Sv: homeopati

jaså, men hon blev långt ifrån frisk....inte heller de andra som kom därifrån, sen vet jag flera bara här på buke som fått operara om sina flera ggr och det blir bara värre o värre o han blir bara otrevligare o otrevligare....han kan inte ta att man säger att op blev misslyckad...jag VET att dom kan bli det, men det skall väl gå att ha en dialog med den som utförde den.

du har läst inlägget fel och missförstått som vanligt..jag menar att vi har entrappment o gomsegelhästar och INTE struppipare...om ni inte hittar nåt annat å gnälla på kan ni väl ge er istället..Jävla tjat om piparna....låt ridisarna ta hand om dom istället.

Jag är inte intresserad av struppipare och det var inte det det handlade om, utan läkning,

Tyvärr så får vi dom fler och fler även inom travet

Men du kanske fattar vad jag menar med sår som inte skall läka för fort?

ok, skit i det nu då och så håller vi oss till homeopati o läkning, inte till att min häst inte blev plastad, att struppipnigsmeningen blev fel, eller hur jag uttalat mig o inte....
Förlåt om jag förvirrade dig. Men nu vet vi vad vi talar om.

jaså, men hon blev långt ifrån frisk....inte heller de andra som kom därifrån, sen vet jag flera bara här på buke som fått operara om sina flera ggr och det blir bara värre o värre o han blir bara otrevligare o otrevligare....han kan inte ta att man säger att op blev misslyckad...jag VET att dom kan bli det, men det skall väl gå att ha en dialog med den som utförde den.

Jag tycker att han är mycket bra på att föra dialog och dessutom upplysa om att prognosen inte är alldeles lysande för en framtida tävlingskarriär men samtidigt att det finns en viss chans att den blir helt bra.

En halopererad häst lär ju aldrig läka ihop på en vecka ens så det är ju ingen fara...har den varit skuren i och SKULLE läka, så lär det ju snabbt gå upp vid en infektion/inflammation på 4-5 dar...jag har fått öppna upp en hel del kastrater så jag vet precis vad du menar...saken är den att oftast så BLIR det inte ens så om man gett arnica....det får inte fäste.

bäst på halsar var helsingborg faktiskt....en helt egen utvärdering av mig som haft från många olika vettar

KL Om man i samband med en grisig op eller ett fult sår ger "riktigt" antiinflammatoriskt så innebär det inte att såret sluts tidigare men däremot att man håller igen svullnaden så att dränaget blir bättre samt att hästen får mindre ont ,rör sig bättre vilket ytterligare förbättrar dränaget.
PL

Om ni bara ger hokus pokus så krånglar ju inget?????

Och nej inte min erfarenhet jag har återigen sett en helt annan sida när det gäller återbehandlingar.

När du som i fallet med din hov har en behandlande hovslagare och ger homeopatika. Hur bedömmer du då att det inte var behandlingen som var det som hjälpte?

Om du undrar varför jag verkat bort så mycket på just denna hovspricka så var det för att den hade en rejäl infektion under hornet när den kom i mina händer. Det enda jag gjorde för att häva denna infektion var att öppna, tvätta, luftdränera, och plasta.
Och som sagt ohalt från dag 1 utan homeopatika.

Din beskrivning av arnika verkar vara att det får huden att läka igen väldigt snabbt. Men det var väl vinklat läst av mig det med!
Att NSAID ger snabbare läkning av op sår od finns det en massa dokumentation på, den dagen jag får motsvarande på arnika kan det kännas rätt att prova.
PL

ja, kanske det..men i mitt fall så FÖREBYGGDE jag den infektionen direkt så vi slapp att skära upp mer än nödnändigt :idea:
Du får tro vad du vill...det brukar iallafall bli bra när jag ger mina piller o med facit ihand så gick det ju kanonbra....

Arnika som sårtvätt är nytt för mig jag trodde det mest var ett inslag i linimenten. Verkar vara mångsidigt. Vad tror veterinärn? försvinner min vårförkylning om jag blandar en grogg på soppan?
Givetvis väldigt utspädd med sprit förståss:D

Det bästa med arnica är ju att det är bra för mycket, en sak är att få sår yttre o inre att läka fortare..en annan är att ta bort träningsverk....jag fick en häst som varit i hingstslagsmål med HÅL på kroppen överallt av bett, han såg ut som en schweizerost att läka på 5 dagar....det låter otroligt men det är helt sant...

Kan man klara sig utan penicillin, sulfa, smärtlindrande som kör sönder magarna på hästarna så ska man göra det tycker jag då....

skulle faktiskt vara intressant om du provade, men då blir du väl av med licensen. Synd för det ÄR effektivt

Mao. så tar du själv åt dig av äran för att din hovis gjort ett bra jobb? för du har ju ingen aning om hur det hade gått om du inte hade häxat lite?

Licensen? Jag har ingen licens.
Nog kan jag prova en del utan att bli av med legitimationen. Men hur skall jag kunna föreslå ngn att använda ngt jag inte alls tror på(utspätt vatten med minne).
PL

Men slta nu...det har jag redan svarat på för sådär 75 inlägg sen :angel:
Dessutom ÄR min hovis väl insatt i homeopati då hans fru håller på med sånt... Tji fick du...

Enligt dig tydligen inte, själv är jag tveksam.
Men i detta fallet talar vi om en lära som på 200 år inte kunnat visa på vare sig effekt eller en rimlig verkningsmekanism.
PL

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 157
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
423
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka