Sv: homeopati

Om jag låter nedlåtande så beror det på att jag tycker att det vi pratar om är kvacksalveri och jag har inte hört ett enda argument från er som skulle antyda att det är nån sorts vetenskap vi talar om.

Varför skulle jag behandla bölder gratis?
Jag driver ett företag och ingen välgörenhetsinrättning.
Dessutom så kan det kost betydligt mer än 300 :-
Jag minns en som gick på 12 000:-

. Jag använder mig av den yrkeskategori och den hjälp som är bäst för varje enstaka tillfälle.

Just det, det är en kedja av många människor som behövs för t ex en häst....piller kan varken verka eller sko en häst, inte heller operera..den kan inte ge hästen mat eller träna den..den kan inte raspa tänder eller sela/sadla den...

Alla har ju en plats, och det gäller ju att ge hästen/djuret de bästa möjligheterna...kan inte veterinären hjälpa den så kanske homeopatika eller örter, magneter kan göra det....

Om man inte inser att kedjan är viktig och att man själv skulle vara den enda o viktigaste ligger man nog illa till

Holistik betyder mycket för mig och som ni säger så finns det saker bortom vetenskapen och det traditionella.

När jag började med laser på häst för 20 år sen skrattade alla åt mig...idag skrattas det inte, numer har en del tränare t om insett att hästar ska tränas på INDIVIDNIVÅ, att dom är olika individer...numera så har många insett att hästar faktiskt har muskler som man får hålla efter som på alla andra idrottsmän...det finns mycket som "kommit" som trångsynta människor accepterar idag.

VEM har sagt att det övht är vetenskap? Du vet ju tydligen allt om homeopati så varför bryr jag mig...

Att karva i en fot för 300 + moms tycker JAG personligen är jäkligt bra betalt...du ska ju inte snacka om att homeopater tar betalt, dom driver ju också eget och skall betala skatt/social och har kanske lån på studier...Vad är dig förunnat att ta bra betalt ?

De har inge fungerat på min häst...
Hon har astma och det var en person som sa att hon kunde bota det :smirk:
Det skulle inte kosta nånting så jag lät henne försäka, men utan resultat.

När jag jobbar så kan i allafall kunden vara säker på att jag jobbar efter vedertagna metoder. Att homeopater skinnar cancerpatienter på sina allt dom har tycker jag är vedervärdigt.

Och varför skall dina hovisar behandla bölder?
du ger väl bara hästen lite vatten så blir den frisk oavsett om det sitter en massa skit kvar innanför sulan.

Jag tror att din poäng är att du erkänner dig till denna religionen och det är ju ditt fria val, men jag förstår inte varför ni talar om den som om den vore vetenskap? Djupt troende kristna och muslimer vet även dom att dom får resultat på sina böner. Era böner är vatten med "hårddisk". Konstigt bara att du inte ramlat dit på strasser eller OL med, då deras argument är väldigt lika de ni kommer med.
För övrigt så månglar dom alla på samma torg,Strasser SANHCP Homeopater Håranalys Hästpratare Aloeveraförsäljare Healers m.m.
Du vet mkt väl vad jag tycker om OL och Strasser.
Jag tycker du är verkligt okunnig och ytlig som drar alla över en kam.
Hur fasiken kan du nämna Strasser i samma andetag.:eek:

Jag erkänner mig inte till nån "religionhomeopati",men jag har tillräckligt erfarenhet ,kunskap och framförallt djuröga nog att se skillnad på vad som är vad.
Och "ballar" nog att våga tro på det jag sett.;)
Jag har utbildat mig för personer som har huvet rätt påskruvat,jag är ingen förespråkare för de oseriösa.
Jag är lika förvånad jag att utspätt vatten kan bota olika åkommor på djur.:D
Och det är väl just det som gör att man kan låta lite religös när man diskuterar det,just för att man inser hur effektivt det kan va rätt använt ,och i rätt tid och dos.
Du ska veta att det satt hårt inne att tro på det då det i teorin låter knasigt,speciellt att ju mer utspätt desto starkare och djupare effekt.
Men när man ser gång på gång att det kan funka vore jag riktigt korkad om jag inte tog erfarenheterna till mig.;)
Med åren har jag fått större och större respekt för homeopati.

Ska jag sluta och använda homeopati bara för att du tycker jag är dum i huvet?
Ja visst;) när grisar kan flyga.:rofl:

Jag hade en häst som hade grova allergiska reaktioner från april-sept...Hon hade varit fruktansvärt sjuk 2 år på raken och gått igenom penicillinkur efter penicillkur.... veterinärerna fattade inte ens att det VAR en säsongsrelaterad sjukdom...hon blev helt återställd från detta , men de åren hón varit så dålig hade satt sina spår med förstorat hjärta och ärrbildningar på lungorna så hon gick till avel.

Besvären blev hon helt o hållet av med.

Men så är det ju med allt...bara för att man går till vetten är det ingen garanti att dom kan bota din häst..eller din häst kanske är bra nu?

