Sv: homeopati

Vad vet du om vad jag läst o tagit reda på??? Däremot läser jag kritiskt!
Men visst jag har inte testat själv o på nuvarande grunder anser jag inte att jag kan försvara att göra det.
PL

Du kommer aldrig att ha grunder om du inte provar själv...ska jag bortse från att min hund blev smidig?

Homeopatin är svår och bred som sagts tidigare, men det finns vissa stora medel som man nästan inte kan misslyckas med, bl a arnican.

Du kan ju testa på dig själv....planera in en övning som GARANTERAT skulle ge dig träningsvärk....Ta arnica D30kvällen innan, på morgonen innan och efter övningen...sen är det bara att vänta på värken som aldrig kommer.

Vad menas, borde vi tro på homeopati för att vissa veterinärer får utbildning i homeopati?

).
De får inte bara utbildning;) ,de får praktisk erfarenhet om de väljer att våga prova,och försepråkar även metoden.

Det är deras fria val att använda det som för djuret är bäst behandling.

De "tror" inte de vet!;)

Jag tycker man inte ska tro så mkt utan basera sina åsikter efter kunskap och egen erfarenhet.

Jag tyckte också metoden va mysko,spec konstitutionsbehandlingarna,men måste till slut medge att de är effektivt.
Bara ett par doser kan göra enorm effekt.
Faktum är att ju mer erfaren man blir desto färre doser ger man.:cool:

Håller med om att det inte är ok att kritisera något man inte provat eller är insatt i.
Att jämföra med Scientologi var lite magstarkt.
Homeopater som sitter och studerar materia medican på sin kammare är inte i närheten av en sekt.
Det som uppenbarligen skinnar eller skadar människor. Kroppsligt, eller som i sekter, socialt och mentalt, det kan jag kritisera utan att ha provat.
Men något så stillsamt och uppenbart till för att läka o hjälpa utan fara för skador, det tycker jag att man gott kan testa innan man dumgör.

Jag kan bara tala för mig själv: Jag kan respektera andras erfarenheter. Däremot tror jag inte på det sista du skriver, att homeopati kan förebygga problem. Oavsett vad andra råkar ha för erfarenheter. Dessutom verkar påståendet att det kan förebygga problem konstigt, eftersom idén bakom homeopati är att något som orsakar ett problem kan bota problemet när det väl har uppstått (bara man späder ut det tillräckligt mycket).
Jag har sett dig "diskutera" i många trådar och nån respekt har du då aldrig visat.:angel:

Håller med om att det inte är ok att kritisera något man inte provat eller är insatt i.
Att jämföra med Scientologi var lite magstarkt.
Homeopater som sitter och studerar materia medican på sin kammare är inte i närheten av en sekt.
Du tar vad jag skrev ur sitt sammanhang. Du konstaterar att man inte kan kritisera något man inte provat, och i det fallet är Scientologin ett alldeles utmärkt exempel. Man behöver inte prova allting för att ha en grund till ifrågasättande.

Men något så stillsamt och uppenbart till för att läka o hjälpa utan fara för skador, det tycker jag att man gott kan testa innan man dumgör.
Tyvärr, även om homeopatin var utan skador (vilket den inte är, om man betänker t.ex. skinnade cancerpatienter. Du behöver inte leta länge på internet för att hitta dyr homeopatibot mot cancer), så skulle det vara orimligt att prova den mot bakgrund av dess osannolikhet och dess oförmåga att prestera någon form av bevis. Dessutom, om vi skulle prova - vad förväntas vi upptäcka? Förkylningen gick över. Gick den över lite fortare än vanligt tro? Och om vi inte märker någonting så betyder det förstås ingenting, då har vi bara förstått oss själva fel och valt fel ört att späda ut en miljon gånger.

Det enda ni har att erbjuda som försvar är enstaka fall där något djur eller barn blivit bättre. Det är inte särskilt imponerande när teorin är fullkomligt ologisk och kontrollerade studier har visat homeopatin verkningslös. Förklaringarna på att vetenskapen inte kan bevisa just homeopati påminner väldigt mycket om rationaliserande av religiös tro. Den rimliga förklaringen blir för mig att ni har sett enstaka fall av förbättring och tillskrivit homeopatin effekt från ett sammanträffande samt att era förväntningar infrias genom placeboeffekt.

Jag tycker inte alls att det är orimligt att ta upp dessa saker i en tråd där en person frågar om homeopati. Varför ska proponenterna få stå oemotsagda? Om trådskaparen sedan väljer att tro på era fallhistorier och ger utspädd rödbeta till sin häst så må det väl vara hänt.

Intressantare vore att höra kritik ifrån någon som försökt sätta sig in i homeopati med öppet sinne, men ändå därefter förkastar det. .

LÅÅNGT!
Jag har försökt sätta mig in i homeopati med öppet sinne. Min utgångspunkt var att ngt som många tycks ha provat borde det ligga någonting i. Lite analogt med naturmedicin och akupunktur.

Fast jämförelsen haltar litet ändå. Natur- eller etnomedicin är ändå resultatet av miljoner människors trial and error över flera tusen år. Akupunktur är resultatet av en halv världsdels erfarenhet över flera tusen år. Homeopati är en uppfinning med ca 200 år på nacken och växte fram ur en filosofi snarare än systematiska erfarenheter.

När man ska undersöka om en åtgärd/medicin fungerar är det vissa grundläggande krav som måste vara uppfyllda. De som jämförs måste vara många, grupperna måste vara lika stora, de som ingår i grupperna måste vara jämförbara, vem som får vad skall vara okänt för alla, bortfallet får inte vara för stort och sist men inte minst – försöket måste upprepas av ngn annan. Jag har själv gjort en studie där placebo var signifikant bättre än den aktiva substansen. Billigt och bra kan man tycka. MEN det gick inte att upprepa resultatet.

Nåväl, jag tror jag har tagit del av alla sammanställningar av publicerade studier om homeopatiska behandlingar som finns. Min utgångspunkt var alltså att det måste finnas något.
Men jag hittar inte ett enda område där det finns acceptabla indicier på att homeopatika har effekt.. På 200 år.

Sen får man inte förväxla originalsubstansen med den utspädda beredningen.
Slåttergubben, Arnica montana t ex har en påvisad antiinflammatorisk effekt jämförbar med Ipren.

En del personer som av omgivningen kallas homeopater är egentligen inte förmedlare av utspädda vätskor utan använder naturmedel. Här finns en uppsjö av aktiva ämnen ibland bra ibland dåliga. Det finns också oräkneliga bra upplagda studier (och för all del många dåliga) om olika naturmedels effekt eller brist därpå.

Men visst kan Homeopatisk behandling ha effekt, på samma sätt som man vet att placebo har en reell effekt. Förväntningen att bli bättre kan vara den lilla push som behövs för att tillfriskna. Jag vill inte skåpa ut den effekten, tycker den kan ha ett berättigande i vissa fall.
HH

*KL*

Kan ni skeptiker å även andra om ni har svar förklara följande för mig.

Vi människor kan bli friska genom vår egen tro, det vet ju alla, tror jag.

MEN, hur i hela friden kan ett djur bli frisk?

För inte är det väl så att våra djur är så intelligenta att de genom tanken känner - nu ger matte mig detta piller och matte tror att jag skall blir bra, å vips så ser hästen till att trolla bort alla krämpor/sjukdomar som den hade.

Nä det måste beror på nåt annat, förstår inte det, kan nån förklara för mig?

Jag har en mycket god tankeverksamhet med min häst och vi kan läsa av varandra väldigt bra, men om min tanke skulle vara orsaken till hans tillfrisknande efter intag av homepatmedel så förstår jag inte varför han inte ger fan i att rulla sig i lerhögarna eller går som en grand prix häst i dressyren trots sina ynka fyra år, för jag vill ju!

Senast ändrad:

Hästarna blir friskare pga ägarens ökade omsorg och engagemang. Så funkar även placebo på djur. Man skall heller inte glömma bort att de allra flesta åkommor och skador faktiskt läker av sig själv.

Skulle inte tro det, finns INGEN skillnad förutom att han fick två olika pillersorter till omsorgen han redan hade.

Tror inte ett intag över lag av piller i ex foderhinken kan ses som större omsorg för ngn. häst.

Så bättre försök till förklaring tack.

Kan dock hålla med dig att en del åkommor läker sig själva, men långt från alla.

Fast det finns faktiskt påvisat starka placeboeffekter på djur i många studier, mest hundar. Mkt fler och statistiskt starkare studier än de som vill visa att homeopati fungerar (på människor)HH

Faktum är att veterinärer i andra länder får utbildning i homeopati mm och kan sen med djurägaren välja vilken beh som de vill jobba med.
Skulle de veterinärerna också va korkade?
*

De europeiska samarbetsorganistionerna för veterinärer har antagit en deklaration där man avråder eller snarare "prohibit" användandet av behandlingar som inte har vetenskapligt bevisat effekt.

Man uttalade särskilt att homeopati räknades dit.

