopater är egentligen inte förmedlare av utspädda vätskor utan använder naturmedel. Här finns en uppsjö av aktiva ämnen ibland bra ibland dåliga. Det finns också oräkneliga bra upplagda studier (och för all del många dåliga) om olika naturmedels effekt eller brist därpå.
Men visst kan Homeopatisk behandling ha effekt, på samma sätt som man vet att placebo har en reell effekt. Förväntningen att bli bättre kan vara den lilla push som behövs för att tillfriskna. Jag vill inte skåpa ut den effekten, tycker den kan ha ett berättigande i vissa fall.
HH