Ok vi kan konstatera att vi inte kommer någon vart...
Jag ändrar inte uppfattning för att "min häst hit eller min häst dit"
Om detta vore så bra som ni säger så vore det enkelt att vetenskapligt bevisa att det har verkan. Att ingen har lyckats med det på 200 år talar för sig självt.

Vilken menar du strupiparen eller? Jo han är frisk.

När jag jobbar så kan i allafall kunden vara säker på att jag jobbar efter vedertagna metoder. Att homeopater skinnar cancerpatienter på sina allt dom har tycker jag är vedervärdigt.

Och varför skall dina hovisar behandla bölder?
du ger väl bara hästen lite vatten så blir den frisk oavsett om det sitter en massa skit kvar innanför sulan.

Dom kanske tycker jag är en bra kund :idea:

Såklart jag ger hästen vatten och att bölden frodas ....nu börjar du bli lite dumdryg faktiskt.

sen har jag faktiskt visitertång och en kniv...så jäkla svårt är det ju inte att lokalisera en böld.

Du ändrar inte uppfattnig...du jag har förstått det :angel:

Det gör inte vi heller...varför skulle vi försvara nåt som inte funkar ? Det faller ju på sin egen rimlighet borde du ju förstå.

Om du tar 100 hästar och opererar dom för entrappment....47 blir bra och återfår full tävlingskondition, resten blir antingen lika eller t om sämre.....Vad är det för vetenskap?
Hur kan man försvara det ?

Dom kanske tycker jag är en bra kund :idea:

Såklart jag ger hästen vatten och att bölden frodas ....nu börjar du bli lite dumdryg faktiskt.

sen har jag faktiskt visitertång och en kniv...så jäkla svårt är det ju inte att lokalisera en böld.

Mina bra kunder betalar.

I normalfallet så är det inte svårt.
Men det är inte alltid så lätt.

Du ändrar inte uppfattnig...du jag har förstått det :angel:

Det gör inte vi heller...varför skulle vi försvara nåt som inte funkar ? Det faller ju på sin egen rimlighet borde du ju förstå.

Jag tror på att ni tro att det fungerar.
Jag har sett övertro förr.

Om du tar 100 hästar och opererar dom för entrappment....47 blir bra och återfår full tävlingskondition, resten blir antingen lika eller t om sämre.....Vad är det för vetenskap?
Hur kan man försvara det ?

Dom 47 som blev bra kanske är tillräckligt?
Man utför ju en hel del operationer där prognosen inte är bättre än 20 % jag vet inte var siffran ligger på entrapment av epiglottis men jag vet att den är högre än 50% Sen gäller ju det att man sköter eftervården och ger de doser av medicin som föreskrivits och inte häxar själv i stället.

Vad menar du med det ?
Menar du att jag inte betalar....Jag har nog betalat många skäna kronor till mina hovisar...sen finns det nåt som heter service och att man tar hand om sina kunder....kanske en bra ide?

Får tom kaffe o bulla när jag kommer :D
Eller när DOM kommer så bjuds det på lunch...

Att homeopater skinnar cancerpatienter på sina allt dom har tycker jag är vedervärdigt.

Men hur kan det vara homeopaten som är vedervärdig? Det är ju inte värre än när ex. en dålig hovslagere skinnar kunden på pengar utan att ens klara av att åtgärda ex. en hovspricka som det pratats om i denna tråd, jag hoppas du tycker att hovslagaren är vedervärdig då som fortsätter.

Tänk vad man kan vrida på tycke och tänkande!

Så här tycker jag istället.

Det är ju igentligen inte vare sig homeopaten eller hovslagaren som är verdervärdiga. Alla försöker ni tjäna pengar på det ni anser er bra på.

Faktum är ju att det faktiskt är patienten och kundens FRIA VILJA att välja att prova med homeopatmedicin eller hålla fast vid sin dåliga hovslagare.

Japp det har jag, hittils till 90% förbättring, vilket för mig är mer än jag väntade mig å jämfört med tidigare somrar så klassas han som frisk.
Så det gick helt enkelt bättre den här sommaren? Då har du egentligen ingenting rimligt att jämföra med.

Jag tror inte på allt här i världen men jg har iaf. så pass stor respekt för mina medmänniskor omkring mig att jag låter dem tro på det de vill utan att smutskasta eller nedvärdera dem. Det finns alldeles för lite respekt för varandra i vår värld.
Säg mig var jag smutskastat eller nedvärderat. Jag har ifrågasatt deras tro och gett min egen syn på saken. De troende homeopaterna på bukefalos missionerar, och jag tycker därför att det är viktigt att bemöta det de skriver.

dåliga hovslagare finns det gott om....det är en av dom viktigaste i kedjan till att få en bra häst...tyvärr så kanske man inte märker misären förrän efter 2-3 skoningar.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Freazer
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 157
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
423
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
543
Senast: CarEr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025