Dock har inte alla nationella förbund anslutit sig till deklarationen vad jag vet. I alla fall inte England. HH

Homeopati funkar inte som vanlig medicin,ingen ersättning för antibiotika på långt gångna eller svåra infektioner osv.
Men det fina i kråksången är att rätt använd kan homeopati förebygga många problem.
Homeopati botar inte felaktig hovvård,utfodring,taskig träning eller stressig miljö,inte heller vidriga människor som behandlar hästar illa,osv.
Hoppas du fattar min poäng nu då.*suck*

Jag tror att din poäng är att du erkänner dig till denna religionen och det är ju ditt fria val, men jag förstår inte varför ni talar om den som om den vore vetenskap? Djupt troende kristna och muslimer vet även dom att dom får resultat på sina böner. Era böner är vatten med "hårddisk". Konstigt bara att du inte ramlat dit på strasser eller OL med, då deras argument är väldigt lika de ni kommer med.
För övrigt så månglar dom alla på samma torg,Strasser SANHCP Homeopater Håranalys Hästpratare Aloeveraförsäljare Healers m.m.

Men strasser ??? Är inte det din bransch :eek:

för övrigt tycker jag att du är mer än väl nedlåtande och drar samtliga över samma kam...t ex aloeveran har hjälpt både djur o människor. Säg till de människorna som BLIVIT hjälpta av alternativa metoder att dom är dumma som ens provade..

Usch o fy för såna som du.

Förresten så skär mina hovisar ut en böld GRATIS.....det kostar banne mig inte 300 + moms. lurendrejeri.

KL
Jag har alltid varit kritisk.
Har i unga år reagerat på "kvacksalveri" och annat ovetenskapligt med att bli provocerad och fly förbannad. Tänkt att -stackars lurade satar. antingen är dom förledda eller korkade!

Nu vet jag mer.
En viss ödmjukhet infinner sig då man börjar inse hur mycket som existerar bortom den horisont de flesta av oss kan se. Om man anstränger sig och jobbar på det öppnar det sig större och större möjligheter och vyer.
Det blir även krångligare och man känner större ansvar, då man inser vilka möjligheter man har att förbättra sin omvärld och för medmänniskor. Man kan inte lita blint på råd från vetenskapen längre!
Det är inte längre svart och vitt!

I min erfarenhet av homeopati handlar det inte om enstaka lyckofall av slumpartat tillfrisknande. Människor o djur med åratal av envisa krämpor bakom sig förändras i grunden.
Om ett fall misslyckas blir jag besviken, inte glad om ett lyckas. Jag tar för givet att det ska lyckas. De flesta är skeptiska men tar pillren för att "det kan ju vara värt att prova".
Är det då placebo? Om man knappt kom ihåg att ta dom, med de första doserna räckte för tillfrisknande.

På hästarna har det kommit upp symptom på saker de behandlats av vet för många åt tidigare.

Då ena fick calc carb fick har snabbt övergående symptom på halsinfektion. Som han hade varje vår förut. Calc carben plockade upp rester, sviter av de gamla infektionerna som behandlats med antibiotika.
Hästen tokhostade och var hängig en natt. Sedan är han makalöst mkt finare. Helt "ren" i sin kropp och harmonisk till sinnet.
Och jag har haft hästarna och skött dom med samma omsorg hela tiden.
Men ju mer jag lär mig om homeopati, ju friskare blir dom!
Men nu har jag inget att behandla!! Vilket känns helt OK efter åratal av veterinärbesök!

Japp det har jag, hittils till 90% förbättring, vilket för mig är mer än jag väntade mig å jämfört med tidigare somrar så klassas han som frisk.

Antar att du vill veta varför homepatmedel.....

Den medicin (cortisonmedicin) som oftast ges vid åkommor som hans av veterinär har alldeles för hög bieffektsrisk alt. inte funkar alls, vilket en häst med hans bakgrunshistoria inte skall utsättas för om det inte handlar direkt om liv eller död.

Detta är en häst som är hyperkänslig mot mycket och som t.o.m höll på att stryka med av en minimal dos av lugnande vid ett tillfälle. Vetten gav en minial dos, men fick springa efter uppvakningsserum, tackar högre makter att han lyssnade och inte gav full dos som han ville.

Har redan provat "vanligt icke cortison" men biverkningen kom även där ganska snart, nu är han visserligen inte provad på vad som senast framkommit, men det finns ingen mening att prova i dagsläget eftersom resultet blivit så bra med homeopatmedicin.

Jag tror inte på allt här i världen men jg har iaf. så pass stor respekt för mina medmänniskor omkring mig att jag låter dem tro på det de vill utan att smutskasta eller nedvärdera dem. Det finns alldeles för lite respekt för varandra i vår värld.

Visst finns det folk överallt inom alla områden som ibland " verkligen kommer bort och tappar allt sunt förnuft och lite till" i sin tro eller övertygelse, men det är inte nog för att man skall tappa respekten för alla inom varje område.

Vi behöver alla lära oss att arbeta gemensamt sida vid sida och glädjas åt varandras kunskaper och upplevelser istället. Fungerar inte det ena så fungerar det andra är min personliga tro. Jag använder mig av den yrkeskategori och den hjälp som är bäst för varje enstaka tillfälle. Om fler gjorde det så skulle både djur och människor må bättre inom sig själva och med andra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 157
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
423
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna